ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - helmikuussa

Ehkä minäkin uskallan tänne alkaa puhelemaan :D Eli tiistaina oli ensimmäinen ultra ja 12+2 viikolla ollaan menossa :) Laskettu aika on 25 elokuuta ja sitä odotellessa vatsa senkun kasvaa O_O Edellisyönä oli vatsa turvonnut mielettömästi hyvä kun varpaani näen :D Esikoista siis odottelen :]

Eilen sitten käytiin siellä istukkanäytteessä. Kyllä se sattu, ja jos ei olis ekalla pistämisellä onnistunu ni olisin sanonu et toista kertaa ette kyllä enää pistä. =) Ja toisaalta on tullu sellanen olo että ei olis niin pakollistakaan tutkia kokoasiaa. mut 1-3 vkon kuluessa tiedetään miten asiat on. Pyysin sitten pari ultrakuvaaki vaikkei tää ollutkaan mikään varsinainen ultratilanne. Mun kotikuntahan tarjoo vasta 20.vkon ultran.

Itse olen ollu kerran neuvolassa. Ja seuraava on ens kuun alussa. Tosi hajanaisesti tää menee eri kunnissa. Nii, sanohan se neuvolan täti et ens vuoden alusta on tulossa olisko se ollu kylläki vaan suositus että kaikki en kuntien pitäisi kustantaa myös np-ultra.
En edes muista mistä kaikesta täällä on ollu puhetta. Hirmusesti käytte täällä kirjottelemassa ja hyvä niin koska mä kuitenkin lähes päivittäin luen teidän kuulumisia. :)

Joku oli kirjotellu siitä ku ootte kaikki niin hoikkia. Mulla itsellä on todella paljon ylipainoa, ja siksi mä en varsinaista vauvamahaa odota näkyväksi vielä hetkeen. TOSIN nyt oon kyl huomannu et alavatsalla on alkanu kasvu, ja jotenki tohon ylävatsaan on kertyny myös, paino ei oo kyl noussu, joten. :)

Aniit ja taneli 12+6 (jo 6.5cm pitkä :heart: )

ON: tänään oli np-ultra ja turvotusta oli 0,8 mm ja kaikki hyvin, niin kuin oletinkin! Sydän sykki ja saatiin yksi hyvä kuvakin pikkuisesta! Kiva fiilis :heart: Kerroin myös kavereille (s-postitse) tänään ja veljeleni (lounaalla) ja kaikki oli ihanan positiivisia. Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo, nyt olen päättänyt että kerrotaan kaikille läheisille vauva-uutinen. Vähän jännittää, mutta uskon kaikkien olevan vaan onnellisia!

Lymis rv 12+0

Tervetuloa uusille joukkoon!:)

Liityin nyt tuohon yahoon eloleoihin. En ole aikaisemmin liittynyt, koska olen vähän epävarma osaanko käyttää sitä. Kaipa sitä oppii pikkuhiljaa käyttämään.

jenzka 12+1?

Nt-ultrassa käyty ja kaikki oli tosi hyvin! :)

NT: 1.1-1.3mm. 1 elävä sikiö. Pääperämitta: 6,4cm. Mitat vastas et sikiö ois pari päivää pienempi mut ei lähetty muuttamaan laskettua aikaa eli se on se 22.8. :)

Aivan ihana oli se kätilö joka teki ton tutkimuksen. Ihana pikkunen masussa liikuskeli ihan koko ajan ja monotti sitä kapulaa jolla kätilö ultras :D Ja siellä imeskeli peukkuaan ja oli jalat ristissä <3 Oi että oli ihana! Nyt ku viel malttais ootella elokuuhun :D
Sano kätilö et kaikki on tosi hyvin. Ja niskaturvotuskin normaali :)
Toivotti oikein ihanaa odotusta :) Ja rakenneultra on sit 7.4. ja luultavasti toi sama kätilö on sillonki ku sano et nähäänpä sitten :) Kaikki selitti hyvin tarkkaan toi kätilö, kukaan ei aiempina raskausaikoina oo selittäny noin tarkkaan xD Mut on kyllä niin hyvä ja onnellinen mieli nytten <3

Nyt en kerkee enempää kirjottelee, luen teidänkin jutut vähän myöhemmin. Tulin vaan pikasesti kertoo noi kuulumiset :)

mertsu 12+5 Ps. Ne tulokset tosta tutkimuksesta soittaa se kätilö joskus tässä joku päivä ja samalla saan tietää senki verikokeen tulokset...

sorruin ostamaa city Babe:stä kaksi aivan ihanaa bodya.. toisessa lukee että: olen yhtä kaunis kuin äitini ja toisessa että olen yhtä komea kuin isäni.. heh piti ottaa varma päälle kummallekkin sukupuolelle ku oli niin kivat..:)
mulla kanssa ollu kauheesti päänsärkyä tosi inhottavaa välillä oon jopa herännyt yöllä pääsärkyyn.. normaalisti tosi harvoin särkee..
ja niistä neuvola käynneistä meillä ainakin aluksi kuukauden välein ja sitten kuulemma jossain vaiheessa useammin..
jee ens viikolla taas neuvola

nyt lähen spinning fitball tunnille

piritta ja möykky 13+5

Neuvolakuulumisia tulin kertomaan, aamulla oli se lääkärineuvolakäynti :)
Kaikki meni ihan hyvin. Mitattiin tälläkin kertaa se hemoglobiini, kun oli viimeksi niin korkea. Nyt oli taas ihan normaali, 139. (Viimeksi 157).
Verenpaineet oli muistaakseni 116/66. Paino mulla oli noussut 2kg alusta, toivottavasti ei jatku tähän malliin :| Todennäköisesti tohon on se vaikuttanut, että on ollut ummetusta, kun ei oo esim. kasvikset ja hedelmät maistuneet alkupahoinvointien aikaan. Onneksi on nyt pahoinvoinnit ohi ja ruokavalio taas normaali :)
Lääkärillä kesti kauan aikaa löytää vauvan syke, kun istukka oli edessä. Lopuksi kuitenkin löytyi ja se vaihteli 130-145 välillä.
Otin seuraavan ajan vasta kuuden viikon päähän, kun meillä on parin viikon etelänmatka suunnitteilla tuohon maaliskuun alkupuolelle. Ja muutenkin tuntuu vähän turhalta käydä tässä alkuvaiheessa neuvolassa usein, kun edelliset raskaudet on vielä hyvin muistissa eikä oo mitään erityisiä vaivojakaan ollut.

Soittelin tänään päivällä pomollekin ja kerroin että mun syksyinen töihinpaluu taas hieman viivästyy. Pomoa alkoi jo naurattaa siinä vaiheessa ja kun kerroin että kolmas vauva tulossa, niin hän vain onnitteli ja sanoi, ettei ollut suuri yllätys. Kiva kun pomo oli niin hyvillä mielin tästä! Juteltiin sitten muutenkin kuulumisia ja pitäis varmaan mennä töissäkin käymään joku kerta, niin sais työkavereillekin kertoa uutiset =)

Tervetulotoivotukset muuten kaikille uusille taas!!! :flower: Kiva kun tulee uusia odottajia joukkoon!

RangaTanga 13+4 :heart:

Meillä päin kuulemma säästösyistä ensimmäisiä neuvolakäyntejä on vähennetty..
Kuulemma soittaa saa aina kun on kysyttävää, mutta ylimääräisiä käyntejä tosi harvoin annetaan.
Sitähän ne neuvolassa sillon joulun alla sanoiki, et seuraavan kerran ku sinne meen ni on jo käyty molemmissa ultrissa ja vauvakin jo todennäkösesti potkii. Tuntuu vaan hassulta että juuri niistä ensimmäisistä käynneistä luovutaan ku kuitenki kysyttävää olis vaikka kuinka paljon. Kai se on vaan tyydyttävä kohtalooni ja pitää yrittää kituutella kuukausi vielä et pääsen sinne rakenneultraan, et tietää varmasti kaiken olevan kunnossa.

Heipsan!
voi jösses kun turvottaa, tänään oli esikolla puolivuotis synttärit,niin tuli äskön ahdettua herkkuja kupuun :D tein muuten sitä kakkua mikä oli uusimmassa kaksplussassa,kyl oli hyvää =)

ei mulla oikein mitään tähdellisempää.tulin vaan rustaamaan puumerkkini! :D

tervetuloa kaikille uusille! :flower:

ajatar&vempula 14+5

Minähän olen tuntenut vauvan liikkeet jo rv 11 alkaen. Ne liikkeet mulla tuntuu vähän missä sattuu, alavatsalla kuitenki, hieman navan alapuolella. Joko vasemmalla tai oikealla sivulla, välillä potkii kummalleki sivulle.

Tervetuloa uusille :wave:

mertsu 12+5

Pääsin taas pitkästä aikaa lueskelemaan tänne. Töitä on tullut tehtyä, n.9-10t/pv ja sen alkaa näkemään jo ulkomuodostakin.. Väsynyt, resuinen ja homssuinen. Raskaus vaatisi ehkä enemmän lepoa.. Ja eilinen ilta meni miehen työhaalareita korjatessa. :) Reilua.. Oon myös painoindexin yläpäässä, joten masua ei vielä omien läskivarojen takaa näy. Mutta oma energia-varasto on ehkä taannut sen, että minkäänlaista pahoinvointia ei ole ollut..

Tupakanpolton lopetin heti plussaan. Tai on tainnut 2 savua mennä sen jälkeen. Paino oli ensimmäisestä neuvolakäynnistä laskenut, kun viimeviikolla kävin (viime viikolla 12+6).

Neuvolakäynneistä olen ollut jo 3 x ultrassa, eli ekalla neuvolakäynnillä, niskapoimussa kerran, mutta sikiö oli liian pieni, ja niskapoimussa toisen kerran. Äänet on lisäksi kuunneltu kahdesti. Meillä on kerran kuussa käynnit neuvola/lääkäri, ja rakenneultra vko 19-20. Jos meillä kaikki on mennyt tuohon mennessä hyvin, kasvuhormonien vuoksi joudun kasvu-ultraan vkolla 28. :) Ja kuvia on jo nyt niin, että pitää albumi jo ostaa. Kannattaa muuten skannata nuo kuvat, ja tulostaa hyvälle paperille. Ajan kanssa nuo ultra-koneesta tulevat kuvat haalistuvat paljon.

Pikkupeikko85: Siskolle etsittiin samaisia Carenan tuplia puoli vuotta sitten, käy katsomassa: http://www.vaunula.fi/carena_double_swing.htm
Hinta miellytti ainakin siskoa enemmän. :) Ihan näppärät noi on ollu, mun huono lykätä kun oon niin lyhyt, mutta eipä niitä oo hirveästi tullut lykättyä. :)

Rauhallista ja rentouttavaa viikonloppua kaikille, ja nauttikaa kasvavista vatsoista!

Irmeli09
Tänään oli toinen neuvolakäynti. Täällä on ollut puhetta neuvolakäyntien tiheydestä. Minä kävin ekan kerran lääkärillä viikoilla 8+ jolloin myös ultrasi, neuvola oli rv 9. Np-ultra 11+ viikolla ja tänään siis tuo toinen neuvolakäynti ja viikkoja tasan 14. Seuraavan ajan sain neljän viikon päähän, josta kahden viikon päästä on rakenneultra. Mukavin välein siis pääsee kuulemaan tai katselemaan pikkuista. Minä vähän ihmettelinkin sitä, että niin usein on noita neuvola-aikoja. Kolmas on kuitenkin tulossa eikä minulla kauheasti ole ollut kysyttävää. Kivahan siellä kuitenkin on käydä kuuntelemassa sydänääniä. Terveydenhoitaja muuten löysi sydänäänet heti saman tien kun laittoin laitteen mahalle. Masukaverilla vain oli päiväjumppa juuri meneillään joten tahtoi hieman mennä karkuun laitetta. Sydän pompotteli noin 150 kerran tahtia ja tasaisen varmasti. Painoa oli minulle tullut 1,8 kg lisää tuosta ekasta käynnistä. Yhteensä jotain 2,5 kg. Tiesin kyllä, että olen jonkin verran lihonut (ei tuo paino vauvasta johdu :LOL: ) kun on tullut syötyä jonkin verran liikaa. Täytyy yrittää hillitä itseään ettei ihan hirvittävästi ylimääräistä kerry. Olen edellisistä saanut molemmista painoa 12 kg ja nyt tähdätään suunnilleen samaan. Pienemmästä painonkertymästä en edes unelmoi. Muuten minun neuvolatäti sanoi, että soittelen heti jos on jotain kysyttävää ja pika-aikoja kuulemma järjestyy helpolla jos esim. tulee tunne että haluaa kuunnella sydänääniä tai käydä vaa'alla. No tuolla vaa'alla en ainakaan halua vapaaehtoisesti käydä :LOL: .

Irmeli + Armas-Armi 14+0

Vitsi ku maha on kipee.. ihan järkyttäviä ilmavaivoja, ihan vaa sillai että ylämaha turpoo ja sattuu rintaan asti ku se ilma siellä on. auttaisko cuplaton tähän..?
Poltin sit ruuan äsken pohjaan, mies lähti hakee kebabia tilalle :p

Meelaie & Papu 15+6

Mezzzy82 Minulla oli viimeksi neuvolla joulukuussa ja silloin se terkkari sanoi että seuraavan kerran on sitten huuhtikuussa. Olen sillon kanssa yli 20 vk.

Rupesin miettimään, että pitäisikö olla joku lääkäri neuvolla ennen 154 raskauspäivää? Vai miten se meni, että on oikeutettu vanhempainrahaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mertsu85:
Minähän olen tuntenut vauvan liikkeet jo rv 11 alkaen. Ne liikkeet mulla tuntuu vähän missä sattuu, alavatsalla kuitenki, hieman navan alapuolella. Joko vasemmalla tai oikealla sivulla, välillä potkii kummalleki sivulle.

Tervetuloa uusille :wave:

mertsu 12+5

Ehken minä sittenkään ihan kokonaan kuvittele kun makuulla ollessa rentoutuessa silloin tällöin tuntuu sellainen pieni tunne kohdun kohdalla, todella kevyt, vähän kuplimista muistuttava :S Kyseessä siis voi olla vauvan liikkeet? Kun neuvolat ja vauvakirjat ja kaikki sanovat että liikkeet voi tuntea aikaisintaan 14 viikolla ja ensisynnyttäjät n.17viikolla

Heissan kaikille!

Mocca83 Käsittääkseni lääkärineuvolassa tulisi käydä ennen neljännen raskauskuukauden loppua! Itse kävin eilen, nyt siis rv 14+6. Sinuna kyllä varaisin aikaa ettei vain venähdä vahingossa yli sen :eek: Korjatkaa joku jos ei ole näin?

Kelan sivuilta: "Äitiysavustukseen on oikeus Suomessa asuvalla odottavalla äidillä, jonka raskaus on kestänyt vähintään 154 päivää ja joka on käynyt terveystarkastuksessa lääkärissä tai neuvolassa ennen neljännen raskauskuukautensa päättymistä. "

Mutta eikö tuo äitiysavustus tarkoita kuitenkin ainoastaan äitiyspakkausta?

Lääkärineuvolassa kaikki oli ok, päänsärystä sanoi sen verran että voi tosiaan olla hormonaalista tai sitten niskoista johtuvaa, vettä käski juoda ainakin sen 2 litraa päivässä, mikä tuottaa kyllä vaikeuksia minulle mutta yritetään... :p Sydänäänet saatiin heti kuuluviin ja olivat taas sitä 160 luokkaa, se on kyllä aina yhtä ihana tunne kuulla ne sydänäänet, taas meinas tulla ihan tippa linssiin :heart:

Hyvää viikonloppua kaikille!

Jeppis & Pikku-Papu 14+6

ultrassa käyty ja kaikki ok, vuotojen syytä ei löytynyt, nt 1,3, verikokeiden tulos normaali, mitta 6,4. nytkö jo voi hieman hengähtää? (seuraavaan paniikkiin asti;) ) laskettu päivä pysyi samana heittoa +3 päivää

meeruska 12+3

Mulla on sellainen käsitys, että lääkärineuvolassa pitäisi käydä ennen rv 16. Eli kait sama kuin neljäs raskauskuukausi. Sitten rv 22 neuvolatäti kirjoittaa sen todistuksen raskauden kestäneen 154 pv, joka pitää lähettää Kelaan, että saa äitiysrahat ja äitiyspakkauksen jne...

Itselläni oli eilen lääkärineuvola rv 13+4 ja joka kerta aiemmissakin raskauksissa se on ollut siinä rv 12-13 aikoihin. Kuullostaa todella uskomattomalta, että joillekin on annettu useita kuukausia väliä neuvolakäynneille :eek:

Meeruskalle Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista :heart:

Mullakin alkaa vähän vatsa näkymään jo aamuisinkin. Iltasin on näkynyt paremmin, kun tulee turvotusta päivän aikana. Tyttö kommentoi aamulla kun puettiin vaatteita, että "Äiti on sun maha jo vähän kasvanut". Oli vissiin kuullut, kun mä yks päivä mietiskelin ääneen, että outoa kun on vielä niin pieni masu :D

RangaTanga 13+5 :heart:

Moi vaan kaikki :)

pikkupeikko85 Me asutaan Holstissa. Ja tokihan voidaan joskus järjestää joku miittinki.

Täällä ollaan sairaana. Keuhkoputkentulehdus, ei kiva. Hirmunen yskä ja ja kun yskii nii meinaa tulla oksennuskin. Onko kukaan muu huomannut samaa, että olisi ollut raskaana ollessaan tavallista useammin kipeenä? Mä olen normaalisti max. kerran vuodessa flunssassa ja nyt tää on jo toinen kerta parin kk:n sisällä.
Olen sitten tämän päivän kotona. Hölmö minä olin eilen kuumeessa töissä koko päivän :/
En saaanut työterveyteen aikaan, kun vasta viideksi ja kärvistelin sitten töissä.

Mutta nyt (vasta) syömään aamupuuroa.

Outiko 16+3

Täällä kans ollaan kipeänä oltu. Tai yleensä en ikinä ole kunnolla kipeä, nyt ollut raskauden alusta jo 2 vkoloppua niin, etten ole pystynyt liikkumaan(kuumetta, flunssaa). Sen jälkeen on tällainen jatkuva flunssa, siitä ei millään pääse eroon. Nyt on ollut vatsa sekaisin reilusti jo pari päivää. No, toivottavasti tuo vastustuskyky menee sikiön suojaksi. :)

Vaavitar + tintta (muistaakseni nyt juuri 14+0)

Alkuperäinen kirjoittaja RangaTanga:
Kuullostaa todella uskomattomalta, että joillekin on annettu useita kuukausia väliä neuvolakäynneille :eek:
Minullakin menee tosi pitkä aika neuvolakäyntien välillä.. eka neuvola oli rv 6, seuraava on sitten rakenneultran jälkeen. Kahden neuvolakäynnin välissä siis kaksi ultraa. Neuvolatätin mukaan tämä on joidenkin suositusten mukaista kun kummastelin asiaa. Ja tosiaan sillä toisella neuvolakäynnillä hoidetaan Kelan paperit kuntoon.

L3nen (15+5)

L3nen Mutta kuka sulle tarkastaa verenpaineet, hemoglobiinin yms.? Mulla oli nyt jo hemoglobiini laskenut, taas kuukauden päästä tarkastetaan, ettei ole liian alhainen.
Ja neuvolassa voit kysellä vähän, että mitä se ja se tuntemus/kipu tarkoittaa.. Ja kerran kuussa jos käy, niin suurinpiirtein tietää sitten, että se sikiö on hengissä. Meille jaettiin joku kirjanenkin neuvolassa, ja siellä luki, että kerran kuukaudessa alussa, ja sitten lähempänä LA:ta joka toinen viikko ja sitten vielä kerran viikossa.. En nyt muista noita viikkoja tarkasti, mutta kuulostaa hullulta.

Eikö joku aika sitten tullut se uusi sääntö, että kuntien pitää tarjota ne molemmat ultrat kaikille odottajille, sillä "parantaa" äitien ja vauvojen hyvinvointia ja tutkimusten/hoidon tasoa. Ehkä sitten kunnat on alkanut säästämään niin että vähentävät neuvolakäyntejä, järjestävät kuitenkin ne pakolliset ultrat, niin näyttää tilastot hyvältä...
Meilläkin on aina painotettu sitä että alkuun neuvola kerran kuussa, sitten loppupuolella parin viikon välein ja viimeisen kuukauden ajan viikon välein. Uudelleensynnyttäjillä kuulemma saattaa olla siinä alussa välit harvemminkin, jos ei ole tarvetta käydä neuvolassa.
Täällä saa helposti kyllä ylimääräisiäkin aikoja, jos on jotain "hätänä" ja soittaa neuvolaan.

Yhteistyössä