ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - helmikuussa

Mulla ei ole kertaakaan vielä otettu hemoglobiinia neuvolassa vaikka on menossa jo 17. raskausviikko. Minusta varsin outoa. Eilen kävin työterveydessä tän keuhkoputkentulehduksen takia. Siellä sitte samalla kysyin, että voiskohan täällä ottaa hempparin ja onneks ne ottikin.

Outiko
 
Foxeri:
Ehken minä sittenkään ihan kokonaan kuvittele kun makuulla ollessa rentoutuessa silloin tällöin tuntuu sellainen pieni tunne kohdun kohdalla, todella kevyt, vähän kuplimista muistuttava :S Kyseessä siis voi olla vauvan liikkeet? Kun neuvolat ja vauvakirjat ja kaikki sanovat että liikkeet voi tuntea aikaisintaan 14 viikolla ja ensisynnyttäjät n.17viikolla[/quote]

Juu mulla on tuntunu joka raskaudessa ekat liikkeet vähän niinku ilmakuplilta, just niinku tossa kuvailit. Mun kohallani ei ainakaan pidä paikkaansa että aikaisintaan liikkeet tunnistaa 14 viikolla :D
Joka raskaudessa oon tuntenu liikkeet yhä aiemmin. Et hyvin voi sullaki jo liikkeet tuntua :)

mertsu 12+6
 
Neuvolakäynneistä Mä kävin ekan kerran neuvolassa joskus rv 9... Sitä ennen piti käydä ultrassa, jotta tiedetään tarkalleen kuin pitkällä olen raskaudessa, koska en ollu varma menkoistani. Eli eka oli se ultra ja sit oli vasta eka neuvola ja sen jälkeen oli ylimääränen ultra, että nähtiin et se hematooma on lähteny pois. Sit sen jälkeen kävin eilen siis siinä nt-ultrassa ja siitä puheen ollen pitääki tänään varata neuvola-aika parin viikon päähän :) Saa sit nähä seuraako ne miten tiheään tätä raskautta. Edellisessä raskaudessa ku jouduin käymään kuukauden välein äitipolilla seurannassa, mut ei se mua haitannu :D
Sittenpähän näkee tuleeko kutsua siellä käydä vai laittaako ne jotain postia sit mun omalle lääkärille tonne neuvolaan.

Saa nähä mitä mun hemoglobiini sit on ku seuraavan kerran neuvolaan menen. Viimeksi ku rv 9 oli jotain 116. Mut ei kyl oo nyt väsyttäny niinkään mitä sillon aiemmin, mut saatto kyl johtua ihan tästä raskaudesta muutenki eikä hempasta.

Heikkoa oloakaan ei ole enää aamuisinkaan näkynyt, josko se alkaa olla ohite sekin ;)

mertsu 12+6
 
Mä en kyllä henkilökohtaisesti ymmärrä, että mitä hemmettiä siinä oikein säästetään jos annetaan noin vähän neuvola-aikoja. Tottahan raskaus on luonnollinen asia ja on se ennenkin hoidettu ilman sen kummempia tarkastuksia, mutta eikö niillä käy mielessä edes sellainen asia, että äidillä saattaisi olla paljon asioita joista haluaa jutella, varsinkin jos ensimmäinen on. Ja tosiaan, nuo hemoglobiinit sun muut on kyllä tarkkailtavia asioita.

Tuommosista säästöistä voi joskus tulevaisuudessa tulla iso lasku.
 
Luojan kiitos meilläkin on neuvola ollut kuukauden välein ja muutenkin tosi mallikelpoisesti ovat minusta asiat hoitaneet. Näillä hermoilla olisin varmaan sitten koko ajan yksityisellä ravaamassa jos venyisi välit kovin pitkiksi..
 
Alkuperäinen kirjoittaja RangaTanga:
Eikö joku aika sitten tullut se uusi sääntö, että kuntien pitää tarjota ne molemmat ultrat kaikille odottajille, sillä "parantaa" äitien ja vauvojen hyvinvointia ja tutkimusten/hoidon tasoa.
Tuo on tällä hetkellä vasta suositus. 2010 vuoden alusta vasta muuttuu säännöksi. Eli täällä Keski-Suomessa meillä on vain yksi ultra. Rakenneultraan menen omakustanteisesti viikolla 21.

Outiko Mä taas ihmettelin, että olen ollut entistä terveempi. Migreenit jäi pois. Selkävaivat katos. Ainoastaan joulun ja uuden vuoden aikaan lomalla (hyvän työntekijän merkki? :) ) sairastin flunssaa.

Mandy ja nappula 15+4
 
Niin ja noihin sairastamisiin. Mulla ei ole ollut mitään tän raskauden aikana. Tasan kaksi kertaa on ollut todella kovaa ja mulle täysin luonnotonta päänsärkyä, mutta nekin on mennyt ihan yhdessä illassa pois. Täytyy vaan koputella puuta, että säästyisi kaikilta kulkutaudeilta kun tuntuu, että nyt ihan kaikki sairastaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mandy81:
Tuo on tällä hetkellä vasta suositus. 2010 vuoden alusta vasta muuttuu säännöksi. Eli täällä Keski-Suomessa meillä on vain yksi ultra. Rakenneultraan menen omakustanteisesti viikolla 21.
Ok. Osa kunnista on ilmeisesti ottanut sen suosituksen vain heti käyttöön. Meilläpäin tarjottiin aiemmin vain rakenneultra, mutta hiljattain alettiin tarjoamaan sekä np- että rakenneultra kaikille odottajille.


 
Neuvolakäynneistä... Vantaallakin noudatetaan tuota kaavaa, jossa alussa käydään terkkarilla kerran kuussa, loppukolmanneksella parin kolmen viikon välein ja vikalla kuulla kerran viikossa, ja muistaakseni lasketun ajan ylityttyä joka päivä (tämä vika tieto ei ole varma, kun ei mulla sattunut la ylittymään viimeksi, muut lunttasin äitiyskortista). Tosiaan nyt kun on toinen raskaus meneillään, alun terkkarikäynnit ovat harvemmassa, mutta tuolla lopussa kaava on sama kuin ekassa raskaudessa.
Terkkarikäyntien lisäksi on kolme neuvolalääkäriä: alku-, keski- ja loppuraskaudessa. Vantaa on jo useamman vuoden ajan kustantanut kaksi ultraa, alku- ja keskiraskaudessa.
Meillä on siis periaatteessa siat tosi hyvin, mutta oikeasti henkilökunta on repeämässä aika- ja resurssipulan takia. Tälläkin kertaa siis voi tulla noita typeriä terveyskeskuslääkärikäyntejä neuvolalääkärikäyntien sijaan. Onneksi olen edelliskertaa viisaampi ja aion tässä tapauksessa hyödyntää työpaikan sairauskassan olemassaolon ja käydä yksityisellä lääkärillä tarpeen vaatiessa *kieh*
Neuvolahenkilökunta hoitaa kyllä hommansa ihanasti, vaikkei heillä varmasti helppoa ole täyttää tehtävänsä odotuksia (työnantajapuolelta). Aina on löytynyt joku sijaistamaan sairastunutta omaterveydenhoitajaa.

Tuntuisi kyllä kurjalta olla ensisynnyttäjä, joka pääsee neuvolaan vain kerran raskauden ekalla puolikkaalla. Juuri silloinhan pää on täynnä kysymyksiä ja epävarmuutta! Juuri silloin on tärkeää pohtia tulevaisuutta ja joidenkin on pohdittava myös ikäviä asioita (lapsen mahdollinen vammaisuus, keskenmenot...). Alkuraskauteen varmaan monen epävarmuus tulevasta muutoksesta kuitenkin painottuu.

Varmasti fyysisestä terveyden näkökulmasta nuo loppuajan käynnit ovat tärkeämpiä. Mutta miten ne terveydenhoitajat tietävät, mikä on odottajan normaali vointi, jos eivät tapaa häntä kuin kerran alkuvaiheessa? Ihmisillä kun on eri verenpaineet, hemoglobiinit...! Tärkeäähän on juuri seurata muutoksia voinnissa.

Täällä mitataan hemoglobiini heti ekalla kerralla (silloin se kai on vielä melko normaalitasolla?) ja sen jälkeen parin kuukauden välein. Paino ja verenpaine mitataan joka kerta. Neuvolatäti sai taas ihmetellä mun rautaista verta (150), mä taas ihmettelin, että verenpaine oli normaalin rajoissa (122/81). Eka raskauden aikana jännitin joka kerta niin, että tulokset oli pahempia kuin verenpainepotilailla! Jotain hyötyä on siis tutusta terkkaristakin.

Tämmöisiä tällä kertaa.

Tigrita ja masumatkustaja
 
hei vaan kaikki!viimein uskaltaisin liittyä tänne kun tänään poksahti rv 15 käyntiin.Elikkä olen 20 ja odottelen täällä ppohjanmaalla esikkoa la 7.8 ja synnytyssairaala oys.vähän kyllä ehkä semmonen olo että olis poika tulossa... =)
 
Meillä täällä Kainuussa on noi nt-ultra ja rakenneultra synnytyssalissa, siis kätilöt tekee ne siellä.

Mulla on nyt tän raskauden aikana ollu nuhaa ja vähän lämpöä. Aina oon raskausajat säästyny sairastelulta, ainakaan ei oo nuhaa ja yskää pahempaa ollu ja toivottavasti nytkään en sairastu!

Musta tuntuu et noi tissit kasvaa koko ajan vaan isommiks :D Nyt joudun ekan kerran näin aikasi jo vaihtaa eri kokoset rintsikat, onneks mulla on niitä eri kokosia tuolla. Onneks en isompia hävittäny mihinkään edellisen raskauden ja imetyksen jälkeen.

Mutmut eipä tässä muuta ollu tän kummosempie...

mertsu 12+6 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja outiko:
Mulla ei ole kertaakaan vielä otettu hemoglobiinia neuvolassa vaikka on menossa jo 17. raskausviikko. Minusta varsin outoa. Eilen kävin työterveydessä tän keuhkoputkentulehduksen takia. Siellä sitte samalla kysyin, että voiskohan täällä ottaa hempparin ja onneks ne ottikin.

Outiko

Kai sulta sentään on jo ne normaalilabrat otettu? mulla ainaki siinä otettiin pvk johon sisältyy myös hb. eli ehkäpä jollei oo ollu mitään erikoista niin eivät oo edes siitä maininneet? :)


aniit ja taneli rv 13 :heart:
 
Huomenia!

Kohta lähetään ajelemaan täältä Keski-Suomesta pk-seutua kohti. Ikeaan päivällä ja illalla James Bluntin konserttiin. :) Sain mieheltä ystävänpäivälahjaksi Bola-korun. :D Olin muutaman kertaan siitä maininnut, että sellaisen haluaisin. Kiva juttu!

Mukavaa ystävänpäivää kaikille! :heart:

Mandy ja nappula 15+5
 
Piti kans kysäistä, että jos ei ole ollut edes näitä verikokeita, missä katsotaan pakolliset tippuri ja HIV yms. Näistähän oli joku laissakin määrätty jo... Ja olihan se itsellekin mukava, nyt ainakin tietää, ettei ollut mitään sukupuolitauteja. Eikä oo isäntäkään tainnut käydä häntää heiluttamassa muualla, tai ainakaan kiinni näin jäänyt. B) :LOL:

Ja taas lisäkysymys. Oon yrittänyt miestäni saada ihan muuten vain käymään "urologilla". Mies voisi käydä katsastamassa kivekset yms., kun naisetkin käy noin kerran vuodessa ja katsotaan kaikki, että on kunnossa. Näin voisi välttyä monilta tulevilta ongelmilta, eikös yli 30v miehillä kasva kivessyövän riski yms. Miehet muutenkin harvemmin käyvät millään lääkärillä. Jos ei aivan pakko oo. Onko teidän miehet käynyt/oletteko saaneet ne tutkituttamaan itsensä? Meillä vedotaan siihen, että ei kukaan muukaan käy..
 
Huomenta mahankasvattajille... :heart:

Outiko..mä kans ihmettelin, kun flunssa ja kuume iski..en oo ollut moneen vuoteen flunssassa saati kuumeessa. Kyllä mä veikkaan, ett tää odotusaika tuohon vaikutti. Pahoinvoinnilta olen onneks säästynyt koko raskausajalta. Mutta päänsärkyä on ollut muutaman viikon ajan iltapäivisin töissä....ei mukavaa, hyvä kun kykenee jollain lailla töitä tekemään. Ostin Panadolia, mutta ei tuntunut olevan vaikutusta, joten taidampa vaan jatkossa kärsiä päänsärystä...mitä yleensä ei mulla ole ollut.

Neuvolakäynneistä..täällä meillä on kans alkuun kuukauden välein ja myöhemmin sitten tiheämmin. Oon kyllä tyytyväinen, että on noin usein. Voi näin ensisynnyttäjänä kysellä mielessä liikkuvia asioita ja tosiaan tarkkailla verenpainetta, hb:ta, virtsaa yms. ja tietty kuunnella sydänääniä. Mulla oli eka neuvola viikolla 9 ja jännäsin kyllä, millanen täti siellä on..,onneks on vallan ihana..juteltiin niitä näitä ja aikaa meni ekalla kerralla 2 ja 1/2 tuntia!! :LOL:

Tiistaina oli toinen neuvolakäynti, kaikki oli hyvin ja vauvan sydänäänet n.160. Torstaina oltiin nt-ultrassa. Nt-turvotus oli 1mm, aivojen rakenteet kunnossa, vatsalaukku yms.näkyivät. Oli se hienoa kattella, miten pikku-papu oli kasvanut..aiemminhan oltiin käyty omakustanteisesti varhaisultrassa. Siellä se pikkukamu liikkui ja pää-perämitta oli 7cm. Nyt sitten päätettiin, ett voi kertoo taas useemmalle...töissäkin pitäs ehkä ens viikolla rohjeta kertoo:/ Mandy voisitko muuttaa lasketuksi ajaksi mulle 19.8. Papu oli pienempi ja kätilö muutti päiväyksen..vaikka ei kait oís ollu pakko. Olin kyllä itekin laskeskellut, että tuo 19.8 saattas olla se ns.virallinen laskettuaika, sillä mulla on pidempikierto, kun normaali 28päivää, minkä mukaan neuvolantäti oli päivän kattonut.

Rasvauksista ..alkuun rasvasin ihan perusvoiteilla..mm.oriflamen. Rasvasin oikeestaan sen takia, kun iho kuivu normaalia enemmän. Yleensä ei ole tarvinnut rasvailla. Ootteko muut havainnut samaa asiaa, että iho kuivuu enemmän?? Täältä hyviä vinkkejä saatuani ostin Body Shopin Cocoa rasvaa, jolla oon nyt rasvaillut mahaa, rintoja ja persusta..on kyllä ihanan paksun olosta rasvaa. Itelläni on myös aiemmin ostamaani Body Shopin Papayarasvaa, joka on ihanan tuoksuista!!=)

Vaavitar meillä kans otettiin kaikki noi HIV yms sellaset testit ja kaikki onneks ok. Neuvolantäti myös sanoi, että lääkärissä tarvitsee käydä ennen 16 viikkoa ja meillä riitti se,kun oltiin käyty varhaisultrassa lääkärillä.

Ihanaa viikonloppua ja hyvää ystävänpäivää kaikille masunkasvattajille!! :heart:

Innaliina ja Papu rv 13+3
 
Joo eli on mulla otettu yhtä sun toista verikoetta raskauden aikana, mutta ei sitä hemoglobiinia. Ehkäpä ne on sen tosiaan ottaneet, mutteivat ole vain maininneet asiasta.

Täällä edelleen flunssa jatkuu, täytynee hakea tänään lisää panadolia. Muuta lääkettä eivät uskaltaneet mulle määrätä. Aloitin eilen syömään rautatablettejakin varmuuden vuoksi. Nyt on jos jonkinlaista vitamiinia :D

Lähden tästä kaverini kanssa ystävänpäivä kahville, mukavaa ystävänpäivää kaikille teille :heart:

Outiko 16+3
 

Yhteistyössä