ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - helmikuussa

:heart: onpas taas aikaa kun käynyt täälä edes lukemassa... tekstiä tullut paljon.
meillä voidaan aika hyvin, hirveä päänsärky tääläkin, alkaa näin iltapäivästä mutta mulla taitaa johtua että on märkää poskionteloissa kun samalla polttelee nenänvarteen.. ja niskat on aivan jumissa, isännän pitänyt hieroa mutta eihän se ehdi!

huono olo on loppunut mutta... oksentanut nyt joka aamu viikon ajan ja tuntuu ettei se oksennus lopu ikään kun se alkaa... tulee het aamusta kun alan puuroa tai aamupalaa pojalle laittaan, roskapussiin oksentanu joka aamu ruokaa tehdessä :headwall: :ashamed: :LOL:
:x joku haju tai ruuan tähde altaassa saa oksennus reflexin päälle eikä sitä saa loppuhan ennenku oksentanu, pelkkää limaa tulee mutta inhottava olo pitkään.

liikkeet täälä kuulunu 12vkolta asti. nyt tuntuu jo ihan selvästi väliin on kovaakin liikettä ja sitten taas päiviä ettei tunnu mitään.

pekunalle ja kirppu 13+6
 
ainiin ja kirpparille täysin hurahtanut vauvan vaatteita osteleen. toissapäivänä tarttui mukaan aivan ihana kuin uusi huppan välikausi haalari 68cm jossa saa ne lahkeet ja hihat tumpuiksi jolloin menee pienemmällekkin, oli puoleen hintaan eli maksoin 15e aivan ihana ei voinu vastustaa kiusausta. ja pinkki/harmaa, niin ja toisen haalarin pinkki myös aivan kuin uusi toppahaalari maksoi vain 1,50e ja sukkia ymm... kivaaa 5c-1e, niinpä noita on jo kertynyt tohon banaani laatikollinen ja kauhistuttaa kun aikaa vielä vaikka kuin paljon ja poitsultakin jäänyt vaikka kuinka paljon vaatetta, paitsi että pieniä mulla ei ole, poitsulla oli pienimmät vaatteet 62cm ja oli tosi isoja pitkään, nyt ostan pieniä odottaan jonkin verran. täälä on se hyvä puoli että ne saa ainakin myytyä kirpparilla pois kaikki ylimääräiset. sillä uskaltanut ostaa noita pinkkejäkin jonkin verran.

eli mulle saa laittaa sinne tyttöolon vaikka poikaa salaa kuitenkin jollain tapaa toivon....
ikäeroa tulee 6vuotta, jos tulee tyttö niin niistä ei tule koskaan "kavereita" tai läheisiä toisilleen, taas jos poika niin leikit vielä "samoja" ja jutut isompana yhteisiä.... no loppujen lopuks on ihan sama mulle kumpi tulee!
 
Ystävänpäivä onnittelut täältäkin! :p

Vatsa on taas kasvanut ja eilen huuto.netistä huutelin kaksi bodyä, yhden vaatepaketin ja ihanat leijonatossut :D
Hammaslääkäristä pitäisi varata aika kun hampaasta lohkesi pala irti ja hammas alkoi heilua :/ Muutenkin pitäisi se aika sinne varata että voisivat tarkistaa onko kariesta ja muuta näin vauvaakin ajatellen, mutta kun on järjetön hammaslääkäri pelko ja hammaskaan ei ole kipeä... Graa.

+ Osaisiko joku selvittää mulle kun olen ihan pihalla, eli meneekö tämä nyt näin: Kun viikkoja on esim. 12+4 on silloin viikolla 13? Kun nyt oli tiistaina ultra niin lääkärin mukaan ollaan menossa 12+0 viikolla, sitten ultran mukaan sikiö oli 6cm pitkä ja lääkäri sanoi että se vastaa viikolla 12 olevaa sikiötä.
Noh, kaikki oli silloin mun aivoissa vielä selvää :D Mutta nyt kun selailin vauvakirjaa jossa on lueteltuna jokainen viikko ja mitä sikiön kehityksessä silloin tapahtuu niin 12 viikolla luki että silloin tehdään ensimmäinen ulra, kyllä, sitten luki että sikiö on silloin noin. 52mm pitkä ajattelin että sikiö on sitten siis hiukan isompi mutta kai se lääkäri ihan oikeassa oli :D Ja sitten kun katsoin sivun yläreunaa niin otsikko oli " Viikoilta 11+0 viikoille 11+6 ja alempana isolla raskausviikko 12 :S
Eli silloin kun ollaan raskausviikolla 12+ jotain, ollaan kolmetoista viikolla? Entäs sitten kun spontaanit keskenmenot yleensä tapahtuvat viikkoon 13 mennessä, tarkoittaako se viikkoa 13, viikoilla 13 olemista vai että sikiö on 13 viikkoa vanha ( Eli jos sikiö on viikolla 12 muistaakseni 9 viikkoa vanha niin sikiö olisi siis viikolla 16 n.13 viikkoa vanha ) :D Olen ihan pihalla että jos joku osaisi selventää vaikka tulikin hyvin epäselvästi :)
 
Olipa paljon kirjoituksia taas tullut päivän aikana :)

Foxeri Noista raskausviikoista; Kyllä se menee noin, että kun olet esim. rv 12+4, niin olet 13. viikolla. Ja tuon keskenmenojutun minä ainakin olen käsittänyt niin, että kun raskaus on kestänyt rv 12 asti, niin suurin keskenmenovaara pitäisi olla ohi.

vaavitar Sun mies ei varmasti ole ainut joka ei urologille mene. Mun miehen tarvis varmaan kärsiä aivan tajuttomia kipuja, ennen kuin sitä sais lääkärille :LOL: Se ei ymmärrä sitäkään kuinka mun täytyy käydä gynellä esim. raskausaikoina, saati sitten jossain perustarkastuksissa:headwall:

Onpa monet jo tehnyt vaateostoksia tuleville vauveleille. Mä en ole vielä edes katsellut kaupoissa vauvanvaatteita tai muitakaan tarvikkeita... No, toisaalta meillä nyt on edellisiltä lapsilta niin paljon jäljellä, että vain hyvä ettei tuu osteltua ylimääräistä, muutenkin säilytystilat vähissä.

Meillä täällä vaan flunssa jatkuu. Poika oksensikin viime yönä yskiessään :/ Toivottavasti alkaa pian paranemaan, kun ei paljon viitsi ulkoillakaan lasten ollessa noin räkäisiä. Tänäänkin olisi ollut niin ihana aurinkoinen ilma.

Mulla on tällä hetkellä aivan sellainen olo, etten edes huomaa olevani raskaana. Oireet on ihan kadonneet, eikä masuakaan paljoa ole. Välillä tuntuu pieniä liikkeitä alavatsalla, niin tulee yhtäkkiä mieleen, että ai niin mähän olen raskaana :LOL:

Mä lähden tästä pyykkiä laittamaan ja pian saunomaan myös :wave:

RangaTanga 13+6 :heart:
 
mocca83 Ai sullakin on noin harvaan niitä neuvolakäyntejä??
Missä päin oikein asut? Ku jotenki tuntuu et tää "säästöasia" vaikuttaa vain Helsingissä asuviin..
Täytyy soittaa heti maanantai aamuna neuvolaan ja varmistaa se seuraavan käynnin ajankohta, koska jos siellä lääkärissäkin pitäis käydä ennen kuin raskaus etenee viidennelle kuulle. Ja mulla se sattuu olemaan jo ens keskiviikkona.. Et aika kiirettä pitää sen suhteen :(
 
Myöhästyneet ystävänäpäivä toivotukset myös täältä :) :heart:
Tänne tulee niin kovasti tuota juttua että kun muutaman päivän on pois niin tippuu aivan kärryiltä.. Torstaina oltiin siellä nt ultrassa ja kaikki hyvin, nt oli 0.8 ja kaveri oli jälleen kerran vilkkaalla päällä :) Jotenkin nyt paljon rauhallisempi mieli, ja eiköhän se verikoekin ole kunnossa.. Minun piti saada sitten kans ostaa ensimmäinen vauvan nuttu :saint: vaikka olin kyllä jo sanonutkin miehelle että jos tuolla kaikki hyvin niin sitten käydään shoppaileen kun kerranki kaupunkiin asti päästiin :LOL: Löysin HM ihanan nallehaalarin ja sitten itselleni ostin jo äitiyspaidan, kun täältä meidän alueelta ei sellaisia tosiaankaan löydy ja seuraava käynti kokkolassa on sitten 14.4... Saapi töissä pitää kun mummuja hoitaa ettei selkä ja napa vilku :D Maha on kasvanut jo vähäsen, ja painellessa se on sellainen jämäkkä, eikä pehmeä niinku mulla yleensä on :p
Eilen illalla pötköteltiin ukkokullan kanssa ja mietittiin nimiä ja löydettiinkin pari mukavaa ehdotusta.. Oma äitini sanoo vauvaa Aapeliksi, niin nyt itsekki tuppaa puhuttelemaan asukkia sillä nimellä..Meillä oli viime viikolla yhdynnän jälkeen vähän vuotoa, säikähdin kovasti vaikka järki sanoi ettei se mitään vakavaa ole.. Nyt ei sitten tee yhtään mieli, onneksi mies tämän ymmärtää :saint:
Kaverin koko on viikkoa pienempi kuin kk lasketut viikot, mutta eivät alkaneet kokkoloassa muuttamaan laskettua aikaa, eli samoilla mennään :)
Hyvää viikonalkua kaikille ja voimia vastoinkäymisien kanssa kamppaileville :heart:
13+3/12+3 =)
 
Mezzzy82 Helsingissä minäkin asun. Meinasin itse kanssa soittaa maanantaina ja kysellä, että miten on noiden terkkari ja lääkäri käyntien kanssa. Ja sitten pitäisi vielä ilmottautua perhevalmennukseenkin..
Tylsältä tuntuu kun on näin harvoin nämä neuvola ajat. Olisi mukavaa keskustella ihan ammattilaisen kanssa raskauteen liittyvistä asioista ja vaikkapa kuunnella sydänääniä. Itse olen rv 13 (15), joten ihan kiirettä minulla ei vielä ole.
 
Heippa kaikille!

Mä voisin liittyä teidän ison joukkonne jatkoksi, jos sopii! Uskokaa tai älkää, niin olen lukenut ihan kaikki juttelunne alusta asti - siis myös sen aikaisemman ketjun!

Oon 29-vuotias ja odotan esikoista aviomiehen kanssa. Nyt on menossa rv 12+5 ja la on 25.8. Monella muullakin näytti olevan la samana päivänä! Synnytyssairaala tulee olemaan TYKS.

Tällä viikolla oli nt-ultra, jossa kaikki oli päällisin puolin hyvin. Niskaturvotus oli 1,1 mm. Veriseulan tulokset tulee parin viikon sisällä. Mulla on nyt eka kertaa positiivinen olo ja tuntuu, että meille on oikeasti tulossa vauva! Nt-ultraan asti aika meni murehtiessa ja surkutellessa. Vauveli on oikeinkin toivottu, mutta koska lähipiiriin sattui ikäviä keskenmenoja ja muutakin ikävää, niin varhaisraskaus meni aika synkissä merkeissä. Mutta nyt on kelkka onneksi kääntynyt ja mieli on vaihteeksi hyvä ja positiivinen!

Menin nt-ultraan ja luulin, että rv on 11+3. Ja niin sen kyllä pitkin olla kuukautisten mukaan... Sama tulos oli saatu myös varhaisultrassa rv 7 ja neuvolassa rv 7. Meidän pikkuheppu oli kuitenkin niin iso (58 mm), että rv siirtyikin 12+2! La piti olla 3.9., mutta se siirtyi 25.8. En tiedä, onko tämä uusi tulos fyysisesti mahdollinen kuukautisten mukaan, mutta kai se on ihana sama... Viikko sinne tai tänne! Lääkäri oli sitä mieltä, että hyvä vain, jos raskausviikkoihin tulee muutosta näinpäin.

Iloinen 12+5
 
Hei kaikille täältäkin!
Taidan viimeinkin liittyä (valtaisan) joukon jatkoksi; tähän asti olen vain lueskellut teidän juttujanne - loistavaa vertaistukea! Meillä odotellaan esikoista syntyväksi 4.8.; tyttö-/poikaolosta en sano mitään, se vaihtelee päivittäin. :) Kolmikymppisiä ollaan molemmat.
Meillä on Helsingistä ihan samoja kokemuksia kuin moccalla ja mezzzylläkin; eka neuvola oli tammikuun alussa ja toinen vasta maaliskuun puolella. Väli tuntuu kamalan pitkältä, kun yksikseen saa pohdiskella, että mitähän vitamiineja tässä nyt sitten pitäisi syödä jne. Ja ihan kivahan niitä sydänääniäkin olisi kuulla... Jotenkin epätodelliselta tämä odotus tuntuu, kun mahakaan ei ole vielä kummoinenkaan. Meillä neuvolantäti perusteli pitkää väliä sillä, että nt-ultra korvaa yhden neuvolakerran, mutta eihän se nyt IHAN sama juttu ole... Hemoglobiinistakaan yms. ei ole mitään käsitystä, kun tulokset saa vasta seuraavalla käynnillä. Mutta työkaveri lohdutteli, että älä huoli, kyllä siellä neuvolassa saa sitten myöhemmissä vaiheissa ravata ihan kyllästymiseen asti. Niin kai se sitten on.

Hiukkanen ja tyyppi 15+6 tai sinne päin...
 
Heippa!
en nyt muista kuka joskus kirjoitti siitä että on raskausaikana kokoajan kipeenä. Mä oon ainaki. Nyt taas tosi kovassa flunssassa. Pakko silti varmaan sinnitellä töihin kun ei saa sijaista niihin hommiin millään. Mut tosi outoo tää on, tuntuu että saan kaikki tartuntataudit nyt ja pam.

Kaikille uusille tervetulotoivotus. :)

Aniit ja taneli 13+2
 
Tervetuloa joukkoomme uudet Iloinen ja Hiukkanen :flower:

Aniit, minä oon ollut kipeenä tavallista enemmän raskausaikana. Tässä parin kk:n sisällä nyt kahdesti kuumeessa/ flunssassa. Ja nyt on sit myös tää keuhkoputkentulehdus.
Mutta oon kyllä kuullut, että se on melko tavallista odotusaikana. Kun kaikki vastustuskyky menee pikkuiselle.

Mietin just, että menisinkö jo huomenna töihin, vai hakisinko saikkua. En kauheesti kehtais olla kyllä töistä poiskaan. Vaikka en mä oo ollut nyt kun perjantain. Kuumetta ei kuitenkaan enää oo.

Miehen porukat & sisko kävi just kylässä, ja oli mukavaa nähdä ja kertoa vauvakuulumiset <3

Mietittiin tuossa just, että meidän pitää kyl varmaan hankkia jotkut parvkevaunut tavallisten vaunujen lisäksi. Asutaan kerrostalossa ( 4. krs) ja hissi kyllä löytyy. Ainoo huono puoli vaan, että ennen hissiä on yhet portaat mitkä pitäs mennä. Ja voi olla aika työlästä aina vaunuja roudata ylös.
Jos hankkis parvekkeelle sellaset huonommat kakksovaunut ja säilyttelis niitä parempia sitten tuolla alhaalla. Mutta tuotahan nyt ehtii vielä miettiää Ollaan kyllä kovasti suunniteltu omakotitalon ostoa, mutta ei nyt varmaan vielä vuoteen.

Mukavaa sunnuntaita :)

Outiko 16+5
 
Minullakin kyllä kokoajan aivastelu päällä, kuumetta on selvästi ollut vain nyt kerran raskauden aikana, mutta aivastelu ei ole loppuakseen missään vaiheessa, töitä tai koulua tämä ei nyt onneksi haittaa kun välivuotta vietän ;p

Kun joku noista vitamiineista mainitsi niin mitä kaikkia olette itse nyt aloittaneet? Itse aloitin alussa raudan ja D- vitamiinin mutta hemoglobiini oli jotenkin kummallisesti ihanteellinen (kun anemiasta kärsin niin yleensä se on aina ollut todella huono) Niin jätin sitten raudan ja nyt olen D- vitamiinia yrittänyt aina muistaessani ottaa ja tummaasuklaata syönnyt kun jostain luin alkuraskaudesta että sen on todettu vaikuttavan positiivisesti sikiön aivojen kehitykseen :D Maitohappobakteerien aloittamista olen miettinyt kun jotkuthan näitä syövät koko raskauden ja jotkut aloittavat imettäessä, kun minulla on atopinen iho, allergioita ja astma ja näiden kaikkien periytymistä lapsellahan niiden oli todettu vähentävän :) Varsinkin kun kaksi kissaa ja koira on samassa taloudessa niin pelko kokoajan että lapsi olisi sitten allerginen :(
Mutta siis, höpötänpä minä taas paljon, 3.3 on seuraava neuvolla, itse olen kirjoilla Kajaanissa, mutta kaikki neuvola käynit olen nyt käynyt Paltamossa kun poikaystävä asuu täällä niin pääsee helpommin neuvolaan mukaan ja itsekkin vietän täällä lähes kaiken ajan ja kesällä olen kirjat muuttamassa, mutta siis! ;D Alussa neuvola on kerran kuussa ja ilmeisesti siitä 20 viikolta se tiiviintyy 3-2 viikkoon ja vikat 1-2 kk sitten kerran viikossa neuvolaan pitäisi mennä, vaikka täällä näin hyvin nämä käynnit ovat niin silti olisi mukavaa jos alussa useammin neuvola käyntejä olisi kun niin skeptinen olen kaiken suhteen. Toki 20 viikolta lähtien on taas ilmeisesti tulossa muutamia ylimääräisiä ultria ja lääkäri tarkastuksia Kaksilla nuoren ikäni takia ( Kesällä täytän vasta 17 ).
Kauhea kriisi vain nyt tuon synnytyssairaalan suhteen kun ekalla neuvolakäynnillä selitti terveydenhoitaja että synnyttämään olisin menossa Ouluun O_O, Mutta kun eihän siinä taas ole mitään järkeä kun ouluun on pidempi matka Paltamosta kuin Kajaaniin :S Olenhan minä voinut sekoillakkin, mutta mielummin minä Kaksilla synnyttäisin kuin Oulussa :S

Foxeri 12+5
 
Mä näköjään pyörin täällä forumilla kokoajan :LOL: Tylsääkö ;)
Foxeri Mä syön rautavalmistetta ja sitten Multitabs raskaus- monivitamiinivalmistetta. Niin ja sitten foolihappoa. Siihenhän sain ihan reseptin. Sitä ei tarvi kauaa enää syödä, kun 100 tablettia määrättiin.

Outiko 16+5
 
Tervetuloa Iloinen ja Hiukkanen! :flower: Lisäsin teidät listoille.

James oli eilen huippu! (Siis Blunt) Ja nyt on Ikeasta haettu vauvalle vaatekaappikin. Alkaa noita pikkuvaatteita nimittäin jo jonkin verran olla. =)

Mandy ja nappula 15+6
 
Pitkästä aikaa, moi kaikille uusille ja vanhoille! :wave: mulla on ollut muka niin kiire
helmikuu, etten juuri ole ehtinyt tänne kuulumisia päivittämään. Enkä kyllä lueskelemaankaan. Musta tuntuu, että maha on jo pikkusen pömpöllään, vaikkakin omat vaatteet vielä hienosti menee päälle.

Neuvolalääkäri oli viime viikolla ja multa löytyi verikokeessa joku vasta-aine Anti-M, joka ilmeisesti on joku vähäpätöinen veriryhmätekijä. Jos joku tietää tarkemmin, niin kiitos kertokaa. Eivät neuvolassa (lääkäri eikä th) kumpikaan osannut siitä juuri mitään sanoa. Muuta kuin että vkolla 24-26 otetaan uusi verinäyte ja mahdollisesti loppuraskauden ajan verta otetaan tiuhemmin. En tiedä. Mutta YLEENSÄ ei kuulemma vaikuta raskauteen. Hetihän kiinnitin huomiota tohon yleensä sanaan...

Joo Maderan matka meni hyvin, vaikka sää olikin pilvinen ja tuulinen. Paljion nähtiin ja aivan ihanaa oli kun pilvin pimein kukki kukat. :flower: sit uskalsin tulla sellaisella rottinkikelkalla vuorelta alas. Kaks jarrumiestä kelkan takana vähän tsekkaamassa ettei menen mutkat suoraksi. Weiiiiiiii!! :D

Sen verran jäi kaiveleen toi reissun pilvisyys, vaikka suht lämmin olikin, että varasin uuden matkan huhti-toukokuulle. Lähdetään siskon ja sen muksun kanssa Kreetalle. Jos vaikka siellä sit sais ladattua sitä D-vitamiinia. ;)

Nyt täytyy lähtee valmistautuu töihin. Sitä ennen kynsihuoltoon.

Luminella ja matkustaja 15+2
 
Huomenta!

Tervetuloa uusille!! :wave:

Vitamiineista, mä syön tällä hetkellä multitabsin (raskaus) päivässä ja tänään ajattelin hakea raskaus omegaa kun kalaa en syö nimeksikään. D-vitamiini lisää en ajatellut ottaa kun juon maitoa nykyisin litran päivässä (nam, nam) + siihen mukaan juustot ja margariinit niin jos se vaikka riittäisi.

Mukava kuulla, että Luminellan matka on mennyt hyvin :)

Mukavaa maanantaita!

Vilma ja Elma 14+3
 
Mukavaa maanantaita kaikille! =) Ja tervetuloa uudet elomammat!

Vitamiineista minäkin aloitin syömään niitä multitabsin raskausvitamiineja, aiemmin söin tavallista multivitaa, siinähän ei ole a-vitamiinia, mutta esim. multitabsin tavallisessa sitä on..eikös a-vitamiini ollut "kielletyllä" listalla...
Innaliina kun siitä päänsärystä puhuit, oletko yleensä ottanut yhden vai kaksi panadolia? Mulle neuvolan täti sanoi että ilman muuta kannattaa ottaa kaksi, yhdestä ei tule mitään vaikutusta (en tiedä päteekö kaikkiin)!

Jeppis & Pikku-Papu 15+2
 
Olihan se a-vitamiini siellä, mutta tosi epäselvästi :S Maksa on ehdoton NO koska siinä on a-vitamiinia ja porkkana joka on lähes pelkkää a-vitamiinia kelpaa syötäväksi, neuvolassa neuvoivat, että lihasta saatava A-vitamiini kannattaa jättää pois ja kasviksista sitä saa rauhassa syödä :S
 
ihan vain tylsyyteni kunniaksi linkkaan tänne muutaman raskauteen liittyvät jutun tiede.fi:n sivuilta B)

http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=3554

http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=3640

http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=3631

http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=3577

Muoks: Tuli kauhea kriisi kun itse olen lievästi ylipainoinen ja tuntuu että kokoajan raskauden aikana vaikka pyrin välttämään niin huomaan syöväni jotain rasvaista :/
 
Huomenta,

Minä aloitin Multitabsin raskausvitamiinien popsimisen jo ennen raskautta, taisin ehtiä 2 kk syödä ennen raskautta.. ja ekan neuvolakäynnin jälkeen alkanut syödä niitä 2 kpl päivässä neuvolantätin ohjeistuksen mukaan.

Päänsärkyä on ollut täälläkin ja olen siitä käynyt lääkärissäkin. Sain sellaisen ohjeistuksen silloin lääkityksen suhteen lääkäriltä, että kerran päivässä voi ottaa 1000 mg parasetamolia (eli 2), mutta ei mielellään joka kerta (eli siis kun niitä saa ohjeen mukaan ottaa 3 krt päivässä ). Itse olen sitten mennyt tuon mukaan. Pahimpaan kipuun otan sen 1000 mg ja jos vielä jomotus myöhemmin jatkuu, otan vain yhden (500 mg) lisää. Mutta tätä kannattanee tiedustella neuvolasta / lääkäriltä tms...

Joku kyseli aiemmin, että kuka sitten mittaa hemoglobiinin ja verenpaineen kun neuvolakäyntejä on niin niukasti.. no, vastaushan on, että ei kukaan. Itse seuraan kyllä verenpainetta kotona - päänsärky voi muuten olla viite kohonneesta verenpaineesta!! - minulla se ei sitä ole kyllä ollut, onneksi. Neuvolaan olen ollut puhelimitse yhteydessä kun jokin asia on vaivannut mieltä ja saanut aina apua/neuvoja/ohjeita. Minulle kanssa sanottiin, että ne kaksi ultraa ikäänkuin "korvaavat" neuvolakäyntejä, mutta eihän siellä seurata varsinaisesti äidin vointia. Kuinkahan kauan on ollut tällainen systeemi / onko siitä millaisia kokemuksia?

L3nen (16+1)
 
Minulle totesi neuvolatäti vain että pitäisi juoda paljon vettä (vähintään 2l päivässä) ja antoi hyvän neuvon siihen että en ohita vesihanaa pysähtymättä juomaan ja jos tämä ei auta pääkipuun niin sitten kokeilen ottaa 500g ja jos se ei auta niin otan vielä toisen :S
On tuo vesi vähän auttanut, mutta silti välillä tuntuu että aivot halkeaa kivusta :(
 
Huomenet!

Mulla on taas kauheen vainoharhainen olo :/ Nyt kun ei enää oo pahoinvointia tai mitään muutakaan selvää raskausoiretta, niin oon alkanut panikoimaan, että onkohan mun mahassa edes ketään. Tiedän, että turhaa stressata tämmöstä, mutta silti!
On niin epätodellisen hyvä olo. Verta ei oo tullut pisaaraakaan missään vaiheessa, joten sikäli aihetta epäilyyn ei kyllä ole.
Toivottavasti alkais pikkunen edes liikkumaan, niin että tuntisin sen :LOL: Saisin jonkunlaisen mielenrauhan. Seuraavaan lääkäriin/ultraankin on vielä kolme viikkoa, argh.

Onko muilla vastaavaa?

Outiko
 
Tuosta A-vitamiinista... Ovat neuvolassa kyllä tosi tarkkoja sen suhteen. Ne haitalliset rajat on aika korkealla kuitenkin, tosin varmaan isosta annoksesta maksaruokaa ne voi hetkellisesti ylittyä.

Mä olen syönyt surutta kalanmaksaöljyä, kun pullon kyljessä sanotaan että jos annosta ei ylitä niin raskausaikanakin saa syödä, vaikka neuvolan täti kyllä kielsi. Olen varmuuden vuoksi ottanut vähän tavallista pienemmän annoksen (tarkkaan mitannut että paljonko mun teelusikkaan mahtuu) kun tavallisesti syön sitä talvisin ainakin kaksin- tai kolminkertaista annostusta eli ruokalusikallista, siis silloin kun en ole raskaana, koska se pitää mun atooppisen ihon kunnossa. Lisäksi olen lueskellut tutkimuksia kalanmaksaöljyn syönnistä sekä eri maiden ja WHOn suosituksia, ja niissä turvallisena äidin muusta A-vitamiinisaannista riippumattomana rajana pidetään noin yhtä milligrammaa (Suomessa raskaana olevan naisen A-vitamiinitarpeeksi katsotaan 0,8 milligrammaa), joka siis ei tuosta kalanmaksaöljyn päiväannoksesta ylity. Varsinaiset riskirajat Suomessa ovat muistaakseni 7 milligrammaa päivässä tai yksittäisenä annoksena 30 milligrammaa, jonka ylittyminen siis selvästi kasvattaa epämuodostumien riskejä.

Ja siis perstuntuma sanoo että kyllä se sikiökin A-vitamiinia tarvitsee kun minäkin sitä tarvitsen, ihan varmaan kohta tulee joku tutkimus jossa todetaan että ykköstyypin diabeteksen tai aadeehoodeen tai autismin tjsp yleistyminen saattaa johtua siitä että raskaana olevat naiset eivät enää saa tarpeeksi A-vitamiinia... :whistle:
 

Yhteistyössä