ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - heinäkuussa

Pompula81 ruoatta pärjää mielestäni ihan hyvin, varsinkin kun on kuumeessa ei masutaudissa ja tuossa masutaudissakin menee pari päivää ihan hyvin. Suoloja tietty jos vähän saa meneen ni ois hyvä, eli kaikki vaan mikä uppoo. Meillä muksu ollut kovasta kuumesta huolimatta aina aika pirteä isompana ja sillon on tietty helppo luottaa, että voi olla rauhallisin mielin, mutta jos lapsi muuttuu sinusta selvästi, niin sit lääkäriin. Vinkkinä muuten, että Tampereella (varmaan muualtakin) saa siitä neuvonta/ajanvarauspuhelimesta tosi hyviä neuvoja kun lapset sairastaa tai muuten joku lapsen voinnissa huolettaa), tosi asiantuntevia neuvoja ajan kanssa olen puhelimesta saanut, monestihan se on varsinkin esikoisen kanssa vaan vanhempien rauhottelua ja koska nuo huolet joteskin on aina suurimmillaan myöhään illalla on tuo oiva apu, tietää voiko rauhassa ootella aamuun tai tarviiko lääkäriin lähteä ollenkaan :)
Ja mulla muuten tota turvotusta on varsinkin öisin, huomaa pissalla käydessä!

Tsemppiä meelai käynnistykseen, toivotaan, että tällä kertaa ois helpompaa, niin mä aiankin pyrin aatteleen, eihän tästä oottelusta muuten selviä :)

Täällä ei supistele, vaikka heitin tunnin lenkin, lenkillä oli sellanen vannetunne massussa ja massu ihan kovana, mutta lenkin jälkeen kuin ei mitään ois tehnykkään. Loppupäivän oonkin vaan lukenut, kattonut leffaa ja syönyt. Mun miehet on puusavotalla maalla ja oottelen heitä vasta iltasella myöhemmin kotiin. Minne ne kipeet supparit meni :eek: Menkkamaista särkyä on sentään alkanut tuleen.

Huomenna alkaa suursiivo ja luultavasti nolla supistusta...

Permis ja Veikko 35+6
 
Ajatar vitsit kun jännää!! Mulla kun meni limatulppa niin poika syntyi siitä viikon päästä...

Mulla on jalat ihan TÖRKEET!! Turvonneet ja nilkkaa ei ollenkaan, ja kipeet :headwall:
Kylmässä niitä välistä liotellut ja mies koittaa niitä hieroa....

Olin eilen siellä "festareilla". Kivaa oli ja näin paljon vanhoja kamuja =) Kaikki ihasteli mun mahaa ja kauhisteli mun kinttuja :LOL: Tyttö oi varmaan masussa ihmeissään kun siellä kumminkin se musiikki soi aikasta kovaa. Tänään ollut rauhallisempi ja olenkin seuraillut tiiviimmin liikkeitä yms. :/

Sit mun tissit :eek: Molemmista pojista ekat maitotipat, eikä niin tipat.... niin tulleet jotain vko. 30-33, mut nyt herranjestas kun vähänväliä tulee niitä kiristystunteita kun maidon noustessa. Tai kun alkaa imettämään niin tissit kiristyy heti. Rinnat on kyllä älyn painavat jo ja maitoa tihkuu jatkuvaan. kääääks :eek:

Nyt suihkuun kun on niin hiostava ilma, huh, huh...

hellu ja walma 35+4
 
Huh, heräsin just päikkäreiltä. Unta piisaa tällei päivisin vaikka kuinka, mutta ei öisin :whistle:
Oon ajatellut, että nukun aina kun mahdollista, kunei voi koskaan tietää millon se lähtö tulee.
Mua ahdistaa ajatus siitä, että joutus lähtee synnärille joko a) kamalan väsyneenä tai sitten b) nälkäsenä.
Siellä kuitenkin joutuu taipumaan aikamoiseen suoritukseen, niin ois ihan kiva ettei ainakaan väsyneenä ja nälkäsenä tarvitsis pakertaa.

Lähdetään kohta meidän porukoille, ollaan siellä keskiviikkoon. Mä todella toivon että synnytys ei ala siellä.
Vaikka porukoilta sairaalalle ei olekaan kun 45km matka niin on se kuitenkin enempi kun täältä meiltä kotoa, josta on se n. 3km.
Mutta jos vauva on perinyt vanhempiensa kieron huumorintajun, niin siellähän se sitten päättää alkaa syntyä :kieh:

Mutta lähden pakkailemaan nyt tavaroita. Yritän ehtiä käydä koneella ja täällä palstalla porukoittenkin luona, vaikka luulen että meidän teini (14vee) on vallottanut sen koneen 24/7 :D

outiko 38+4
 
Hurja määrä taas tekstiä luettuna...

Päällimmäisenä jäi mieleen wannabemommy :hug: SURULLISTA!

Heitulle onnea pienestä!

Siitä selällään nukkumisesta on mullakin sellainen ajatus, että saattaa painaa niitä isoja verisuonia jossain tapauksessa. Mut siitä tulee kyllä ensin huono olo äidille ennenkuin vauvalle on mitään vaaraa. Ja olo on kyllä niin huono, että siihen herää kesken unenkin. Tämmöisen vastauksen oon saanu neuvolasta. Itsekin nimittäin usein herään selällään vaikka aina alankin nukkumaan kyljellään.

Itse oon syntyny kaksi päivää lasketun ajan jälkeen. Synnytys oli käynnistetty raskausmyrkytyksen vuoksi ja sydänäänten romahtamisen vuoksi päädyttiin lopulta hätäsektioon... 3800g painoin syntyessäni. Meidän esikoinen syntyi 42+1 sektiolla kun viikon käynnistelytkään ei saaneet synnytystä minkäänlaiseen käyntiin... On kyllä alkanut mietityttämään kuinka tällä kertaa mahtaa käydä?? Tähtäänkin suosiolla sinne elokuun puoliväliin tai vähän ylikin vaikka laskettu aika onkin jo 2. päivä... Eipähän tuu sitten pettymyksiä ja pitkiä viimeisiä päiviä... Tai sitten tuleekin mukava yllätys jos sattuisikin tulemaan ennemmin!


Maud 38+0 POKS!
 
Alkuperäinen kirjoittaja sissihullu82:
paljon te, jotka ootte äp:n kestot myyneet, ootte pyytäny niistä? mikä ns. markkinahinta niil on?
heips! tänään myin kaksplus markkina palstan kautta sen koko setin 2kuorta +4 sisävaippaa yht. 30e

joku pyysi yhdestä setistä siis kuori+2vaippaa 25e. pari päivää oli myynnissä ja meni kaupaksi, laitoin katsomani "keskihinnan" meiän "paikallis myyntipalstalla" joku kauppas koko settiä 10e. mutta sitten taas jossain jopa 60e.
 


Tässä meitsin massu.. Tohon rintojen alle jää kämmenen kokonen "tyhjä" tila jos vedän vatsaa sisään. Melkein sanoisin että on laskeutunut toi vatsa. Mutta toisaalta tää masu on ollut alusta asti alempana kuin esikosta.

Katotaan jos saan toisen kuvan vielä laitettua..



Siinä mun raskausarvet, kun kuvaa klikkaa niin näkee :D Systeri just tänään sanoi että "nehän on kädenjäljet". Mä tulin siihen tulokseen että tää kakkonen syntyy leijonaksi (LA:n mukaan neitsyt) koska noihan näyttää pikkujellonan kynsimiltä :) Ihania.

Tälleen mä tänään vetelin tuolla rantsulla vatsa paljaana, jos vaikka sais vähän väriä.. Ukko ihmetteli että kuinka mä voin, ettei itse kehtaisi jos olis tämmöset arvet. Mä kerroin sit ukolle että "kato ku nää on tämmösiä äidin taisteluarpia, niitähän voi ihan ylpeenä näytelläki.." Nii ukko sitten katto mua vähän hassuna :LOL:

Kimalle rv 34+5 ja Pojurakas 11kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja baby butterfly:
iinaz ja MULLE Sanotaan että PIENI MAHA!? :D
:p

Alkuperäinen kirjoittaja baby butterfly:
jotai vippaskonstia miten sais oikeesti sen limatulpanki joskus irtoomaa.
Spermassa uittaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:
Tässä meitsin massu.. Katotaan jos saan toisen kuvan vielä laitettua..
En osaa sanoo onko laskeutunu kun ei oo aiempaa kuvaa vertailtavana ja kiinni kuvassa, mutta kaunis pötsi se enivei on! :heart:
Mullakin Kakkosmaha oli valmiiks alempana, mutta nyt kun väliä edelliseen on melkein 6 vuotta ja paikat kiinteytyneet kunnolla, niin maha kasvaa taas kiinteämpänä kuten esikosta.
 
Kävin juuri katsomassa miestä armeijassa.. Oli kyllä ihana nähdä :heart: seuraavan kerran nähdään perjantaina kun pääsee ekalle lomalle :)

Niin katoin tuossa vauvalle kotiin tulo vaatteetkin, tämmöisiin päädyin...


-housut (kokoa 56)
-pitkähihainen potkupuku (kokoa 56)
-sukat
-käsineet, että ei pääse raapimaan itseään
-lakki

Jos on kovin lämmin päivä niin otan varoille lyhyt hihaisen bodyn, että ei ihan kuuma tule.
Ja jos taas kylmempi niin tuohon joku huppari + puolipotkarit... Miltäs kuulostaa?
Autolla kuitenkin tullaan kotiin, niin pihalla ei paljon olla..
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyttönen90:
Niin katoin tuossa vauvalle kotiin tulo vaatteetkin, tämmöisiin päädyin...

-housut (kokoa 56)
-pitkähihainen potkupuku (kokoa 56)
-sukat
-käsineet, että ei pääse raapimaan itseään
-lakki

Jos on kovin lämmin päivä niin otan varoille lyhyt hihaisen bodyn, että ei ihan kuuma tule.
Ja jos taas kylmempi niin tuohon joku huppari + puolipotkarit... Miltäs kuulostaa?
Autolla kuitenkin tullaan kotiin, niin pihalla ei paljon olla..
Kuvassa näkyvät vaatteet vaikka olis mikä helle ja lisäks se huppari/collegetakki. Kylmälle päivälle varoiks vielä joku ohut fleecepeitto/pyyhe/tms. niin niillä vaatteilla pääsette autolla kotiin paleltumatta. Alle vuotiaan lämmönsäätely ei toimi ollenkaan ja varsinkin ääreisverenkierto on hakusessa. Ei siis lyhythihaisia kehiin kuin helteellä sisätiloissa ;)
 
noista syntymisistä. mie tulin päivän yli LA:n ja 4070 g 52 cm

täs on nyt päivä oltu jaloillaan ja ai kamala että pakottaa. tuli vähän tota lihaa koirille ( ja itsellekin) pakkaseen ja ehkä 1/3 pakattu ja leikelty. huomen jatkuu :p

ja vihdoin ekat selkeet turvotukset tullu, jotka ei enää laskeudukkaan pois. oon kyl hetkittäin jo niiiiiin valmis luopumaan tästä lämpöpatterista, mut jos nyt viel malttais... ;)

eilen pyydettiin eka kummikin ja suostui :) sen aviomies oli vaan jo kerinny karkaamaan keikalle, ni sen vastausta täytyy nyt sitte odotella... aavistuksen ehkä ihmettelin sitä kun ei halunnut vastata miehensä puolesta, koska "pariskuntana" me niitä pyydettiin, eikä "yksilöinä". en nyt oikeen osaa selittää. mut kukin taaplaa tyylillään, joten suotakoon se heillekin :)

sissi ja papana 35+2
 
Aww, ihanat vaatteet tyttönen90 :heart: Muuten peesin iinaZia, huppari/nuttu vielä ylle :)

Tässä (vielä se nuttu ostamatta) meidän kotiintulovaatteet: kuvan laatu on kökkö, ja valaistus huono mutta saanee selvää, eli:
pitkähihainen body,
myssy
kintaat,
sukat
sukkikset...



...ja koska pientä tyttöä povattiin, taitavat olla kokoa 52 :heart:
 
Oon tässä nyt mietiskellyt jo tovin että missä lilliputit on... Olisi hienoa kuulla jotain... :attn:

Just hogasin että ei me mitään kummeja olla vielä pyydetty :D Koko ajan tuntuu niin kaukaiselta toi lapsen tulo..

Lähteeköhän tuo ajatar jo tänään synnyttämään :D Jänskäää! Mulla irtos limatulppa vajaa vuorokausi ennen kuin poika syntyi...
 
Nopeeta merkkausta vaan taas.

Voi kauhia teirän kanssa kun kirjoitatte paljon/usein :eek:
Ei meinaa perässä pysyä..

Mutta hyvä juttu että palsta on ollut alusta loppuun todella aktiivinen :D
Vaikken ole kovasti kirjoitellut, olen sentään lueskellut jutut läpi..

Nytkään ei ehdi tän kummemmin kirjoitella.. Yhtenä kappalee edelleen ollaan..

Minerva

 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja Jeppis84:
Tosta limatulpan irtoamisesta on ollut puhetta, voiko se lähteä jo paaaljon ennen synnytystä vai nimenomaan juuri ennen?
mulla meni viikonpäivät kutakuinkin limatulpasta.

Alkuperäinen kirjoittaja baby butterfly:
jotai vippaskonstia miten sais oikeesti sen limatulpanki joskus irtoomaa. EI NÄY! :D :D
paljon seksiä ja seksiä ja seksiä.. :p

Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
Kaupanpäällisiksi sitten vielä se tunnepuoli: Miten esikoinen ottaa tämän? Muuttuukohan se yhdessä yössä ihmishirviöksi, joka vain puree ja raatelee ja sähisee? Jos nyt käytän kaiken voimani ja energiani esikoisen hyvinvointiin ja viihdyttämiseen, miten ihmeessä voin olla hänelle tarpeeksi sitten kun täällä on VASTASYNTYNYT?

Mutta tajusinpa tuossa että eihän tämä odotus voi mitenkään olla samanlaista enää kuin esikoisen kanssa. Ei enää ehdi pysähtyä silittelemään vatsaa, lauleskelemaan tai saamaan kotia tiptop-kuntoon, samat hommat ja arki tässä pyörii joka päivä ja tuleva vauva ikäänkuin vain "hyppää liikkuvaan junaan".

Uskon kuitenkin edelleen että ymmärrän kaiken niin paljon paremmin kun minulla on ihan konkreettisesti vauva sylissä. Etköhän sinäkin :hug:

niinpä. mä olen yrittänyt valmentaa tuota kertomalla että meille tule vauva ja että vauvalle laitetaan oma sänky ja tässä on vauvan vaatteita ja vaippoja ja vauva sitä ja tätä ja sitten me annetaan sun rattaat vauvalle kun sä olet jo niin isot poika ja reipas että voit kävellä ja vauva voi nukkua rattaissa jne..

me käydään sit koko perhe tai mä ja poika ostamassa synnytyksen jälkeen sille jostain lelukaupasta jotain. niinku vauvalahjaksi. (mieluummin lähden pojan kaa..)
mulle tää on ollut henkisesti paljon helpompaa kuin esikon odotus. mut nyt tulee nää perinteiset fiilikset mitä mulla oli varmaan koko esikon odotuksen ajan. et miks pitikään..

tiedän että on helpompi mulle olla tällä asenteella jopa syntymiseen asti ja hetk isen jälkeen. ei mee energiaa turhaan tunteiluun ja pystyn keskittymään van synnyttämiseen jne.
ja voin sit tutustua ja fiilistellä kun vauva todellakin hyppää liikkuvan junaan mukaan.

mua kiinnostaa enemmän laittaa kotia kuin vauvan tavaroita. ostin illalla uudet verhot olkkariin ja meille tuli viime viikolla kiinasta mittatilauskaappi ja mä kelaan kokoajan ikean reissua,jotta sais pojalle pienen pöydän ja tuolin jne..
vauvalle ei mitään..

mutta tiedän sen myös sydämessäni että vauva on koko perheelle rakas ja tervetullut oikeesti. nää fiilikset auttaa vaan itseään suhtautumaan tulevaan helpommin. nurinkurista mutta toimivaa.


Alkuperäinen kirjoittaja Pompula81:
Onkos muilla sillein,et välillä tuo alapää on kuin turvonnut pallo?

Kertokaas te joilla lapsi on ollut kovassa kuumeessa eikä suostu syömään,niin montako pvää 2v. lapsi pärjää ruoatta?Pillimehuja kyl juo ja jäätelötuutin vohveli osa kelpaa.
mulla kans alapää ihan turvonnut ja jos jollain sanoilla sitä pitäis kuvailla niin kuin ahnas kita. :LOL:

meillä pojalla on ollut viikon sairausputkia jolloin ollaan oltu lähinnä pillimehulla ja jollain kekseillä. niin kauan kun pissaa ja kyyneleitä tulee ja huulet ei ole kuivat niin en ole huolissani.
ja meillä vielä kun on maito- ja vilja-allerginen niin aika tarkka ja tiukka oon olut pojan syömisistä.
nyt oli ton vajaa viikon rippetaudissa ja kunhan tosiaan pissaa ja niin ja ihokin pysyy kimmoisana niin en huolestu.

ja se terveysneuvonnan numero on jonne voi soittaa 24/7 on:
(09) 10023 terveysneuvonta - vastaa aina
Terveysneuvonta palveluun (09) 10023 voi soittaa aina kun tarvitset tietoa terveyspalveluista tai sairauksien hoito-ohjeita. (09) 10023 vastaa joka päivä 24 h, ammattitaidolla ja luottamuksellisesti. Puhelun hinta on operaattorin perimä maksu + paikallispuhelun hinta. Puhelusta ei peritä erillistä palvelumaksua. Terveyspalvelun hoitajat ovat kokeneita sairaanhoitajia ja terveydenhoitajia ja palvelua annetaan myös ruotsiksi ja englanniksi.

mä mieluummin soitan sinne kun pähkään kotona asioista joista en tiedä.
 
Iltaa!

Meinaakohan se millon ajattaren beibi syntyäkään ;) Jännää!

Mua on tänään vähän supistellu... Käytiin iltapäivällä kaupassa kävellen, ei tästä oo ku muutama sata metriä niin ei tuntu painontunnetta eikä supistellu mennessä eikä tullessa. Mut sit kotona ku asetuin aloilleni niin alko supistelee, välillä kipeesti ja välillä kivuttomasti. Sit ne rauhottu ja tossa iltasella vihlo lantion kohtaa ja alaselkää... Mut nyt taas ei mitään.

Ens viikon to ois neuvola ja sitä seuraavan viikon ke se synnytystapa-arvio.

Mä ajattelin huomenna katsella vauvalle kotiintulo vaatteet :) Hirveen hankalaa mulle on, että mitä vaatetta sitä vois ottaa vauvalle, kun on nyt kuitenki kesä, muut lapset on talvivauvoja olleet. Mutta noista teidän vinkeistä vähän jo helpottaa valintoja :)
Voikohan laittaa pitkähihasen bodyn ja vaikka puolipotkareiden päälle semmosen vähän niinku verkkapuvun mutta ei kuitenkaan sitä kangasta vaan se on semmosta velyyriä vai mitä se nyt on :D Että siinähän ei tule liikaa kuitenkaan sitä vaatetusta? Autolla mekin matkaamme sitten kotiin. Ja sit tietty ne sukat, tumput ja lakki.

Mut nyt jos lähtis vaik lueskelee kirjaa... Ku ei viel kummemmin väsytäkään.

mertsu ja prinsessa 35+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jeppis84:
Tosta limatulpan irtoamisesta on ollut puhetta, voiko se lähteä jo paaaljon ennen synnytystä vai nimenomaan juuri ennen?
Voi olla että menee pari viikkoakin vielä siitä, ja sitä voi tulla pitkäänkin, vähitellen. Itselläni kuitenkin meni n vuorokausi tuosta limatulpan bongaamisesta vedet, rv 39+3 ja poika syntyi 39+4 (käynnistettiin, kun ei lähtenyt vesien menosta huolimatta kunnolla tulemaan) :)

Joka tapauksessa, limatulpan irtoaminen tarkoittaa että synnytys on tosiaan totta - ja lähellä! :)
 
Huonosti nukutut yöt täälläkin vaivana, uni tulee vasta pitkälti puolen yön jälkeen ja tasaisesti parin tunnin välein tulee hypättyä vessassa. Kuuden maissa ei väsytä enää yhtään, mutta jos sitkeästi vain yrittää niin yleensä nukahtaa uudestaan ja unta riittää noin klo 9 asti.

Jalkojen turvotus on aivan järkkyä! Nilkkoja ei näe enää lainkaan ja jalkapöydät ovat kun norsulla. Mitään tossuja ei oikein saa tungettua enää jalkaan, onneksi ei ole tänä kesänä häitä tms. juhlia tiedossa. Tai sitten pitäisi esittää hillitöntä hippiä paljasjaloin. :LOL:

Nyt on tehtävä tunnustus, pakkasin sairaalakassin tuossa toista viikkoa sitten. Nyt on kaikki mehut ja herkut vähitellen yksi toisensa jälkeen naposteltu. Parasta mennä huomenna kauppaan täydennykselle ja antaa kassi miehelle säilytykseen...

Tämä hellepäivä sujui ihanasti rannalla, makasin aurinkotuolissa varjossa ja luin kirjaa. Tuuli mukavasti ja välillä kävin uittamassa turvonneita kinttuja viileässä vedessä. Ei hullumpi tapa viettää äitiyslomaa.

Onsiiskevät meilläkin on kaksi kattia, jotka ovat tutkineet hyvin tarkoin kaikki vauvan tavarat; pinnasängyn, hoitopöydän ym. Nyt katit ovat siirtyneet alakertaan yöksi nukkumaan, koska meillä ei ole yläkerran makkareissa ovia lainkaan. Hyvin ovat tyytyneet osaansa. Ajattelimme jatkaa "karanteenia" sen aikaa kun vauva on ihan pikkuinen, epäilen, että muuten hakeutuisivat hanakasti vauvan viereen nukkumaan ja sitä riskiä en halua ottaa.

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille, minulla on huomenna neuvolapäivä, yritän saada uuden lähetteen sinne äippäpolille, jotta saadaan varmuus, miten päin vauva oikein on. Täällä Vantaalla kun ei ole missään neuvolassa ultraa!

Tikru 37+4
 
Mikähän viime yössä muuten on ollut, kun moni täällä tuntuisi nukkuneen tosi levottomasti, säryn kanssa tai ilman? :D Ukkosta, täysikuu...?

Tulipa muuten mieleen, viime vuonna olin noissa Kesäkuun kullankerissä kun esikoista odotin, ja vauvojen synnyttyä halukkaat lisäilivät toisiaan meseen ja monesti meillä olikin sitten aamukahvittelut "kimppajuttelun" merkeissä. Olisi kiva tämänkin porukan kanssa saada aikaan sellainen :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tikru70:
Nyt on tehtävä tunnustus, pakkasin sairaalakassin tuossa toista viikkoa sitten. Nyt on kaikki mehut ja herkut vähitellen yksi toisensa jälkeen naposteltu. Parasta mennä huomenna kauppaan täydennykselle ja antaa kassi miehelle säilytykseen...

Tikru 37+4

:LOL: :LOL: Mulle kävis varmaan samoin, joten ei uskalla vielä ostaa niitä herkkuja. Miehen säilytykseenkään en voi luottaa ku herkut häviäis vielä varmemmin kuin mulla.. :)
 
kiitos vinkeistä meidän neidin kuumeilun suhteen..
Mä kattokaas jo aloin sikainfluenssaa miettiin,kun koskaan ei tollaista kuumetta ole ollut ja tänäänkin illalla 38,5 astetta oli kuume vaikka pandolia ja pronaxenia annettu..siis kolmas pvä jo kyseessä.Aika reppanhan nea on.Jos poistun huoneesta niin itku alkaa perään.Paljoa ei ole liikkeellä-eilisen illan olikin pirteämpi ja luultiin taudin jo menneen ohi.Katsellaan tv:tä pääasiassa tai istutaan sylikkäin takapihalla happea ottamassa.
Päätään ja mahaansa välillä valittaa..
Mistä pirusta sitä tietää mikä tauti se on,kun oireet flunssissakin samanlaiset eikä sitä ulkomaille pidä enää matkustaa et sikataudin saa :attn:

Tinulille voimia huomiseen päivään.

Milläs viikoilla teillä vauvat kiinnitty?Siis teillä jotka jo pidemmällä.
 

Yhteistyössä