Vauva söi tosa puol seitsemän ja jäi meidän perhepetiin nukkumaan.Hyvin meni eka yö kotona.Kaks kertaa söi yön aikana ja äitikin eka kertaa synnytyksen jälkeen kunnon yöunet.Sairaalassa oltiin su-to aamupäivä,ni koko aikana olen nukkunu yhteensä n. 6-7 tuntia!Kyl mä tiesin et ku kotiin päästään ni sit mä nukun.
Mulla meni osa vesistä su aamuna klo 6.45 ja soitin synnärille.Käskivät tulla ja sain tehdä aamutoimet rauhassa.Sairaalassa oltiin 8.45.Käyrille ja liuskatestiin.Käyrä oli hyvää,mut supistuksia ei kuulunu. Kymmenen jälkeen mut laitettiin osastolle odottelemaan synnytyksen käynnistymistä.Siellä sit lapsivettä alkoi tihkuttelemaan ja välillä otettiin käyrää.Joskus neljän paikkeilla lapsiveden väri muuttui vihertäväksi ja kätilö sanoi,että nyt hän laittaa sut synnärille.Oltiin miehen kanssa ihan täpinöissämme,jokohan jotain alkais sit..
Synnärillä otettiin kans käyrää heti ja viideltä laitettiin oksitosiinitippa,ensin 10 ml/h vauhdilla.Sitä tipan vauhtia kätilö nosti koko ajan pikkuhiljaa ylöspäin.18.47 supistuksia tuli jo 4 min. välein.Seitsemän jälkeen otin ilokaasun käyttöön.Ennen kaheksaa jo supistukset tuli 2 min. välein.Istuin jumppapallollaki hetken.
Yhdeksältä kätilön vuoro vaihtui ja kohdunsuu auki 2-3 cm,tilattiin epiduraali.Puol kymmenen tuli anestesialääkäri ja laittoi epiduraalin,jonka laitto muuten kesti n. vartin.Kymmeneltä epiduraali alkoi vaikuttaa.Onneksi.Mulla oli kivut olleet jo pidemmän aikaa aivan h###tilliset.Pystyin nyt rentoutumaan ja puhumaankin.Kätilö ennusti silti että voi mennä 4-5 saakka ennenku lapsi syntyy...
23.45 vauvan päähän laitettiin anturi mittaamaan vauvan sydänäänikäyrää.En siis voinut liikkua enää.Makasin petillä kyljelläni.Klo 24 sain lisää epiduraalia ku mulla alkoi hanurissa tuntumaan aivan järkyttävä paineentunne.Se ei ollut kipua,vaan tunne et koko peräreiän seutu "räjähtää".Klo 1.05 olin 9 cm auki.Kätilö sanoi et saisin jo hiukan ponnistella,jos haluisin,mut mä sanoin et odotan sen sentin vielä.Tippa nostettiin 90 ml/tunti et saadaan viimeiset reunat pois kohdunsuulta.Klo 2.05 olin kokonaan auki.Aloin ponnistelemaan.Se oli vaikeinta,mitä olen kokenut.En meinanut millään "hiffata"miten se tapahtuu.En tajunnut ett kun supistus tulee mun täytyy vetää keuhkot täyteen ilmaa ja ponnistaa ja pidättää hengitystä samalla aikaa.Niin ja ponnistaa samalla lailla ku kakkais.Tunnin siinä ponnistelin kylkiasennossa.Vaihtelin kylkeä välillä,mies nosti ylempänä olevaa jalkaa ja "tsemppas" mua samalla.Tunnin olin ponnistellut,ku tajusin et kätilö laitto sänkyyn jalkatelineet ja haki laatikosta jonkun steriilin pakkauksen,jonka laitto siihen instrumenttipöydälle väärin päin,etten mä näkis mitä siel on.Meni hetki ni kätilö sanos,et hänen täytyy mennä soittaan päivystävälle lääkärille.Lääkäri tuli ja mun käskettiin laittaa jalat telineille ja siirtyä selkäasentoon.Lääkäri sanoi,et hän auttaa vauvan ulos imukupilla!!!Voi helvetti,mikä fiilis mulle tuli.Olin jo ihan väsynyt.No supistus kun tuli koko kuusihenkinen porukka mun ympärillä vaati mua ponnistamaan täysillä ja lääkäri veti kahvasta.Tietty se irtos ekalla kerralla.Eiku taas uudestaan paikalleen ja odottamaan uutta supistusta.Tippa meni muuten tässä vaiheessa 200 ml/tunti!!!No meni n.kaksi kovaa supistuskertaa ni sain jostain viimeiset hullun voimat ja pnnnistin niin kovaa ku ikinä jaksoin lääkärin vetäessä samalla kahvasta.Poika syntyi lopulta klo 3.31.Samalla hetkellä ku poika oli ulkona,kaikki se kipu ja tuska menivät ohi.Tunne oli sanoinkuvaamaton.Vauva annettiin parkaisun jälkeen rinnalle paidan alle ja sain lastenhoitajalta opastusta ensi-imetykseen.Kokemus oli vauvallekin oli niin rankka,et se parkui siinä paidan allakin jonkin aikaa.Pikku urhea raukka.Silitin päätä ja puhelin sille ja mies kuvasi videokuvaa.
Ompeleita tuli 4 kpl.Repeämät tulivat emättimen puolelle!Kätilö venytti käsin ponnistuksen aikana välilihasta,joten epparia ei tarvittu!!Ompelu sattui hiukan,mut sitä lievitti vauva rinnalla...
Päästiin osastolle 310 perhehuoneeseen klo 6 aamulla.Siellä maattiin sängyillä ja ihmeteltiin uutta tulokasta,juotiin aamukahvitkin jo.En pystynyt ees nukkumaan,vaikka olin ollut jo vuorokauden hereillä ja synnytys oli rankka kokemus.
Vauva on ollut helppo ja tosi kiltti.Ei itke muulloin kuin vaipanvaihdon yhteydessä,ku pieneltä riisutaan kaikki ni ei oo enää niin kivaa...Maitoa mulla on tullut tosi hyvin alusta asti ja vauvalla on erinomainen imuote ja kova hinku tissille aina.
Ainoa ongelma tässä on ollut se,että mulle ei kukaan ole ikinä kertonut kuinka vaikeaa pissaaminen voi olla synnytyksen jälkeen.Lisäksi mulle on tullut virtsatietulehdus,josta saan varmistuksen tänään iltapäivällä ku soitan TYKS:n.Mies saa hakea antibiootit apteekista sit.Tää on siis kaikkein vittumaisinta tässä.Mulla ei oo ikinä ollu pissatulehdusta ennen.Piti senkin tulla nyt tässä sitten.
Nyt täytyy mennä aamutoimille!
T:Maria-s ja vauveli 4 vrk