ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - Elokuussa

Tosi monille teistä tullu hirveen vähän painoa. Kadekadekade, vaikka tuskin tästä ketään muita voi kun itseänsä syyttää.. Tai voin: miestä, joka sanoo et ei tarvii välittää kun mulla on syy lihoa. Eli sen vika!!
Mua on naurattanu hirveesti ihmisten raivoomiset ja sit ne kun mies unohtaa millasena tykkää banaaneista tms. Ihana raskaus!!
Mäkin veikkailen iinaz tyttöä. Ihan mutu. Hirmu nätti ja siisti masu.
 
Äippäpolilla käyty aamulla ja päivä onkin mennyt tässä itkiessä. Silmät jo ihan kipeenä. Mähän siis menin kontrollikäynnille sen käännöksen vuoksi. Vauva on pysyny rt:ssä, mikä olikin sitten ainut hyvä uutinen. Tänään oli sitten taas se tympee nuori naislääkäri, jonka taitoihin en juuri luota. Verenpaineet koholla, pissassa protskut +1. Niihin ei kuitenkaan sen enempää puututtu. No, lääkäri alkoi ultraamaan ja kattelemaan mittoja. Vauva oli muka pienentyny viime viikkoon nähden, joopa joo. No, lapsivettä kuulemma ok, virtaukset ok, mutta paremminkin voisi olla. Tässä vaiheesa lääkäri alkoi puhumaan, josko käynnistettäis. Vähän alkoi siinä vaiheessa päässä pyörimään, mies reissussa, yksin laitoksella jne. No, tämä lääkäri EI ONNEKSI luota etes itse omiin kykyihinsä, joten kutsui ylilääkärin paikalle. Ja taas ultrattavaksi. Tällä kertaa huomiota herätti vauvan sydän, käyrät ja kaikki ollu ok. Nyt sydämen rakenne näytti normaalista poikkeavalle. Siinä vaiheessa tuntui, että miks aina tulee jotain uutta ja tympäs, kun olin yksin siellä. Siinä ne tutkiskeli sitä. Rakenneultrassa ollaan käyty ja muutenkin vauvan rakenteita ollaan tarkkailtu pienen koon vuoksi läpi raskauden. Eikä aiemmin olla löydetty mitään. Se ylilääkärikin sanoi, että ei kannata vielä huolestua, lähetetään sut jatkotutkimuksiin. Sitten vielä sanoi, että vauvan rakenteita on niin hankala tutkia näin loppuvaiheessa, koska vauva on jo niin iso. Joo, en suinkaan huolestunu!! Samalla selvisi, etten voi mennä tuonne synnyttämään, vaan pitää mennä ouluun, 130 kilsan päähän. Koska tuolla ei ole ollenkaan lastenlääkäriä, ja jos vauva sattuu sellaista tarvitsemaan, niin pitää kuitenkin lähteä ouluun. Ens viikolla on sitten kontrollikäynti oulussa, ultraavat vielä, sairaalakassit pitää kuitenkin pakata mukaan, jos päättävät käynnistää tämän.
Ollu taas niin sekava päivä, että huh huh. Autoon, kun pääsin, niin itku tuli heti. Kotiin oli ajettava 30 kilsaa. Miehelle soitin siinä matkalla, itkin vaan ja jotain sain sanottua. Mieskin aivan hädissään töissä, on edelleen töissä, tulee vasta illalla. Ootan jo, että pääsen halaamaan miestä. Anoppi oli pojan kans täällä, kerroin tottakai hänellekin asian, yhdessä sitten itkettiin. Anoppi lähti ja soitin äitillekin, äiti alkoi itkemään, oli töissä. Sanoi, että tulee heti töiden jälkeen tänne, kohta kuitenkin soitti ja sanoi, että lähtee heti töistä ja tulee tänne. Ihanaa, niin se sitten tuli tänne kahen mun pikkuveljen kans.
Äiti sanoi samaa, mitä järkikin. Ei kannata alkaa murehtimaan etukäteen, voihan olla että vauvalla onkin kaikki ok. Vauvahan on meille kaikesta huolimatta rakas :heart:

Nyt ootellaan vaan aikaa sinne ouluun.. Täytyy lopettaa jo tää itkeminen, esikko ihan ihmeissään, kun äiti vollottaa.

Helmiir ja Kerttu 38+2
 
Helmiir lohtuhaleja... :hug: Uskotaan ja toivotaan että vauvalla on kaikki ihan hyvin...Sanoisin samaa kuin äitisikin että älä suotta etukäteen murehdi asiaa, kaikki kääntyy varmasti vielä parhain päin!

Painogallup painoa tullut n.8kg (60 -> 68)

Kävin tänään neuvolassa, oikea tätsy oli onneksi palannut lomilta! Masu on kuulemma pelkkää vauvaa vaan, lapsivettäkään ei enää ole kovin paljoa...kuulemma ihan normaalia tässä vaiheessa. Sf-mitta oli 36 ja käsikopeleolta veikkaili vauvan kooksi 3,5kg.
Huomenna olis sit se suuri päiväkin, eli LA!!! Olis se hassua jos meidän papu olis niin tarkka että syntyis tasan laskettuna aikana :D

Mukavaa viikonloppua kaikille! =)

Jeppis & Pikku-papu 39+6

muoks* Iinazin masusta piti kommentoida että POIKA! :D
 
Voi Helmiir, halauksia kovasti sinne ja kuten Jeppis sanoi, niin toivotaan, että vauvalla on kaikki hyvin. :hug:

Mua vaan väsyttää ja taidan mennä päikkäreille. Joo, kello on jo miljoona ajatellen päiväunia, mutta pakko nukkua ja tiedän , että yöunille en sentään tässä kohtaa vielä taivu.

Huomenna mullakin viikkoja 40+0. Voisi tämä pupunen syntyä jo. :heart:

Luminella ja matkustaja 39+6
 
Helmiir VOIMAhaleja sulle ja koko perheelle... :hug:
Ajatellaan positiivisesti siitä Oulusta synnytyspaikkana et jos apua tarvii synnytyksen jälkeen niin sit sitä on ainakin heti saatavilla ja vielä todella ammattitaitosta. Sullakin parempi mielenrauha siellä synnyttää sit.
Nyt nauttikaa perheen kanssa viikonlopusta, asiat ei kuiteskaan murehtimalla etene, ja virhearvioitahan on aina. Toivotaan että sellaisesta kyse ja vain muuten pieni ja sirpakka tyttö tulossa..Vaikka tiedän et asia mielessänne pyöriikin.
Tarkoitus ei silti ole vähätellä tilanteen vakavuutta.

omppuli
 
Sissihullu täällä kans kärpäsiä riittää. Iltaisin ne katoaa johonkin, mutta yön tunteina, just ku oot saanu oikein hyvästä unen päästä kiinni, niin ne alkaa tehdä kärpäsvauvoja nenän päällä. Tai tykkäävät muuten vain hieman hikisestä, raskaana olevasta naisesta. Mikään ei oo niin ärsyttävää! Ajattelin hakea kärpäspaperia/tarraa, jostakin navetasta naapurista, eiköhän niillä oo vähän vahvempaa tarrapaperia niissä.. :D

Helmiir tsemppiä! Ei tässä paljon muuta voi sanoa. Oon kans joutunu käydä kasvukontrolleissa koon vuoksi, myöskin sydämen rakenteita on tarkisteltu. Eikä niistä tiedä ku vasta kun vauva syntyy.. Se on niin kamalaa, kun ei tiedä JOS joku on vialla. Itkeä pillitin jo, kun sain tietää vkolla 12 että lääkäri suosittelee lapsivesipunktiota. :hug: :hug:

SpringSummer mulla ei oo kokemusta vielä näistä synnytysasioista, mutta kaveri sai juuri viikko pari sitten vauvan. Ei ollut koko raskauden aikana yhtään kivuliasta supistusta, hyvin vähän harjoitussupistuksia. Sitten yhtenä yönä ne tuli, aamulla sairaalaan ja iltasesta saivat sitten vauvan ulos. Eli ilman suurempia varoituksia yöllä alkoi. Illalla oli kuulemma vähän poltellut selkää yms., mutta yöllä sitten alkanut supistella. Ja moni on sanonut että noin 7-8kg jää laitokselle, jos on normaali 3-4kg lapsi ja turvotusta hieman.

 
Hei,

Nyt vähän tuppaudun väärään pinoon, mutta kun synnytystunnelmia täältä olen käynyt jo fiilistelemässä ja nyt tuli vastaan, jotain johon osaisin jotain kommentoida niin kommentoinpa nyt sitten :)

Eli tuo synnytyksen käynnistyminen yllättäin. Itselläni kaksi lasta ja molemmat synnytykset käynnistyneet ihan yllättäin. Esikoisesta itkin (siis kirjaimellisesti) illalla klo 23, ettei synny koskaan ja ettei kertakaikkiaan voi mahtua tulemaan ulos sieltä missä pitäisi -> vauva syntyi vähän yli aamu viiden ja ihan normaalia reittiä :) Kakkoselta en synnytystä vielä edes odotellut, koska esikoinen meni yli lasketun, mutta niin vaan 38+6 vatsasta kuului poks (siis oikeasti poksahti) ja lapsivettä alkoi lorahdella. Supistukset alkoivat hetken päästä. Synnytyksen kesto reilut 2 tuntia. Eli voi olla ihan yllättävää.

Ja verisyydestä vielä, että sekin taitaa vaihdella aikalailla. Kahdesti synnyttäneen olen verta nähnyt molemmilla kerroilla vasta suihkuun kävellessä "jälkivuotona" eli ei ollut meillä veristä touhua.

Tsemppiä kaikille loppuraskauteen ja synnytykseen! Täällä vielä odotellaan tovi jos toinenkin :)

Emmama 27+3
 
Helmiir, jaksulohtuhaleja :hug: Toivotaan nyt ettei vauvelilla mitään sydänjuttuja oo.

Vauvaonnitteluja viime kirjoitukseni jälkeen vauvautuneille.

Mulla on kolme ekaa synnytystä käynnistyny niin että oon myöhään illalla todennu että nyt alko kivuliaat menkkamaiset supparit ja vessassa käynnin yhteydessä on kaikissa tullu veristä limaa (limatulppaa vissiin). Keskimmäisessä meni sitte yhtäkkiä vedet. Supparit on kaikissa yön aikana voimistuneet ja aamuun mennessä on vauvat syntyneet. Ei siis minkäänlaista ennakkovaroitusta. Viimeksihän käynnistettiin, joten siitä en osaa sanoa mitään, miten ois tapahtunu jos oltais ooteltu synnytyksen alkamista ittekseen.

Täällä hankittu vadelmanlehtiteetä. Sitä juomaan nyt...

Sinderella 37+4
 
painosta laitokselle jää.. oon kuullu jostain että keskimäärin se 6-8kg ?! en kyllä muista yhtää mistä oon tuon kuullut..
Kaverilla tuli painoa n. 25kg ja sillä jäi laitokselle 7 kiloa.. Että kai se on jotenkin yksilöllistä myös.. :D

Sain tänään ensimmäisen kerran kuvattua meidän Sintin liikkeitä :D Yleensä kun oon ottanu kameran käteen ja kuvannu niin liikkeetkin loppunu kun seinään..

http://www.youtube.com/watch?v=1BrToUR8Smg
 
Helmiir :hug: Kuten joku jo lohduttikin, olette varmasti parhaassa hoidossa Oulussa jos jotain hoitoa tarvitsee. Siis JOS. Ihanat tukijoukot sulla kun kaikki elää niin mukana. Voimia hirveesti!!
Mun painosta: siis 20kg on tullu :( Syntyis jo, niin ei tulis lisää. Turvottaa aika paljon ja oon kokeillu kaikkia teidän suosittelemia konsteja. Se greippimehu, josta joku laittoi kuvankin oli kyllä mulle aika tujua.. Meinasin maistettuani suoraan juosta tänne kommentoimaan et kuka saakeli suosittelee tommosta myrkkyä :LOL: mutta sinnillä join koko purkin ja kas kummaa, sormet taipuu taas :) Kiitos siis :flower:

Nyt kun painosta keskustellaan, niin onko joku täällä miettiny jo, kuinka noi ylikilot sais sit liikkeelle synnytyksen jälkeen. Tai haluaisko joku kertoo kokemuksia aiemmista pudotuksista? Tiiän, ettei (onneks!) oo ekana mielessä sit, mutta oon niin vätys, et täytyy jotain suunnitelmia+päätöksiä tehdä, kun muuten jää ikiajoiksi noi kilot. Jos laitokselle jää 6-8, niin vieläkö se laskee, vai onko loput vaan ylimääräistä? Tarkottais et 20-8=12kg vähintään ylimääräistä :eek:
 
Helmiir :hug: Kaikki on varmaankin hyvin!

SpringSummer Mulla tuli esikoisen aikana painoa 14 kg. Siitä laitokselle jäi noin 6 kg (vaikka vauvakin painoi 4350g!)... Sitten ihan muutaman päivän sisällä kun oli päästy kotiin, tippui ehkä noin 4 kg (tais olla sitten niitä turvotuksia kun niin äkkiä lähti...). Loput olikin sitten kovan työn takana saada pois :/


 
Tyttönen ihana videon pätkä! Täällä on ollut vatsassa rauhallista, mutta kun aloitin katsomaan tuota videoa, alkoi täälläkin vatsassa muljahdukset! :)

Neydan imetyshän pudottaa kiloja. Mutta imetyksen aikana ei kuulemma saisi pudota kuin 500g/vko paino.. Tai sinnepäin. 12-15 kiloahan on normaali painonnousu, siinä on parisen kiloa sitten rasvaa imetystä varten.. Kovaa vaunuttelua oon suunnitellut näin etukäteen, ja ajattelin aloittaa jonkun jumpan, sitten kun saa lääkäriltä luvan. Kerran viikossa, niin saa vähän omaakin aikaa.

Vaavitar + tintta
 
Mulla ei VALITETTAVASTI imetys pudottanu kiloja yhtään vaikka imetin esikoista vuoden ja kolme kuukautta. Mä aion luottaa ruokavalioon. Kaikki turhat herkut pois jne. Mutta kunnon ruokaa riittävästi niin maitoakin riittää. Varsinkin kun alkaa näyttämään, että sektioon tässä taidetaan taas joutua... -> tulee pakosti taukoa liikkumiseen...
 
Helmiir :hug:
Jospa tämä tarina yhtään lohduttaisi...
Kaverilla oli aikanaan vähän vastaavanlainen tilanne. Meni koko arvioon ultraan jossa yhtäkkiä sanottiin että sydämen jotkin verisuonet menee ihan väärin, täytyy lähteä sydänkirurgin ultrattavaksi. Kaveri oli aivan huolesta sekaisin koska vauvan laskettuaika oli seuraavana päivänä. No sitten kirurgi ultratessaan sanoo: rouva hyvä, teidän vauvanne sydämmessä ei ole yhtään mitään vikaa. Kaikki on juuri niin kuin pitääkin. Ja kuin palkkana kärsimyksistä vauva päätti syntyä juuri laskettuna päivänä. Ja terve poika oli :)

Iinaz Poikaa veikkaan mahan muodon perusteella

Gallup Painoa tullut 2,9 kiloa. Mikä on vaan hyvä kun lähdössä oli jo ainakin 25kg liikaa.

Nyt sohvalle löhöämään. En oo juuri ehtinyt tänään istahtaa....

Minerva


 
Helmiir ei kannata murehtia ,ennekuin asia selviää :hug: Varmasti kaikki hyvin.

Kukakohan nyt oli lähtenyt synnärille...?, mut onnea matkaan :heart:

Gallup painoa tullut nyt 10kg.

Olen sitten tikutellut nyt 3krt. tota pissaa. Ei näy merkkiä proteiinista ja pääkään ei ole enää särkenyt =) Ainoa mitä luulen et mulla on vieläkin noi paineet koholla :/ Tänäänkin pyörytti ja oli paha ja kummallinen olo. Silti menin ja kykin vielä yhden ämpärillisen marjoja pensaasta, ja tein mehua. Ettei VAAN jää puskiin mädäntyyn... ;)

Mies on sitä mieltä että lähtö koittaa ens yönä :LOL: Jaa-a... enpä usko :whistle:
Huomenna koitan sit survoutua juhlatamineisiin ja saada jotkut juhlakengät mahtumaan näihin "sieviin" kinttuihin. Häät alkavat klo. 17, ja meinaan ottaa nuoremman kanssa päikyt,että jaksetaan sit juhlia häitä =) Ja su. mähän olin tilannut tän synnytyksen!! Et jos musta ei kuulu niin tierätte mis oon :D :LOL: :whistle:

hellu ja walma 38+2
 
Vaavitar ja muutkin, kiitti tiedoista.. 500g/vko riittääkin, sit vois olla normikuosissa jopa tänä vuonna. Huoh. Painonvartijoilla on ohjelma imettäjille, joten pohdiskelin että menisin sinne. Helsingissä äiti-lapsiryhmäkin jonain päivänä viikossa. Mutta aion ekat 6vko pyhittää perheelle.
Mites teidän isyyslomat on suunniteltu pidettäviksi? Meillä miehen kesäloma alkaa la:sta ja sit heti perään pitää isyysloman. Jos vauva tulee aiemmin (tuletuletule!!) niin mies jää heti syntymästä lomalle. Ollaan joka tapauksessa syyskuun loppuun koko perhe kotona.
 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja SpringSummer:
Moikka.

Unikuu luin laittamasi liinailuketjun kokonaisuudessaan läpi, kiinnostavaa juttua vaikka aloinkin epäilemään että osaankohan sitten itsekään liinailla oikein...


Kyselen vielä uudestaan että onko täällä ketään aikasemmin synnyttänyttä jolla supistukset tai lapsivesi olisivat lähteneet liikkeelle yllättäen ilman mitään aikaisempia tuntemuksia? Tää nyt on tällaista epätoivoista kyselyä...ei tunnu missään että vauva olisi joskus syntymässä. Toisaalta tekemistä riittää edelleen, mutta aina välillä tulee niitä hetkiä että syntyispä se vauva jo!! Mitään kiukkua tai hermojen kiristelyä en oo itelläni vieläkään havainnut.

Jaksamista kaikille!

SpringSummer 39+5 =)
joo.se oli kyllä omituisin liinailuketju ikinä minkä olen lukenut.. on varmaan hyvä tietää että jotkut asennot voi olla huonoksi selälle jne mutta..

mut mulla poika syntyi 40+3(oon sanonut varmaan sata kertaa)ekoista supistuksista mitkä mielsin suppareiksi. harkkasuppareita oli tietty tullut koko raskauden ja vaikka mitä nipistelyä ja muuta normaalia, mut ei niitä lasketa kun ei ne tunnu missään.
joten se voi joo tulla kuin salama kirkkaalta taivaalta..
olin vielä pari tuntia ennen suppareita ollut bilettämässä ja suppareiden alusta noin 6 tuntia niin poika ulkona.

mulla jäi 13kilosta 10 laitokselle,joista 3400g oli lasta. ja loput 3 lähti sitten parin vuoden sisällä normaalisti..
imetin vuoden mutta imetys ei vienyt yhtään kiloa,joten sekin on yksilökohtaista.
 
NEYDAN: Huoh. Painonvartijoilla on ohjelma imettäjille, joten pohdiskelin että menisin sinne. Helsingissä äiti-lapsiryhmäkin jonain päivänä viikossa. Mutta aion ekat 6vko pyhittää perheelle.



tuohon sanon jo suoraan et painonvartijoilla on OMA OHJELMA IMETTÄVILLE; MUTTA VASTA kun vauva saa muutakin ravintoa kuin rintamaitoa elikkäs sen 3-4kk. ja mulla piti ainakin olla lääkärin lupa kun aloitin viimeksi nuorimmaisen ollessa 3kk. meillä sai siis silloin lisäks sit peruna-porkkanavelliä ja mä pudotin painiksissa sit imettävien ohjelmalla 3kk:n aikana 13,5kg. mut sitten kaikki hiipi takas kun poika oli 1,5v ja tuli avioero.. joten tulee ne syömällä(mässäämällä) takaskin puoles vuodessa. todettu on sekin.

omppuli
 
Merkkailen vain... Neiti myllää masussa niin et nivusia vihloo ni hankala istua tässä paikoillaan. Mutta tulen huomenissa rupattelee enempi... :)

sen verran et :hug: sitä tarvitseville!

iinaZ Mun mielestä tyttö ois tulossa ;)

Olikohan se vilmav2, joka laittoi vauvastaan kuvan, suloinen :heart:

Nyt painun lukemaan...

mertsu ja pian poksuu 38+0 :heart: :heart: :heart:
 
Omppuli74 siellä painonvartijoissa oli (viime syksyn oppaassa) täysimettäjille ne pisteet ja sit osaimettäjille erikseen. Sisko katto viimeks vihkosta ja muistaakseni se oli 10 pistettä normaalin lisäksi jos täysimetti. Mutta eka pitää omalääkäriltä kysyä tms.
Hirveesti sä oot kyllä pienessä ajassa pudottanu!! Eikä maidon tulokaan loppunu?

Joo, syömällä kyllä nämä ylikilot on tullu, eikä varmasti oo sellasia ihmevartijoita olemassakaan, jotka mun puolesta laihduttais. Arvelin vaan, että ryhmäpaine vois auttaa vaikka ;) Mutta kai tässä pitää ensin synnytyksestä selvitä..

 
huh...
saa varmaan huomenaamulla soittaa osastolle ja kysellä heidän mielipiteitään.....

turvotus pahenee vaan ja paineet taas nousussa..... katotaan mitä paineet on aamulla... laitoin jo isännälle töihin viestin et varautuu siihen et aamulla soitan :)

lisäys... nyt ollaan jo lauantain puolella eli 37+0 :)
 
heräsin klo 06 päänsärkyyn ja paineet oli 174/108 -> soitto synnytysosastolle, pitää lähteä käyrälle , annan tässä muiden vielä hetken nukkua.... maha aivan sekasin myös kun heräsin... hmmm joten saas nähä miten akan käy.... :) kun vaan päänsärky loppuis....
 
Ekana [/b]painogalluppiin: Mulle on tähän mennessä tullut ekasta neuvolasta laskettuna 13,5 kiloa. Edellisessä raskaudessa kiloja tuli noin 15, joten tämä painonnousu ei huoleta, myöskään neuvolassa eivät ole MITÄÄN kommentoineet, vaikka lähtöpainoni onkin ihan normaalin ylärajoilla.

Laitokselle saattaa jäädä vaikka kaikki kilot. Ei kannata etukäteen stressata moisia asioita. Mä nyt en todellakaan mitannut painoani heti synnytyksen jälkeen, mutta hyvin pian muistaakseni neuvolassa äitikin punnittiin. Tuloksena oli 200g:a ylimääräistä lähtöpainoon nähden :D Ja nyt toisen raskauden alkaessa painoin vähemmän kuin esikoista ennen. Tokihan kroppa on malliltaan muttunut, eikä samat vaatteet mahdu päälle, paino kun ei kerro kaikkea tilavuudesta... Tälläkin kertaa toivon suurimman osan painonnoususta olevan turvotusta, joka siis häipyy melkoisen äkkiä lapsen synnyttyä. Voihan nyt käydä toki toisella tavalla.

Viimeisellä lääkärikäynnillä oli ihanaa, kun lääkäri totesi, etteivät raskaudet ole samanlaisia. Olin niin huolissani verenpaineen noususta sekä huimasta turvotuksesta, jotka vaivasivat viime odotuksen loppumetreillä. Nyt niistä ei ole tietoa ja viikkoja on enää about 2 jälellä! Nyt on sujunut raskaus niin hyvin, että seuraava neuvolakäyntikin on vasta kahden viikon päästä eli juuri ennen laskettua aikaa. Onko muilla ei-ensisynnyttäjillä tämmöistä väliä lopussa? Varmaan syntyy vauva ennen tuota ajankohtaa!

Ollaan just kohta lähdössä Poriin. Mies aloittanee opinnot siellä parin (tapahtuupa tuolloin paljon!) viikon päästä. Tää vauva ei saa syntyä tänään! Huomenna on sitten jo parempi päivä.

Voimia loppuodotukseen ja etenkin hyviä hermoja!

Tigrita ja pentu (viikot mitä lie)

 

Yhteistyössä