Pikkumökölle onnittelut hyvistä uutisista!
Itse olin tänä aamuna siellä Naistenklinikan sikiötutkimusosastolla jatkotutkimuksissa.
Ja paljon on huojentuneempi mieli nyt kuin tiistain ultran jälkeen.
Kätilöopiston kätilö varoitteli, että tutkimuksissa menee aikaa 2-3 tuntia, pahimmassa tapauksessa 4 tuntia, jos laitteet ei toimi tms.
Mä suureksi ihmetykseksi selvisin sieltä pois jo tunnissa.
Eli erikoislääkäri aloitti vatsan päältä ultraamisella. Sitä ei kestäny kyllä kauaa, koska kun vauva on vielä niin pieni, niin ei saanut kunnon näkymää.
Sitten multa tiedusteltiin koska on viimeks käyny pissalla. Sanoin, että pari tuntia sitten herätessä, koska ohjeeksi oli sanottu, että pitää mennä rakko täynnä.
No lääkäri sitten totes, että alakautta ultratessa pitäis olla rakko tyhjä, mut istukkanäytettä otettaessa taas rakko täynnä on parempi. Yleensä he siis ultraa ensin ja sit lopuks otetaan istukkanäyte. Mut koska mulla nyt sattu olemaan rakko täynnä, niin mentiin sitten vähän väärässä järjestyksessä ja istukkanäyte otettiin ensin. Lääkäri kutsui kätilön avuksi ja istukkanäytteen otaamiseen meni valmisteluineen reilu 5 min. Istukkanäytteen ottamista vois verrata verinäytteen ottamiseen, nipisti vaan hiukka enemmän. Onneks se ei kestäny kauaa, enkä onneks nähny sitä piikkiä millä se otettiin.
Mulla on meinaan aiemmin tullu huono olo jo pelkästä verinäytteen otosta. Nyt toi ei tuntunu juuri missään, eikä yhtään heikottanu jälkeenpäin. Ja asiaa multa moneen kertaan varmisteltiinkin, aika moni vissiin pökrää sen jälkeen. :| Vatsa vaan oli, ja on edelleen, hieman arka. Ja aamupäivästä nippaili aina välillä hiukan. Onneks oon pojan kanssa hoitovapaalla kotona, niin ollaan otettu ihan rauhassa tänään.
Sit istukkanäytteen oton jälkeen pääsin kymään vessassa ja sit lääkäri ultras alakautta.
Tää oli sit se aikaa vievin osa tutkimusta. Lääkäri ultras vissiin 30-40 minuuttia.
Välillä satiin herätellä vauvaa, kun toinen meinas nukkumaan käydä. Ja lääkäri kun tietysti halus nähdä kuin vaavin jalat ja kädet toimii ja näyttääkö ne normaaleilta.
Niin siis tässä vaiheessa täytyy selventää, et mun tapauksessa vauvalla ei niskaturvotuksen perusteella niinkään epäilty kromosomihäiriötä, vaan jotain muuta rakenteellista vikaa. Ja lähinnä tää vika liittyis selkärankaan. Kätilöopistolla ultrauksen tehny kätilö kun ei saanu jotain nikamia kunnolla näkyviin.
Nyt lääkäri siis tarkkaan katteli vauvaa ja printtas useita kuvia. Lopuksi totesi mulle sitten, että hän ei tässä nyt näe mitään rakentellisesti poikkeavaa, mutta koska vauva on vielä niin pieni, niin selkärangasta ei voi mennä vielä sanomaan mitään varmaa. Nyt mulla on sitten varattu uusi ultra-aika kolme viikon päähän, eli 22.2.
Sitten katotaan selkärangan tilanne uudelleen. Ja sit on myös istukkanäytteen lopulliset vastaukset tullu. Pikanäytteen tulokset (13-, 18- ja 21-trisomia) tulee n. viikon päästä. Niistä soitetaan heti jos on jotain häikkää, jos kaikki ok, ni sit ei mitään kuulu.
Eli ens viikon saa piinailla aina kun kännykkä soi ja muuten joutuu jännäämään vielä kolme viikkoa. Mut kiva on kun pääsee sit taas ultraan kattelemaan vaavia.
Vauvan sukupuolesta Me oltais varmaan kysytty asiaa taas rakenneultrassa, niin kuin viimeks. Mut nyt asia tulee selviämään istukkanäytteestä tehtävissä kromosomitutkimuksissa. Eli kolmen viikon päästä sekin selviää, tuleeko meille tyttö vai poika.
No tulipahan taas sepustus, mut eipä tota oikeen lyhyemmikään olis voinu selittää.
Hendu ja toukka 12+4