(.)**//** Elokuiset helmikuussa 2010 **//**(.)

Joo, ainoa mikä tässä raskaanaollessa mietityttää sen sikapiikin osalta, on se, ettei mitään rokotusta yleensä suositella raskaana, niin miksi sikarokote sitten on eri asia? Muutoin siis en ole mitenkään vastaan, vain tämän tulevan vauvan kannalta ajattelen sitä...
 
Aion ottaa rokotteen, seuraavalla neuvolakerralla kysäisen, kun neuvola tässä välissä vaihtuu. Töissä asiasta on puhuttu niin paljon, ettei huolestuta (infektiolääkäreitä, mikrobiologeja).

Kyllähän riskiryhmät rokotetaan kausi-influenssaakin vastaan myös raskausaikana. Itse en kuulu riskiryhmään, mutta työpaikalla otin kausirokotteen päivää ennen plussatestiä ilman ongelmia. Yleensä rokotteita ei suositella 1. kolmanneksen aikana, varmaan osa syynä on se, että suurin osa keskenmenoista sattuu tuona aikana ja rokotteita olisi helppo keskenmenosta syyttää.
 
Huhuuu !?!? yritin eilen ilmoittautua ryhmään miten se enää käy päinsä? vai käykäö? pitääkö jollekin lähettää yvtä vai mitä? voisiko joku kauemmin ryhmää seurannut kertoa kiitos. :attn:

sikapiikki, en ole ottanut ja aion odottaa vielä puolitoista viikkoa. ihan varmuuden vuoksi.
ja ollaan kyllä myökin lähdössä näillä näkymin reissuun huhtikuun alussa mutta käymme vajaan viikon unkarissa.
 
Hello!

tervetuloa mukaan suppis76! :flower: Nyt sut oli ainakin listattu tuonne 1 sivun listaan...

SuukkoSuulle niin patjasta tuli mieleen, että Etolasta saa mittojen mukaan patjan ostettua, on eripaksuista jne jne... Me haettiin sieltä.

Tänään oli neuvola ja siellä se piskuinen sydän jumpsutti vauhtia 152 menee... Kaikki muutenkin ok! Paino oli tippunut 200g, joten sen se oksentelu teki, vaikka olen pitsaa, hampurilaista ja karkkia vetänyt... Nyt vaan ptiää kun oksentelu loppunut :headwall: niin alkaa hieman kattoa mitä syö... :p
Seuraava neuvola onkin vasta maaliskuun lopussa... Terkka kysy että millos haluan tulla, kuukauden välein vaiko miten. no pitää sit vaan soitella jos ilmenee jotain tällä välillä...

Ja töiden pariin :wave:
 
Possupiikistä En oo minäkkään käyny ottamassa.. ja tuskin otankaan jos ei tilanne oikein pahaksi mene... Ihan turhaan hössöttivät koko possutaudista, omasta mielestäni. Neuvolassakaan ei ole puhuttu koko asiasta eikä edes kysytty oonko ottanut sen rokotteen vai en...

Ei jessus että voi olla tylsä päivä! Tyttö ei ole oksentanut enää aamun jälkeen. Ollaan katottu teletappeja ja muumeja, vähän leikitty ja syöty herkkuja... Kotihommaa ois, mutta ei millään jaksais. On niin sunnuntaifiilikset |O :/ Mitenhän tässä jaksais piristyä...
 
Mä otin possupiikin heti kun sen sai ja hain lapsille kans , riskiryhmiin kuulumme kukin tavallaan , poika on ainut kun sai piikin vasta kun yleisesti koululaisia rokotettiin ... Itse en ollut vielä raskaana kun piikin otin , taisi mennä juuri se 2-3 viikkoa kun testi näyttikin plussaa ja eihän napero ollut silloin vielä edes kunnolla napanuoraruokinnassa tms. Pojasta otin vahingossa alkuraskauden aikana 3 rokotteen !!!! No onneksi tuli terve poika 1 Tuota rokotetta ei saa ottaa raskaana ja kun sen ottaa niin ainakin 3 kk pitäisi olla väliä ennen kuin alkaa odottamaan ...

neitim
 
Matilda84
Alkuperäinen kirjoittaja n11na:
Mä oon pohtinu, että kertooko ne rakenne ultrassa sukupuolen?
Ei ne ainakaan mulle oo koskaan kertonut saatika vihjannu.Toivottavasti ei kerro nytkään koska emme halua tietää tällä kertaa.
Esikoisen kanssa mulla oli tosi vahva poika fiilis ja poika oli, tokassa käytii sitten 4d ultrassa. Tässä en halua tietää vaikka fiiliksiä onkin :D
 
Okei.. jotain ongelmia siis minun omien sivujen päivityksessä :ashamed: PAHOILLANI.

sukupuoli... riippuu tekijästä osa ei kuulema kerro vaikka kysyttäis, sitä en tiiä miksi vaikuttaneeko omat vakaumukset vai mitkä..??

myö ollaan aina saatu tietää tosin esikkoa odotimme tyttönä ja yllätys oli SUURI ja tietenkin iloinen kun syntyi poika .. tosin se ilo tuli ihan terveestä lapsesta =)
ja toinen näkyi 4d niin selkeesti heti kun laittoi ultran masulle kun pippeli jökotti heti siinä ruudussa :LOL:

tää raskaus.. mulla on tyttö olo kun raskaus on ihan erillainen kuin aikaisemmat.
tosin yhä TOIVON tervettä lasta on vähän niinkuin lottovoitto saada sellainen lahja.

kakkosella oli pieni huulihalkio ja kolo ikenessä ja mitään selitettä sille ei löytynyt en varmasti syönyt/juonut/tehnyt mitään joka olisi voinut tuolle altistaa geeneistä ei löytynyt mitään joten se vaan oli yksi 250 joka sattui meille. huuli korjattiin kun poika oli 4kk ha tuskin sitä enää muutkaan huomaa ja itse sitä ei enää muistakkaan..
pitää jopa miettiä kummalla puolella se oli. :whistle:
mutta kun noin sattuu niin ois voinut tulla vaikka mitä. ja mun mielestä se jännittämin on tässä kaikkein vaikeinta..
ja HUOM tuota halkiota ei huomattu jyväskylässa käydessäni siinä 4d ultrassa.. tosin se lääkäri hutiloi minusta koko jutun, soitin hänelle reklamaatio puhelun asiallisesti sitten jälkeenpäin. jä hän oli vielä jkl:n äippäpolin ylilääkäri!! ja mulle jäi ikävästi epäilys hänen ammattitaidostaan hätäilynsä vuoksi. :/

sori omaa napaa.. :(

Suppis 11+4
 
Mulla on kans koko ajan ihan tyttö olo. Vaikka emmä näistä mitään tiedä ku ensimmäistä vasta odotellaan :LOL: Meinaan kyllä kysyä rakenne ultrassa että näkyykö kumpi olis tulossa, olis mukavampi tehdä hankintojakin.

Siskolta juuri kuulin, että ilmeisesti jossain vaiheessa tekevät meistä jutun kaksplus lehteen =) Ainakin kiinnotusta sieltä on osoitettu..

n11na ja tiitti 13+6
 
Oon aina kysynyt ja aina on kerrottu(ei koskaan ole ollut niin ettei olis näkynyt ;) ) sukupuoli ja 7 kertaa on paikkansa pitänyt =) Ja aion kysyä nytkin.
Tyttö olo täälläkin(jossain listoissa päivittäjä on lisännyt näitä tyttö/poika tuntemuksia nimen perään,kiva sitten katsoa meneekö tuntemukset oikeen.Pienenä vinkkinä :whistle: )

n11na,millaisesta jutusta kyse 2+:aan?Kivaa!Mä olin vuonna 04 mammamallinan kaks+ odotuslehdessä :D
 
Hellureit!

Väsymys taas helpottaa, ihanaa, ihanaa, alkaa taas elämästä nauttiminen.
Masu kasvaa ja muljahtelee päivittäin muutamia kertoja.

Possupiikin hain jo ennen plussaamista, joten kiva kun ei tarvitse tällähetkellä miettiä.

Toka ultra 4d-ultra, joten selvitys sukupuolesta tulee, siihen kk aikaa (menispäs aika nopeesti)

Joku mainitsi
:heart: -tykytyksistä, niistä minäkin aikaajoin kärsin, mutta minulla tarv. lääkitys, mutta eipä kivaa ole.

Puna + kaneli 15+1
 
vauvahaaveita Niin just. Täällä oulussa on tuo keskusneuvola, jossa on sitten myös ultrat.

Possupiikin oon ottanu jo ajat sitten. Ajattelin että jos pojalle sen oon ottanu, niin sitten pitää itekki pystyä ottaan. Ja jos nyt ois sattunu meneen kesken tää raskaus ton piikin jälkeen, niin en kuitenkaan usko että ois siitä johtunu. Niin ja oireita ei tullu meille kummallekkaan.
 
Pikkumökölle onnittelut hyvistä uutisista!

Itse olin tänä aamuna siellä Naistenklinikan sikiötutkimusosastolla jatkotutkimuksissa.
Ja paljon on huojentuneempi mieli nyt kuin tiistain ultran jälkeen. :)

Kätilöopiston kätilö varoitteli, että tutkimuksissa menee aikaa 2-3 tuntia, pahimmassa tapauksessa 4 tuntia, jos laitteet ei toimi tms.
Mä suureksi ihmetykseksi selvisin sieltä pois jo tunnissa.
Eli erikoislääkäri aloitti vatsan päältä ultraamisella. Sitä ei kestäny kyllä kauaa, koska kun vauva on vielä niin pieni, niin ei saanut kunnon näkymää.
Sitten multa tiedusteltiin koska on viimeks käyny pissalla. Sanoin, että pari tuntia sitten herätessä, koska ohjeeksi oli sanottu, että pitää mennä rakko täynnä.
No lääkäri sitten totes, että alakautta ultratessa pitäis olla rakko tyhjä, mut istukkanäytettä otettaessa taas rakko täynnä on parempi. Yleensä he siis ultraa ensin ja sit lopuks otetaan istukkanäyte. Mut koska mulla nyt sattu olemaan rakko täynnä, niin mentiin sitten vähän väärässä järjestyksessä ja istukkanäyte otettiin ensin. Lääkäri kutsui kätilön avuksi ja istukkanäytteen otaamiseen meni valmisteluineen reilu 5 min. Istukkanäytteen ottamista vois verrata verinäytteen ottamiseen, nipisti vaan hiukka enemmän. Onneks se ei kestäny kauaa, enkä onneks nähny sitä piikkiä millä se otettiin. :eek: Mulla on meinaan aiemmin tullu huono olo jo pelkästä verinäytteen otosta. Nyt toi ei tuntunu juuri missään, eikä yhtään heikottanu jälkeenpäin. Ja asiaa multa moneen kertaan varmisteltiinkin, aika moni vissiin pökrää sen jälkeen. :| Vatsa vaan oli, ja on edelleen, hieman arka. Ja aamupäivästä nippaili aina välillä hiukan. Onneks oon pojan kanssa hoitovapaalla kotona, niin ollaan otettu ihan rauhassa tänään.

Sit istukkanäytteen oton jälkeen pääsin kymään vessassa ja sit lääkäri ultras alakautta.
Tää oli sit se aikaa vievin osa tutkimusta. Lääkäri ultras vissiin 30-40 minuuttia.
Välillä satiin herätellä vauvaa, kun toinen meinas nukkumaan käydä. Ja lääkäri kun tietysti halus nähdä kuin vaavin jalat ja kädet toimii ja näyttääkö ne normaaleilta.
Niin siis tässä vaiheessa täytyy selventää, et mun tapauksessa vauvalla ei niskaturvotuksen perusteella niinkään epäilty kromosomihäiriötä, vaan jotain muuta rakenteellista vikaa. Ja lähinnä tää vika liittyis selkärankaan. Kätilöopistolla ultrauksen tehny kätilö kun ei saanu jotain nikamia kunnolla näkyviin.

Nyt lääkäri siis tarkkaan katteli vauvaa ja printtas useita kuvia. Lopuksi totesi mulle sitten, että hän ei tässä nyt näe mitään rakentellisesti poikkeavaa, mutta koska vauva on vielä niin pieni, niin selkärangasta ei voi mennä vielä sanomaan mitään varmaa. Nyt mulla on sitten varattu uusi ultra-aika kolme viikon päähän, eli 22.2.
Sitten katotaan selkärangan tilanne uudelleen. Ja sit on myös istukkanäytteen lopulliset vastaukset tullu. Pikanäytteen tulokset (13-, 18- ja 21-trisomia) tulee n. viikon päästä. Niistä soitetaan heti jos on jotain häikkää, jos kaikki ok, ni sit ei mitään kuulu.
Eli ens viikon saa piinailla aina kun kännykkä soi ja muuten joutuu jännäämään vielä kolme viikkoa. Mut kiva on kun pääsee sit taas ultraan kattelemaan vaavia. :)

Vauvan sukupuolesta Me oltais varmaan kysytty asiaa taas rakenneultrassa, niin kuin viimeks. Mut nyt asia tulee selviämään istukkanäytteestä tehtävissä kromosomitutkimuksissa. Eli kolmen viikon päästä sekin selviää, tuleeko meille tyttö vai poika. :)

No tulipahan taas sepustus, mut eipä tota oikeen lyhyemmikään olis voinu selittää. :D

Hendu ja toukka 12+4
 
tänään tuli tuo ulkomailta , USA:sta tilaamani dopplleri jossa on sydämensyke näyttö edessä ja irrallinen tuo toinen pää ! Tilaus tuli tulliin ja vähän jänskätti että kuinkas paljon joutuu vielä tullimaksuja tms. maksamaan ja että minkälainen selvitys pitää tuonne tulliin oikein tehdä ?? Mutta ei mitään ihmeellistä , kysyi vaan että täällä on jotain tietokoneosia vai ? Sanoin että juu, tai siis tavallaa , siellä on sellainen laite doppleri jolla voi kuunnella sikiön tai vauvan sykkeitä .. sitten kysyi että muistanko mitä maksoi , sanoin että alle 50e , ja ei tarvinnut maksaa mistään mitään !!! Siis maksoihan se hieman enemmän ja postit vielä päälle , mutta kun jostain kumman syystä oli paketin päälle tilaus lappuun laitettu 45 dollaria laitteen hinnaksi + postit .. niin ajattelin että siitä lähdetään , et sanon vaan että alle 50e , jos kyselee lisää niin sitten annan oikeat laput ja maksan mitä täytyy . Huoh .. tuossakin laskussa joka tulee on jo tarpeeksi ..
Mutta oli se vaan ihanaa päästä kotiin ja koittaa uutta laitetta ja ihanaa kun näytti sydämen sykkeen ja paljonko minuutissa sydän jumputti .. vaavin syke liikkui siinä 155-160 luokkaa .. Huoh .. ihanaa !!!!!

neitim
 
Ompas paljon tulossa elokuussa vauvoja maailmaan :) Ihanaa!
Minä ajattelin liittyä seuraanne,en välttis jaksa/ehdi kauheesti kirjotella tänne mutta lueskelen aina kun ehdin. Olen 28v,Oulusta ja LA on 3.8,ennestään pn poika,joka täytti tammikuussa 2v.

Pahoinvointia on piisannut koko tämän alkuraskauden ajan. Np-ultrassa käyty ja nyt odotellaan maaliskuulla olevaa rakenneultraa jännityksellä :)

sirri81 ja masuasukki rv 14+2 :heart:
 

Yhteistyössä