** Elokuiset elohiiret tammikuun tuiskeessa **

Jospa sitä taas yrittäisi heräillä tästä talvi(vai kenties raskaus-)horroksesta.. Täällä on ollu kanssa muutaman päivän pää ihan järkyttävän kipeä ja tän huonovointisuuden ja oksentelun kanssa se lamaannuttaa entisestään..

Mulla on ollu kaikenmaailman kipuja, myös sellasia koko mahaan säteileviä.. Mut jos mihinkään ei koske ni oon huolissani ja jos koskee oon huolissani et ihan sama :D

Kestoista täällä ainakin on ollut puhetta, esikoisen kanssa ei olla käytetty ja tuskin tullaan nytkään käyttämään, mä niin rakastan noita kertiksien helppoutta :D (ja oon laiska... :ashamed: )

Täällä ei muuten oo ollenkaan alkuraskauden lääkärineuvolaa, onko muualla näin? Ennen oli kolme lääkärikäyntiä, nyt ainoastaan keskiraskauden käynti.. Seuraava neuvola olisi sitten joskus rv15-16 paikkeilla..

Huikkis ja toukka 8+?
 
Ensin Scnappylle, etta ala nyt meita jata. Jokaisella omat mielipiteensa, ja mun mielesta ihan kauniisti kuitenkin tuosta negatiivisuudesta sanoit, eli en usko kenenkaan pahastuneen. Ja ma olen vahan samaa mielta, valilla tuntuu, etta lukee vaan tosi negatiivisia juttuja. Ehka palstalaiset voisivat kayttaa voileipa-tekniikkaa (?).. eli ensin jotain positiivista (onhan mahtavaa, etta olemme kaikki raskaana!), sitten jotain mielta painavaa negatiivista, ja lopuksi viela jotain positiivista (kohta np ultra tai jotain muuta mukavaa). Mutta ymmarran hyvin, etta valilla mieli on maassa ja onhan tama hyva kanava paastaa hyoryja ja suruja ulos. :)

Raitiksen dokkari kuullostaa tosi mielenkiintoiselta. Toivottavasti se viela paatyy webbitelevisioon, niin me ulkosuomalaiset paasisivat myos sita katsomaan. En itse ole kokenut mitaan Raitiksen tai Sabinen tilanteisiin liittyvaa, mutta olen lahelta seurannut muitten kamppailua. Laheinen kaveri koki jouluna surun, seitsemas keskenmeno neljan vuoden sisaan. Han ei halua antaa periksi, silla heilla on yksi lapsi todisteena siita, etta han pystyy lasta kantamaan loppuun asti. Mutta erittain raastavaa heille. Myos lapsettomuutta loytyy mun miehen perheesta. Tsemppia teille molemmille.. uskon ja toivon, etta teidat viela palkitaan kaikesta!

Kestoista - eeei. Mun mies karsii lievasta bakteerikammosta ja han ei kylla kestaisi sita, etta kakkasia vaippoja pidetaan sangossa ja sitten pyoritetaan jatkuvasti samassa pesukoneessa hanen tyopaitojen kanssa. Ja ehka olen tasta hieman helpottunut. Saastan sitten luontoa muualla. Luin myos jostain, etta kestovaippojen ekologisuutta vahentaa se, etta pesukonetta (sahko, vesi ja pesuaineet) joutuu kayttamaan tavallista enemman. En tieda pitaako paikkansa. Vaikka Englanti ei ole ekologisemmasta paasta niin taalla meidan kunnassa toimii jopa kunnan tukema kestovaippapalvelu. Maksat noin 9 euroa viikossa siita, etta joku tulee hakemaan likaiset vaippasi ja tuo tilalle viikon verran puhtaita. Nama vaipat eivat siis koskaan ole omiasi, vaan lainassa palvelulta. Ehka taman bisnesidean voisi tuoda Suomeen..? :p

Bump ja edelleen nimeton papu 9+2
 
Unohtui yksi kysymys. Ma luin Nutricia Muksun raskauslaskuria ja hammastelin hieman noita pituusarvioita. Jos laskuria katselee, niin se vaittaa alkion/sikion olevan n. 1,5 cm:n pituinen rv 8/9, ja sitten n. 9 cm:n pituinen rv 12/13.. onko tama mahdollista? Siis voiko sikio kuusinkertaistaa pituutensa neljassa viikossa, kun muuten nayttaisi kasvavan aika samanlaista kayraa koko ajan?? Ma olin lukevani tassa ketjussa aiemmin, etta palstalaisten "vauvat" ovat olleet noin 2 cm:n pituisia np-ultran yhteydessa? :confused:
 
Lääkäri-neuvolassa käyty, verenpaine oli ehkä hieman koholla. Sit lääkäri teki sisätutkimuksen kattoi että on paikat "kunnossa", sydänääniä yritti kuunnella mutta ei saanut niitä kuulumaan. Ihan tuosta alamahalta kokeili, eikä edes yrittänyt yhtään ylempää, mä oon melko varma että ne äänet olis kuulu sieltä vähän korkeemmalta. Mulla kuitenkin tuo kohtu on jo lähes tuossa navan kohdilla menossa...

Onneks on se nt ultra nyt keskiviikkona :| että sitä odotellessa sit.
 
Heipsan!

Onnea kaikille ihanista ultrakuulumista ja tsemppiä joilla se on vielä edessä :flower:

Ultrakuulumisia: Kaikki oli paremmin kuin hyvin ja siellä se pikkuinen heilutteli ja polski, aluksi vain nukkui ja köllötteli, kunnes saatiin häneen vähän virtaa =) Niskaturvotus oli melkein nollassa, lapsivettä normaalisti ja kaikki näytti muutenkin olevan ok. Ah tätä onnea! Helpotti taas kovasti kun sai nähdä että siellä se möykkynen on ja kasvaa kovaa vauhtia. CRL-eli se pääperä-mitta oli muistaakseni 5,2cm. Että Bumb, voi hyvinkin olla mahdollista että näillä viikoilla koko pituus olisi sen 9cm! Viikotkin täsmäsivät, joten la ei muutu. Verikokeissakin kävin ultran jälkeen.

Neurologille sain lähetteen tosta migreenistä kun ei nuo panadolit ja panacodit auta yhtään. Sieltä pitäs tulla aika ennen rakenneultraa(joka on sitten 25.3 erikoislääkärillä varmaankin juuri ton migreenin takia..) Onko kellään muulla migreeniä ollut raskausaikana? Mulle tulee näköhäiriöitä ja puutumiskohtauksia ja puheen menettämistä-lopuksi siitä jää järkky päänsärky..

Mä sain ihan kauheen kiukuttelu-kohtauksen kun tuo isäntä ei ehtinyt töiltään tulemaan ultraan(ei ole koskaan ennenkään ollut, mutta olis kiva että hänkin olisi nähnyt mitä siellä masussa oikein piileksii kun tällä kertaa siihen olis ollut mahdollisuus kun ei ollut missään työmatkalla).. Ja tuli siinä sitten sanottua kaikenlaista.. tosi aikuismaista :whistle: Mutta kun ärsytti! Hän olis mun mielestä ihan hyvin ehtinyt, koska työaika on suht liukuva ja jos siitä olisi vielä ajoissa sanonut.. Mut ei noi miehet tajuu ;) Ja eikös raskaana ollessa saakin ihan luvan kanssa kiukutella sillon kun haluaa?

Kestoja meillä ei käytetä nyt, eikä ole suunnitelmissa tulevaisuudessakaan käyttää. Tuntuvat niin kovin hankalilta, tai siis kuulostavat :D Mä oon niin mukavuudenhalunen tollasissa asioissa.. :ashamed: Mutta säästetään sitä luontoa sitten jotenkin muuten!

Joku puhui unista, mäkin nään koko ajan ihan erikoisia unia: Eilenkin ihan järkky keskenmeno-uni ja herätessäni olin ihan siinä unessa vielä.. :'( Menneet asiat kummittelee vielä ja kai tuo tämänpäiväinen ultra vähän jännitti.


-Fanny- ja vaavi 12+1 :heart:
 
Tänää kävin ekalla virallisella neuvolakäynnillä, ja tuli kyllä paljon taas kaikkea mukaan ja aikoja mitä pitää varailla.. :) Kilppariarvot oli noussu, joten ens maanantaina taas kontrolliin ja sit ehkä lääkitystä.. Hemppa oli erittäin hyvä, ei varmaa koskaa ollu noin hyvä, 141. Mut voi kyl johtuu siitki ku on vähä kuivunees tilas varmaa.. Ainaki janottaa kokoajan hirveesti..
Paino 55kg
RR 116/77

Vaipoista Meillä ollaan käytetty kertakäyttövaippoja aina. :) Ei ois varmaa kestoilu mun juttu.. :D

Mainittakoo nyt vielä omaa napaa taas, että tänää ku heräsin päikyiltä, ni siitä asti sattunu oikeelle ihan alas kokoajan sellast jännää tylppää/pistävää, särkevää kipu-tunnetta, tuolla kohdun tienoilla. Koko neuvolakäynninki ajan sai vaikerrella tuolissa... :/ Mitä lie? Kohdun kasvusta johtuvaa? Inhottavaa..

pikku ja beibinen 8+0 poksistaa! <3
 
Viimeksi muokattu:
kestoista vielä...että on laskettu että vaikka peset vaippapyykkiä se on silti ekologisempaa ja edullisempaa kuin kertsit. Käytäthän kuitenkin ekologista pesuainetta jne :)

Oma olo on satunnaisia kuvotusoloja lukuunottamatta hyvä...tuntuu masulla "raskautta" :D ja muutenki turvottaa...ei mahdu housut kunnolla kiinni masun kohdalta. Viel en ole mammahousuja ostanut,,,ulkohousut saa olla kuminauhavirityksellä viel hetken :D Mielikin on hieman positiivisempi,lukuunottamatta satunnaisia epäuskon tuntemuksia. Ensi viikolla vasta neuvola jossa kuunnellaan sydänääniä..

Lapsettomuudesta että meillähän kuopus on ivf-lapsi ja tämä on icsi:llä...Esikoista yritettiin monta vuotta ns miedoilla hoidoilla...Ensimmäisen ivf-hoidon tulos on hän :heart: ja tämä raskaus alkoi myös ensimmäisestä hoidosta toisella kierroksella. Olemme siis hyvässä asemmassa sen suhteen. Emme pääse enää julkiselle puolelle hoitoon. Mitään ei jäänyt pakkaseen tms...
 
Voiko joku viela kertoa, etta miten se julkinen lapsettomuushoito Suomessa tapahtuu, kun pari teista on jo sanonut, ettei paase enaa sitten julkiselle puolelle? Onko julkisella puolella myos ikaraja? Taalla vissiin saa 1-3 IVF-kierrosta (riippuen laanista ja tilanteesta, jos on jo lapsi/lapsia niin saat vahemman kierroksia) julkisella puolella ja aiti saa olla enintaan 39v.
 
Np-ultrassa käyty. Kaikki oli just niinku pitääkin. Niskaturvotus oli 1mm, eli normaali. Nyt odotellaan pari viikkoa sitä verikoeseulan tulosta. Vaavi oli tosi liikkuvainen, ei meinannu pysyä paikallaan millään, ja sitten kun kävi nukkumaan, niin kävi ihan väärinpäin, ettei vaan täti saanu mitattua. Ja kiva ylläri kun täällä otettiin masun päältä ultra, ei tarvinnu housuja ottaa pois ollenkaan.

1.2 on sitten neuvolalääkäri ja 21.3 rakenneultra. Ja mahtuuhan siihen väliin sitten yks neuvolakin.

Saara09 + Nuuttiasukki 11+3
 
hemari mulla oli viime viikolla samanlainen koko vatsan kova kipu. Töissä olin ja ajattelin jo et nyt menee kesken. Ei kävellä pystynyt ja tosiaan tuntui niinkuin olisi ollut järkky supistus siinä samalla. No kipu helpotti kymmenessä minuutissa eikä oo tullu enää uudelleen. Mulla on kyl herkkä maha reagoimaan vaikka liian maustettuun ruokaan ja se saattoi vain olla sitä et maha kramppas sen takia..enpä tiedä. Perjantaina ultra niin sit nähdään onko kaikki hyvin.

teelikki ja murunen 11+4
 
Viimeksi muokattu:
Hei tänne kaikille,
Kuulumisia:
En ole kiireiltäni kerennyt kirjottelemaan enkä paljon lukemaankaan mitä täällä on tapahtunut. Luin lähinnä tämän sivun.Pitää alkaa selaamaan paremmin mitä ja ketä täällä oikein on=)

Tänään oli np-uä ja siellähän se pikkunen aktiivisesti vilkutteli. NP oli 1.4 ja kaikki näytti olevan ok. Verikokeessa kävin myös tutkimuksen jälkeen. La on 3.8, aikasemin taisin ilmottaa 5.8. Rakenne uä on 17.3 ja sitä ennen on lekurikäynti ja sitten pitäis käydä vielä sokerinrasitus kokeessa vähän aikasemmin kun mulla näyttäis olevan iso riski saada raskausajan diabetes..Toivottavasti ei tule, viimeksi stressi käyrää pukkas jo ihan tarpeeksi raskausmyrkytys ja sekin pelko on perseessä jos tulee taas....Lopetinkin tässä pari viikkoa sitten herkkujen syönnin joten katsotaan nyt.
Huonoa oloa on vieläkin enkä tajua miksi mun tulee aina huono olo syönnin jälkeen ja sitten just illalla ku pitäis mennä nukkumaan tai sängyssä. Toivottavasti menee pian ohi...ei vaan jaksais..vali vali vali..

Joo nyt lukemaan noita muita juttuja...öitä kaikille!!

Karo+kääryle 11+5
 
bump78 se on kai aika paikkakuntakohtaista miten ne säännöt menee...joissakin se on 2 biologisesti yhteistä lasta,joissakin 3 ivf-yritystä,joissakin kai ikäraja joku 42v...vähä vaihtelee siis...mut yleensä jos pakkaseen jää jotain ,ne voidaan käyttää pois joka tapauksessa...
 
Viimeksi muokattu:
Onnea kaikille hyviä ultrauutisia saaneille! Mä en tajua miksi mulle varattiin se np ultra niin myöhään, vasta ensi viikon keskiviikolle. Silloin on rv 13+2 menossa jo... saas nähdä näkeekö ne siellä yhtään mitään enää :(

Huikkis, mä en käynyt esikoista odottaessani kertaakaan lääkärillä, enkä olis käynyt varmaan toisenkaan raskauden aikana jos vaavi ei olisi siinä loppuvaiheessa ollut ihan miten päin vaan tuolla mahassa, yleensä kyllä joko pehva alaspäin tai sivuttain. Eli sitä yritettiin sitten kääntää, sattui aivan sairaasti, ja oli "oikein" mukava tunne seuraavana yönä kun tunsi kun se kääntyi takaisin - not. Noh, kääntyi se sitten ihan itsekseen siinä n. 10 päivää ennen syntymäänsä. Mutta siihen mennessä mulla oli ehditty röntgata lantiot ja kaikki kun halusin joka tapauksessa alatiesynnytyksen. Onneksi ei sitten tarvinnut sitä tehdä kuitenkaan. Mutta en siis ole varma onko tämä lääkärikäyntien väliin jättäminen ihan yleinen käytäntö täällä Ruotsissa (olen ollut jostain lukevinani jostain lääkärikäynnistä) mutta mulle sitä ei siis tosiaan ole koskaan tarjottu.

Siobhan ja Plutte 12+0
 
Moro kaikille!

Tänään oli eka neuvolakäynti. Kirjailtiin asioita ylös, hemoglobiini ja verenpaine mitattiin, eli normi asiat. Tällä viikolla pitäis käydä verikokeissa ja sit np-ultra on joskus parin viikon päästä. Ja sokerirasitustesteihin määräs kans, koska lähisuvussa on diabetestä. Ihan kiva käynti oli, ei mitään paasausta.

Olot edelleen samat, ei pahoinvointia, iltapäivästä väsyttää ja rinnat arat, pissalla saa juosta. Eli ihan hyvin menee. Kävin lauantaina pitkästä aikaa jumpassa, ja jalat oli sitten sunnuntaina ihan sikajumissa! =) Mut huomenna sit Zumbaamaan, eiköhän ne siitä sitten vetreydy. Painoa on vähän päässy tulemaan, pitää herkuttelua vähentää...
 
*kops muualta*

Mulla olisi ylihuomenna sitten ultra. Voitteko kuvitella, että mä olen peloissani ja tekisi mieli juosta karkuun! Pelkään, että siellä onkin jokin alieni...tai tuplat...tai...jos ei olekaan mitään.... apuwa! Ja tuplat olisivat painajainen tässä perheessä jossa jo valmiiksi ahdasta 6 hengen voimin niin jos se muuttuisikin 8 henkeen.... siis 7 sijaan.... joo, olisihan se pamaus ja olisin eka suvussa joka tuplia odottaisi ja sama juttu miehen puolelta.... niin, kannattaako sitä pähkäillä? No ei, mutta sanokaa se mun päälle! Ja miksi siis ylipäätään ajattelen tupla-asiaa, no voimakkaiden oireiden osalta, ovat tuplasti ellei triplasti kovemmat kuin kummassakaan edellisessä ja aika moni on "pelotellut", että voisi olla tuplat tai miten heillä oli, kun odottivat tuplia...

 
Viimeksi muokattu:
Moikka :)
Meillä LA 13.8 :) Kiva että löytyi tälläinenkin ketju, mä oon vuodattanu tonne toiseen ketjuun tuntojani, mut siellä ei tunnu kukaan vastaavan...täällä hieman vilkaampaa :heart: Mä odottelen esikoistani tillikkaa, oon 24vuotias, ja ihan alkuun mulla puhkes kauhee kissa allergia, kissoja ollu aina meillä ja eilen saivat sitten uuden kodin(ja hyvän sellaisen) kun tää mamma olis sokee aamuisin ja iltaisin ku niin pahasti otti silmiin ja aivastutti niin kaameesti..aikas monet itkut tuli illalla... että senkin suhteen tää vauva ottaa oman tilansa :) Taitaa tulla äitiinsä :D
 
Kiitos :) Varmaan tää tillikakin intoilee ku vähä repii mahaa..tai sit se ei tykkää karkeista mitä oon aamupalaks syöny.. :popcorn: Hyvällä omalla tunnolla karkkei aamupalaks kun sali päivä :) Siellä sit laitetaan turvotus hytkymään :)
Niin ja meidän synnäri on KYS
 
Viimeksi muokattu:
Oiii ihana kuva miuski tuossa etusivulla.. vauvankuvat yleensäkki ylisöpöjä :heart:

(.) No nyt on verikokeissa käyty, 5 putkiloo meni että hujahti :eek: :D Oottelen aikaa äippäpolille np-ultraan... tulis jo! jännittää kamalasti.. seuraava neuvolaki vasta helmikuun lopulla. :rolleyes: Eipä tänne kummosempia uutuksia.. Haluisin ostaa pieniä vaatteita jo, mutta sitten tuntuu tyhmältä säilyttää niitä yli puol vuotta :D

Tervetuloa uusille! Ihanaa kun pino kasvaa.. :)

Hyppy ja kirppu 10+4 (9+6)
 

Yhteistyössä