Elokuiset 2022

vierailija
Moi, hyvää kuuluu vaikka raskaus alkaa jo tuntumaan. Maha-asukki liikkuu todella paljon, maha ihan hytkyy! Olen yllättynyt, kuinka paljon toimintakykyni on muuttunut. Ensimmäinen raskaus siis kyseessä ja tänään 27+6. Olen töissä koulussa ja päivän aikana tulee käveltyä aika paljon. Huhtikuussa piti tahtia todenteolla hidastaa, olin pari päivää saikullakin. Supistuksia ne tuntemukset taisivat olla, en ole ihan varma. No kokemuksista viisastuneena aloin kuuntelemaan itseäni enemmän ja olemaan armollisempi. Lopetin tanssiharrastuksen, karsin kalenteria ja töissä karsin askeleet puoleen normista. Työpäivän jälkeen pötköttelin, söin ja mies passasi. Viime viikolla en jaksanut edes tätä, piti neuvolaan soittaa ja loppuviikon olin saikulla. Kävely muuttuu (jos en saa levättyä) ankkamaiseksi, yöllä jalkoja pakottaa ja vatsa muuttu kovemmaksi. Miten muut jakselee? Onko tämmöinen normaalia? Huomenna olisi jo aikaisemmin sovittu lääkäriaika ja ultra, aion siellä ottaa esille tän mun jaksamisen. Tosiaan rakenneultrassa vauva oli hieman kehnossa asennossa ja kokoarvion tekeminen oli hankalaa, niin siksi nyt tämä ylimääräinen ultra. Haluaisin kovasti töissä olla tämän lukukauden loppuun.. Äitiyspakkaus tuli, ja ihana hypistellä niitä vauvatavaroita. Onko muut ottaneet pakkauksena vai rahana?
 
Paljon jaksamista Vierailija supistusten kanssa!
Itse olin nyt aamulla ylimääräisessä ultrassa,kun lääkärikäynnillä mainitsin lapsen liikkuvan välillä aika vähän ja ultrasivat. Liikkui kuulemma vähän ja käskivät syödä ja nyt jonottamassa päivystyksessä uutta ultraa. Äsken olin sydänkäyrillä, jonka perusteella ainakin kaikki vaikuttaisi olevan hyvin. Pitää toivoa,ettei tarvitsisi koko päivää odottaa.

Vielä on suurin osa hankinnoista kaupan hyllyllä, kun saadaan ystäviltä vauvalle tarvikkeita ja mietitään sitten,mitä tarvitsee ostaa. Äitiyspakkausta en ulkomailla asuvana saa.
 
Täällä jaksetaan oikein hyvin, mitä nyt radi meinaa välillä ottaa päähän kun pitää sokereita seurata.

Teen fyysistä työtä, ja kävelen lähes 8h päivässä, mutta ainakaan vielä ei ole mitään kummempia oloja. Välillä toki pitää hidastaa kun tulee harjoitussupistus, mutta nekin häviää sitten.

Mulle tulee äitiyspolille juhannuksen jälkeen lääkäriultra ton radin takia. Toisaalta ihan kiva, että pääsee pientä näkemään vielä ennenkuin syntyy 😊

Pakkauksen otin kun aiemmillakin kerroilla ollaan se haluttu ja tykkäsin kyllä.

Ootteko jo alkaneet synnytystä miettiä? Mä en ihan hirveästi, mutta pikkuhiljaa huomaa, että se mieleen tulee. Tietenkin odotan, että saa vauvan syliin, mutta en mä kokenut synnytystä niin upeana tapahtumana, että varsinaisesti sitä odottaisin. Jos voisin niin skippaisin sen kokonaan, mutta pakollinen paha tässä vaiheessa 😆

Tänään viikkoja 28+0, mihin tää aika on mennyt 😁
 
vierailija
Meillä kaikki hyvin masussa, kun uudelleen ultrattiin syömisen jälkeen. Käskivät liikkeitä seurailla ja jos ei ala liikkua enempää, uusi käynti sairaalalla. Olen parhaillaan sokerirasitustestissä. Ja synnytys jännittää ihan mielettömästi, vaikka on jo neljäs kerta.
 
Täällä jaksetaan oikein hyvin, mitä nyt radi meinaa välillä ottaa päähän kun pitää sokereita seurata.

Teen fyysistä työtä, ja kävelen lähes 8h päivässä, mutta ainakaan vielä ei ole mitään kummempia oloja. Välillä toki pitää hidastaa kun tulee harjoitussupistus, mutta nekin häviää sitten.

Mulle tulee äitiyspolille juhannuksen jälkeen lääkäriultra ton radin takia. Toisaalta ihan kiva, että pääsee pientä näkemään vielä ennenkuin syntyy

Pakkauksen otin kun aiemmillakin kerroilla ollaan se haluttu ja tykkäsin kyllä.

Ootteko jo alkaneet synnytystä miettiä? Mä en ihan hirveästi, mutta pikkuhiljaa huomaa, että se mieleen tulee. Tietenkin odotan, että saa vauvan syliin, mutta en mä kokenut synnytystä niin upeana tapahtumana, että varsinaisesti sitä odottaisin. Jos voisin niin skippaisin sen kokonaan, mutta pakollinen paha tässä vaiheessa

Tänään viikkoja 28+0, mihin tää aika on mennyt
Mä taas ootan synnytystä! Mutta toisaalta haluaisin olla vielä piiitkään raskaana, koska tää maha ja potkut on niin ihanaa. 😂 Tosiaan alusta asti pyörinyt mieles, et ihanaa päästä taas synnyttämään. 🙈
 
Terve kaikille! Korona selätetty. Mulla taas on ultraääni 28.6, kun tutkitaan vauvan kilpirauhanen. Itsellä kun on kilpirauhasen liikatoiminta ja sen takia nyt raskausaikana oon ravannut useammin lääkärissä ja verikokeissa, joita inhoan. Kaikille hyvää jaksamista, täällä alkaa olla jo taas +33 lämpötiloja. Onneksi kodin saa viilennettyä viileäksi. Jännä juttu muuten, että kuopuksen ja vauvan välillä on vain viikko lasketuissa ajoissa, eli melkeen 2 vuotta ikäeroa tulee lapsille.
 
Kerttu, hyvä että korona on voitettu! Oliko sulla pahat oireet?

On ihanaa, että alkaa olemaan lämmin ja voi mennä kesämekoissa. Töitäkin enää pari viikkoa ja sitten kesäloman kautta äitiyslomalle, niin ihanaa 😊

Mulla on alkanut olemaan vähän kovempia supistuksia. Ei varsinaisesti kipeitä, mut aika ikävän tuntuisia kun tuntuu selässäkin. Saas nähdä pitääkö jossain vaiheessa käydä näytillä, jos nää tästä napakoituu. Muuten kyllä kaikki on hyvin, vauva potkii ja muljuaa minkä kerkiää 😆
 
Linaria: Ensimmäiset 3 päivää jäätävät lihassäryt. Särki koko kroppaa. Kuumetta ei ollut. Yskä ja nuha, jotka kestivät sen viikon verran ja jälkeenpäin vielä vähän huomaa, ettei ihan täysin kunnossa ole. Voihan se olla, että tää puuskutus johtuu raskaudestakin kyllä ;) .

Joo aivan ihanaa, kun voi kulkea mekoissa. Taitaa olla Linarian kanssa lasketut ajat aika lähekkäin. Mulla on 24.8.
 
Kerttu, hyvä et meni kuitenkin suht helposti tauti ohi.

Mulla on la 19.8., eli lähekkäin tosiaan 😊

Mä oon jo jotenkin kyllästynyt tähän raskauteen. Ihanaa, että vauva potkii ja pysyköön vielä monta viikkoa sisäpuolella, mut on jo niin raskas olo ja ärsyttää radi, et ootan vaan, et mahasta pääsee eroon. En tosiaan tunne itseäni mitenkään viehättäväks tän pötsin kanssa, enkä erityisesti nauti tästä raskausajasta.

Toivottavasti alle 10 viikkoa enää 😁
 
Mullekin kasvanut suht iso vauvamaha, aina jaksaa ihmiset kommentoida. Tuntuu ettei kunto ole yhtä hyvä, mitä aiemmin tai sitten painaa vauva sopivasti vaan keuhkoja. Saisi mennä viikot nopeasti. Ja synnytys jännittää. Mullakin raskas olo, eikö mitenkään hehkeäksi tunne itseään, vaikka muut kohteliaasti niin mulle sanovat kin.

Täällä ihmisillä tapana ilman lupaa alkaa mun vatsaa silittelemään, mikä tuntuu aika tungettelevalta.

Mä luulen että tää raskaus menee yliajalle, menneet kaikki aimmatkin. Se käynnistäminen vaan sattuu julmetusti, ainakin oman kokemuksen mukaan ja toivoisin, että tämä raskaus suostuisi käynnistymään itsekseen. Ei ole kokemuksia spontaanisti alkaneista supistuksista, eikä lapsiveden menemisestä.

Linarialle jaksamista radin kanssa!
 
Täällä aletaan myös väsyä mahan kanssa elämiseen 🙈 RV 31, hyvä että sängystä ylös pääsee, askel painaa ja kipua tuntuu nivusissa, ja välillä vatsan seudulla kun vauva kaiketi hieman huonossa asennossa. En tiedä miten nämä viimeiset pari kuukautta kestän olemista. Välillä voimat vain loppuvat täysin. Meidän suurpeheessä kun arjen pyörittämiseen edellytetään että jotain pitäisi jaksaa tehdäkin 😅
 
Jaksamista kaikille, tulee kyllä pitkät viikot jos jo nyt kaikenlaista vaivaa riittää. Mulla vauva painaa ikävästi keuhkoja ja hengittäminen on raskasta. Välillä tuntuu että melkeen iskee paniikkikohtaus tän vaikean hengittämisen kanssa ja hengästyn tosi helposti. Muuten oon toistaiseksi säästynyt liitoskivuilta. Meillä kans pitäisi jaksaa jotain tehdäkin,kun tuleva isoveli tarvitsee myös toimintakuntoista äitiä :) .
 
Pakkaseukko, tsemppiä, mulla samoja oloja. Nyt uutena tullut oletettavasti häpyliitoksen kivut. Aiemmissa raskauksissa ei ole ollut mitään kipuja, joten tää on ihan uutta.

Kerttu, toi hengenahdistus on kamalaa. Mulla ei ole onneksi viikkoihin sitä enää ollut kun vauva on kovin alhaalla pää alaspäin. Mut ei nää potkut palleaan ja kylkiluihin kyllä sen kivempia ole 😅

Meillä olis niin paljon kesämenoja, et sormet ja varpaat ristiin, että mun olot antaa myöten 😆
 
Minutkin oli näköjään kirjannut ulos, niin vierailijana kirjoittelin aiemmin supistelutuntemuksistani. Töiden loputtua nämä tuntemukset loppuivat kuin seinään ja nukkuminenkin helpottui. Nyt alkaa kyllä maha tuntumaan ja vaivaamaan. Kipuja ei ole ollut (ainakaan vielä) mutta liikkuminen on hidasta. Tänään alkoi rv 34. Ylösnousu on yllättävän vaikeaa😅 Näin toissayönä unta, että olin juoksulenkillä ja se vapauden tunne oli jotakin mahtavaa. Vaikka olen myös nauttinut tästä raskaudesta. Näkeekö muutkin paljon unia? Kiva kuulla, että Linarialla vauva jo kääntynyt! Meidän maha-asukki asustaa poikittain (viihtybyt alusta asti tälleen perätilassa), neuvolassa jo puhuttiin mahdollisesta kääntämisestä heinäkuussa. Yritän luottaa siihen, että vauva kyllä tietää mitä tekee. Ulkona on niin kuuma niin olen viikonlopun pysytellyt lähes kokonaan sisätiloissa.. Tsemppiä kaikille!
 
Hannalaura, mulla myös esimerkiksi sohvalta nousemiseen tarvitaan jo tukea kun muuten painaa niin kamalasti nivusiin ja kun vatsalihaksista ei oikein hyötyä enää ole 😆

Mä nään joka yö unia, mutta en vielä yhtään sellaista, että vauva olisi syntynyt. Vaikka tää maha alkaa kyllä mulle jo riittää ja odotan ihan hulluna jo sitä, että maha häviää, ei tuu ikävä potkuja 😆

Mulla oli tänään ultra, painoarvio 2,1kg mikä musta on kyllä jotenkin paljon vaikka lääkäri sanoi sen olevan näille viikoille, 32+3, sopiva. Kai se on ammattilaista uskottava!
 
Unista: Mä näen taas ihan ihme unia ja yhdessä unessa synnytinkin ja oli helppo synnytys. Toivottavasti oli enneuni :) .

Täällä painoarvo nyt RV 31+6 oli 1,940g ja kuulemma normaalikokoinen vauva täälläkin. Ja vauva oli kääntynyt pää alaspäin. Vielä pari päivää sitten oltiin poikittain. Pitää toivoa, että tää asento nyt säilyisi.

Itse olen vielä ainakin säästynyt liitoskivuilta. Välillä meinaa iskias vaivata ja tunnen itseni isoksi. Tullut painoa yli 10kg, vaikka kuinka tarkkailisi syömisiään. Mites muilla?
 
Mulla on tullut vähän reilu 5kg painoa tähän mennessä. Ei mulla aiemmissakaan raskauksissa tullut kuin 7kg ja 11kg, joten aika samoissa mennään. Edellisilläkin kerroilla kaikki jäi synnärille, joten varmasti nytkin. Silti on tosi iso olo😁

Ihanaa vaan olla joutilaana kun oon nyt kesälomalla ja sitten jään äitiyslomalle. Oon niin nauttinut terassilla istumisesta ja vaan oleilusta.
 
Joo minullakin lähestyvä synnytys pyörii mielessä. Olen katsonut youtubesta synnytysvideoita. Jännittää osaako toimia, kun en ole ihan varma miltä supistukset tuntuvat😬 Mutta eiköhän ne asiat etene omalla painollaan. Minulle tullut painoa tähän mennessä 14,8kg. Olokin on iso ja puulattia alkanut natisemaan kotona kun kävelen. Alussa painonnousu oli maltillista, mutta nyt lähtenyt nousemaan ihan kunnolla! Huh menee varmaan 20 kiloa rikki.. Ei ole raskausdiabetestä ja syön terveellisesti, mutta PALJON etenkin hedelmiä ja marjoja. Ensi viikolla painoarvio lääkärikäynti.
 
Hannalaura: Voi kyllä sä tulet tietämään mitä supistukset on kun ne alkaa ;)

Mulla tullut kans 14kg nyt ja aiemmissa raskauksissa suunnilleen saman verran. Paljon jäänyt synnärille ja imetyksellä saanut kilot aiemmin pois. En stressaa asiasta. Eilen iski iskias kävellessä ulkona ja meinasi jalka pettää alta. Harjoitussupistuksia on alkanut olemaan, jopa sellaisia vähän kipeämpiä. Synnytys jännittää, haluaisin jo tästä mahasta eroon :)
 
Mua ei itse synnytys hirveästi jännitä, mutta mietityttää miten nopeasti se mahtaa tapahtua ja ehtiikö mun äiti vanhempien lasten seuraksi sen ajaksi kun tulee kuitenkin vajaan parin tunnin matkan päästä. Vai olenko sitten yksin synnärillä ja laitan miehelle kuvan vauvasta 😄

Eka kesti 10h, toinen 4,5h, ja neuvolassakin sanottiin, että kannattaa varautua vielä nopeampaan synnytykseen. Eihän sitä kukaan osaa ennustaa, mutta mietityttää silti.

Viikkoja tänään 34+2 ja ihan hassua, että vajaa kuusi viikkoa laskettuun aikaan. Oon edelleen ihan loppu tähän mahaan. Viime yönä heräsin pieneen menkkajomotukseen, joka kuitenkin meni nopeasti ohi. Toinen tissi on myös alkanut vuotaa. Äää ois jo elokuu ja vauva sylissä😆
 
Mulla takana aiemmin kolme synnytystä, joista kaikki käynnistettyjä ja ainakin mulla on ollut todella kivuliaita, onneksi epiduraali on auttanut. Kestoltaan muistaakseni luokkaa 24h, 12h, 10h. Eli ei varmaan mitään syöksysynnytystä ole tälläkään kertaa tulossa.

Mäkin odotan jo aikaa ilman mahaa. Tämä tyttö ei ole oikeastaan vielä kertaakaan potkinut kipeästi. Paljon rauhallisempi tapaus vatsassa, mitä veljensä.
 
Supistuksista: Silloin tällöin supistanut niin, että tuntuu selässä ja vatsassa,kun oon kävellyt enemmän mutta enemmän riesana on ollut iskias, joka aina välillä ilmoittelee itsestään.

Saakos kysyä, minkä ikäisiä muut odottajat tällä palstalla ovat? :)
 

Yhteistyössä