~Elokuiset 2020~

Minäkin täällä syyskuisena huutelen mulla nyt 37+3 viikot ja kaks päivää väsyttänyt ihan älyttömästi niin että itkettää
Keskiviikkona meen äippäpolille tarjonnan tarkistukseen kun lääkärinvla oli perätilassa..
Pe oli terkan mukaan kääntynyt mutta hyvä ultralla varmistaa mikä tilanne
Sais kyllä jo syntyä
 
Moi!

Täällä meni hommat jänniksi, kun sekä mies että minä saatiin flunssa. Sitä se outo olo varmaan ennakoikin, eikä synnytystä. Mies määrättiin heti töistä koronatestiin ja takaisin hän saa mennä negatiivisen tuloksen jälkeen. Itselleni varasin myös huomiselle ajan testiin ihan vain sitä ajatellen, että jos synnytys käynnistyisi tällä viikolla niin olisi mahdollisimman pian näyttää sairaalassa että ei ole koronaa.

Uskon siis tämän olevan ihan tavallista kausiflunssaa ja suurin huoli heräsikin oikeastaan siitä että miehen oireet olisivat kestäneet pitempään ja olisin joutunut lähtemään yksin synnyttämään. Nyt kuitenkin näyttää siltä että miehen flunssan oireet ovat onneksi jo häviämään päin ja mullakin varmaan helpottaa tämän päivän jälkeen. :)

Metsäntähti 39+3
 
  • Tykkää
Reactions: Jonsku88
@merin Kaikki hapan pitäisi toimia. Mä oon kans sitruunamehulla joskus astmaatikkolapselta hoitanut sammaksen pois.

@Jonsku88 Toivottavasti ois kääntynyt raivotarjontaan. :) Tsemppiä väsymyksen kanssa. Mua myös väsyttää ihan jatkuvasti. Onneks ehtii aika paljon levätä päivälläkin.

@Metsäntähti Toivottavasti kerkeette parantua flunssasta! Mulla oli tokan kohdalla just vähän ennen synnytystä flunssa ja kyllä jännitin, että ehtiikö parantua. Kerkes se sit, kun lapsi syntyi kerran 42+1. :D

Täällä ei mitään merkkejä synnytyksestä, alkaa aika käydä pitkäksi. Kolme päivää laskettuun...

lyrae 39+4
 
Tsemppiä flunssan kanssa, @Metsäntähti! On tuo niin tylsää näin korona-aikaan. Mulla on ne keväällä piinanneet krooniset flunssaoireet taas pahentuneet nyt väsymyksen ja imetyksen myötä. Varsinkin kurkunpää kuivuu ja ärsyyntyy, etenkin jos unohtuu juominen.

Muistatko @lyrae, miten sitä sitruunamehua käytit: lusikalla, harsolla vai vanupuikolla? Otin eilen myös vichyn ja puolukkamehun käyttöön, mutta annoin eilen niitä vain lusikalla, kun tuo vanupuikolla puhdistus saa vauvan huutamaan täyttä kurkkua, ja pelottaa se vähän itseäkin, kun joutuu tosi taakse kielen päälle sen laittamaan. Vielä en valitettavasti huomaa mitään muutosta suussa, mutta en onneksi rinnoissakaan huomaa merkkejä tartunnasta. Tänään kokeilin harsolla puhdistusta, mutta siitäpä hän vasta suuttui.

Voi kun jostain löytyisi taikasauva tuon uhmaikäisen kanssa selviämiseen! Olen ihan loppu hänen kanssaan, kun joka ikinen päivä pitää tapella samoista asioista tuhat kertaa, eikä mitään muutosta tapahdu. Jos jollain on jotain hyviä kirjallisuusvinkkejä aiheeseen liittyen, otan vastaan. (Tänä aikana, kun tässä imettäessä kirjoitin nuo kaksi lausetta, hän aivan selvistä kielloista huolimatta haki vettä nukkejen ammeeseen ja kaatoi sen parketille. "Nyt minulla on vettä ankoille!" Siis kylpyankoista puhui, ja juuri olin sanonut, että saa leikkiä niillä ja vedellä kylpyhuoneessa, ei olohuoneessa.)
 
Viimeksi muokattu:
  • Surullinen
Reactions: Jonsku88
Tänään olikin aamusta äippäpolille käynti neiti oli pää alaspäin ja painoarvio samaa luokkaa kun veljensä syntymäpainon kanssa alle 4kg:)
Kohdunsuu oli aika ylhäällä vielä ja pehmeä ja sormelle auki..
Huoneessa oli erikoislääkäri ja kaksi opiskelijaa mua vastassa mies jäi ettiin parkkihalliin paikkaa eikä kerinny mukaan
 
  • Tykkää
Reactions: merin ja lyrae
Tsemppiä flunssan kanssa, @Metsäntähti! On tuo niin tylsää näin korona-aikaan. Mulla on ne keväällä piinanneet krooniset flunssaoireet taas pahentuneet nyt väsymyksen ja imetyksen myötä. Varsinkin kurkunpää kuivuu ja ärsyyntyy, etenkin jos unohtuu juominen.

Muistatko @lyrae, miten sitä sitruunamehua käytit: lusikalla, harsolla vai vanupuikolla? Otin eilen myös vichyn ja puolukkamehun käyttöön, mutta annoin eilen niitä vain lusikalla, kun tuo vanupuikolla puhdistus saa vauvan huutamaan täyttä kurkkua, ja pelottaa se vähän itseäkin, kun joutuu tosi taakse kielen päälle sen laittamaan. Vielä en valitettavasti huomaa mitään muutosta suussa, mutta en onneksi rinnoissakaan huomaa merkkejä tartunnasta. Tänään kokeilin harsolla puhdistusta, mutta siitäpä hän vasta suuttui.

Voi kun jostain löytyisi taikasauva tuon uhmaikäisen kanssa selviämiseen! Olen ihan loppu hänen kanssaan, kun joka ikinen päivä pitää tapella samoista asioista tuhat kertaa, eikä mitään muutosta tapahdu. Jos jollain on jotain hyviä kirjallisuusvinkkejä aiheeseen liittyen, otan vastaan. (Tänä aikana, kun tässä imettäessä kirjoitin nuo kaksi lausetta, hän aivan selvistä kielloista huolimatta haki vettä nukkejen ammeeseen ja kaatoi sen parketille. "Nyt minulla on vettä ankoille!" Siis kylpyankoista puhui, ja juuri olin sanonut, että saa leikkiä niillä ja vedellä kylpyhuoneessa, ei olohuoneessa.)
meillä välillä tuon 5 vuotiaan kanssa meinaa järki loppumaan kun 100x saa samat jutut sanoa eikä mene perille Huoh
 
@merin Meillä siis oli sammasta, kun esikoinen oli jo jotain 4v, joten annoin suoraan purskuteltavaks, kun tykkäs vielä sitruunamehun maustaki. Karpaloakin vois varmaan koittaa, mitä vaan hapanta. Ja mä oisin varmaan testannu sitä harsoa, mut jos lusikalla toimii parhaiten, ni käyttäisin sitä. Ei kai siihen oikein hyvää vaihtoehtoa oo, kun ei vastasyntyneet oikein tykkää happamasta. :/ Mä ehkä käsittelisin pariin kertaan nännitki, ettei sit ainakaan tarttuis takas. Mut ehkä just imetyksen jälkeen, ettei toinen opi yhistämään pahaa makua imetykseen.

Hahaa, mä sovin isoimman lapsen koululääkärin just ens viikon alkuun. Eiks se oo just paras tapa saada synnytys alkuun, että sopii jotain menoa, ni varmaan syntyy just silloin. :D

lyrae 39+5
 
  • Tykkää
Reactions: merin ja Jonsku88
vierailija
Tänään olikin aamusta äippäpolille käynti neiti oli pää alaspäin ja painoarvio samaa luokkaa kun veljensä syntymäpainon kanssa alle 4kg
Kohdunsuu oli aika ylhäällä vielä ja pehmeä ja sormelle auki..
Huoneessa oli erikoislääkäri ja kaksi opiskelijaa mua vastassa mies jäi ettiin parkkihalliin paikkaa eikä kerinny mukaan
Jes!! Hyvä homma! Stressittömämpää odotella kun ei tarvii miettiä miten päin siellä luurataan!.
 
  • Rakkaus
Reactions: Jonsku88
Heips!

@merin meillä lähti sammas vichyyn kastetulla harsolla ton edellisen kanssa. Rintoja huljutin sen vichyn lisäksi myös sitruunalla. Ei se vauva siitä kovin tykännyt, mutta oli pakko tehdä että saatiin hoidettua se pois. Joo meillä toi 2,5v on kyllä myös tosi uhmakas, toki reagoi nyt myös vauvaan ja huutaa, kiukkuaan, heittelee tavaroita ja on ihan koko ajan haluamassa jotain eikä kykene keskittymään mihinkään puuhaan 5min pidempään.

Täällä kävi maanantaina neuvolan terkkari ja ihan kuten arvelin, ei vauvan paino ollut noussut paljon mitään. Lisämaitoja määrättiin ja nyt oon istunut imettämässä ja pumppaamassa suurimman osan ajasta. Tänään käytiin neuvolassa painokontrolli ja edelleen se paino jumittaa ja tyttö on tosi uninen. Sain ohjeen soittaa imetyspolille, no soitin ja juttelin hetken aikaa ja siinä kaikki... Sieltä olivat sitä mieltä että ei tarvii mennä sinne vaan kehottivat nyt boostaamaan imetystä ja antamaan lisämaitoja sitkeesti ja maanantaina on uusi neuvolakäynti taas. Kunpa tää paino saatais pian nousuun!

@lyrae tsemppiä, eiköhän vauva päätä tulla just kun äiti on sopinut menoja :D

@Jonsku88 hienoa että siellä on käännytty oikeinpäin! :)
 
  • Tykkää
Reactions: lyrae ja Jonsku88
@KeepGoing, jos haluat saada vauvan "virkistymään", niin kokeile antaa puolukkamehua aina ennen imetystä ja vichyä aina imetyksen jälkeen... Juu tulee hyvät reaktiot eikä raukka saa nukahtaa imetyksen jälkeen...

Mutta vakavasti puhuen, tsemppiä ja toivottavasti vauvan syöminen ja paino alkaa lisääntyä! Oletko pystynyt itse rentoutumaan ja syömään tarpeeksi? Mulla ainakin stressi vaikuttaa maidoneritykseen, joten yritän olla välittämättä pikkuasioista esim. täällä kotona.

Sammaksen kanssa nyt on sen verran edistystä, että tänään lähti puolukkaisella vanupuikolla isot määrät irti tuolta kielen takaosasta. Täytyy nyt vaan jatkaa sitkeästi. Sitä en vaan tajua, @lyrae ja @KeepGoing, miten ja missä välissä olette vielä rintojakin ehtineet huuhdella, kun kädet ja rinnat on koko ajan kiinni vauvanhoidossa tai sitten sisarusten asioissa.
 
@merin ehkäpä toi oma syöminen ja rentoutuminen on ollut vähän huonommalla mallilla. Mies on onneksi sitten koittanut kantaa mulle evästä naaman eteen ja öisin oon joutunut hakemaan jotain yöpalaa ku ollu hirvee nälkä noiden imetysten ja pumppaamisten jälkeen. Vasta eilen kun vauvalla oli ikää 12vrk tuli ekat oikein kunnon maitokakat... Eli josko tää nyt kääntyisi voiton puolelle tämä homma!

Aika hurjaa muuten kun luin tuolta Maisasta sen imetyspolin sairaanhoitajan kirjauksia meidän puhelusta niin siinä oli ihan hirveitä virheitä tiedoissa. Vauvan painot oli laitettu ihan väärin ja väärille päiville eli jos joku toinen, vaikka lääkäri katsoisi noita merkitntöjä niin niiden perusteella paino ei olisikaan laahannut niin pahasti. Onneksi mulla on ne kaikki oikeat tiedot ja päivämäärät vauvan neuvolakortissa ym niin pystyy tarvittaessa oikaisemaan. Sama juttu oli sairaalassa kun siellä ei ollut tietoa mun radista ollenkaan jollen ite ois sattumalta ottanut puheeksi synnytyksen jälkeen. Silloin rv 36 lääkäri oli kirjannut että edellisessä raskaudessa ollut radi ja sitten merkannut tästä vaan sen ekan rasituksen tulokset jotka oli ok. Siksihän siihen toiseen rasitukseen jouduin kun ekan läpäisin... Ei herätä suurta luottamusta kun kirjauksista puuttuu oleellisia tietoja ja sitten jotkut tiedot taas täysin virheellisiä. Onko muilla tämmösiä kokemuksia?
 
@KeepGoing, no onpas ihmeellistä, miten siellä voi olla tiedot väärin?! Toivotaan, että maitokakka enteilee painonnousua!

Kyllä nyt on ollut hoitamista vauvassa: sammaksen lisäksi on jouduttu puhdistamaan ahkerasti toista silmää, joka on rähminyt keltaisena. Eilen illalla sitten kokeilin huvikseen kyyneltiehyeen hierontaa imetyksen lomassa, kun jossain luki sen voivan auttaa, ja hämmästyttävää kyllä, rähmintä loppui lähes kokonaan. Sammas sen sijaan istuu tiukasti poskissa ja kitalaen takaosassa.

Mulla alkaa huomenna jumppa, jee! Muuten olen lähinnä arkiliikkuja, mutta tuota odotan kovasti. En tiedä, onko folkjam kenellekään täällä tuttu, mutta se on sellaista kansantanssimusiikkiin ja -askeliin pohjautuvaa jumppaa, joka laittaa kehon lisäksi aivonystyrät sopivasti töihin.
 
  • Tykkää
Reactions: La Mer
@merin Mä oon hoitanut rähmimisiä noilla aiemmilla tipauttamalla tissimaitoa tipan silmään. :D Siinähän on vasta-aineita. Toiminut aina hyvin, mut toisaalta en tiedä, voiko se sammas tarttua, jos sitä on samaan aikaan. Ja jumppa kuulostaa hyvältä! Mä odotan innolla, koska pääsee taas pilatekseen. Mun luotto-ohjaajalla on mamapilatesryhmä kerran viikossa, mut ihan heti sinne ei kyl uskalla. :D

@KeepGoing Toivotaan, että maitokakka ennakoi painonnousua! Ja ihmeen väärin tiedot siellä... voiskohan johtua Apotista? :D Mut just ton takia kirjoittelen kaiken mahdollisen ylös synnytystoivelistaan.

Mulla kävi taas viime neuvolakäynnillä, että sydänäöniä kuunnellessa sykkeet pomppas sikiöllä 180-190 paikkeille. Ilmeisesti se hermostuu, kun mun vanha välilevynpullistuma alaselässä vihoittelee selällään maatessa. Pitää synnäriä varten laittaa, että jos sais käyriä otettua jossain toisessa asennossa sit.

Ei vieläkään mitään synnytystä ennakoivaa, paitsi että maha on löysemmällä. Mut se on nyt ollu about viikon jo. Miten ihmeessä tässä vaiheessa on niin kärsimätön, vaikka tietää, että max pari viikkoa enää ja se syntyy tavalla tai toisella?

lyrae 40+2
 
Sanopa muuta @lyrae . Vaikka tietää että se on tosi lähellä, ja että ihan varmasti nähdään lapsi viimeistään kahden viikon päästä, niin silti on välillä vaikeaa tsempata itseään pysymään positiivisena. Tietysti tässä on jo useamman viikon ollut toiveikas olo joka aamu, että ehkä se tänään syntyy. Toinen oli sitten laskettu aika, kun jotenkin hölmönä toivoin että silloin viimeistään kun lapsen isä ja hänen molemmat veljensä ovat syntyneet tasan laskettuna aikana. Okei myönnetään, pöljä toive, mutta olihan se hauskaa ajatella että meidän lapsi olisi yhtä säntillinen. Tähän sitten vielä yhdistettynä se koko ajan nouseva jännitys siitä että tuleeko se itsestään, koska se tulee, miten synnytys alkaa, alkaako se, mitä jos se ei alakaan, pitääkö käynnistää, millaista se sitten on, koska se tapahtuu ja miljoona muuta kysymystä. Ei ihme jollei synnytys käynnisty kun on tällainen hermokimppu äitinä. :D

Metsäntähti 40+2
 
Täällä edelleen kans yhtenä kappaleena. Vauvalla ei oo mikään kiire vissiin maailmaan. Ny rv 39+4. Ja mulle tuli flunssa,,sain sen mun pojalta, voe. Koronatesti ajan sain tiistaille. Se ny viä puuttuis, että sais koronan ja synnytyksen samaan syssyyn. Miten sitä jaksaa synnyttää, jos on ihan flunssakipeä. Kuumetta ei onneksi ole, mutta olo tosi hauras. Voi jestas.

Tsemppiä kaikille!
 
  • Surullinen
Reactions: lyrae ja Jonsku88
@La Mer Tsemppiä sairastupaan! Mulla oli tokaa odottaessa just viime metreillä flunssa, ehdin onneks tervehtyä kyllä. Onneks sait testiajan nyt pian.

@Metsäntähti Noita ihan samoja mietteitä pyörittelen, vaikka mulla jo kolmas. :D Että meneekö tällä kertaa eka vedet ja onks kuinka nopea, lähteekö itestään vai täytyykö käynnistää. Toka tosiaan tuli 42+1, siitä ei enää myöhemmäks anneta mennä. Ja kun la siirrettiin silloin 5pv aiemmaksi (minkä en usko pitävän paikkaansa), voi hyvin olla, että menee siihen käynnistykseen. Täytyy sanoa, että se kyllä pelottaa jonkin verran.

Eilen kävin vielä mustikassa ja sienessä, 6,5km kävelyitä. Vähän teki välistä tiukkaa, mut ei tullu juuri ees supisteluja. :/

lyrae 40+3
 
vierailija
Heh! Naurattaa nää viime hetken mustikan keruu hommat kunnon lenkin olet käynyt!! Kyllä itekkin tulee kaikkia vihlasuja ja tuntemuksia kytättyä että joko, joko?! Vaikka ihan toive ajattelua varmasti! Edelliset syntynyt 40+1, 40+5 ja 41+1... Tzemppiä flunssasta toipumiseen, toivotaan ettet joudu tukkoisena synnyttämään..
 
Jaksamista kaikille edelleen odottaville! Kohta se raskausaika on muisto vain, nyyh... Mutta näinhän se on, että loppuvaiheessa alkaa jo kaikki synnytyksen käynnistymiseen tai siihen että ei käynnisty sekä omaan ja vauvan vointiin liittyvä olla niin vahvasti mielessä, että vaikea siitä raskaudesta on enää hirveästi nauttiakaan.

Mulla on vasemmassa käsivarressa joku jänne nyt kipeytynyt, varmaan vauvan nostelusta ärsyyntynyt. Tai sitten se hermostui manuaalisesta rintapumpusta... Lypsin sen verran maitoa illalla, että pärjäsivät isän kanssa jumpan ajan. Ihan ok oli pullosta syönyt, vaikka oli eka kerta, ja nukkui rauhallisesti kotiin tullessani.

Neiti tykkää tosiaankin nukkua öisin, toissayönä nukkui seitsemän tuntia putkeen. Oli jo aika tukala olo itsellä siinä vaiheessa. Viimekin yönä taidettiin syödä vain kerran. Toisaalta kiva nukkua, mutta onhan nuo yöimetykset tärkeitä maidon eritykselle.
 
Tsemppejä viime metreille toivotan minäkin! ❤

Neidin kanssa taas eilen painokontrollissa ja edelleen painonnousu hiukan liian vähäistä, saatiin taas ensi viikolle uusi aika että varmistetaan se syntymäpainon saavuttaminen joka meillä siintää vielä noin 100g päässä ja se olis pitänyt täyttyä viimeistään toissapäivänä sunnuntaina kun vauva tuli 2 viikon ikään. Jatketaan siis lisämaitoja edelleen... Hyvin oon kyllä saanu pumpattua vaikkakin tunnistan ton käsien kipeytymisen kuten @merin kuvaili, mullakin manuaalipumppu siis. Jos oisin etukäteen tienny että tämmönen homma on edessä niin oisin kyllä varmaan hommannut sähköpumpun,nyt taas en raaski kun ajatus on että kohta ei oo tarvetta enää...
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Moi!

Huh huh. Tänään väsyttää aivan hirveästi. Eilen oltiin sovittu kaverin kanssa, että käydään aamupalalla kahvilassa, ja sen jälkeen sitten haahuiltiin kaupungilla useampi tunti. Jalat siinä sai kyllä kipeäksi, mutta ei supistuksen supistusta. :D Tänään tuntuukin sitten siltä että olisin juossut vähintään maratonin. Nukuin myös jonkun 11 tuntia putkeen, että ehkä senkin takia olen pikkuisen pihalla kaikesta. :D

Huomenna neuvolaan, josta laitetaan (ilmeisesti ymmärtääkseni?) lähete äitiyspoliklinikalle yliaikakontrolliin. Enää viikko ja tämä on luultavasti ohi. Ihan hullua. Ja sittenhän se homma vasta alkaakin. :D

Metsäntähti 40+6
 

Yhteistyössä