~Elokuiset 2020~

Vierailija
Moi kaikille! Tungeudun nyt vähän väärään kuukauteen, mut mulla la 1.9. Ja olis mukava jakaa tuntoja näin loppu metreillä. Nyt rv 36+4 ja mulla vauva on perätilassa ja melko lailla välillä jumppaa tuolla vatsassa.... Jännittää hurjasti, mitä tuleman pitää. Rv 36+6 olis synnytys tapa arvio ja siellä mahdollinen kääntäminen....Kolme aiempaa lasta ja kaikki ollut oikeissa asemissa näillä viikoilla, syntyneet kaikki +40 viikoilla...
 
Oo, onnea @Hedvig ! Aika nopsaa eteni kyllä sulla. Onneks sait sen puudutteen sentään ja auttoi. Itellä vastaava puudute ei tehny mitään esikoisen synnytyksessä, paitsi että laitto oli tuskaa. :D

@merin Me ollaan kans harrastettu vessahätäviestintää kahdella edellisellä, todennäköisesti tämänkin kanssa sit. Jos vielä tunnistan. Kyl tässä 7v aikana on ehtinyt unohtaa aika monta juttua...

lyrae 38+2
 
Oi, paljon onnea @Hedvig! Minkäs kokoinen pikkumies sieltä tuli? Ja tosiaan hienoa, että jaksoit ponnistusvaiheen noin mahtavasti, ja siihen löytyi sopiva apu! Mullakin kesti esikoisen ponnistus yli tunnin, ja mies meinasi lopulta pyörtyä kokonaan. Sitten hän meni makaamaan, ja eka kätilö alkoi uhkailla imukupilla ja toinen älysi tsempata ponnistamaan pidempään kuin supistuskipu kesti, niin vauva alkoi lopulta tulla ulos.

@lyrae, ei niitä vessaviestejä voi olla huomaamatta, jos niihin on kerran tottunut...

Tervetuloa munkin puolesta, vierailija!
 
Öistä: kuten ennakoin, nyt meillä on ollut kaksi risaista yötä vauvan kanssa. Hän on saanut yöllä rintaraivareita, jotka nähdäkseni johtuvat siitä, että hänen pitäisi röyhtäistä. Mutta hän on niin unenpöpperössä, että hermostuu kaikista röyhtäytysyrityksistä. Myös vessayrityksistä hän vain raivoaa, vaikka sekin voisi auttaa ilmoja pihalle. Päivisin ei mitään näistä ongelmista ole, yritetään nyt keksiä niihin joku yölläkin toimiva ratkaisu...

Jos joku vielä miettii hankintoja, niin suosittelen lämpimästi kestositeitä. Uskaltauduin nyt hankkimaan kokeeksi näitä ekaa kertaa, ja en voi kuin ihmetellä, miten helppoja ja mukavia ovat. Isossa perheessä kestovaippoja käyttäessä pesukone pyörii päivittäin joka tapauksessa, niin siinä samassahan nuokin menevät. Harmi, ettei ole tullut hommattua aiemmin!
 
Moi kaikki ja terkut synnäriltä! ❤ Neiti halusikin päättää itse oman syntymäpäivänsä :D
Illalla käytiin lenkillä ja sanoin miehelle että kylläpä muuten vauvaa painaa alaspäin ihan tosissaan. Illalla oli tavanomaisia supistuksia mutta sanoin miehelle että menee nukkumaan jos yöllä tuliskin lähtö, oli jotenkin levoton olo. No sain yöllä torkuttua jonkun verran ja aamulla puoli kasin aikaan tunsin että jotain on kyllä meneillään. Siitä sitten supistukset alkoi jo säännöllistyä ja napakoitua joten keittelin kahvia ja kellotin niitä ja kävin herättämässä miehen kahville. Kävin vielä suihkussa ja suihkun jälkeen soitin sairaalaan ja sain luvan tulla näytille. Ei pidetty kiirettä kuitenkaan ja oltiin joskus vaille 10 sairaalassa ja sain ilokaasumaskin samantien ja olin 5-6cm auki. Pyysin spinaalin ja kalvot puhkaistiin kun sykeanturi ei pysynyt millään niin piti saada pinni vauvan päähän ja kalvojen puhkaisu kyllä vauhdittikin hommaa niin että puudute ehti jonkun verran vaikuttaa ja sit olinkin täysin auki ja pääsin ponnistamaan. Kontillaan ponnistin sängyn päätyyn nojaten ja se oli kyllä tosi toimiva juttu. Synnytyksen jälkeen kaikki hyvin kunnes istukan synnyttyä kun jäätiin huoneeseen keskenämme alkoi hirmuinen vuoto. Siinä oli pian piuhaa ja letkua yms ja menetin lähes pari litraa verta. Lääkkeiden jälkeen nousikin kuume 40 asteeseen ja tuli niin kova horkka että luulin kuolevani tai vähintään putoavan sängyltä! Salissa olin seurannassa 6 tuntia synnytyksen jälkeen ja nyt vihdoin osastolla letkujen ja iv-antibioottien kanssa sänkypotilaana. Ehkä illalla suihkuun autettuna...
Palkinto oli mitä parhain reilu kolmekiloinen tyllerö❤ Hän siis syntyi viikolla 38+1

KeepGoing ja prinsessa ❤
 
Paljon paljon onnea @KeepGoing! Kuulostaa hurjalta, toipumista kovasti! Mikäs sen kuumeen tosiaan nosti? Mullekin on kyllä iskenyt synnytyshorkka joka ikinen kerta vähäksi aikaa, mutta ei ruumiinlämpö ole oikeasti mihinkään muuttunut. Olen pannut horkan oksitosiinin nousun tms. piikkiin.
 
@KeepGoing, laskiko kuume siis yhtä äkkiä kuin nousikin? Aika hurjaa. Miten vauvan kanssa menee?

Eilen iltayöstä aloin ihmetellä, kun vauvan imiessä toista rintaa ei herumista tuntunut eikä nielemistä kuulunut kuin silloin tällöin pari kulausta. Tarkemmin pohdittuani huomasin syöneeni vähän heikosti eilen ja lisäksi stressanneeni varmaan liikaa yhden lapsen synttärijärjestelyistä. Tänään olen panostanut syömiseen ja yrittänyt ottaa rennosti, ja johan on maito taas herunut. Oli hyvä muistutus siitä, ettei imetysaikana kannata säännöstellä syömisiä, vaikka raskausaikana siihen olisi tottunut.
 
  • Tykkää
Reactions: La Mer
Heippa, täällä sujuu hyvin. Kotiuduimme kun vauva oli 2vrk ikäinen. Mulla ei löytynyt mitään tiettyä syytä kuumeelle ja se laski hyvin jo silloin synnytystä seuraavana päivänä.
Isompien sisarusten kanssa on mennyt hyvin, varsinkin tuo pienin isoveli 2,5v on toistaiseksi yllättänyt positiivisesti❤ tänään alkaa nyt sitten arki koulujen ja kerhon osalta, jännää!

Mitenkäs muilla menee? :) onko täällä syntynyt uusia vauvoja?
 
Hyvä, että pääsitte kotiin @KeepGoing ja arki sujuu hyvin! Meillä on kyllä semmoista uhmaa tuon suunnilleen samanikäisen isosisaruksen kanssa, että oksat pois! Ei kyllä olla huomattu siinä mitään muutosta vauvan syntymään liittyen, vaan samanlaista ollut koko kesän ja alkukevään. Loppukeväästä oli välillä pieni suvantovaihe.

Meillä vauva herää kellontarkasti neljän maissa aamulla syömään. Sitä ennen nukkuu noin 23 lähtien. Toivottavasti jatkuu pitkään samaan malliin! Eilen iloksemme kuulimme, että vauvan nimi oli virallisesti hyväksytty harvinaisuudestaan huolimatta. Varattiin samantien ristiäispaikka; nyt pitää vielä löytää sopiva pitopalvelu ym.

Meillä myös alkoi koulu tänään, mutta kerho alkaa vasta parin viikon päästä. Saisi kyllä jo alkaa...
 
Moikka!

Huomenna alkaa 40. raskausviikko. Mulla on nyt pari päivää ollut jotenkin etova olo ja turvotus ja kivut on lisääntyneet. Vai pitäisikö sanoa, että sellaisia on ylipäätään ilmaantunut, koska tähän asti olen selvinnyt käytännössä ilman niitä.

Kävin aamulla neuvolassa, jossa todettiin että sf-mitta oli sama kuin edellisellä kerralla, ja että vauva on laskeutunut ja kiinnittynyt paikalleen. Kaikki merkit siis viittaa siihen, että kyllä tässä on toivottavasti lähtölaskenta käynnissä. Edelleen tylsintä ja samalla jännintä on tämä odottelu, kun tietää että jossain vaiheessa alkaa tapahtua, mutta ei yhtään tiedä milloin ja miten.
 
vierailija
Moikka!

Huomenna alkaa 40. raskausviikko. Mulla on nyt pari päivää ollut jotenkin etova olo ja turvotus ja kivut on lisääntyneet. Vai pitäisikö sanoa, että sellaisia on ylipäätään ilmaantunut, koska tähän asti olen selvinnyt käytännössä ilman niitä.

Kävin aamulla neuvolassa, jossa todettiin että sf-mitta oli sama kuin edellisellä kerralla, ja että vauva on laskeutunut ja kiinnittynyt paikalleen. Kaikki merkit siis viittaa siihen, että kyllä tässä on toivottavasti lähtölaskenta käynnissä. Edelleen tylsintä ja samalla jännintä on tämä odottelu, kun tietää että jossain vaiheessa alkaa tapahtua, mutta ei yhtään tiedä milloin ja miten.
Ihanan pitkällä olet jo! Toivotaan, että tapahtuu ja pian! Minä kävin siellä synnärillä tarjontaa tarkistuttamassa ja onneksi oli oikein päin kääntynyt.. Täällä kaameaa väsymystä ja kyykkiminen ja esim. Lelujen kerääminen lattialta melkosta urheilua. Huomaa että ei enää kauaa tarvii olla näin kömpelö. Jotenkin tuntuu että aika matelee.. viikot 37+2
 
Joo, aika matelee täälläkin... Mullahan tää on ollut laskeutuneena jo jonkin aikaa. Kivut on lisääntyneet mullakin ja just nuo lattialta noukkimiset on tosi haastavia. Mut henkisesti valmistaudun, että tää menee yli joka tapauksessa. Tosin nytkin on vähän jatkuvasti semmosta menkkamaista jomottelua ja vähän ku supistais, mut ei kumminkaan. Semmosta hassua, miten sen kuvailis, vähän ku lihakset olis tosi väsyneet selässä ja alavatsalla.

Meilläkin alkoi arki, nyt kahden koululaisen kanssa. Sentään ehdin saattaa ekaluokkalaisen ekana päivänä. :)

lyrae 38+6
 
  • Tykkää
Reactions: merin ja KeepGoing
Tsemppiä loppuraskauksiin!! Ja ihana kuulla jo vauvakuulumisiakin.

Täällä rv 38+2 ja alkaa hermo olla piukassa. Lapsetkin jo kyselee, miksi äiti on niin kiukkuinen..voih.

Supistaa öisin ja uutuutena oikean jalan turvotus, tosi kipeä limppujalka..kävin lääkärissäkin, meinas, ettei oo vaarallinen, kylmää vaan siihen. On ni kipeä, ettei pysty painoa varaamaan, että tosi kiva tähän loppuun..

Synnytys jännittää. Ois kiva kuulla miten teillä jo vauvat kainaloissa olevilla meni?

Nyt vaan ootellaan!!
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Voi, kuulostaa kamalalta tuo jalkavaiva @La Mer :( ja muistan hyvin ton kiukkuisuuden kun loppumetreillä odotti. Jaksamista sinne! Pian se odotus palkitaan ❤

Mua jännittää huominen neuvolan kotikäynti kun meidän vauva on aika uninen ja tuntuu että ei oikein jaksa imeä tehokkaasti vaan väsähtää rinnalle heti. Yritä siinä sitten tehostaa imetystä kun toinen vaan nukkuis mieluummin. Ajattelin tänään kysyä imetyksen tuen chatista neuvoja asiaan, mulla ei oo tämmösestä kokemusta ollenkaan kun muut lapset on olleet alusta lähtien kunnon tissimaakareita. Vauva tulee tänään viikon ikään.
 
@La Mer Kuulostaa aika hurjalta toi jalkavaiva. :( Toivottavasti helpottais pian.

@KeepGoing Voi kun pieni nyt reipastuis. Meillä on kans ollu kunnon tissilläroikkujia. Jos tää tulokas on eri maata, niin voi olla hankalampi tilanne mulleki.

Mä en oo vielä ruvennu erityisen kiukkuiseksi, mut alkaa olla kypsä fiilis. Jalat ja selkä särkee, mitään ei jaksa, koko ajan on kauhea nälkä, mut ei todellakaan tarttis puputtaa ruokaa, kun painoa on tullut jo 25kg. Ja uudempana vaivana, vauva vissiin painaa virtsarakkoa hienosti, kun rakko ei meinaa tyhjentyä kunnolla. Pitää pöntöllä vaihtaa asentoa, että saa loputki ulos. :D Ja pissaaminen supistaa vähän muutenki. Eli kyl tää sais alkaa jo tulla. Jos tää menee sinne syyskuun alkuun, ni alkaa kyllä olla epätoivoinen fiilis.

lyrae 39+2
 
Voi, kuulostaa kamalalta tuo jalkavaiva @La Mer :( ja muistan hyvin ton kiukkuisuuden kun loppumetreillä odotti. Jaksamista sinne! Pian se odotus palkitaan ❤

Mua jännittää huominen neuvolan kotikäynti kun meidän vauva on aika uninen ja tuntuu että ei oikein jaksa imeä tehokkaasti vaan väsähtää rinnalle heti. Yritä siinä sitten tehostaa imetystä kun toinen vaan nukkuis mieluummin. Ajattelin tänään kysyä imetyksen tuen chatista neuvoja asiaan, mulla ei oo tämmösestä kokemusta ollenkaan kun muut lapset on olleet alusta lähtien kunnon tissimaakareita. Vauva tulee tänään viikon ikään.
Onpa jännä juttu, meilläkin ollut samaa ilmiötä tämän kanssa, varsinkin alussa halusi todellakin mieluummin nukkua kuin syödä. Vauvamme täyttää tänään kolme viikkoa, ja edelleen hän nukkuu tosi paljon. Kyllä hän nyt jo hyvin syökin, mutta mielestäni edelliset ovat olleet vielä innokkaampia. Voikohan tämä kuumuus vaikuttaa siihen, että vauvakin on erityisen väsynyt? En ole koskaan noita aiempia ns. herätellyt syömään, mutta tätä kyllä herättelen välillä.
 
Oijoi, täällä löytyi sammasta vauvan kielestä. Googlailin ja näyttää siltä, että sen hoitoon suositellaan nykyisin vissyä. Onko jollain kokemusta, auttaako se oikeasti? Kakkosen aikaan neuvolan vanha terkka suositteli antamaan tilkan jotain hapanta mehua, ja kai se sammas sillä lähti, ei ainakaan mitään lääkkeitä tarvittu. Mä nyt aloitin tämän hoidon sitruunamehun avulla, kun sitä oli jääkaapissa, toivottavasti auttaa. Olen huuhdellut ensin vesitilkalla ja sitten pyyhkinyt sitruunamehuun kastetulla vanupuikolla.
 

Yhteistyössä