~Elokuiset 2020~

Täällä meillä päin suosituksena on rv 12+4 - 13+6 tehdä tuo ultra, joten kaipa annan vain varauksen olla. Jospa se ei olisi liian myöhään. Kauhee, kun tästäkin saa stressiä aikaiseksi. Meillä oli pakko tuo ottaa, kun mies on reissuhommissa ja tuolloin vain sattuu olemaan kotona.
Me ei saatu edes itse päättää. Postissa tuli vaan kirje missä aika nt-ultraan ja tarkka päivä millon pitää käydä verikokeilla. Meillä mies ei taida edes päästä tuonne ultraan, kun se aika on ihan keskellä päivää ja mies työskentelee yli 50km päässä sairaalasta.

Hyvää uutta vuotta ja alkanutta vuosikymmentä kaikille! :) Ihanaa, että täällä on vielä väkeä ja keskustelua, vaikka osa onkin mennyt FB:iin (y)

Minä olen ollut viime aikoina niin väsynyt ja huonovointinen, että en ole jaksanut kirjoitella :sick: Olemme myös olleet reissussa jouluna, ja kaikenlaista perhetapahtumaa on ollut. Kaiken lisäksi jostain syystä puhelimella tänne kirjautuminen ja kirjoittaminen on viime viikkojen ajan ollut turhauttavan tökkivää :cautious: Onkohan muilla ollut tällaista? Olen nyt kirjautuneena läppärillä.

Täällä nyt viikot 8+2. Neuvola tulossa 13.1. Viimeiset pari viikkoa ovat olleet kuin kestokrapulassa kärvistelyä o_O Joulun syömiset menivät arpoessa mitä pystyy suuhunsa laittamaan. Joulupäivänä keitin anoppilassa makaronia karjalanpaistin kanssa kun mikään muu ei maistunut :ROFLMAO: Samoin eilen ilta meni makaronilla, hyvin vastenmielisesti kyllä sekin. Onneksi välillä ruoka maistuu vähän paremmin. Paljon olen tarvinnut myös lepoa. Huomenna pitäisi mennä taas töihin, ja hiukan jännittää miten päivä menee.

Turvotusta on välillä täälläkin, ei onneksi koko ajan, mutta helposti turvottaa esim. syömisen jälkeen. Ymmärtääkseni isompikin turvotus on normaalia, ja se johtuu hormoneista. Voihan toki joskus olla, että turvotukseen liittyy jotain mitä pitäisi seurata ja hoitaa (joku nesteen kertyminen tms.?), mutta ehken olisi kovin huolissani, ellei olo muuten ole erityisen huono :)

Onkos muita joilla katoo uni aamuyöllä 4-5aikaan?
Nyt monena aamuna heränny eläkeläisaikaan :unsure:
Muutenkin ihan väsyny raskaudesta johtuen ja sit uni vähenee mikähän yö kulkuja tolta syntyykään :LOL::LOL:
Minä olen ihan raskauden alusta saakka nukkunut yöni jotenkin pätkittäisesti. Välillä on joutunut valvomaan melkein pari tuntia keskellä yötä, mutta onneksi uni tulee useimmiten vielä kun hiimailee aikansa ja käy syömässä jotain yöpalaa. Viime aikoina nukkuminen on onneksi vähän helpottunut alkuun verraten, mutta edelleen saattaa tulla pari "valvontakierrosta" yössä. Minuakin silti väsyttää kovin, ja saatan ottaa 1-2 päiväunet päivän aikana jos oikein uuvuttaa.

Tsemppiä sinulle raskauteen ja toivotaan, että kaikki menee tällä kertaa hyvin! (y) :love: Minullakin meni edellinen raskaus kesken, joten samassa jännityksessä eletään. Päivä päivältä, viikko viikolta..

Kiitos tsempeistä, palasihan se paha olo sitten tänään. Yritän nyt iloita siitä, mutta kyllä nyt tuntuu, että voi kun pääsisi pikakelauksella sinne heinä-elokuun vaihteeseen... Tosin viime synnytyksessä ajattelin, että voi kun pääsisi pikakelauksella 10 kk taaksepäin, miten olen ikinä tähän hommaan itseni saattanut jne. :D Muutenkin ajatukset on yhtä vuoristorataa. Ja nytkään ei jaksa ajatella oikein mitään, on vaan kurja olo.

Mies menee huomenna töihin, olen yksin lasten kanssa, kun mulla ja heillä vielä lomaa. En kyllä tajua, miten selviämme - ruoanlaitto on kaikista kamalinta. [Anteeksi, piti käydä oksentamassa välillä.] Tytöllä oli kaveri yökylässä, ja he saivat syödäkseen spagettia ja valkoisista tölkkipavuista lämmitettyä kastiketta - vähän yrttimausteella ym. höystettynä. :cautious: En vaan kyennyt mihinkään muuhun, ja tuosta ei tullut mitään käryjä tai hajuja. Onneksi tiesin, ettei kaverikaan ole kovin nirso, ja lopulta kaikki lapset tykkäsivät siitä. :)

Minäkin olen käynyt lukemassa palstaa, mutta en ole jaksanut kirjoittaa. Epätietoisuus raskauden kulusta vaivaa. Varhaisultra on 2.1. ja jos siellä on kaikki kunnossa, alan uskoa että tässä raskaana ollaan. Nyt olen lähinnä koittanut keskittyä muihin asioihin.

Epävarmuutta tähän odotukseen on tuonut lapsettomuus, tuhruvuoto ja nyt oireiden lievittyminen. Kaikkialla sanotaan, että pahoinvoinnin pitäisi voimistua kohti yhdeksättä raskausviikkoa, mutta omalla kohdalla pahin hetki oli joskus 5+5 ja siitä muutama päivä eteenpän. Nyt on 7+6 ja pahoinvointi on huomattavasti helpottunut. Oksentanut olen viimeksi viikko sitten. Pelkään, että ultrassa diagnosoidaan keskeytynyt keskenmeno. Eipä auta kuin odottaa ja toivoa parasta.

Tsemppiä kaikille!
Tsemppiä huomiseen! Minä niin toivon, että kaikki olisi hyvin ja kohdun suojista löytyisi elävä, kehittyvä pikkuinen :love: Kerrothan sitten kuulumiset käynniltä (jos vain haluat) :)

Muutamia iloisia ultrakuulumisia oli tullut tänne myös. Onnea niistä! :love::love:

Monella vaikuttaa olevan jo ultra-aikoja tiedossa, vau! Mulla ei ole vielä aavistustakaan siitä mihin kohtaan se mahtaisi osua... Edellisen raskauden aikaan ainakin täällä tuli kotiin kirjeitse suoraan molempiin ultriin ja jos ne ajat ei käyneet niin sai soittamalla vaihtaa. Saa nähdä onko edelleen sama systeemi.

KeepGoing 7+5

Täällä oli viimeks ainakin niin että ekassa neuvolassa varattiin Nt-ultra-aika ja sai ite vaikuttaa. Ru-aika tulee sit postissa. Perjantaina mulla olisi eka neuvola :)
Luin että Nt-ultra pitäisi tehdä 10-12+6 välillä mut varmasti paikkakuntakohtaisia eroja. Tuo viikko 10-10+6 on mielestäni melko aikasin ja joillain on pitäny tehä uus ultra kun viikot on ollutkin aikasemmat. Siksi varmaan monet kunnat ottaa varman päälle :sneaky:
Mulla on kyllä niin saamaton olo! Tekis mieli vaan maata. Hengästyn tosi nopeesti nyt, maha on turvonnut ja kenkien laittokin kuulostaa samalta ähkimiseltä kuin viime sillään ois :ROFLMAO:

Hyvää uutta vuotta kaikille! :)
Olen jo jonkin aikaa seuraillut juttuja, mutta pysytellyt hiljaa. Raskaustestiin sain positiivisen näköiseksi ennen joulua, mutta olen ajatellut pitkään etten vielä intoile ennen varhaisultraa. En sitten kuitenkaan malttanut Meille olisi tulossa toinen lapsi, jos kaikki menee hyvin. Ekan lapsen kohdalta faceryhmä muodostui ja sain sieltä ihan ystäviä! Siksipä päätin kuitenkin tulla jo tänne, vaikka epävarmaahan tämä alku on. HEI siis vain kaikille!

Tervetuloa uudet :)
Itellä kans ei oo nt ultrasta tietoo mutta luulen että se on siinä rv 12 paikkeilla rv 9 musta niitä verikokeita mä aattelin että yritän näyttää Neuvolassa niin surkeelta että jos pääsis varhaisultraan kaupungin piikkiin samaan rakennukseen Dextran puolelle :)
Nt ultra tehdään luultavasti sit Treellä :)

Tervetuloa uusille!

Mäkään en ole koskaan saanut vaikuttaa ultrien ajankohtiin. Ajat tulleet kirjeellä kotiin, ja mies on sitten joko päässyt tai ei. Nyt vähän jännittää, kun mulla on työmatka tammikuun lopulla, että kunpa ultra-aika ei osuisi juuri siihen. Toki sen saa sitten vaihtaa, mutta tuskin aiemmaksi...

Tänään mies lähtee töihin. Jotain tarttis keksiä... Pitäisiköhän viedä nuo lapset vaikka uimaan, kun ei täällä luntakaan ole, ja sisällä tulee vaan pitkä aika. (n)

• Tykkää
Reactions: Hipshops
Tervetuloa uusille ja paljon onnea! :love:

@Jonsku88 ja @merin En ole näillä näkymin siirtymässä faceen, joten kiva tietää, että te ainakin jatkatte täällä. Toivottavasti mahdollisimman moni muukin :)

Mites teillä muilla, jotka olette jo käyneet ekassa neuvolassa tai joilla on lapsia ennestään, miten olette neuvolan kokeneet? Mitä asioita käydään läpi ja mitä olisi sellaisia tärkeitä asioita, joihin kannattaisi kiinnittää huomiota/nostaa esille?

Ekalla kerralla aikaa on varattu peräti 1,5 tuntia, mikä tuntuu tooosi pitkältä.

Tervetuloa uusille ja paljon onnea! :love:

@Jonsku88 ja @merin En ole näillä näkymin siirtymässä faceen, joten kiva tietää, että te ainakin jatkatte täällä. Toivottavasti mahdollisimman moni muukin :)

Mites teillä muilla, jotka olette jo käyneet ekassa neuvolassa tai joilla on lapsia ennestään, miten olette neuvolan kokeneet? Mitä asioita käydään läpi ja mitä olisi sellaisia tärkeitä asioita, joihin kannattaisi kiinnittää huomiota/nostaa esille?

Ekalla kerralla aikaa on varattu peräti 1,5 tuntia, mikä tuntuu tooosi pitkältä.
Aika paljon siinä ekassa neuvolassa vaan höpöteltiin, käytiin läpi asioita ja sain lippulappusia... ja kertoi eri näytteiden otosta mitä raskausaika pitää sisällään. Katottiin paino, verenpaine ja verensokeri. Mutta minun miestäni mietitytti myös tuo kun pitkä ensimmäinen neuvola, mutta kyllä siinä se aika nopeasti menee. Meillä meni 2h kun oli varattu 1h45min.

Täällä istun labrassa. Verta otettiin ja sokerirasitustesti, eli tunnin odottelu ja sitten pääsee aamupalalle (y) olin huolissaan lentääkö laatta kun olin autossa aika pahoinvoiva tänne tullessa, mutta hyvin meni sen litkun juominen. Nyt vaan peukut pystyssä etten narahda! Meillä perheessä diabetesta, isälläni ja siskollani oli molemmilla 1 tyypin diabetekset, nyttemmin molemmat jo menehtyneet:( niin ei tulisi suurena yllärinä vaikka radi itellekin tulis. Onneks siitä selvii ruokavaliolla jos näin käy :)

9+5 tänään :love:

@MonaLisa33, paljon onnea!

Neuvolan esitietolomake täytetty. En tykkää tuollaisista lomakkeista, jotka pakottavat vastaamaan joka kohtaan tietyssä muodossa, vaikket edes muistaisi / tietäisi vastausta. Mutta sain sen nyt ainakin lähtemään.

Kyllä yleensä olen kokenut neuvolan ihan hyvänä, mutta käytännössähän se riippuu siitä terveydenhoitajasta, joka omalle kohdalle osuu. Pitkältä tuo ensikäynti kyllä mustakin tuntuu.

Täällä kulinaristiset rimanalitukset jatkuvat... En kestä mitään paistettua, maustettua tms. Joten keitin pussillisen kaupan pakastealtaan kukkakaali-parsakaali-porkkanaa ja pienen pussin maissia. Toisessa kattilassa täysjyväriisi. Lopuksi kaikki sekaisin, vähän soijakastiketta, ravintohiivahiutaleita ja cashewpähkinöitä joukkoon. Mutta uskokaa tai älkää, kaikki kolme lasta taaperosta koululaisiin söivät kokonaista kolme annosta. :ROFLMAO: Enpä muista, milloin tuollaista olisi viimeksi tapahtunut.

• Tykkää
Reactions: Jonsku88
Tervetuloa ja onnea plussanneille!
Onnea @MonaLisa33 hyvistä ultra kuulumisista :love:

Vähensin kahvin juontia niin nyt sit koskee päähän vähän väliä. Tai nyt kotona lomalla ollessa en oo juonu ollenkaan. Huomenna eka neuvola. Tässä raskaudessa on kyllä tavoitteena ettei tulis liikaa kiloja. Ekassa tuli 16kg, tokassa 1kg ja kolmannessa 18kg! Toisessa raskaudessa mulla oli 10kg ylimääräistä niin siksi tuli vain kilo ja liikuin sillon paljon enemmän niin laihduin samalla. Tavoite ois max 12kg. Mulla aika tiukassa on ollu saada kilot pois synnytyksen jälkeen :whistle:

Elokuiset 2020

1.8 lillans
1.8 Sunshine90, 1.lapsi, HUS
1.8 Pörröviltti
1.8 SwanDeSol, 1.lapsi
3.8 rosemarie, 1.lapsi, SATKS
3.8 Ilonjaonnen, 1.lapsi, EKKS
4.8 lolu
5.8 Karpalo88
5.8 Helema, 2.lapsi
6.8 Bubblemama
7.8 Taimis, 3.lapsi
8.8. Nadine88, 2.lapsi, SATKS
8.8. merin, 4. lapsi, NKL
9.8 Emilia.
10.8 Kettupieni, 1.lapsi, OYS
10.8 Hedvig
10.8 Marilainen
10.8. Linne19, 3.lapsi, TYKS, 31v
10.8 deeä
11.8 Evananna, 4.lapsi, KYS
11.8 MonaLisa33
11.8. heidihm, 2. lapsi, SATKS
13.8 Varpu88, 5.lapsi
14.8 Appelsiiniomena, 2. lapsi, NKL
14.8 Kyfi, 4.lapsi, PKSSK
14.8 KeepGoing, 6.lapsi, Espoon sairaala
15.8 Aileen, 2.lapsi
16.8 Aavikkokettu, 1.lapsi, OYS
16.8 Uusintayritys
17.8 susu90, 2.lapsi, PHKS
17.8 Emiliee
18.8 Jmilla
21.8 Hipshops, 2.lapsi, NKL
23.8 Aurorials, 2.lapsi
24.8 Aava1216, 2.lapsi
24.8. Emerentia, 2. Lapsi, Tays
24.8 mursutin
25.8 najohanna
26.8 Jonsku88, 2.lapsi, Tays
30.8 Jenspa91, 3.lapsi

korventyttö
Habib

Viimeksi muokattu:
Kiitokset onnitteluista!!! :)

En oo itse vielä soitellut neuvolaan. Meillä on tässä pian varhaisultra ja ajattelin vasta sitten soittaa. Meidän eka lapsi on pian 2,5-vuotias, mutta en silti oikein muista mitä neuvolassa ekoilla kerroilla oli. Ahdistaa jo valmiiks taas se painon tarkkailu.. viimeksi painoa tuli 18 kiloa. Ne kyllä sai nopsaan pois, mutta työelämään paluu ja taaperoarki toivat muutamia ylimääräisiä kiloja. Ylipainon puolella siis jo valmiiksi.

Mulla ei ekassa raskaudessa ollut pahoinvointia, kovaa väsymystä vain. Nyt on kuvottanut ja oon pari kertaa oksentanutkin. Tosin ei niin paljoa pysty lepäämään, kun lapsi keksii tekemistä :) Laitoin pyynnön faceryhmään tulemaan.

Tsemppiä pahaan oloon ja väsyyn kaikille! Ihana lukea hyviä ultrakuulumisia. Niitä toivottavasti pääsen itsekin kertomaan pian.

Listaan voi lisätä 21.8., 2.lapsi, NKL.

Ihania ultrakuulumisia täällä. :love: Mulla olis huomenna ultra, jaiks! Tervetuloa kaikki uudet myös!

Tää päivä töissä oli aivan totaalisen kamalaa! Ihan järkyttävää, niin paha olo koko päivän. Mikään ruoka ei maistu ja väkisin joutuu syömään. En muista että esikoisesta olis näin karseeta oloa ollut :sick:

Meillä samalla tavalla kun @Hipshops, en oo neuvolaa varannut vielä, vasta sen ultran jälkeen ajattelin varata.

Onkos muut nähneet kauhuskenaarioista unia tai muuten vaan pyöritelleet päässä mahdollisia haasteita ja muita? Mä viime viikonlopun jälkeen aloin miettimään et entä jos mua alkaa ahdistaa et en saa olla rauhassa ja tarpeeksi kahdestaan(+mieheni tietty) tukevan esikoiseni kanssa ja esim ramppaa liikaa vieraita tai muuta. Molempien suvussa eka vauva pitkiin aikoihin, miehen suvussa nuorin vauva 9v ja mua ihan ahdistaa miten paljon kaikki olisi haluamassa auttaa kokoajan, kuulema :LOL:

Olisiko teistä liioteltua pyytää jonkinlaista pesimisrauhaa vauvan kans alkuun? Entä sitten jos, miehen lapset ovat normaalisti joka toinen viikko meillä, voisinko pyytää et jos ekaan kahteen viikkoon he ei oliskaan meillä et saatas tutustua vauvaan ja imetykseen yms rauhassa. Lapset on tosi vilkkaita ja vaatii paljon huomiota, ja hoitopaikkoja kyl löytyis, mut kehtaako tällaista ääneen sanoa?

Oon ahdistunut siitä, että entä jos imetys ei onnistu ollenkaan sen takia et heti muutaman päivän päästä kotona olisi niin kova hullunmylly et minä ensi kertaa äidiksi tuleva stressaantuisin ja ahdistuisin niin paljon, et maito ei nousisi ja muutenkin vauvan kanssa kaikki menisi pieleen.

Tunnen syyllisyyttä näistä ajatuksista, ei lapsia vastaan mitään mut lapset on lapsia ja tiedän et lapset ois mun ja vauvan ympärillä hääräämässä kyllä kokoajan sekä vaatis isän huomion kokonaan silloin kun ovat.. jos lapset kävis pikkusisarustaan esim seuraavana päivänä katsomassa kun tullaan sairaalasta ja muuten jäisi vaikka kaksi viikkoa tai edes viikko aikaa olla vaan vauvakuplassa, opetella imetystä yms ja lapset ois sillon yötä äitillään/muilla tutuilla hoitajilla esim mummolla.

Mua jännittää imetyksessä myös se, etten halua et sitä kukaan muu kuin mies näkee, onko väärin sanoa et haluaisin imettää esim makkarissa aina, en lasten nähden?

Kyllä, mua ahdistaa monet asiat, ja kyllä, aion puhua näistä asioista neuvolassa ainakin itse ja toivottavasti mieskin suostuu tulla juttelemaan. Ja mahdollisesti jollekin ihan muullekin ammattilaiselle voisin vielä mennä juttelemaan myös. Koen oman tulevan äitiyteni todella herkkänä asiana, ja syyllistyn kun koen et haluan esim pienen ekstra-ajan ennen lasten tuloa vain meille(minä, vauva ja mies), sekä yksityisyyttä tuohon imetykseen.

Olen lukenut, että tuo lapsivuodeajan vaatiminen uusioperheessä on yksi asioista joita ensi kertaa äidiksi tuleva katuu jos ei ole tajunnut pyytää. Onko täällä ajatuksia tähän liittyen, omia kokemuksia?

Asiahan olisi täysin eri jos esim minä olisin tässä perheessä se, jolla lapsia olisi ennestään ja miehellä ei, silloinhan äitiys ei olisi tämän lapsen kohdalla ensimmäinen kerta ja uusi juttu. Nainen myös kokee synnytyksen ja syntymän ja vauvan ihan eri tavalla kuin mies ja tarvitsee synnytyksen jälkeen enemmän tukea ihan kaikkeen.

• Tykkää
Reactions: Aileen ja Hipshops
Me ollaan taas semmosia että meille saa tulla vaikka heti kun ollaan laitokselta kotiuduttu :)
Meillä on suvussa ollu tapana käydä heti tutustumassa uuteen sukulaiseen tai lähinnä serkkuihin :)
Jotenkin sit taas ehkä just sisarusten ajattelin olevan osa perhettä vaikka ei olis omia lapsia niin haluaisin heidän tapaavan sisaruksensa koska äkkiä sit tulee sitä että uus vauva on tärkeempi kun he ajatusta
Mutta kukin oman tuntemuksensa mukaan menee:)

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Aavikkokettu
@Aavikkokettu Ymmärrän mistä puhut. Meillä appiukko olisi tullut synnytyssaliin (!!!) katsomaan esikoista, mutta kielsin tiukasti :ROFLMAO: Muut sukulaiset ja ystävät olivat tuolloin kaukana ja harva ehti heti paikalle mutta silloin alkuun ahdisti, kun kotona ravasi heti porukkaa. Tiedän, että tässä käy samoin vaikka en niin haluaisi.

Toisaalta on ihanaa, että on heti ympärillä läheisiä mutta kyllä sitä varsinkin esikoisen kanssa tarvii sitä tutustumisaikaa ja lepoa sekä toipumista synnytyksestä.

Imetystä ei kannata stressata vielä. Mullakin oli sen kanssa ongelmia ja kävin kerran ”imetyskoulussa” Kättärillä. Meni monta kuukautta ennen kuin alkoi sujua ja sitten lapsi päättikin, että nyt riittää :LOL: Onneksi imetyksen tueksi on paljon tietoa ja apuja tarjolla.

Täällä on jotkut kirjpittaneet pätkittäisestä nukkumisesta. Mua vaivaa sama juttu. Herään yöllä pahoinvointiin, ihan kuin olisin keinuvassa laivassa. Oksennus ei tule, mutta olo on niin huono, että on vaikea saada unen päästä uudestaan kiinni. Ei helpota päiväaikaista väsymystä :sneaky:.

@najohanna Toivottavasti saat kuulla hyvät uutiset ultrassa! (y)

@Aavikkokettu Mä voin eläytyä noihin sun tunteisiin, vaikka en olekaan ihan samanlaisessa tilanteessa. Mullakin on esikoinen tulossa ja tällä hetkellä tuntuu, että en haluaisi heti avata "pesää" kaikille sukulaisille ja ystäville. Ehkä se tunne liittyy juuri tuohon oman äitiyden suojelemiseen, kuten sanoit.

@Aavikkokettu Olen miettinyt samoja asioita imetyksen suhteen, paitsi että meillä ei ole kummallakaan ennestään lapsia. Olen kuvitellut mielessäni, miten toimisin ja tällä hetkellä en koe että haluaisin imettää muiden paitsi mieheni edessä. Kai kaikilla on oikeus imettää rauhassa, jos niin haluaa! Mutta luulen myös, että omat tunteet imettämistä kohtaan voivat myös muuttua, kun se konkretisoituu ja arkipäiväistyy.