Synnytyskertomusta, muuta en nyt ehdi kommentoida =)
Eli lauantaina aamusta asti supisteli säännöllisen epäsäännöllisesti jotkut hieman napakampia kuin toiset. Iltaa kohti kipeytyi ja noin kuudesta asti tulivat melko lailla 6-12 minuutin välein. Koitin käydä nukkumaankin, mutta eihän siitä mitään tullut ja lähdin näytille. Sairaalassa olin noin klo 01.00 ja kätilö katsoi tilannetta kohdunsuulla. Supistukset olivat jo kipeytyneet entisestään ja olinkin tyrmistynyt kun kätilö tokaisi, että tilanne on sama kuin edellisen päivän kontrollikäynnilläni (kahdelle sormelle auki, kaula oli onneksi melkein kokonaan hävinnyt) mutta kyllä ahdisti kun kipeitä supistuksia jo pitempään kärsinyt, eikä tapahtunut juuri mitään. Kätilö laittoi minut saliin, ihan vain sen vuoksi kun kaikki avautumishuoneet oli varattu. Sanoi vielä, että älä kuvittele että synnyttämään pääset vaikka saliin laittaakin ja luultavasti aamulla takaisin kotiin, jos ei nyt mitään ala tapahtua. Melkein heti kun pääsin saliin, supistukset kovenivat ja väli laski muutamaan minuuttiin. Kipu oli jo sietämätön ja soitin kelloa, että kätilö katsoisi tilannetta että voisin saada lääkettä. Olin 4cm auki ja kätilö alkoi valmistella epiä tai spinaalia, päätyi kuitenkin spinaaliin, kun olin edistynyt niin nopeasti. Spinaalia odotellessa jouduin makoilemaan kyljellään ja kivut olivat todellakin sietämättömiä, oksennus lensi ja olo oli kamala. Heti kun sain spinaalin olo oli kuin taivaissa =) ja olin auki 6 cm. Spinaalin vaikutus kesti 45 minuuttia ja silloin olikin aika ponnistaa, eli auki täydet 10 cm. Vauvan pää tuli ekalla ponnistuksella ja sitten piti lopetella ponnistamista. Typy huusi heti kun pää oli pihalla =)
Synnytyksen kesto n. 2h30min. ponnistusvaihe 3 minuuttia. Kokemus oli ihana kivuista huolimatta, onneksi eteni vauhdilla ja lääkkeet auttoivat.
Oli vähän pikainen ja sekava selitys, mutta touhua riittää kotosalla ihan kivasti niin pikaisesti tulin kertomaan.