***ELOKUISET 2010 ,MEIDÄN KUU !!! *** Jo 38 vauvaa syntynyt !!!

Onnea Edda ja Iippanen :flower:

Meil on ollu talkoopäivät. Saatiin vihdoin ja viimein toinen varsomiskarsina pystyyn, jee!! Ja tulevasta pesupaikasta on n.puolet lattiakaakeleista piikattu pois. Huomen olis tarkotus laitella kiinni loput koukun yms...pikkuhipleet jospa tästä tosiaan tulee valmis =) kun mä poksahdan olis tarkotus alkaa peseen tallia ja laittaa kamat paikoilleen ennen hevosten laitumelta palautumista!

Voi kun monella alkaa olla jännät paikat! Kunpa mäkin jo... Mulla on huomenna eka lääkärineuvola, mut en jaksa millään uskoa et ois mitään tapahtunu. Eikäpä sil toisaalta ole mitään merkitystä kun Hertta sisukkaasti makaa poikittain :(

Peppi ja Hertta 36+1
 
iippanen onnea! :flower:

Tää päivä on ollu pitkästä aikaa todella todella huono... mieli on ollu niin maassa kun maassa vain voi olla... tää raskaus on ollu henkisesti muutenkin todella raskas, en olisi missään vaiheessa uskonut, että raskaus on mulle henkisesti raskaampaa kuin fyysisesti...
Jos vähän vaikka avautuis... jos se auttais...
Mulla on pitkään ollu vaikeuksia oman ulkonäköni suhteen... olen vuosia ollut ylipainoinen ja koittanut kohentaan itsetuntoani erilaisin metodein... siinä kuitenkaan juurikaan onnistumatta... Lähes tulkoon koko raskaus aikana emme ole harrastaneet seksiä, eikä se johdu siitä, että mieheni ajattelisi satuttavansa vauvaa tai siitä, että minä en haluaisi... vaan siitä että olen aika kookas... tänään kysyin mieheltäni, että olenko ällö ja sain siihen vastauksen että et sä niin kovin ällö ole... siinä sitten hetken istuskelin vielä hiljaa ja hipsin vessaan itkemään (naurettaavaa mutta mulla on sellanen tapa). Koitan parhaani mukaan peittää itseäni ettei minua tarvitsisi katsella. Mieheni ei siis koskaan ole suoraan sanonut ettei voisi katsella minua mutta minulle tulee useasti sellainen tunne. Nyt pelkäänkin mitä mun itsetunnolle käy kun saan vauvan ulos ja oma keho ja vatsa on hetken aikaa mitä on... Tää on osaks hormoonien ansioita, mutta eikö meistä jokainen toivo että oma mies pitäis kauniina ja vielä joskus sanois sen ääneen? vaikka olisikin raskaana. Minä ainakin toivon.

Nyt nukkumaan, jospa huomenna olis parempi päivä ja vois nauraa tällekkin vuodatuokselle.

-n11na
 
äh tänne tulee niin paljon tekstiä ettei perässä pysy.

joka tapauksessa onnea kaikille muillekin vauvautuneille :heart: :flower:

huomenna neuvola, kattellaan mitä siel selviää :) ja maanantaina taas kontrolli äitipolilla. (raskausmyrkytysepäily-> verenpainelääkitys-> tarkkaillaan tilannetta)
mulla kaks päivää ihan KAMALA turvotus jaloissa. täälläkin siis crocsit valjastettu käyttöön kun kangasballerinat alkoi puristamaan |O
jonninjoutavia leikkisupistuksia tulee päivin öin aamuin, mutta missä ne kunnon supparit viipyy?!?!!!! :kieh: :kieh: :kieh:

Sinimarja ja itsepäinen ipana 37+5
 
Onnea iippanen ja edda :heart: :heart:

Täällä ei edelleenkään mtn..illalla jännäsin ku maha möyrys ja pari kertaa piti käydä veskissä, mut eipä juuri muita tuntemuksia, tylsää..

Menis kohta peiton alle murehtiin..öitä mammaset!

jonnuli ja hertta kohta 40+4 :kieh:
 
Edda ja Iippanen paljon onnea pikkurinsessoista! :flower: :flower: :flower:

Kello on taas jo noin paljon, kai se pitäis sänkyä kohti suunnistaa...
Viime yönä en muuten heränny kertaakaan vessaan, saas nähdä kuinka monta vessareissua tänä yönä tulee...
 
Täällä tullut napakoita supistuksia kolme tuntia 6-15 minuutin välein. Mutta ei ilmeisesti tarpeeksi napakoita koska tekee vaan mieli nukkumaan :D

Suppareiden laskemisesta: jos väliin tulee yksi pehmeämpi, jätetäänkö se laskuista?

Hyvää yötä kaikille :wave: =)
 
Meille syntyi poika maanantaina klo.20.34 rv 40+1 Pojun paino syntyessään tasan 4kg ja 51cm. Eilen päästiin kotiutuun. Pojalla kaikki hyvin. Itse koen olevani onnelinen mutta alkuloinen. Puhuin asiasta jo synnärille ja saan siihen apua. Imetys ei lähtenyt käyntiin joten annan Tuttelia pullosta. Onko täällä muita jotka eivät imetä? Itse koen tämän ratkaisun parhaaksi koska esikoisen ajalta imetys sai aikaan niin kovan stressin että masennus paheni tosi kovaksi. Kerron myöhemmin tarkempaa synnytystarinaa kun jaksan!


Jonetta
 
jonetta onnea pojasta!!! :flower: :heart: ja :hug: alakuloon!
Ite en imettäny esikoista ollenkaa, saa nähä sitte kuin tämän käy...

Neuvolapäivä!..mutta vasta päivällä aika...
Täälläki poika möyrys ihan hulluna eilen illalla, ja joka paikkaa särki ja jomotti |O :)

vauvis ja poju 37+3
 
Jonettalle perheineen valtavasti onnitteluja :heart: :flower: ja hyvä, että alakuloon apua saatavilla. :hug: itse jännään kans kuinka imetyksen kanssa käy, kun kerran olen siinä onnistunut ja kaksi kertaa ollut ongelmia. mutta sen oon kans päättänyt, että stressiä en ota asiasta. Pääasia, että pikkuinen ruokansa saa, tuli se sitten pullosta tai rinnoista. =)

täällä ei mitään uutta...

Katjuska ja sintti 38+5 :heart:
 
Huomenta taas. Yö nukuttu hyvin. Eilisestä pitkästä iltalenkistä huolimatta ei supparin supparia tai mitään muutakaan. Eli jatketaan odottelua nöyränä vaan...

Jonetta: Tuhannesti onnea pojasta :flower: :flower: ja voimia alakulon kanssa :hug:

N11na: :hug: :hug: Toivottavasti tänään on jo parempi päivä. Itse kyllä huomaan herkemmin ottavani itseeni raskausaikana ja kaipaavani extra huomiota. Varsinkin näin loppumetreillä. Eikä tämä ulkomuoto kaikkine turvotuksineen ja kolotuksineen ole kohdallani ainakaan omaa käsitystä kehonkuvasta positiiviseen suuntaan enää kuljettanut, vaikka olenkin normi oloissa kehoni aina hyväksynytkin.

Sipsunen & nalle 39+4 :heart:
 
ÄÄÄÄÄK , monta sivua luettavaa :) !

Eilen päästiin kotiin .. kerron ensin kuulumisia ja sitten luen viestit ja päivittelen syntyneet :)

Pitkä viesti tiedossa , eikä kauhean kaunisteleva ...

Päästiin sitten lähtemään 1.8 sairaalaan aamulla klo 7 aikaan , kunhan lapsenvahti ehti paikalle . Hieman siinä alkoi jo hikivesi valua kun lapsenvahtia ei kuulunut kun vasta tunnin päästä soitosta .. mutta ihan hyvin kärvistelin kotona ?
sairaalassa olin hieman aikaa käyrillä ja sitten tutkimuspöydälle ,että miltäs alakerta näyttää .
Ajattelin siinä jo , että toivottavasti on nyt sentään auki enemmän kuin sen 1cm ja että kanavakin olisi hieman auennut .. no paikatpa olikin auki n. 4cm ja kanava hävinnyt ja hyvin tuntui kalvokin pullottavan ? Nooh , siinä sanoi ,että jokos pääsisi saliin , niin saisin ainakin sitä ilokaasua ja jos mahdollista niin sitten myöhemmin sen selkäydin puudutteen kunhan sen sitten ehtii saamaan .
No supparit alkoivat kovenemaan ja nautin muutamia kertoja ilokaasua ja koitin olla jalkeilla , että vauva pääsisi siten laskeutumaan paremmin ja että lapsivesikin voisi tulla .. No eipä siinä kauaa tarvinnut kärvistellä kun vedet hulahti lattialle (ja miehen jaloillekin ) ja sitten mentiinkin jo maate sänkyyn ja kurkittiin paikkoja .. hoitaja kirjoitteli jotain koneelle ja mä kärvistelin kovenevissa suppareissa . että koskas sitä puudutetta nyt sitten saisikaan ????
Sitten huoneeseen tuli lääkäri , joka mittaili paikkoja kauan . ajattelin jo mielessäni että mitä nyt , onko paikat niin paljon auki , että se on kohta menoa ja ilman muita puudutteita ..
Sitten lääkäri pyysi ultraäänilaitetta ! Apua onko jotain vinossa , muistan ajatelleeni supparien ja ilokaasun välissä .
Lääkäri tokaisi ,että hän tuntee silmäkuopat ja nenän , tää ei tuu täältä näin !!!! Leikkaussaliin !!!!
Apua , siis mitä tapahtuu ??? Yhdessä hetkessä vietiin pois suun edestä ilokaasu ja vauvasta mittarit ja alkoi kauhea häslinki. Mä vaan kysyin , että mitä nyt tapahtuu ??? No joo , leikkaus-saliin ,tää vauva ei synny täältä näin muuten !!! Mä vaan hoin , että mä arvasin ja sanoin miehelle , että sä et nyt sitten pääsekään mukaan !!! (vauvahan oli jo viikosta 32 lähtien ultrassa selkä suorana ja hieman hassusti , eikä päästä saanut kunnolla mittaa , silloin jo ajattelin ,et mitä tästäkin tulee , mutta kun ei siihen sen enempää kommentoitu niin ajattelin että asia on ihan ok ja normaalisti tässä mennään ja synnytetään ) .
Matka saliin oli pitkä ja aika tuntui matelevan .. valmistelut kestivät n. 30 min yhteensä ja leikkaus-salissa vaan kysyin , että onhan vauvalla ainakin kaikki hyvin ??? No vastaus oli karu ja suora .
Heillä ei ole täällä antureita eikä laitteita , he eivät tiedä mitään , ennen kuin vauva on saatu ulos !!!
No siitä vasta huoli alkoikin ! Muutenkin jo paniikki , että leikataan hereillä ja sitten kun on tuota puutumisongelmaa , että jos tunnenkin kaikki kivut !!!! No anesteesia lääkäri sanoi , että puudutetaan spinaalilla , joka on vahvimpia puudutteita mitä on olemassa , että ei pitäisi kyllä tuntea mitään , mutta jos tuntuu niin sanoo vaan heti niin saadaan kyllä nopeasti nukutettua !
No onneksi kaikki paikat puutui , enkä kyllä tuntenut mitään ( turhaan siis pelkäsin , mutta uusi , todella yllättävä asia ja iso leikkaus ! )
Tunsi, että jotain häärätään masulla ja sitten painettiin ylämahaa , että saatiin vauvaa alemmas ja autettua pihalle ! Sitten sanottiin ,että täällähän oikein potra tyttö , mutta muuten oli hiljaista .. se odotus . ja sitten se rääkäisy !! Kaikki oli vauvalla hyvin , kyynel valui poskella ja huokaus , vauvalla on kaikki kunnossa ! vauva syntyi klo 9:37 .
Muutaman minuutin päästä vauvaa tuotiin minulle näytille , että tältä näyttää ja että tällaiset on vehkeet , tyttö on ! Ja vieläpä melkein 10 , tyttö , että hän antaa 9 , mutta melkein 10 !
Sitten tyttöä lähdettiin punnitsemaan ja viemään isälle .
Mahan sulkeminen tuntui ikuisuudelta , se vei niin paljon enemmän aikaan kuin tuo avaaminen !

Odottelu heräämössä oli yhtä tuskaa , siis sanan mukaan ! Kivut ja se tunne että mennään jo , mä tahdon lapseni vierelle !!!
No 3 tuntia siinä vierähti heräämössä erinäisissä lääkkeissä ja oksentelussa . leikkauksen jälkeen tuli myös horkka , joka kesti niin kauan että jalkoihin alkoi tulemaan tuntoa !
Olo se silti toisaalta hassunkin näköistä maata sängyssä , tuntematta jalkojaan ja tunne että jalat ovat koko aika siinä sängyllä suorana , vaikka välillä hoitaja kävi nostamassa jalkoja koukkuun , mutta mä en tuntenut sitä ?!!

No vihdoin oli heräämössä aika ohi ja pääsin osastolle , sainkin kovat kipulääkkeet heti (ja niitä kyllä popsittiinkin koko sairaalassa olo aika ja vieläkin !)
Mies ja vauva olivat minua odottamassa huoneessa ja sain pian vauvan rinnalleni!
Tissi ei oikein kelvannut , olihan hänelle annettu tässä välissä maitoa pullosta 15 ml .. mutta läheisyys iho vasten ihoa kelpasi ? Kipeää ja niin ihanaa teki !
Ja vihdoin liki tunnin jälkeen otti vaavi ensimmäiset hörppynsäkin .

Illalla kun sain kipulääkkeitä ja rauhoittavaa / unettavaa lääkettä niin hoitaja jutteli ,e ttä he voi sitten yöllä tuoda vauva viereen kun on ruoka-aika tai sitten antaa toisen kerran vaikka pullosta niin saan huilata . Siis hä , tuoda mistä ??? Niin hän voi kyllä tuoda sen syömään molemmillakin kerroilla . Niin mutta siis TUODA MISTÄ ???
Hän ottaa vauvan tuonne heidän hoitoonsa ja tuo sitten ruoka aikaan minulle . EI ! Mun vauvaa ei viedä enää minnekään !!!!
-Niin mutta nuo lääkkeet väsyttää yms .
---- Mutta mua ne ei väsytä niin paljoa , ette vie mun vauvaa , sitä mä en halua , enkä kestä just nyt !
No täti lupasi jättää vauvan mun viereen , että käyhän he toki tässä !!!
Ja pitihän mun pyytää muutenkin heitä nostamaan vauvaa viereen , kun en itse voinut / saanut edes nousta (enkä olisi kyllä päässytkään nousemaan) .
No yö meni huonosti nukkumalla ja sainpas pidettyä vauvaa vierelläni ja syötötkin onnistui jotenkuten , vauva vain oli hieman laiska syömään ensimmäiset päivät !

Aamulla sain luvan nousta ylös ja se olikin yhtä tuskaa , tuntui että nyt kyllä meen maate takas heti enkä nouse piiiiiiitkiin aikoihin ,mutta pakko oli raahautua vessaan kun katetrikin oli otettu pois .

äh , nyt tuli ajatuskatko , kun piti välissä syöttää.... mut koittakaahan ymmärtää tää sekavuus :)

Kotiin pääsimme 4.8 , eli kolmantena päivänä synnytyksestä .
Vauva voi hyvin , sokerit pysyivät hyvänä , eikä keltaisuuskaan noussut huomattavasti .
äiti vain on vielä kipeä ja toipilas ! enkä saa nostaa vauvaa painavampaa kauheasti ennen jälkitarkastusta .
ja muutenkin kaikki ylimääräinen pois ...

neitim + tyttö 4vrk

 
huomenta mammat. Täällä sitä odotellaan leikkaukseen menoa vauvojen itkun saattamana. On tämä vaan outoa olla täällä osastolla vielä mahan kanssa , huonetoverina myös vauva. Maiskuttelee tossa äänekkäästi. Olen vuorossa seuraavana , eli yksi äiti ennen mua. Jännittää ! Ja alakulosta kärsivälle , tiedän miltä tuntuu ja kaikki muistuu mun mieleen täältä osastolta erikoisen synnytyksen ajoilta =( mullahan oli paha ahdistus ollut jo monta viikkoa ennen synnytystä. Nyt nää pelkät hajut =0. Tsemiä kaikillle =)
 
Iippanen, Edda, Jonetta Onnea oikein paljon teille kaikille vauvoista! :heart: :flower:

N11na :hug:



Mulla kans neuvola tänään....Kiva mennä, kun meen terkalle ja tierän että tulee valistusta ja vouhostusta mun alapaineista kun ne kuitenkin on lähelle 100 ja turvotuksista. Viimme viikolla,kun soitti niin silloin jo ihmetteli ettei äitipolille käyntiä enää noitten paineitten takia. Mutta nyt on tasaisesti pysyny alle 100 n.93 keskiarvo.

Nyt on aamusta taas puoliviiden jälkeen tullu jonkunlaisia supistuksia. Mutta ei sellaisia, että kuvitteliskaan tänään laitokselle lähtemistä. :headwall:
Muuten vointi on hyvä, onneksi. Kun kaikkia vaivoja vois olla.

Tuun kertoilemaan sitten neuvola kuulumisia.

Elli Ja Öttis 38+4

[/b]Huisi onnea sinne leikkaukseen!!
 
huomenta mammat. Täällä sitä odotellaan leikkaukseen menoa vauvojen itkun saattamana. On tämä vaan outoa olla täällä osastolla vielä mahan kanssa , huonetoverina myös vauva. Maiskuttelee tossa äänekkäästi. Olen vuorossa seuraavana , eli yksi äiti ennen mua. Jännittää ! Ja alakulosta kärsivälle , tiedän miltä tuntuu ja kaikki muistuu mun mieleen täältä osastolta erikoisen synnytyksen ajoilta =( mullahan oli paha ahdistus ollut jo monta viikkoa ennen synnytystä. Nyt nää pelkät hajut =0. Tsemiä kaikillle =)
 
Mpv
Onnittelut kaikille uusille vauvan hakureissusta jo kotiutuneille. :flower:

Täällä oli eilen neuvola, rr vähän koholla muuten kaikki ok.
Mä vaan olen sellainen hankala luonne, että kyseenalaistan neuvolan juttuja ja varsinkin oman terkkani. Se kun unohtelee juttuja yms., sairaalan esitietolomakekin lähti "jo" viikolla 36+, kun sijainen hokasi, etten ollut sitäkään vielä saanut.

Painoarvio ultralla tosiaan oli 36+0 (neuvolan lasketunajan mukaan) 2,9-3kg, ja eilen täti taas väitti ettei tuo vauveli paina neljää kiloakaan, jos laskettuna-aikana syntyy. Kysyin sitten perustaako sen sf-mittaan, niin tätskä sanoo, että siihen ja näppituntumaan. Ei siinä mitään (ja voihan hyvinkin olla, että vauva on alle 4 kiloinen), mutta kun ei se nytkään kokeillut edes miten päin vauva on.. Otti vaan sf-mitan ja tarkasti sykkeen, joten hiukan ihmetyttää mihin näppituntumaan tuo arvio nyt sitten perustetaan?

Mitään arvioita ei ole enää luvassa (paitsi tuon terkkarin), ja painoarvion yhteydessä lääkäri oli kuulemma arvioinut normaalin tutkimuksen yhteydessä, että kyllä tuo tuolta ulos mahtuu.. :/
Kutsu sairaalaan kuulemma tulee 41+5 (ja ultrien mukaan tuolloin olisi kyllä jo 42+ 1..), eli silloin sitten katsellaan seuraavan kerran missä mennään tarkemmin.

Pitää nyt sitten vaan toivoa, että terkkari on oikeassa, ja että yli ei paljoa mentäisi. Paniikki kyllä taatusti iskee mulle, jos ei tuota kaveria ala ulospäin kuulumaan ajallaan! Tiedän toki, että arvio voi heittää paljonkin, mutta se ei nyt kauheasti lohduta, kun se voi heittää myös alakanttiin.. :ashamed:

Turhaan varmaan asiaa stressaan, mutta jotenkin tuo toiminta vaan tuntuu niin ylimalkaiselta- Rr, paino, mitta, pissa ja hei hei.
Keskustelua mistään asioista on ollut tosi vähän, ja nytkin sain terkkarille kertoa miksi ohjeistus on, että synnärille joskus pitäisi mennä ambulanssilla, jos vedet menee. Kysyin siis onko tuo kaveri jo niin alhaalla, ettei enää mitään riskejä ole, jos vedet menisi ja täti ei ollut kuullutkaan, että joissain tapauksissa sinne sairaalaan pitäisi mennä makuuasennossa.. :|

Kyllä se varmaan tosiaan pitää paikkaansa, että me itsekin hoitoalan ihmiset ollaan niitä kaikkein hankalimpia asiakkaita. :LOL:
 
Neitim hurjasti onnea vielä tyttösestä :heart: :flower: onneksi kaikki kuitenkin kääntyi parhain päin... osaan kyllä aatella mitä kaikkea sitä mielessä mahtaakaan vilistä, kun ihan odottamatta ollaankin matkalla leikkuriin ja vauvan tilastakaan oo tarkkaa tietoa. :hug:
Tuo on yks sellainen pelko mikä itselläkin välillä mieleen tulee, että mitä jos vauva onkin ihan ihme asennossa, kun ei enää asiaa mihinkään tarkistamaankaan pääse ja sitte kesken synnytyksen huomataan, että eihän tää täältä näin tulekaan. :/
 
Onnea Jonetta!!! :flower: :flower: :flower: Älä stressaa tuon imetyksen kanssa. Jos ei onnistu niin siiten ei. Ollaan tyytyväisiä siihen että asutaan näinkin tasokkaassa maassa, josta saa hyviä korvikkeita. Suosittelen myös että älä kysele mitään imetys juttuja tuolla mitäs nytillä, siellä tulee paskaa niskaan kun harmaat iskee.. näkihän sen siitä typerästä haukkumiseketjustakin :/ Kannattaa neuvolassa ottaa puheeksi myös tuo alakulo, vaikka johonkin pisteeseen asti se on ihan normaalia. Itse koin synnytyksen jälkeen itseni todella epäonnistuneeksi synnyttäjäksi ja siitä oli morkkis pitkään. Varmaan tää olis menny nopeemmin ohi jos vain oisin suuni aukassu :ashamed:

N11na - voimia sinulle, kaikkia ne hormoonit meille teettää. Tuo miehesi kommenttikin tuntui sinusta varmaan pahemmalta kuin miten hän edes tarkoitti sitä. Ajattele asiaa vauvan kannalta, mitä sitten jos mahassa on löysää ja rinnat roikkuu? Kaikki vastasynnyttäneet miettii samaa ikään ja kokoon katsomatta. Olet kuitenkin sillä saanut aikaseksi jotain todella ihmeellistä, pienen vauvan! Siitä jos mistä on syytä olla ylpeä :) Nyt suuntaat ajatukset siihen loppurutistukseen :)
Ajankanssa kroppakin palautuu, toisilla enemmän toisilla vähemmän. Mulla on varmaan se vähemmän mutta mitäs siitä :hug: Älä salaa mieheltä tunteitasi vaan olkaa avoimia. Tilannetta ei varmasti helpota, jos patoat pahan olon sisällesi. Voimia viimisiin hermoja raastaviin raskauspäiviin.

Mehän voitaskin kun vauvat on saatu maailmaan alkaa pitään jotain kärryttely galluppia, johon vois merkitä paljonko on vaunujen kanssa päivän aikana tullut ulkoiltua. Jospa se kannustas vetämään tennareita jalkaan :)

Jahas, lähtis taas vaihteeks polille käyrään..
-UpsyDaisy ja Fiina-neiti 37+5
 

Yhteistyössä