*** ELOKUISET 2010 MAALISKUUSSA ! ***

murske Terveppä terve! Kiva juttu, saapa nähä kumpi meistä ennemmin synnyttää ja eikös se marlin ainaki ollu kans samoissa päivissä kun me ja joku muuki tais olla :)

Olen unohtanut toivottaa uudet tervetulleeksi! Joten tervetuloa uusille :wave:

Masukipuja on ollu kyllä tänään kauheesti ja ku koittaa istua niin vihloo ihan jumalattomasti tonne alakertaan,pakko nousta ylös...auts...

sirri81 ja masuasukki 19+0
 
Eikös se sokereiden koti mittauksen paasto-arvon raja oo 5,5? Tai ainakin niin se mulla on tossa seuranta vihossa merkattuna. Huominen päivä onkin taas täynnä sokerin mittausta, kuten myös pari sitä seuraavaa päivää.

Tuli nukuttua päikkärit, nyt on ihan höhlä olo. No onneks ei ens mut seuraava yö on vapaa yö eikä tarvii lähteä töihin.
 
Matilda84
Onkos muilla ummetusta ? Mä oon ihan toivoton tän mahan toiminnan kanssa. Syön paljon kuituja ja muutenkin kaikkea mikä edistää vatsan toimintaa, mutta eih auta.
Sitten vielä noi liitoskivut/tunteet että kuin alapää tippuisi niin istu nyt sitten veeseen puolella :ashamed: Aika ällöttävä vaiva ihan oikeasti.

Milloinhan me saadaan kelan hakemukset äitiysavustusta varten?

Saas nähdä miten huominen neuvola mennee. Jännittää mittaako ne Sf,mitan ja se paino. Hempasta en osaa yhtää sanoa,ei ainakaan oo ollut mitää olotiloja että olis alhaalla tai enhän mä oikein ees tiedä mitä oireita se aiheuttaa?

Mä oon syönyt vitamiineja nyt vähä ailahtelevasti, miten mä en muista ottaa joka aamu purkista. Pitää alkaa tsemppailee.Tosin mä syön kyllä erittäin monipuolisesti että kai mä jotain vitamiineja saan ruuankin puolesta.

Mulla on ollut neuvolat nyt rv8+, 13+ ja nyt 18+- Ultrat rv10+ ja 19+
Milloinhan siis on eka lääkärineuvola ?ekan ne ainakin oli karsinut pois :|

Vielä olis n.11vko töitä, apuva :D
Mulla on ollut onnen viikko.Eka voitin Nrj.ltä swartzkopf hiustenhoito tuotekassin (jota oottelen koska posti tuo ) perustelin sinne naistenpäivänä miksi on hienoa olla nainen :p Voitte varmaan jo arva aiheen, ei viissiin liittynyt mitenkään äitiyteen saatika raskaana olemiseen :D Ja sitten oltiin siellä GoExpo messuilla,täyteltii siellä Finnbodyn kilpailuun liput ukon kanssa ja hetki sitten soitettiin että mä voitin lahjakortin sinne sitten. =) toivottavasti tää onni ei käännyt nurin kurin :saint:

Nyt lepäilee.

 
AnQ
Pikaisesti kävin lukemassa kuulumiset, tänään on ollu niin tappopäivä et painelen suosiolla nukkumaan.

Ummetus oli vaivana alkuraskaudesta, nyt on helpottanut. Kun piti saada massat liikkeelle, otin aamulla vehnäleseitä jogurtin kanssa, tais olla desi leseitä ja desi jogurttia. Hirveetä mössöä siitä tuli, mut alko tehoomaan aika nopeesti. Jostain syystä venhäleseet on toiminut molemmissa raskauksissa, mistään luumuista tai muista kikoista ei oo ollu apua - lääkevalmisteita en oo kokeillu.

En kyllä muista just nyt enää muuta, kroooooh..

AnQ + myy 16+6
 
Pitkästä aikaa kirjoittelen! :)

Vointi on ollut ihan hyvä, mutta tosi tiivistä opiskelua nyt viime viikkoina. lisäksi alettiin asunnonvaihtopuuhiin ihan tosissaan ja siihen on loppu energia uhrattu.

Neuvola oli eilen ja kaikki oli hyvin ja sydänäänet jumputti. :) hemoglobiini on hieman alentunut ja suosittelikin rautatabletteja. Onko muilla ollut vastaavaa? Neuvolantäti suositteli Obsidan-nimisiä rautatabletteja. Onko muilla jo kokemuksia?

Oon alkanut vähän tutustua jo noihin vaunuvaihtoehtoihin, mutta valinnanvaraa olisi niin paljon, että on pää jo ihan pyörällä. Täytyy mennä jonnekin kauppaan katsomaan ja testailemaan niitä, kunhan koulukiireet helpottaa.

Täälläkin odotellaan kovasti ensi viikon rakenneultraa..

Tervetuloa uusille! :hug:

ansuli

 
Taas täällä :LOL:

Alkuperäinen kirjoittaja ansuli87:
Neuvola oli eilen ja kaikki oli hyvin ja sydänäänet jumputti. :) hemoglobiini on hieman alentunut ja suosittelikin rautatabletteja. Onko muilla ollut vastaavaa? Neuvolantäti suositteli Obsidan-nimisiä rautatabletteja. Onko muilla jo kokemuksia?
Viime raskaudessa nuita söin, mutta ei se hg noussu yli 110:n. Viime neuvolassa täti sano että voi olla että ois ollu vieläki matalampi jos en ois niitä syöny. Sille ku sitä valittelin että ei se hg noussu vaikka niitä söin. Nyt sitten syön taas niitä, oon syöny reilun viikon. Ens pe on neuvola niin saas nähä mikä on hg sitten.

 
Huomenta

lisäraudasta toi Obsidan oli mun mielestä hyvä,söin viime raskaudessa. Retaferia söin joskus viime vuosituhannella, mutta neuvolasta suosittelivat nyt viimeks juuri Obsidania. Miten muistasin, että mahaystävälisempi tai jotain.. (?)
Nyt turvaan ja toivon, etä MultiVitan (raskaus ja imetys) rauta riittäis. Hemppa tosiaan oli laskenut jo sen rapia 20 pykälää... :eek:

Ummetus on ollut riesana täälläkin. Tuskaa! Nyt on päästy jo joka toinen päivä -tahtiin. Jospa se tästä...

Neuvolakortti löyty auton hanskalokerosta... :whistle:
Mun neuvolat on ollut 8+6, 15+3 ja seuraavaks 19+2, Lääkärineuvola jouuttiin siirtään ja oli siis eilen 16+3.
Sit alkuraskauden ultra yksityisellä joskus viikolla 8?, NT 12+2 ja RU tulossa 20+4

jep, nyt töihin sijaistelemaan

M
 
Mulla tais se lääkärineuvola olla tossa 12+2 viikoilla. Nyt kovasti mietin et koskahan seuraava neuvola on.

Onkos muilla tuo veriryhmä rh negatiivinen? Mä kun en yhtään muista mitenkä ne vasta-aineet katotaan raskauden aikana.. Nyt siis tietysti yhden kerran katsottu, mut 2 kertaa pitäis vielä katsoa.

Raudasta.. tai rautavalmisteesta :LOL: Mulle lykättiin purkki obsidania (muistinkohan nimen oikein) heti ekalla neuvolakäynnillä käteen, tosin kyllä sanottiin et saa alkaa syömään vasta sitten kun sieltä sanotaan et hb on liian alhainen.

Puol kymmeneltä olis sitten neuvola.. nyt jännitän tota painoa, ku sen ei tarvis yhtään nousta, mut pahoin pelkään et on noussut.

Kuulin ihania uutisia eilen kun kaveri sai esikois pojan=) Jotenkin sitä liikuttu kovasti.

Maijamehi ja Toukka rv 19+3
 
Puoliväli saavutettu! Tänään siis 20+0 :)
Parin tunnin päästä on rakenneultra, ja kyllähän tuo kovasti jännittää :|
Mulla on ollu neuvolat 7+5 ja 15+1 ja seuraava neuvola on 25+1. Np-ultra ja lääkärineuvola oli samalla käynnillä 11+2, täällä kun neuvolalääkäri ultraa.
Raudasta: esikoisesta en tarvinnut rautalisää, en tiiä miten nyt käy. Mulla on kyllä yleisesti hyvä hb. Kyllä se viimeksikin raskausaikana laski, mutta oli alimmillaankin kuitenkin 121.

miinuliinu rv 20+0
 
Huomenta.

Täällä yksi rh neg :wave: Mullekin jäi sellainen olo, että vielä kahdesti tsekkaavat (ellei ongelmia tule), ilmeisesti jossain vaiheessa 2. ja 3. kolmanneksella.

Mulla neuvolakäynnit olleet 10+3 ja 16+6, np-ultra 11+2 ja neuvolalääkäri 12+2. Seuraavaksi on sitten rakenneultra 21+2 ja neuvola 21+3. Tosin nuo ajat on neuvolan laskennan mukaan (itse menen muutaman päivän jäljessä). Voi olla, että rakenneultran jälkeen tyydyn kohtalooni ja siirryn Marlinin ja Sirrin kanssa samalle päivälle (pitäähän oysiin enemmän porukkaa saada kerralla) :LOL:

Dino & Hobi 18+3
 
Huomenta kaikille!

Täällä elellään rv19 ja uusia vaivoja on ilmennyt :) . Pahoinvoinnista en ole vielä päässyt kokonaan eroon mutta oksentelua on vain harvoin. Ruokahalu on lisääntynyt melkoisesti ja kotivaaka näyttää että lähtöpaino alkaa olla kohta käsillä. Nousutahti on ollut aika hurja viimeisen 3 viikon aikana.
Mutta viikonloppuna alkoi supistelemaan reippaammin ja oli yksi yö jolloin supparit tulivat säännöllisesti kolmen tunnin ajan, aika napakoina ja säteili jalkoihin. Kävin sitten lääkärissä ja tutkivat kohdunsuun tilanteen; kohdunsuu oli kiinni mutta kanava pehmentynyt. Ultrasivat vielä ja sillä mittasivat kohdunkaulan pituuden lähtötason saamiseksi. Nyt siis ei tarvitsisi tulla enää tuollaisia supistuksia jotka kypsyttää paikkoja. Lääkäri tuumasi että nyt kuule se on sitten levättävä ja jätettävä kaikki ylimääräinen fyysinen ponnistelu. Meinasin sanoa että Enpä kuule ole 4 kuukauteen mitään muuta tehnytkään kun maannut. :)
Mutta sairasloma siis jatkuu, nyt oon ollu 8 vkoa töistä pois ja mieleen hiipi epäilys että jos tästä ei töihin enää pääsekään. Että missä on se hyvä ja energinen keskiraskaus :LOL: !!!
Töitä jokatapauksessa olis vaan 8 viikkoa ennen kesä- ja äitiyslomaa.

No, nyt sitten levätään oikein määräyksestä. Koira ja lapset taitaa kärsiä tilanteesta enemmän kun minä!

Aurinkoterveisin Tirliina, kohta puolivälikin häämöttää.. :flower:
 
Vielä tarvis hetki olla kotona ennen kuin pääsee lähtee neuvolaan. Pojun jo vein eskariin. Mikähän tässä nyt on ku esikoisesta ei tuo punnitus jännittänyt, mut nyt jännittää ihan kamalasti. No kohta ne kauhu luvut kuulee, lisäks kuulee ne ihanat sydänäänet :heart:

Maijamehi
 
Månsdottir Mäkin syön tuota multivitaa, mutta silti oli laskenu. Ens viikolla selviää onko vielä laskenu, vai pitääkö tuo rauta hempan kurissa.

Dino80 No tokihan Oyssiin pitää porukkaa saaha :D Saas nähä miten ruuhkaa tänä vuonna on. Viime vuoden heinä-elokuu kuulemma ainaki oli melko ruuhkanen, ja siellä oli jotku kirjaimellisesti oottanu liinavaatekaapissa saliin pääsyä :eek: Käytkö muuten siinä Myllyojalla neuvolassa? Ite kävin siellä esikoisen odotusaikana, ja muutettiin pois ku poika oli vajaa 3kk. Itku meinas päästä ku joutu neuvolaa vaihtaan, ku se oma hoitaja oli niin ihana :)

Marlin ja papu 19+1
 
Meillä on nuo neuvolat käsittääkseni ihan normisti kuukauden välein (ainakin tähän asti ollut)! Neuvolalääkäri oli alkuraskaudesta ja seuraavaks tais olla toukokuussa. Synnärille pääsee tutustumaan uudelleensynnyttäjät. Ensisynnyttäjät (+sektiolla aiemmin synnyttäneet) pääsevät synnytysvalmennukseen, jossa samalla tutustutaan synnäriin.

Anq Nuo leseet on tosi toimivia. Oon lisännyt niitä aamupuuroon jo tosi kauan, eikä mahan kanssa ole ollut mitään ongelmia, nyt raskausaikanakaan :)

Raudasta Tuo Obsidan on apteekin setän kannalta paras raskaana ollessa just siitä syystä ettei se närästä/ärsytä vatsaa. Joudun syömään koko raskaus/imetysajan ja välillä ihan muutenkin. Mulla tuo huono hemppa johtuu b12 vitamiinin huonosta imeytymisestä, joten tuo nuo vitskut ja raudat on ihan pakollisia. Kerran yli-innokas lääkäri paukutti suoraan lihakseen tuota b12.ta mut onneks sitä ei enää tarvitse piikittää :D Toi Obsidan toimii parhaiten, ainakin tässä tapauksessa!!

Ruuth ja muru 17+3 :heart:
 
miinuliinu, onnea puolivälin saavuttamisesta!

Tirliina, minäkin oon jo kauan odotellu, milloin se energinen keskiraskaus vihdoin olisi totta kohdallani....! Olen myös ollut vuodelevossa jo parin kk ajan. Ja supparit ovat alkaneet ja lyhentäneet mullakin kohdunkaulaa sentillä, joten kai sitä mennään vuodelevossa loppuun asti (??) :/ Viime yönäkin oli monen minuutin mittaisia suppareita läpi koko yön, mutta onneksi vain pari kivuliasta (säteili selkään).
Olisi niin kiva käydä ulkona reippaalla kävelyllä ja harrastaa muutenkin liikuntaa, jotta jaksaisi paremmin ja saisi voimia myös synnytykseen, mutta eih............. :(
No, tuleepa ainakin tunnollisesti istuttua kotona koneen ääressä opiskelemassa (surffailemassa), hehe..

Kyssäri: Näyttää että Suomessa mitataan hemoglobiini melko usein, vai? Multa on mitattu täällä vain kerran. No, se oli ihan hyvä, 125 muistaakseni, mutta olisi kiva saada tietää, mitä se on tällä hetkellä.

Ai niin ja toinenki kyssäri: Miten usein teiltä katotaan pissanäyte? Ja onko se purkki- vai liuskanäyte? Täällä ei sitäkään paljon harrasteta... :/

t. Murske ja poitsu
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marlin:
Murske Neuvolakortista katoin, ja käyrän mukaan viikolla 19 sf-mitan keskikäyrä on noin 14cm ja viikolla 20 14cm.
Marlin, kiitti ku tsekkasit! Huojentavaa kuulla. Opetin mieheni mittaamaan tuon sf-mitan, ja saa tästä lähtien mittailla parin viikon välein :)
 

Yhteistyössä