** ELOKUISET 2010 *** Kesäkuu ! 2 Vauvaa syntynyt !!!

Alkuperäinen kirjoittaja iippanen:
Tulin kyselemään onko kenelläkään kokemuksia sf-mitan pienentymisestä? Mulla mittaajia oli viime neuvolassa 3 ja kaikki saivat 2-3cm pienemmän mitan kuin viimeksi. Mulla siis esikoista odottaessakin oli pieni maha ja silloin mitat oli näillä viikoilla (rv32-33) noin 28cm ja nyt viimeksi saivat hädintuskin 23cm. Laittoivat lähetteen sairaalaan, jonne pitäisi tulla kutsu 1-7 päivän sisään. Inhottavaa odotella :(

Kiitos jos jollain jotain kokemuksia jaettavaksi
mulla on ollu kolmannelta rv.36+0 sf mitta33 mut sitten 38+1 se olikin 32.Sitten taas 38+6 ollut vain 31 Tuollon on varmaan vauva jo laskeutunut ja pienempi mitta johtuu siitä,mutta vauvan asentokinhan vaikuttaa tuohon mittaan.Jos on aijemmin pyllöttänyt kovinkin ylhäällä iin luulis olevan isompi mitta kuin jos laskeutuu alemmas tai vaihtaa eri asentoon.

Eihän se vauva kuitenkaan pienentyä voi =) Mutta tarkkaillahhan tota mittaa varmaan kannattaa ku en tiiä voisko se lapsiveden määrä jotenki vaihdella...
Mulla on nyt taas toisenlainen huoli kun maha on ollut paljon isompi kuin muilta ja pelottaa et vauva on tosi suuri :| En aijo kuitenkaan ottaa siitä sen enempää stressiä ennenkuin näen minkä mitan ensi neuvolassa saadaan.Jos ihan jumbo maha(muut sanoo mun mahaa yhä tosi pieneksi) niin sit voi alkaa todella huolestuttaan
 
Kohdunkaulasta kysymys... Olikos se normaalia jos kohdunkaula on ns auki uudelleen synnyttäjällä. Jotenkin vaan asia jäi häiritsemään. Kun juu ehkä ällöä mutta silloin tällöin tulee itse kokeiltua suihkun yhteydessä. Ja sormi menee muuten ihan helposti kohdun suulta sisään.

Pitäisikö huolestua vai olikos tämä normia?
 
Mun esikoisella on ollu jo pitkään yskää, nyt on sitten astma epäily päällä, vaikka keuhkot kuulostavat ihan normaaleilta.

Pitäis varmaan mennä nukkumaan, mut jotenkin nyt nauttii kun tietää ettei yöllä tarvi lähteä töihin... Ja sit tää alkava flunssa kiusaa..
 
UpsyDaisylle tsemppiä :hug: Sirrille kans voimia ja tsemppiä sinne sairaalaan :hug: Mitäs sinne tänään kuuluu?

Maijamehille onnea loman alkamisesta! Muistuu mieleen kun jäin kans lehdenkantohommista pois maaliskuussa, kuinka ihana ja rento tunne ku ei tarttenu lähtä yöselkään pakkaseen, tuiskuun ja tuiverrukseen ajamaan.Mun reitit oli ihan järkyn inhottavia perämetsäkyliä :$

Kaikille muillekin tsemppihalit :hug: Viimeset rutistusviikot käsillä ennenku poksutaan kahtia =)

Neuvolakuulumisia, suluissa ed. kerta:

*rv 33+2 (30+2)
*paino -67gr/vko (+400gr/vko) WUHUUUU!!
*turvotus - (-)
*pissa puhdas (puhdas)
*sf 33cm (31cm)
*syke 145 (150)
*verenpaineet ok eli korkealla niinku aina neuvolassa :kieh: kotimittauksissa aina hyvät!
*liikkeet ++ (++)
*hemppa 132 :wave: (100) tuplaraudalla huipputeho minuun, olokin on tuntunu paljon paremmalta ku saatiin hemppa ylös!
*asento EDELLEEN vino/poikkitila |O , neuvolantäti käski nätisti puhua jotta alkas kääntymään oikeaan asentoon..ihme sissi tämä masuneiti. kääntöyritystä ei tosiaan voi tehdä etuistukan takia :/ joten toivon sydämestäni että kääntyy rt:aan sillä leikkaus pelottaa liikaa :(

Mutta näihin tunnelmiin, öitä mammaset!!

jonnuli ja herttapoikettain 33+3
 
POKS 34, huiiii, näin se aika on vierähtänyt =)

Nyt iski vihosta viimein siivous into, kaappeja tullattu ja kaikki ylim lentänyt roskikseen, pelkäsin jo ettei intoa tulekaan, mutta tulihan se sieltä =)

Lomalla ollaan, voishan sitä tähän aikaa vielä nukkuakkin....

Ihanan auinkoista päivää!!
 
hämmentynyttä (ja kai vähän hätääntynyttäkin) omaa napaa:

Eilen menkkajuili pitkälti yli toista tuntia ja joka kerta ku nousin ylös, niin maha kiristy. Jokunen päivä sit selkää jomotteli kans ja mä sit soittelin äipäpolille pitkän pohdinnan jälkeen.
Pyysivät näytille ja makasin käyrillä puolisen tuntia "turhaan", mutta het kun siitä ylös nous, niin johan taas kinnas..
Pissa puhas (Maanantain neuvolassa oli ollut myös pikkasen verta(punasoluja) pissassa).
Verenpaineet hyvät, vauva liikku ja syketti vaihdellen hyvin.
Sisätutkimus osoitti ulkosuun olevan himpun auki (huom Moona) ja on kuulemma normaalia uudelleensynnyttäjille ja oli mulla viimekskin. Sisäsuu piukeesti kiinni. Ultratessa sit sano, että kohdunkaula lyhentynyt 2,75 senttiin (2,5 niiden huolestumisen raja ja kun aluks on ollut jotain 4) ja että viikon päästä kontrolli. Nyt sit tarvis ottaa iisisti. suoranaiseen vuodelepoon ei passittanut (vielä ).
Ottivat myö streptokokki B -näytteen, haluuvat että käyn antamassa klamydia-näytteen ja sit puhe VTI:stä loppu kesken iltaa. Mitenkäs se testataan? Ku juoksenhan mä päivisin vessassa tiheeseen ja joskus turhauttaa, kun on pikkulirun takia vaivautunut sinne menemään.. Muita oireita ei oo.
No, nyt sit tarvis lepäillä. Mä en osaa/jaksais vaan maata, mutta onkohan istuskelu/röhnöttäminen vuodelepoon verrattavissa vai onko se vaan sit sitä iisisti ottamista?? Siis toki makaan vaikka 24/7, jos tarvii, mutta tuntuu vaan niin omituiselta ajatukselta kiireiselle ja vauhdikkaalle ihmiselle....
Kuukauden verran (ainakin) lääkäri sano, että tarvis vielä pysyä kyydissä.
Onneks toi nuorimmainen on jo 5v, ni ei oo niin viihdytettävä ja vahdittava. Mutta silti...kivaa lomaa äitin kanssa... :(

Sf-mitasta: mulla pompsahti keskikäyriltä yli yläkäyrän viime kerralla. Mittaaja eri, mutta se ei yksin selittäis niin isoo poikkeemaa.
No, eilen siellä ultrassa Iivari oli kaksin kerroin eli varpaat naaman eessä. Oisko ollut mitatessakin? (ja kun vauvan kokoarvio menee edelleen samaa keskikäyrää )

4D:ssä sillon ei saatu kasvokuvaa, ku oli nenä selkään ja kohdunseinässä kiinni ja napanuora kaulan/leuan eessä ja kättäkin. Nyt tuolla lääkäri kokeili saada "muistoks käynnistä" kuvaa, mutta siellä oli ne varpaat ja käsi edessä..) Ihme jamppa.. :)

:hug: :flower: kaikille murehtiville
ja eilen oman kynnyksen soittaa ja käydä näytillä voittaneena voin suositella yhteydenottoa, jos vähääkään huolettaa
Mies tuumas vaan mun palattua, että on toi äitiyspoli kyllä hieno paikka, kun siellä otetaan tosissaan asiakkaan huolet ja toimitaan.

Onnea uusiin koteihin :flower: Pari lisähuonetta ja uudet pinnat kuulostais kivalta täälläkin.

Aurinkoa tähän päivään kaikille
Jos jollain on kokemuksia lyhentyneen kohdunkaulan kanssa elelemisestä ja raskauden etenemisestä, niin saapi laittaa, kiitos
Googletin tietty ja löyty rohkasevia tarinoita ja sit myös muutamia ei-niin-lupaavia

Månsku ja Iivari 1,5kg (kokoarvio normiaikasena 3,5kg), 30+4
 
Huomenta kaikille! Täällä hertätty vapaa ehtoisesti jo 6.00 kauniiseen auringon paisteeseen. B)
Onneksi paistaa aurinko, kun ollaan tuon esikon kanssa lährös junalla Vaasaan tänään. Shoppaileen ja isomummaa kattoon. :heart:

Tässä maanantain neuvola kuulumisia:

* rv 31+1 (27+3)
*paino +146 (+615) paino noussu 6kg koko raskausaikana. Yes.
* Turvotus - (-)
* RR 120/70 (130/78) Nyt paras arvo koko aikana. =)
* Pissa -- (--)
* Hb 125 (136) Viimmeksi oli ne "kauhiat" helteet, enkä ollut muistanu juoda kunnolla.
* Sf 29 (26) Sama, kuin keskimmäisellä näillä viikoilla.
* Tarjonta: Rt. Jes.
* Liikkeet ++

36 viikolla sitten pääsen vielä ultraan koko arvioon. Ihanaa. Mies vaan tuumas, että sitten pitää kysyä kumpi tulee. Hassu. :heart:
Eileen mies oli anopin kans jutellu ja se oli tuumannu, että kyllä sieltä iso poika on tulossa. Pikkasen pettyneenä. Reppana, kun orottaa niin tyttöä. Ja kaikki hokee mun mahalle, että se on isoo. Vaikkei mun mielestä ookkaan. :kieh: Pitää ottaa jossain vaiheessa kuva ja laittaa tänne.

Nyt mennään aamupalalle, että keritään hakeen auto korjaamolta ennen junalle lähtöä. Onneksi vaikka junan kellot jo kilkattaa kerkiää junaan, kun asutaan aivan aseman vieres. :LOL:

Elli Ja Öttis 31+3
 
pikainen huomenen toivotus ja merkkaus ennenkuin lähden taas esikoista viemään uimakouluun :wave:

Upsy ja Fiina- neiti 30+4

ai niin, mulla oli eilen sf mitta hurjat 32cm :eek: ei käyrillä pysynyt, kamalaa. No, se on pienin mun murheista :kieh:
 
Moona kyllä uudelleen synnyttäjällä on ihan normaalia että kohdunsuu alkaa aueta(ulkosuu yleensä).Kohdunkaulan lyheneminen uudelleen synnyttäjällä se enempi huolta herättävä asia!!!

Månssdottir,hui :hug: Onneksi kaikki kuitenkin hyvin! :hug: Vti testataan pissasta,aamupissa!Ja kun kerta sut kotiin päästivät,en usko että tilanne silloin niin vakava että 24/7 täytyisi maata.Raskaimmat hommat vaan siivuun ja paljon lepäilyä kehiin :hug:

Sf mitta,mulla aina mennyt ihan keskikäyrällä tai reippaasti yli,koskaan ei oo taittanut suuntaan tai toiseen.Korkeintaan vauvan asennon takia on tullut pikkii,joka näyttäisi nostaneen sf mittaa,mutta selkeesti vauva punkenut peppua sillo ylöspäin :D
Loppuraskaudestahan sf-mitta yleensä laskee,varsinkin ensi synnyttäjällä jolla vauva kiinnittyy lantioon jo ajoissa jopa kk ennen synnytystä.Uudelleensynnyttäjällä kiinnittyminen lantioon voi tapahtua vasta synnytyksen yhtedessäkin,tosin voi toki jo aiemmin.
Lapsiveden vähentyminen voi olla yksi syy sf mitan yht`äkkisille laskulle tai sitten vauva tosiaan jo niin alhaalla ja kiinni :hug:

(.)Mä edelleen kärvistelen täällä omine tuntemuksine,enkä ole lähtenyt näytille!
Viikonloppu reissua tiedossa ja sen yli yritän sinnitellä! ;)
Tänään menen kosmetologille,kasvo,käsi ja jalka hoitoon B)

Me9 rv 31+5
 
Eilen neuvolassa käväsin ja kaikki kunnossa.

Painoa on nyt alusta tullut 3,6 kg mistä olen hurjan tyytyväinen. =) En ole erikoisemmin syömisiä tarkkaillut, joten aika ihmeissäni olen, ettei painoa ole tullut tuon enempää. Liikkunutkaan en ole juuri mitään muuta kuin sen mitä töissä tulee osastoa pitkin töpsöteltyä. Verenpaine oli normaali ja pissa puhdas. Vauvelin sykkeet oli siinä 140 tuntumassa ja liikkeet ++. RT:ssä mukamas oli, mutta tää kaveri kyllä heittää vielä ihan sujuvasti kuperkeikkaa eli en niin luottais vielä tuohon tarjontaan, että ois pysyvä. Sitten tehtiin tunnukset sivuille minne pitää täytellä synnäriä varten ennakkotietoja. Sf-mitta oli 24 cm. Viimeksi lääkärineuvolassa lääkäri sai saman luvun. Varmaan eri mittaajasta johtuva juttu. Oli muuten kesätyöntekijä siinä harjoittelemassa vakkarineuvolatädin kanssa. Kokenut terkkari toisesta kunnasta, joka kesälomallaan tulee meille sijaistamaan pariksi viikoksi. Tietokoneohjelmia lähinnä siinä ihmettelivät kuinka ne toimii.

Semmoinen ikävä uutinen oli neuvolassa, että Vammalan aluesairaalassa on synnäri sulussa 19.7.-15.8. eli ei auta hirveesti ennen laskettua (20.8.) alkaa synnyttelee, jos tuonne Vammalaan haluan päästä. :D Mut joo, jos tulee sulun aikana, niin sitten TAYS:aan. Eipä mulla sieltäkään mitään hirveitä traumoja ole. Ois vaan kiva tuo Vammala kokea, kun olen siitä niin kovasti kuullut kehuja.

Pitäis lähteä miehelle synttärilahjaa ostamaan, kun täyttää huomenna pyöreitä. Kellon aattelin ostaa. Jos sais jonkun kamun seuraksi ja samalla vois lounastamassa käydä jossain. :p Iltavuoroon menen sitten vielä.

Tsemppiä kaikille masun kanssa, erityisesti niille joilla hankalampi vaihe menossa syystä tai toisesta. :hug:

-mennis ja aukusti 30+5-
 
Huomenet kaikille B) Mahtava aurinkoinen aamu!

Maijamehi Meilläkin lääkäri mainitsi tosta astmasta(jota ollaan paljon itekki pelätty ku tyttö sairastellu vauvasta asti korvatulehuskierteitä ja yskiä ja nuhia ja hengitys kuulostanu nukkuessa välillä raskaalle ennen kitarisojen poistoa)mutta ilmeisesti ei sitä kuitenkaan epäillyt kun hengitys ei vingu nuhasenakaan ja keuhkot tosiaan täälläkin kuulosti hyvälle.Itteä silti huolettaa tuo yskä kun sitä on jatkuvana ollut ennen tätä puolentoista kuukauden jaksoakin.Senkin takia huoli kun meillä on tuo rakas koira ja tietenki välillä käy mielessä et eikai mitään koira allergiaa :'( Mutta mitään muita oireita allergiaan viitaten ei kyllä oo.Siis mitään ihottumia,silmien kirvelyjä ym

Jonnuli Toivotaan että Hertta kääntyy oikein päin etkä joudu enään palkään leikkausta :hug: Mulla sama pelko jo nyt vaikken tiiä miten päin vauva mahassa on :D Jotenki tuntuu että se EHKÄ vois olla nyt raivotarjonnassa,mutta silti huolettaa että jos ei olekkaan eikä kerkee mennäkkään :| No pian neuvola niin jospa siellä sais jotain selkoo asennosta.Joku painoarviokin ois kiva jossain vaiheessa saada,ku sellasta en oo saanu muutaku ultrassa.

månsdottir Ei varmasti oo helppoo lepäillä kuukautta :hug: eikä kivaakaan ku kesällä haluttas kaikkee tehä.No onneksi rauhassa ottoon on kuitenkin tarpeeksi hyvä syy,niinkuin muillakin jotka joutuvat lepäilemään(sairaalassakin),mutta voimia sinulle ja muillekkin joilla vauva meinaa tulla jostain syystä liian aikasin :heart:
Mulla pienin on vasta 2v(muut 4v ja 6v) joten vuodelepoon joutumista oon tässä raskaudessa pelänny,ku sillon ois ollu pakko saada lapset päiviksi miehen töiden ajaksi hoitoon ja ajatuskin on ihan kauhee :'( Kyllähän sitä haluis olla lasten kans kotona ja viettää mahollisimman paljon aikaa siihen asti ku vauva syntyy.Sitten kun sitä aikaa joutuu jakaan vauvallekkin ja alussa varmasti eniten.
Kovasti nyt toivotaan että kaikkien vauvat pysyisivät masussa tarpeeksi pitkään :heart:

Ja pikku tytille kovasti voimia kasvamiseen :heart: ja voimia myös vanhemmille!

Rakkaudesta äiti ja Aarre-Viljami 29+1 :heart:
 
Månssdottirille vielä piti sanomani että silloin nelosen kohdalla kun mut otettiin osastolle ja sain kortisonit ja supistusten estolääkityksen,mun kohdunsuun tilanne oli ultralla :kohdunkaula 1,75cm(käsin 2cm)ja ulkosuu sormelle auki.Pehmeä.Ja vauva ihan lähtökuopissa alhaalla.(kurkkasin nla kortista)makasin viikon sairaalassa ja kotiin pääsin sillä ehdolla että mulla on joku auttamassa nosteluissa ja kotihommissa.Ottivat oikeen anopin allekirjoituksen,niin tiukasti pitivät kiinni apurin tarpeellisuudesta :LOL:
Viikkoja mulla oli tuolloin 31+2.
Rv 34 sain luvan pikkuhiljaa alkaa elää normaalisti ja mähän heti reippaana tyttönä tein suursiivouksen ja lähdin babyboom messuille. :LOL:
Vauva ei sitten luvan jälkeen kuitenkaan syntynyt vaan vasta rv 40+3 käynnistyksellä :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja rakkaudesta äiti:
Mulla pienin on vasta 2v(muut 4v ja 6v) joten vuodelepoon joutumista oon tässä raskaudessa pelänny,ku sillon ois ollu pakko saada lapset päiviksi miehen töiden ajaksi hoitoon ja ajatuskin on ihan kauhee :'( Kyllähän sitä haluis olla lasten kans kotona ja viettää mahollisimman paljon aikaa siihen asti ku vauva syntyy.Sitten kun sitä aikaa joutuu jakaan vauvallekkin ja alussa varmasti eniten.
Tämä mua pitelee menemästä näytille kun en tosiaan ymmärrä miten onnistuisi taas makoilu,sairaalassa tai kotona.Lapset 1,5v,3v,5v-nuorimmat siis.Ja isommat kokoajan menossa.Se olisi ihan kamala paikka. :(
Mut en mä kyllä keksi muutakaan hyvää vaihtoehtoa.....


Voimia kuitenkin kaikille lepäilijöille :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:

 
Miten niin monella on noussut paino raskausaikana noin vähän? Itellä paino noussut jo sellasen reilu 11kg :eek: No empä tiedä, ehkä en niin paljon oo sitten seurannut syömisiä :whistle: :ashamed:

..Kärsiikö jotkut muut ihan naurettavasta unohtelusta? Täällä ainakin minä unohdan lähestulkoon kaiken, oikeen välillä naurattaa miten se on mahdollista!
Yks päivä piti tulla teille tästä aiheesta juttelemaan, mutta unohdin mitä piti kirjoittaa.. Hehe :LOL:

Aurinkoista keskiviikkoa! :D

 
AnQ
Huomenia! :flower:

Äää, täällä on vaan harmaata ja masentavaa, eiköhän kohta taivas ala sylkemään vettä - mie haluan auringonpaistetta :snotty:

Tän aamun neuvolakuulumisia:
Rv 31+0 (27+1)
Paino +700 g (+218 g)
Turvotus - (-)
RR 129/74 (122/81)
Pissa puhdas (puhdas)
Sf-mitta 26 (23)
Syke 146 (153)
Liikeet ++ (++).

Vauvan asennosta ei kovin varmaan osannut sanoa mitään, ei kuitenkaan siltä tuntunut, että olisi RT. Samaa oon itsekin epäillyt, kun potkut ei tunnu siellä, missä pitäisi :D Oletettavasti majailee vielä poikittain, onneksi tässä on vielä reippaasti aikaa muljauttaa itsensä oikeaan asentoon! Esikoinen oli vaan tässä vaiheessa RT :kieh: Seuraava käynti onkin nyt sit jo kahden viikon päästä, outoa.

Paljon tsemppiä kaikille vaivoista kärsiville :hug: :flower: Onneksi loppusuora alkaa vähitellen häämöttää!


Rebeska
, miulla on kans noussut paino nyt ekaan neuvolakäyntiin 11 kg. Päätin, et yritän jäädä alle 15 kg, katsoo nyt miten menee.. Terkka ei ollut huolissaan painonnoususta, oon ollut siis ihan normipainossa ennen raskautta.

AnQ + tyyppi 31+0 POKS :heart:
 
Mulla painoa oli tullut viime neuvolaan mennessä rv 28+5 12,2kg :ashamed:
Nyt varmaan paukkuu jo 15 kg maanantaina poikki....
Mulla on aina tullut painoa suht samanverran
13kg
18kg
20kg
11kg
16kg
16kg
15kg
Bmi ollut aina ennen raskautta 19-20.Että kai mulle sit kuuluukin tulla painoa ton verran :whistle:
 
täällä neuvolaan meno tänään, joten kuulumisia myöhemmin sieltä :)

Täällä monella oliki hyviä kuulumisia :flower:

Tänne ei mitää erikoisempaa...poika möyryää niin paljon tuolla masussa, jos vertaa esikoiseen :) :heart:

Täällä vaan välillä hermo kiristyy ton 1.5v kanssa..liekkö jotain uhman esiastetta |O Ei syö, kitisee, mikää ei oo hyvin...

No, tälle aamulle ei oo viel kitissy, mutta jäi aamupala taas aika minimaaliseksi :/

vauvis ja allu 30+2
 
Tänne sitten rantautui flunssa :headwall: Olo on kuin jyrän alle jäänyt. Onneks pojalla ei kuitenkaan vielä oo tullut, joten hän pääsee mukilaan.

Maanantaina neuvolaan, luulenpa että taas toi paino on vähän noussut. Mutta jos ajattelee että mulla on toi paino ekasta neuvolakerrasta vielä vähän pienempi niin ei kait se sitten mitään väliä jos hieman tulee. Jotenkaan vaan en haluais tähän ylipainoon yhtään lisää kiloja..

Maijamehi ja Toukka rv 33+3
 
PAINOSTA painonnousuhan riippuu myös BMIstä ennen raskautta. jos pieni niin normaalia että nousee enemmän kun jos ylipainoinen raskauden alkaessa. esikoisen kanssa BMI mulla 18 ja ekalla käynnillä sanottiin että saa nousta kunnolla että sitten on "imetysrasvaa". nousi 13kg. toisen kanssa BMI oli jo 22 ja silloin nousi samanverran. nyt BMI 24 ja taitaa nousta samanverran. mutta en nyt jaksa stressata, kyllä se tippuu sitten synnytyksen jälkeen. isoa vauvaa en halua joten sen takia en haluaisi painon kovasti nousevan (vaikka pieni painonnousu ei tietty takaa pientä vauvaa) mutta mä en voi mitään sille. mä lenkkeilen ja liikun muutenkin päivittäin ja syön vähän ja kiloja tulee kuitenkin...

me mennään tänään hotelliin miehen kanssa yöksi. saatiin häälahjaksi mutta ei olla vielä käytetty. ekan kerran kun lapset hoidossa (2&4v) eikä mua ollenkaan huvittaisi lähteä koska en raaskis jättää heitä mutta mies haluaa välttämättä että mennään nyt ennen 3. syntymää koska 3 lasta kukaan ei jaksa sitten ottaa hoitoon ;) ja kun toi nyt ilmaiseksi saadaankin. eli eiköhän mun oo vaan purtava huulta ja lähettävä mukaan... miehen vanhemmat tulee meille yöksi. lapset rakastavat isovanhempiaan, mä en vaan osaa luopua... "korvataan" sitten lapsille menemällä huomenna aamulla korkeasaareen :)

nyt vattuteen keittoon...

caroline 30+5
 
Huomenia!!!
Täällä ollaan reisuusta palattu ja kirjoittelen nyt aluksi omat kuulumiset ennenkuin aloitan lukemaan nuo monet sivut teidän kuulumisia =)
Eli siis viime perjentaina kävin äitipolilla kontrollikäynnillä (kun aiemmin oli niitä ylävatsakipuja). Otettiin verikokeita ja vauva ultrattiin. Kaikki oli ihan hyvin. Verenpaine vähän oli koholla. Ultratessa vauvalla kaikki oli hyvin, paitsi että vauva on kuulemma tosi iso ja sen takia vauvan kasvua seurataan nyt äitipolilla kontrollikäynneillä. Onko muilla kokemusta tällaisesta et on sanottu et vauva liian iso???? Eli perjantaina oli rv 32+5 ja vauvan painoarvio oli 2500g. :eek: Mulla on kauhea synnytyspelko, esikoisen synnytyksen vuoksi ja nyt pelottaa vielä enemmän et kuinka ison vauvan joutuu synnyttää :'( Onko kenelläkään kokemusta et käynnistetäänkö synnytystä koskaan aikasemmin vauvan koon takia??? Mä en uskalla synnyttää mitään lähes viiskilosta... Apua, kertokaa jos kokemuksia!!! Kohdunsuun tilanne myös katsottiin ja kohdunkaula on kuulemma pehmeä ja kohdunsuu sormelle auki, normaalia??
Eilen tultiin tosiaan reissusta ja oli tosi mahtava reissu pe-su oltiin Jyväskylässä, käytiin siellä Peukkulan seikkailumaassa ym. Su-ti oltiin Ikaalisisissa hotellissa. Siellä käytiin Titi-nallen talossa ja kylpylässä pulikoimassa. Mahtava reissu kaikinpuolin, ja mikä tärkeintä, meidän 3-vuotias oli niin onnellinen!!!
Vadelmanlehtiteetä aloin juomaan eilen ja ei ole kyllä hääppösen makusta, toivottavasti auttaa jotai ku väkipakolla sitä koitan juoda.. onko muilla auttanut?
Nyt täytyy lähtee laittaan ruokaa ja peseen pyykkiä, tuun lukemaan teidän jutut paremmalla ajalla =)

Jonetta ja pikku-veeti 33+3
 
Täällä kans yks huonomuistinen. Välillä saatan sanoo asiat miehelle kahteen kertaan ku en muista että joko asian sanoin, tai sitten kysyn että sanoinko jo siittä ja siittä. Ja välillä jopa unohan mitä olin menossa tekemään ku mietin että miksi tulinkaan tänne(sim keittiöön) :LOL:

Mulla on paino noussu plussauksesta tähän hetkeen 8kg. Nyt viimeset 10 viikkoa on pysyny samana. Ärsyttää ku en heti alusta asti seurannu syömisiä. Ja tiiän että varmasti tulee vielä nousemaan kilon tai kaks ennen synnytystä, ja sekös se ahistaa. Vähän turhankin neuroottisena nyt seuraan tuota painoa ku käyn monta kertaa viikossa puntarilla että eihän vaan oo noussu :ashamed:

Täälläkin pitäs hommata pojalle isompien sänky että saatas tuo pinnis vauvalle. Eilen käytiin Kontista kattoon, niin 65? vanhasta ja käytetystä sängystä :eek: Tuohon hintaan on jo sama ostaa uus. Tosin meillä kyllä on matkasänky jota voi käyttää jos ei satu ennen vauvan syntymää löytymään uutta sänkyä pojalle.

Mitenköhän Sirri jakselee?

Marlin ja
 
Ainniin. Aika ihme ettei täällä merkata tuota vauvan tarjontaa neuvolassa. Neiti kuitenki ollu jo viikosta 26 rt:ssa. Esikoisen aikaan kävin eri neuvolassa ja siellä merkattiin aina viikosta 28 eteenpäin tarjonta.
 
mäkin mietin että miten ihmeessä te jotku "keräätte" niin vähän painoa koko raskausaikana? =) Teille ei ilmeisesti kovin herkut maistu, toisin kuin täällä..edelleen :ashamed:

Neuvolakuulumiset :
Painoa tullut +327g/vko
RR: 124/78
pissa: puhdas
SF: 27
Syke: +
Liikkeet : ++

Se oli sitten viimeinen lääkärineuvola. Lääkäri kirjoitti lähetteen äippäpolille raskausviikolle 34-36, häntäluun murtumisen takia, ja mainitsi että olisi hyvä keskustella myös siitä kun on ongelmia tuon kohdunsupistumisen kanssa :/

jonnuli Mä myös pelkään kuollakseni leikkausta, saas nähdä mitä lääkäri suosittelee tuolla äippäpolilla synntystavaksi. Pidän sulle paljon peukkuja että teidän masuasukki kääntyy rt:aan :hug:

Kesälomareissuun lauantaina, juhuu !!! eli eipä ole mahdollisuutta pariin viikkoon koneella käydä, mutta palaan kyllä lukemaan kuulumiset :wave:

Marsa & Nyytti 28+6
 

Yhteistyössä