Elokuiset 2010 joulukuussa

Alkuperäinen kirjoittaja neitim:
Huomenta ! Selkäkipu .. siis eilen alkoi yhtäkkiä aivan järkyttävä selkäkipu ja kesti koko loppupäivän , sen olisin kyllä voinut jättää väliin , mut mietein että maha ei toiminut eilen kunnolla , että liekö siitä johtunut kipuilu .. toivottavasti eikä siitä että nyt sitten selkäsäryt alkoivat ja jatkuu koko odotusajan .

neitim
huomenta!
TÄÄLLÄKIN eilen kovaa selkäkipua vasemmalla puolella, alhaalla. meinas jalat mennä alta illalla kun lähdin sohvalta. :eek: ja todettiin sitten että jotain hormonaalista sen on oltava, koska mitään muuta ei ollut tapahtunut, ja se meni sitten tunnin sisällä ohi eikä oo nyt aamulla ollut niin pahana. siis tosi palottavaa. mietin että jos tää on tämmöstä sitten koko raskaus, ja kaikkee muutakin kamalaa tuli mieleen. ja nyt vaan tunnustelen itseäni, että onko olo samanlainen kuin ennenkin. .... kyllä vähän ellottaa ja heikottaa, mutta aika hyvin sain noille kersoille aamupalat nokan eteen ja itsekin söin, ja tiskitkin sain koneeseen. ... ei oo helppoo ei. no, ei saa antaa negatiivisille asioille valtaa, vaan täytyy ajatella positiivisesti. ja parempi olis kun ei kauheesti lukis täällä netissä pelottavia juttuja. :(
väsymys edelleen vaivaa: illalla menin lasten kanssa samaan aikaan nukkumaan 21.30 ja aamulla en meinannut ylös päästä ennen kahdeksaa.

dreamer78 rv7+5
 
täällä palstalla onkin todella ahkeria kirjoittajia :) täytyy käydä kyllä päivittäin, jotta pysyy mukana :D

imetyksestä kyssäri; saako raskaana ollessa imettää? meillä siis tuo esikoinen reilut puoli vuotta. hän oli varmaankin ensimmäinen, joka vaistosi uuden vauvan tulon; lopetti nimittäin tissin syömisen. täysimetyksellä mentiin siihen saakka. nyt kuitenkin aamuisin vielä imee. onko mitään syytä, miksi ei saisi enää imettää?

vähän jännittää tuo 1v2kk ikäero lapsilla, mutta sitä kyllä haluttiinkin :) ihanaa tämä odotus, kun ei tarvitse olla töissä, kun on esikosta vielä lomalla ja sit kerkee pitää kaikki pitämättömät lomat ja sit alkaiski jo uus äippäri :) mutta toki varmasti "väsyttävämpi" raskausaika, kun enää ei voikaan lepäillä silloin kun huvittaa, toisin kuin esikoista odottaessa :)

mulla ei ole ollut muuta oiretta, kuin vähän sellaista öllötys-oloa ja maha on kyllä turvonnut. mietin vaan, että miten saadaan salattua tämä raskaus sinne np-ultraan asti :) lähimmälle ystävälleni olen ainoastaan kertonut ja muut saavatkin sitten odottaa sinne vk 12 asti, elleivät itse aiemmin hoksaa :)

sunshine ja masuasukki rv6?
 
Heippa! Tänne on tullu nyt niin paljon tekstiä etten nyt ehdi kaikkea lukea läpi.. Kirjoittelen sitte paremmalla ajalla lisää.. Mulle tuli ekassa raskaudessa 20kg lisää tytöltä ja maha levis kyl jokasuuntaan. Oon kyl suurimman osan saanu pois. nyt ei toivottavasti ihan niin paljon tulis.. Täällä on edelleen oireetonta.. väsynyt kyllä olen ja alamasu pullottaa. Muuten ei mittään. Me ollaan päätetty et kerrotaan vasta sitte np-ultran jälkeen tulevasta vauvasta jos kaikki on ok. Mulla se on 15.1.2010 ja rakenneultra on sitte 15.3.2010. Ihana kun on saanut jo laitettua joulua kotona ja lahjat ostettua :) Hyvää joulua kaikille etukäteen!!!

-Jonetta ja peukaloinen 7+6-
 
Huomenia!

Sunshine, saa imettää. Jos tulee jossain vaiheessa supistelua niin sitten pitänee lopettaa. Mulle sanottiin että lapsi luultavasti itse vierottautuu koska maidon maku muuttuu. Näkyyhän tuo maistuvan vielä meidän 10kk naperolle :)

Kylläpäs ällötti aamulla kun avasin jäääkaapin ja siellä haisi eilinen nakkikeitto :x
Kenties tästä se alkaa :D
Turvotuksesta ei mitään tietoa... taas yksi asia joka pistää huolettamaan. Turvottaako kaikilla muilla??

evi-ta, tulehan sitten kertomaan ultrauutiset!

MiljaK ja salaisuus 6+0... hope so
 
erka Samassa veneessä ollaan. Voi että kun olisi enempi rahaa niin menisin jo ultraan. Tosin tällä paikkakunnalla on vain sellainen kiertävä yksityinen joka tuskin tulevalla viikolla täällä on joulun takia. Pakko vain sinnitellä!
Ja tosiaan ei mullakaan tissikipuja ole vaikka niitä kuinka hinkkaisin. Oudon tuntuiset ne vähän on mutta se johtuu imetyksestä..
 
Sartsa83
n11na Hehe.. mut klementtiinithän ovat niin hyviä!!! :LOL: Mä havaitsin tänään aamulla että saarioisten vaalea karjalanpiirakka jossa oli päällä aika rasvanen balkaninmakkara ja juustoa, ei uponnu. Alko tökkii heti alkuunsa. Mut nälkä ois silti. :D
 
MiljaKen muista oonko tänne ketjuun kirjoittanut mutta mulla siis ensimmäisestä lapsesta oli kovat tissikivut mutta kuopuksesta ei ollut (heillä ikäeroa vain 1v4kk) ja nyt tulisi ikäeroa uudella vaavilla ja kuopuksella 2,5v. Mulla edelleen tulee vähän maitoa ja ajattelinkin että kun rinnat ei oo edellisistä raskauksista "palautuneet" niin tämä raskaustila ei varmaan oo rinnoille nyt mitenkään uusi joten ehkä siksi ei rinnat kipeydy.
 
kiloista, mulle on tullu aina vaan 7-12kg ja toivon ettei sen enempää tulis nytkään =) kunhan tästä alkukammotus olosta pääsee niin alan taas syömään terveellisemmin ja liikkumaan normaaliin tapaan.

nukuin sitten viimeyönä 13h :eek: nyt särkee päätä. mitään ei oikeen meinaa saada syötyä, heikottaa ja oksettaa ja nälkä. :x
 
Täällä tasasen oireeton olo edelleen. Väsymystä on jonkin verran, samoin palelua. Samaa mitä tähänkin asti.

Amelie kyseli pinniksistä, ja muistelisin että tuo Stokken Sleepi on myös sellainen josta saa laidan kokonaan pois. Mutta se sitten on siitä kalliimmasta päästä, yli 500 euroo :eek:

Meillä on ultra huomenna illalla. Jännittää ihan tajuttomasti. Toivottavasti kaikki ois hyvin, koska muutenhan se tietäs sitä et joulunpyhät tai välipäivät menis tyhjennellessä...

Mitä kaikkee teillä on tehty varhaiultran yhteydessä? Onks teille tehty normaali lääkärintarkastus samalla?


Noopu ja Nyytti 7+2
 
moron :)

(.) mulla oireet on lieventyny, rinnatka ei ole enää niin kipeät. toisaalta nenä on tukossa vuorokauden ympäri ja maha on turvoksissa. en ole viel syöny mitään, juonu mukin kahvia, mut maha on kova ja turvonnut... kasvojen iho on alkanut puhdistumaan mun aikuisen näppylä/finni-ihosta, jee! raskauden ihania puolia, sileä iho ja paksut pitkät hiukset. jotka katoaa kun on synnyttänyt, sit alkaakin hiuskato :whistle: ja ärhäkkä finnikausi :x

noh, pikavisiitti

:wave: Sinimarja 5+1

 
Menee varmaan hyvä tovi, ennen kuin ehtii lukea kaiken, mitä ootte kirjotellu ketjun alusta asti B) Mutta nyt jotain raapustusta siihe, mitä ootte kirjotellu viime aikoina:

nimet: Me tykätään miehen kans suht vanhoista nimistä, ja kun esikkoa ootettiin, niin pojalle keksi vaikka mitä nimiä, mutta tytölle ei millään, ainakaan sellasta, josta molemmat pitäis. No poika tuli sillon, että oli nimiä sitten, mistä valita.

raskausoireet: aiemmassa raskaudessa oli alkupuolella just semmosta ympärivuorokautista äklötystä, mutta en oksentanu kuin ehkä kerran jos sitäkään. Loppuraskaudesta tulikin sitten lievänä raskausmyrkytysoireita. Ja painoa tuli noin 10 kg. Nyt ollaan vasta niin alussa, että ällötystäkin on vain ollu hitunen. Toisaalta tämä paha olo voi johtua siitäkin, että innostuin pitkän tauon jälkeen rehkimään salilla ja aika jumissa on kaikki lihakset ollu pari päivää, mitä tuota ällötystäkin on ollu.

Me kerrottiin viimeks odotuksesta joskus viikoilla 10, ja nytkin ehkä ootettais kauemmin, mutta joulupöydässä asia paljastunee, sillä mun mielijouluherkku on graavilohi. Anoppi ja oma äiti varmasti arvaa siitä, etten sitä sitten tällä kertaa ota, niin kuin oli viime raskaudenkin aikana.

Nyt en osaa äkkiseltään kommentoida kenellekään suoraan mitään...pää lyö tyhjää, mutta tsemppiä niille, jotka menossa ultraan, että olisi kaikki hyvin! =)
 
Huh, kun on taas paljon tekstiä! :eek: Meni varmaan puoli tuntia kun luin kaiken tänne tulleen tekstin - ja olin vain yhden päivän pois! :D

Jokos kaikilla on joulusiivous tehty? :)

Omaa napaa.. Oireet on vähentyneet ehkä. Masuun kyllä nippailee välillä ja esim. yöllä kun käännyin nopeasti, heräsin kovaan kipuun, joka kyllä lakkasi melkein heti. Ilmeisesti repäisykipu? Väsymys on kamala, mutta pahoinvointi on lähtenyt lähes kokonaan pois. Välillä on kova nälkä ja välillä ei maistu ruoka yhtään. Nännit on vähän arat, ajoittain, mutta mun mielestä tissit on pienentynyt lähes normaaliin kokoonsa. :eek: Mies on kyllä eri mieltä. En tiiä, ehkä oon vaan vähän hysteerinen kun on kauan toivottu esikoinen kyseessä.. Pitäis nyt vaan olla rauhassa ja nauttia. Oonko mä ihan outo vai onko muilla samanlaista? :)

Ihanaa sunnuntaita teille kaikille! :)
 
Nyt alko sitten se kahvi maistumaan pahalta! Jee :D :D Äsken join reilun mukillisen kaffea, ja taidan kohta mennä halaamaan pönttöä :x

MiljaK
todellakin turvottaa! nyt vasta viikot 5+ jotain, (heh en vielä laske) ja housut painaa. Tuntuu että ummettaa ja että kokoajan olis ilmaa vatsassa.. Onneks on joululoma, ja saa kulkea verkkareissa. Viimeksi pistin mammafarkut rv 9/10 jalkaan, kun ei nappi menny enää kiinni. Sit olikin seuraavat 4kk masu tasan samankokonen eli turvotus korvaantui pikkuhiljaa vauvamasuksi, ilman että oikeestaan huomasi..

tänään jouduin kertomaan omalle mummille, että en voi alkoholillista glögiä ottaa kun on tälläinen "tila". Oishan sitä voinu onnitella, eikä kysyä että oliko vahinko :kieh: Eli taas pääsee tämä nuori ikä ja keskeneräiset opiskelut nostamaan päätänsä näissä äiti jutuissa. Että vituttaa! Mites muilla on suhtauduttu???? Omat porukat oli ihan ok, ja onnitteli kovasti :D
 
jennik, auts! :eek: Inhottava että jouduit tollaista kuunnella! :hug: Ja sulla on jo toinen lapsi kuitenkin tulossa.. Tsemppiä ja älä välitä tuollaisista kommenteista! :heart:

Oon kertonut raskaudesta vasta parille hyvälle ystävälle, jotka on suhtautunut uutiseen ihanasti ja positiivisesti. Oon kuitenkin henkisesti valmistautunut (tai siis yrittänyt valmistautua) kuulemaan tuollaisia päivittelyitä vanhemmilta ihmisiltä.. Vaikka täytän kohta 24 v., ammatti on hankittuna jne. jne., mutta luulen et silti joudun tuollaisia kommentteja kuunnella, koska nykyisin niin monet saa lapsensa vasta 30+ -vuotiaina. Ärsyttäviä tuollaiset kommentoijat ja arvostelijat joka tapauksessa..

Gallupia voisin minäkin tehdä.. Eli te, joilla on jo lapsi/lapsia, oletteko joutuneet paljon kuunnella arvosteluja/neuvoja/päivittelyjä suvulta ja vierailta ihmisiltä lapsen kasvatuksen sun muun suhteen? Mua varoteltiin, että äitejä saa sitten arvostella kaikesta.. :|
 
Jokohan uskaltais liittyä joukkoon..?
Päivät kuluu vaan niin hitaasti...

Piipahdin Verkkoklinikan puolella, missä vietin viime raskauden :D mutta aika hiljasta oli..

Kolmatta odotetaan.
Toisaalta ei vielä oikein usko ja uskaltais ääneenkään sanoa ja toisaalta on vaan niin raskaana ;) (ja turvoksissa!!)
Kuudes raskausviikko alkaa tänään ja pahoinvointia odottelen. Viime raskaus oli aika oksentamista jo alkuviikoilta.

Äitille oon kertonut, muut saa vielä odottaa. Hankalaks tosin meinas mennä pikkujouluaikaan syömisten ja juomisten kanssa.

Väsyttää ja palelee,
M ja Rusina 5+0
 
Mulla oli ekan ja tokan väliä 1v2kk ja risat,eli esikko oli vajaa 6 kk kun aloin oottaa kakkosta.Kaikki meni hyvin,esikoinen oli hyvin rauhallinen ja tyytyväinen vauva ja oppi kävelemään jo 11kk.Söi itse ja puhui paljon,varsin omatoiminen tapaus siis.Imettäessä kakkosta mulla oli esikko kainalossa ja luin kirjaa.Mustasukkaisuutta ei ollut ollenkaan.Ja onneksi esikko oli rauhallinen ja tyytyväinen kun kakkonen huusi elämänsä 4 ekaa kuukautta :saint:


Me tullaan saamaan varmasti vettä niskaan kun uutinen paljastuu,siksipä pidän sitä omana onnellisena salaisuutena mahd pitkään :D

Jeps ,huomenna ultraan jännää :whistle: Kunhan ei olisi kahta kyydissä :ashamed:
Illalla vasta pääsen sitten kuulumisten kanssa....
:wave:
 
Ihanaa tänään käytiin kaupassa hommaamassa viimiset joulu jutut. Nyt vaan ootellaan torstaita =) :xmas:

Mulle tuli viime raskaudessa n. 6.5kg ja n.4 päivää synnytyksen jälkeen painoin jo 1kg vähemmän kun ennen raskautta. Toivottavasti nyt menis samanlailla :D

Samat oireet jatkuu mulla. Vähän ällö olo välillä ja turvottaa, väsyttää ja paleltaa. Voi kun pääsis jo sinne ultraan... Haluis saada varmistuksen että kaikki on kunnossa . Mun äiti ja siskot tietää jo tästä raskaudesta ja miehen vanhemmille ilm. kerrotaan jouluna.

Hyvää sunnuntai päivän jatkoa kaikille elomassuille :D
 
Moi! Mulle on tullut uus raskausoire :D nimittäin itkettää helposti (huomasin kun luin teidän viestejä niin kun kerroitte kertoneenne jo lähimmille raskaudesta niin jotenkin eläydyin ja tippa linssissä :'( :LOL: . Ihan hassua! Itse yritän olla ultraan asti kertomatta kellekään. En tiedä miten onnistuu koska äitini yleensä huomaa KAIKEN. Ja hän on jouluna meillä tosiaan monta päivää putkeen... Haluaisin niin kovasti kertoa mutta en uskalla vielä!
sunshine25 se pieni ikäero meillä näin jälkikäteen ajateltuna oli sekä raskasta että mielekästä =) . RAskasta siinä mielessä että molemmat oli koliikkivauvoja (ensimmäisellä jatkui jopa 8kk ja toisella 6kk). Eli yöunet jäi minimaalisiksi. Vuorokausirytmit olivat varsinkin esikoisella alkuun ihan päin honkia. Toisaalta esikoinen ei ollut vielä ehtinyt uhmaan kun kuopus syntyi joten siinä mielessä oli helpompaa. Nyt mulla on molemmat lapset uhmaiässä ja painavat enemmän ym. eli nostelu ja jatkuva "ryppyily" vie energiaa. Molemmilla luja oma tahto (samanlaisia jästipäitä kuin vanhempansa ;) ). Tekevät siis pahojaan sen minkä kerkeevät...Vaipparalli oli kyllä melkoista silloin alkuun kun molemmilla vaippapeput. En silti tekisi mitään toisin.! Niin ja unohdin mainita että esikoinen on aina ollut todella huono syömään ja ruokapöydässä "taistellaan" edelleen. Kuopus on hänestä ottanut mallia eli hän söi alkuun oikein mukavasti mutta nyt on alkanut nirsoileen että iso osa ajasta menee päivittäin noihin syömisjuttuihin.
 
jennik Mua pelottaa kertoa äidilleni raskaudesta koska hän on sitä mmieltä että kaksi riittää ja itseasiassa hän oli aikoinaan sitä mieltä et yksi olis ihan sopiva. Aikoinaan kun ilmoitin kuopuksen tulosta niin hän päivitteli ja oli aika kauhuissaan kun niin pian toinen. Oon tässä vuoden sisällä ottanut useampaan kertaan puheeksi (valmistellut häntä) että haluun kolmannen tässä joskus ja hän on tyrmännyt ajatuksen heti. Tavallaan ymmärrän hänen näkökantansa koska hän on ollut suureksi avuksi lastenhoidossa ja on jo vanha ja kuulemma voimat hiipuu. Mulla ei ole sisaruksia ja muilta en ole saanut apua juurikaan jos olen tarvinnnut joten silloin olen häneen turvautunut. Hän kuitenkin siis rakastaa yli kaiken lapsenlapsiaan :heart: . Anoppi varoitteli mua silloin kun kerroin kuopuksesta että raskasta tulee olemaan kahden pienen kanssa...Muista tutuista en tiedä miten suhtautuvat enkä niin välitäkään. Tässä on kyllä ympärillä monilapsisia perheitä useampia että varmaan ihan hyvin ottavat asian. Työpaikalla sittten taas voi olla toinen ääni kellossa koska oon nyt neljättä vuotta pois työelämästä ja sitten tämä kotonaolo jatkuisi ehkä seuraavat kolme vuotta vielä.
 
Heips, täällä joulusiivous alkaa olla tehty, siivosin tytön vaatekaapin (pienet pois ja isompia vaatteita tilalle) ja jopas tuli siistiä. Meillä tyttö vielä nukkuu meidän makkarissa, niin vaatteet on vaatehuoneessa vaipanvaihtopisteen viereisissä kaapeissa. Pitäis aktivoitua nyt vuoden vaihteen jälkeen laittamaan tyttö omaan huoneeseen - ja siirtää sit sinne myös vaattteet yms.. mutta en ole hennonut vielä ja nyt kun meni hoitoonkin, on jo muutosta siinä kerrakseen.

Mun piti eilen illalla paketoida ne lahjat, mutta heti kun olin kirjottanu täällä ja nousin koneen ääreltä niin tuli niin järkyttävä huono olo, ettei vaan voinu mitään ajatella tekevänsä. Pötkäilin siis pari tuntia ja sit luovutin, menin nukkumaan. Nyt paketit on kuitenkin paketoitu, talo siivottu (pölyt vielä pyyhittävä) ja just mies meni hakemaan pizzaa. Mun on niin tehny mieli pizzaa ettei mitään rajaa - mä taas näköjään syön kaikkea mahdollista suolaista ja rasvaista, mandariineja menee muttei ne himota lainkaan. Argh, pelottaa jo nyt että miten paljon paisun jos tämmösiä tekee mieli, mutta eipä näille mieliteoille oikein mitäään mahda.. :whistle: Mulla onneks on nyt kuiteknin semmonen reilut 10kg vähemmän painoa kuin esikkoa alkaessa odottamaan. Eli reilut 20 kg vähemmin kuin loppuraskaudessa esikolla. No, semmosta massaa en kyllä enää halua, pitää vaan toivoa ettei nämä mieliteot kasva ja jää pysyviksi :headwall:

Niin siitä kertomisesta, mä sanoin jo että mua inhottaa kyllä kertoa kun tiedän mikä taivastelu alkaa näin pienestä ikäerosta. Meillä sinällään mummot ja pappa ei ole hoitanu tyttöä kuin n. 1.5 päivää yhteensä tähänkään saakka, joten niiden eloa ei kyllä rasita vaikka tehtäisiin vitoset.. mutta se yleinen jäpätys mikä alkaa niin ei vaan jaksais. Plus että mun äiti on se pirujen maalaaja, se on jotenkin niin lukkiutunu siitä mun siskon lapsesta kun hän on hiukan aivoistaan vioittunut raskauden aikana, niin se sitten osuu ja uppoaa joka kerta hänen mielestään. Esikoista odottaessakin soitteli päivittäin ja oli täysin varma että joku oire/oireettomuus merkitsee että kaikki ei ole hyvin. Mrh.. eli jos saisin päättää, kerrottais terveiset synnytyslaitokselta vasta :D Sisko varmaan ottaa ihan jees, tosin muutamalla kaverilla kun on pieni ikäero lapsilla, niin kyllä sekin jaksaa sitä päivitellä että ei käy kateeksi.

Jepsus, niin turvotusta iltasin on kyllä täällä ja huomaa että kun suolasta syö, niin se imasee kaikki nesteet samointein... eli olen tämmönen pieni pallero täällä jo :LOL:

Kirjottelen varmaan vielä täällä ennen joulua, töissäkään kun ei nyt enää parina päivänä ole ihmeitä....hyvää sunnuntaita ja joulunodotusta kaikille!

Runttis ja toukka 5+4
( niin ja tein vielä tänä aamuna digitestin johon tuli: raskaana +3 eli ihan tukevasti kuudennella viikolla ollaan :LOL: :LOL: :LOL: )
 
tervetuloa uusille !
Tuli koitettua tänään ekaa kertaa tupperin kerrosjumboa ja keittelin riisipuuroa 15min ja sitten vaan purkkiin muhimaan lopuksi .. sitten nuoremman kanssa päikkäreille ja puolentoista tunnin päästä olikin valmista lämmintä riisipuuroa :)
Ajattelin että voisi tuota käyttää useamminkin ja tähdä mannapuuroa yms. ja jokainen ehtisi syödä vielä lämmintä puuroa !

neitim
 
Sartsa83
Apua kun oli tullu taas tekstiä! Ja vastahan mä täällä päivällä kävin. :LOL: Hih, huippua! :D

Tervetuloa uusille ja onnea plussasta!!! :heart: :wave:

jennik Täällä oli kans tänään eka päivä kun alko kahvi ällöttää.. muutenkaan ei oo tänään ihan normisti pystyny syömään. Oli tossa koko aamupäivän aika pitkälle tonne kolmeen asti tosi ällö olo. Koko ajan oli hilkulla etten menny halaamaan pönttöä, mutta sain nieleskeltyä oksun pysymään sisällä. :D ... Mulla on tänään jotain 7 (7+1) ja on ollu jo viikon päivät niin ettei mee kunnolla enää vanhat farkut kiinni ja maha pömpöttää. Mulla tää on eka raskaus, mutta taidan varmuuden vuoks käydä shoppaan mammafarkut uuden vuoden alla. On sitten housut joita alkaa käyttää kun ei pysty enää yhtää pitää muita. :)

neitim Oi miten hyvä löydös tuo tupperin kerrosjumbo! Tarviikin tilata se kaverin kautta jahka tässä rahatilanne paranee. :) Saa tosiaan puurot pysyy lämpimänä vähän pidempään. :) Kiitos tästä neitim! :hug: :heart:

 

Yhteistyössä