***ELOKUISET 2010*** HEINÄKUU !!! 14 Vauvaa syntynyt !

Huomenta

Pikainen kyssäri: Onko kenelläkään muulla tullut huonoa oloa kylkimakuullakin? Kun selällään en ole pystynyt olemaan pitkiin aikoihin, mutta nyt on pari kertaa tullut jo kylkimakuullakin todella huono olo ja tuntuu ettei henki kulje :( Aiemmin on auttanut asennon tai siis kyljen vaihtaminen.

Tänä aamuna kun heräsin niin kummallakaan kyljellä ei ollut hyvä olla, hengittää oli vaikea ja muutenkin huono olo :( Kokeilin vaikka mitä asentoa, mikään ei auttanut, kun nousin ylös se helpotti hengitykseen, mutta sitten rupesi koskemaan ylävatsaa (en osannut erottaa onko suppareita vaiko mitä, ainankaa rennie ei auttanut, sitäkin kun kokeilin..), oksettikin..

Nyt pari tuntia myöhemmin olo on helpottanut ja kutakuinkin normaali.. Jos sitä näin loppuraskaudesta voi sellaiseksi edes sanoa!? :LOL:

Tuntuu vaan että onko vauva jo niin iso että se painaa jotain suonia jo kylkimakuullakin?!? Vai mistä on kyse, karseen tuntusta vaan kun henkeä ei meinaa saada, yhdistettynä inhaan kipuun.. :( Millaista tää loppuraskaus oikeen tulee nyt sit olemaan, edelliset menneet suht vaivattomasti..

Aurinkoista viikonloppua kaikille!

Emppux ja Aarre 35+6 :heart:
 
Huomenia!

Emppux,jos se vauva on vain niin ylhäällä vielä, että asento kuin asento tekee huonon olon?

Mun pitäis lähteä hakemaan tytön kanssa retkijakkaraa huomista varten, luvattu hirveetä hellettä ja pitäis päivä viettää auringossa... huh.. mutta on kyllä aika hienoa, päästä melkein parin vuoden tauon jälkeen ihan oikeelle livekeikalle B)
 
Moikkelismoi!!!!
Piitkästä aikaa laitan minäkin kuulumisia :) Mulla äitiyslomaa jo kaks viikkoa takana ja vauvan vaatteita ja muita tarvikkeita laitellut.
Kestovaipoista kysyisin niitä kokeilleilta, ainakin neitim käyttänyt :)
Kuules oletko minkä kaavan mukaan tehnyt niitä sisävaippoja ja kuoria?
Joku sanoi, että imsevimse vaipat olis ainakin hyviä, onko kokemuksia?
Kokeilin niiden kaavojen mukaan tehdä S koon vaippoja. Tuntuu vaan tosi pieniltä.
Miten tuo villahousujen neulominen, millä mallilla olette tehneet? Kokeilin tuota ottobren mallia, onkohan se hyvä?
Mä olen koko ajan ollut ihan kestoilua vastaan, ajatellut, että en kuitenkaan lasikana ihmisenä jaksa, mutta nyt ihan hurahtanut :LOL:
Mulla oli noussut paino viikon aikana 1,5 kg ihan hurjaa. Oli pientä epäilyä raskausmyrkytyksestä, kun verenpaineetkin koholla. Saa nähdä miten menee loppuraskaus, kun tähän asti sujunut niin hyvin. Neulolalääkäri totesi, että meillä ei varmaan synny kovin paljon etuajassa, kun vauva majailee vielä ihan ylhäällä.
Mä kans olen täällä arponut ja pelännyt miten mahtaa tunnistaa, kun pitää lähteä laitokselle. Mulla ei ole vielä edes supistellut yhtään.
Heinis ja pikkubotti 36+4 hui :eek:
 
Huomenta! No niin nyt on sit melkein kaikki vauvanvaatteet pesty ja laitettu,olen tässä ahkeroinut paripvää :D sairaalakassiakin jo olen aloitellut pakkaamaan,jotakin vielä puuttuu.
tuntuu tosi kivalta kun sain laitettua tavaroita ym. jotenkin ollut muissa maailmoissa.Pikkunen möyrii tuolla massussa niin kovasti,että kipeetä tekee :kieh: öisin jos tyyny katoaa jalkojenvälistä niin alkaa armoton särky nivusissa se on ollut ihan uutta tässä mun tilassa.
Voimia ja jaksuja kaikille ja vielä näissä helteissä B) .

lolu34+4 :heart:
 
Huomenta :flower:

Mulla on SE päivä eli JEE poks 33+0 :D tästä alkaa taas seuraavan lauantain odottelu :whistle:

Sitten kyssäriä - milloin se liikelaskenta pitäs olla "pätevä". Siis loppuraskaudessahan on se että 10liikettä/ tunti, mutta oisko se jo nyt 33 viikolla?
Yöllä kävin normaalisti vessassa ja aina vessassa käynnin jälkeen on mahassa alkanut yöllinen jumppa mutta viime yönä ei mitään :eek: Nukahin muutaman tunnin ja aamulla yritin taas kaveria tökkiä, mutta vaisuna on. Söin aamupalan ja oon nyt tässä tunnin verran kuulostellu ja kyllä jotain liikkeitä ja kääntymisiä olen tuntenut, mutta selkeästi normalia rauhallisempi on :/ Pitäsköhän nyt olla huolissaan vai voisko vauvelikin olla väsähtänyt eilispäivän matkustamisesta.

Synnyttämään lähtemisestä mulla ei silleen ole kokemusta kun kumpikin käynnistetty siten että mitään tuntemuksia ei ole ehtinyt olla. Varmaan niin käy tän kolmannenkin kanssa vaikka tietysti haluaisin sen "normaali" tavankin kokea. Pääasia kuitenkin että neidillä olisi kaikki hyvin :heart:

UpsyDaisy ja Fiina-neiti 33+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja Murske:
Tuosta synnytykseen valmentautumisöljystä.. Minä löysin sitä luontaistuotekaupasta (Life). Mutta en tiedä, tuleeko sittenkään käytettyä, sitä kun pitäisi hieroa 10 minuutin ajan, jotenki vastenmielistä puuhaa... Jos vaikka vähän sipaisis sitä sinne ja jättäis vaikuttamaan itekseen :LOL:
Joo mullakin jäi välilihan rasvailut mietintäasteelle ku luin että miten se pitää tehä. Luulin että pelkkä öljyn levitys riittää, mutta näköjään ei :whistle:

Mulla kans synnytys käynnistettiin viimeksi, ja mietin että osaako sitä lähtä sairaalaan ajoissa. Synnytys merkattiin alkaneeksi siitä ku supparit säännöllisty, vaikka veet meni 10 tuntia ennen niitä. Ja siis 12 tuntia oli sitten kesto, eli en nyt mikään syöksysynnyttäjä ole :)
Mutta siis, uudelleensynnyttäjänhän pitäs lähtä sitten ku supparit on tullu 2tuntia 10min välein. Ja mielelläänhän pitäs kotona olla niin kauan ku vaan pystyy.

Tänään on tasan kuukausi laskettuun. Mutta ajattelin tuossa että jos parin viikon päästä rupiais vauvaa reenaan ulos ;) Tosin sillä edellytyksellä että neiti on oikeinpäin.

Marlin ja Justiina 35+4
 
Synnytyksestä Mulla oli helppo tietää millon lähteä esikoiselta ku yks ilta yks kaks hulahti vaan lähes sangollinen vettä lattialle ku tulin lenkiltä. Sitte lähettiin synnärille ja supistukset alkoivat seuraavana aamuna.. niitä jouduttiin kyl tehostamaan tipalla. Toivottavasti nytki menis noi veet niin ei tarvis ihmetellä millon lähtee..
Nenäverenvuodosta Mulla on kans ollu sitä joka päivä tän raskauden ajan ja nenä tukkoinen.. neuvolassaki siitä puhuin mut sille ei voi mitää tehdä.
Me9 :hug: onneks kaikki ok. Mulla kans todellaki sellanen olo et sais syntyä jo.. mä en enää jaksa en en en...
Painogallup Mulle tullu nyt vähän reilu 10 kg lisää..

Vietettiin eilen ihana iltapäivä, ilta ja yö miehen kanssa.. Esikoinen (3-v.) mummolassa yökylässä ja me aluks siivottiin yhdessä koti putipuhtahaksi, ja matot käytiin peseen mattorannassa.. Illalla mentiin ravintolaan syömään ja sitte illalla katsottiin elokuvaa ja napsittiin karkkia.. laitto se mies mulle jalkakylvynki ja sain ihanan hartiahieronnan. Sitte käytiin saunassa ja ilta meni muutenki ihanasti. SAi vielä nukkua pitkään näin aamusta..ihanaa :heart: Saattoo olla viimonen kahdenkeskinen ilta/yö nyt hetkeen ja tuli otettua kyl kaikki irti :D Nyt tytsyä jo oottelen kotiin et pääsis sen kans rannalle tai jonnekki muualle ulos ku on nyt jo niin mahtava sää ulkona..

Ainiin vauvantarvikkeista ja sairaalakassista vielä.. täällä on kaikki ihan valmiina ei tarvi enää mitään ostella, laittaa ja sairaalakassi valmiina.. tietysti jotai on mitä viel tarvii mukaan mut ei voi vielä sinne laittaa niin niistä oon tehny listan siihen kassin päälle et muistaa sitte sujauttaa ne sinne lähteissä.

jonetta ja pikku-veeti 35+6 (29 yötä laskettuun aikaan)
 
Emppux, mulla on tosi hankala nukkua kans kun menee henki ahtaalle asennossa kun asennossa :( Pitkä aikaa jo ollu ja yks syy on se kun tämä on niin kauheen korkeella tämä vauva. Tuntuu että kun kylkeä kääntää et on hirvee painekin päässä ku ei henki kunnolla kulje. Alussa oli vain selälteen tuo tunne mutta nyt on pidemmän aikaa ollu kyljelläänkin, ja siks en tahdo saada unta. Inhottaa aivan mennä maate ku tietää että tulee hankala olo ja happi loppuu. Mut helpottaa kovasti kun lukee et muillakin on samanlaista vaivaa:hug:

Muakin huolettaa ihan sikana nyt kun vauva on ollu eilen ja tänään TOSI hiljanen..muutama hento töksäys on tullu mutta ei kunnon möyrintää :( Sama ku Upsyllä et yöllä ku oon vessassa käyny niin tyyppi käy hyppimään ja pomppimaan mut nyt on yölläkin ollu hiljasta. Tämä loppuaika on sit tätä stressiä..kun sais rakkaan hengissä maailmaan :/ Täytyy lähtee ottaan jotain makeaa että alkasko hertta heräileen..Ei ole edes hikannu nyt kun niin monesti päivässä hikkailee..

Jonetalla ollu ihana kahdenkeskinen ilta :heart:

jonnuli ja hertta 35+6
 
Jospa jo ens viikolla ehtis alkaa pesee noita vauvan vaatteita :ashamed: Tuntuu et kaikilla on jo valmiina kaikki mahdollinen, ku mä en tunnu edes ymmärtävän et masuasukki vois syntyä noin 2-6 viikon sisällä. Oon kyl varautunut siihen että yli lasketun ajan menee, mutta sen nyt sitten näkee, kun aika tulee=)

Jospa sitä sitten alkais pikku hiljaa noita ristiäisvaatteita miettimään.. ei tunnu olevan helppoa miettiä mitä laittaa päällensä. Lisäks tarvis jotkut kengätkin vielä miettiä, kun noihin suurimpaan osaan kengistä mun jalat ei mee..

Maijamehi ja toukka rv 35+6
 
Nyt on alkanut synnytys mietityttämään toden teolla!
Eka syntyi noin 9 tunnissa, sairaalassa oltiin 6 tuntia.
Toka syntyi 4 tunnissa, sairaalassa oltiin 40 min.
Kolmas syntyi alle 2 tunnissa, ehdittiin ensiapuun ja 20 min oli lapsi syntynyt.

Nyt siis pitäis tilata ambulanssi kun synnytys alkaa. Mistä mä sen tiedän, että nyt se on alkanut? Ei tunnu kivuliaalta laisinkaan..Ambulanssi ei välttämättä tosiaan edes kerkiä mikäli on vapaana ja minä en tosiaan missään autossa sitten synnytä, anteeks nyt vaan! :ashamed: Huoh...Pääsisköhän sitä pelkopolilla käymään? Jos ne vaikka käynnistäis. Eka lapsi joutui meinaten teholle sitten, eli pelko on tuolla takaraivossa jos vauva syntyy matkalla ja jotain menee vikaan..

Miten muut saa nukuttua? :attn: Musta tuntuu, että käyn vessassa 10 krt/yössä ja sitten kun on nesteet poistuneet niin voi jopa nukkua sen 2 tuntia putkeen kunnes onkin jo aamu.. :kieh:

33+5
 
Siis voi apua! Olin tytön kanssa aamulla hakemassa askosta uusia tyynyjä ja samalla käytiin tarjoustalossa (etin sitä retkijakkaraa huomiselle), niin kotiin tultaessa huomasin, että nyt on unohtunu johonkin mun koko laukku. Lompakko, puhelimet, avaimet..... aaargh! Äkkii takasin kauppaan ja onneks siellä oli laukku palautettu heti - olin jättäny laukun ostoskärryjen juurelle ja napannu vaan likan syliin ja kiitäny autolle (karmee veskihätä ja nälkä niin kiiruhdin...) Joku ystävällinen nainen oli nähny et me vaan tytön kans vilahdettiin ulos eikä ehtiny perään. Mutta huh että meinas tulla jo paniikki, matkalla kun ajoin kaupalle, mietin jo et mitä kaikkia kortteja pitää ilmottaa kadonneeks yms.. taidan jatkossa ottaa vaan käteistä mukaan sen minkä tarviin plus oman vanhan puhelimen, niin ei häviä niin paljoa tavaraa kerralla... kun kerran näin järkyttävän dementoitunut olen! Joskus vielä unohdan tietysti tytön jonnekin! Arrgh... :headwall: :headwall: :headwall:
 
huuh, sunshinella on tosi rajuja synnytyksiä :hug: Mä ottasin kyllä yhteyttä synnärille tuossa asiassa, ja pyytäisin et varmistelis, tai sit neuvolan kautta. Miten muuten, missä tilanteissa ambulanssia pyydetään paikalle?? Mä jotenkin kuvittelen suorastaan itte ajelevani sairaalalle heh... ja mitä se lysti maksaa, siis ambulanssilla kuljeskelu??

Jaaha, nyt silittämään ja sit siivoomaan jääkaappia, likka nukkuu ja mäkin aion ottaa pikku torkut ennenkuin tulee anoppi tänne.

Niin ja mä edelleen sanon, että sohva ja se iso vartalotyyny on tuonu mulle nyt kohtuulliset yöunet. Veskissä toki ravaan minäkin, mut yleensä jostain klo2 lähtien saan nukutuksi kyllä.
 
Mahtava ilma! B) Kyllä säälitti mies kovasti, kun soitin sille äsken.... kun se siellä saunalämpötiloissa huhkii ulkotöitä täysvarustus päällä :/ Mutta onneksi pääsee pian tänne! Lennot tosin vielä varaamatta...

Sairaalakassista. En oo vielä pakannu. Aattelin että kirjoitan listan, mitä kaikkea sinne pitää laittaa, ja poimin tavarat mukaani synnärille lähtiessäni, eihän siinä mene muutamaa minuuttia kauempaa (nimim. kokemusta on parin viikon välein tapahtuvasta pikapakkailusta hotelliviikonloppua (siis kauppareissua) varten).
Ongelmana on nimittäin se, että tarvitsen niin monia tavaroita päivittäin, mm. hygieniatarvikkeita, kameroita jne, että eihän niitä ole mitään hyötyä pakata! Enkä varmasti tuhlaa rahaa meikkien ja hammastahnojen tuplapakkausten ostoon! :whistle:
Katsoin joitakin valmiita listoja kassiin pakattavista tavaroista, ja huh huh! Putkikassiko sitä ihan pitää ottaa mukaan, jotta kaikki mahtuis???!! Siis pitääkö muka ottaa jopa oma aamutakki ja tohvelit, eikö sairaalalla ole niitä???

Ihmettelee Murske 35+0 poks =)
 
murske -suosittelen ottaan omat tohvelit. Veljen vaimo sai synnäriltä kaupanpäälle jalkasienen :x
Mulla on ollu mukana vaan omat tarvikkeet ja mies on sitten tuonut vauvan kassin ja kaukalon kun on tullut meitä hakemaan kotiin :) se pari päivää menty siis sairaalan kamppeilla.
 
UD: kyllähän ne kengät sairaalassa desinfioidaan jokaisen potilaan jälkeen, joten kengistä tuskin sai. mutta ehkäpä muualta lattialta? suihkusta, jos yhteinen suihku/useita käyttäjiä?
tai mistä mä tiedän mitä ne sienet kestää, vaikka muhivat niissä kengissä silti. yöks.
 
heinis1
(Kuules oletko minkä kaavan mukaan tehnyt niitä sisävaippoja ja kuoria? )
Mä oon tehny vaippoja suurenkäsityölehden kaavan mukaan ja sitten mummut kaavan mukaan .... mummut kaava löytyy netistäkin http://www.kestovaippainfo.fi/tsi/vaipat/16/
Sisävaippoja en oo jaksanut itse väkertää kauheasti , kun tykästyin enemmän noihin taskuvaippoihin joissa pul päällinen .. mut imsevimsen flanelletit on hyvät ja muutamia sisävaippoja oon ostanut käytettyinä ... tosin voisihan tehdä ihan tavallisesti taskuvaipan sisävaipaksikin ilman kosteus-sulkua ulkopuolelle ..

(Joku sanoi, että imsevimse vaipat olis ainakin hyviä, onko kokemuksia?
Kokeilin niiden kaavojen mukaan tehdä S koon vaippoja. Tuntuu vaan tosi pieniltä.)
Noi vaipat on kooltaan vaan 3-6kg , xs-kokoa siis .. s- koko yleisesti taitaa olla n.7- 8kg:hen saakka...

(Miten tuo villahousujen neulominen, millä mallilla olette tehneet? Kokeilin tuota ottobren mallia, onkohan se hyvä? )
Myöskin villahousuista taisi olla joskus käsityölehdessä ohjetta , mutta jätin tuon ompelemisen "mummu-puolelle" , sellaiset ohjeet ovat hyviä missä on hieman punttia , puntittomia en suosittele :( ja saahan noitakin sitten hieman muutettua , esim korkeampi malli tms. :)

Mä just kävin läpi kestovaippa varastoani ja noi mitä jäi vaiheeseen (n. 20 s-koon pul kuorta sisäkankaineen) tarvitsisi ommella , mutta jotenkin ei nyt oo saanut aikaiseksi :( Pitäisi vaan ottaa itseään niskasta kiinni !!! JOtenkin on nyt aika mennyt tässä muutossa ...
Ja noi vanhat vaipat mitä oon käyttänyt ja ostanutkin käytettyinä ajattelin pikkuhiljaa alkaa hävittämään .... kun vaan saa aikaiseksi niin tulee kuitenkin tehtyä uusia ja noi vanhat vaan pyörii kaapissa tms. vanhat imut tosin säästän kaikki !

neitim poks poks 35+
 
Kiitos neitim infosta :) Kiva kuulla käytännön kokemuksia. Mulla ihan into päällä ommella vaippoja. Se on kun jostakin innostuu niin jaksaa väkertää :) Sulla ollu kyl tosi rankkaa, muuttamisessa normaalistikin ihan kauheen iso homma. Mut ihkuu kun saitte muutettua ennen vauvelin syntymää :hug:
Heinis ja Pikkubotti
 
Kiitos kommentoneille niistä hengitysvaikeuksista yms. Itsestä vaan tuntuu ettei johdu siintä että vauva olisi niin ylhäällä, vaan maha on laskeutunut ja roikkuu selvästi tuolla alhaalla, vauva puskee virtsarakkoa jatkuvasti.. Toki voihan se vauva varmaan vielä liikkuakin ylös alas, kun ei ole kiinnittynyt vielä, mutta kun itsestä tuntuu lähinnä siltä että vauva on niin iso että täyttää koko mahan (sf-mitta oli 35+2 35cm).

Esikoinen tosiaan oli iso ja sen tunsi aivan viimeisillään kun oli niin vaikea olla ylipäätään, mutta silloinkaan ei koskaan ollut hengitysvaikeuksia tai tuollaisia ylävatsakipuja, säikäytti kyllä kunnolla aamulla kun mikään ei auttanut, mietin jo synnärille soittoa.. Onneksi meni ohi ja olo ollut ihan normaali sen jälkeen. Toiste en välittäisi moista kokea enää.

Kysyn vielä uudelleen että tietääkö kukaan mistä saisi siihen korisänkyyn ne suojat ja verhon? Olen etsinyt netin ympäri enkä löydä.. :(

Emppux ja Aarre (joka myös viettelee aika hiljaiseloa, mutta luulen että on niin ahtaat olot jo..)
 

Yhteistyössä