***ELOKUISET 2010*** HEINÄKUU !!! 14 Vauvaa syntynyt !

sandeliini Asutteko omakotitalossa? Meillä kanssa vilisi nuita pieniä muurahaisia tuossa porrasedustalla, ja ainut kotikonsti mikä niihin tehoaa,on löytää se pini reikä mistä nousevat maansisästä (on kuitenki sen kokoinen että paljaalla silmällä erottaa) ja kaataa sinne bensaa reilusti..
 
taitaa olla. ;)
mulla oli esikoisen kanssa niin että kun neuvolassa kävin ja kerroin että tuntuu sellaista painetta että joku työntää/potkii itseään alaspäin ollut jo pitemmän aikaa. neuvola täti ei sitten siihen mitään sanonu ku tyyliin normiliikkeitä kun keskittyi haukkumaan mun ruokailutottumuksia yms tapoja. (esikoisen ja kuopuksen neuvoloista on jäänyt neuvolakammo...)

kun meni yliaikaiseksi niin polilla totesivat käyrillä ollessani että ne ovat supistuksia, tuli vaan semmonen olo et jaa kiva tietää.

nytkin en tie enää mitä pitäisi uskoa juurikin tuon perjantain lääkärin ja maanantain polin takia, kun miettii et (lyhenteet l:lääkäri, p:poli)
l: kohdun kaulaa 1cm
p: kaulaa 4,5cm
näitä aikasemmin ollut 2,5cm

l: kanava pehmennyt
p: " napakka

l: kohdunsuu 1cm auki
p: kiinni, mut "röpylyinen" (?!)
aik kiinni

l: kieltää fyysisen rasituksen (päivittäiset sään. supistukset)
p: sanoo ettei ole supistuksia.
neukku+nlääkäri sanoo ettei fyysistä rasitusta

ja muutenkin jäi todella huono maku poli käynnistä.
en minä sitä sano myöhästyttiin kyllä omasta ajasta ja olen kiitollinen siitä että päästiin sisälle vaikka HE olivatkin merkinneet ajan alkujaan väärin.
mutta se että kätilö/lääkäri mikälieonkaan, ottaa heti sellaisen asenteen kun ovesta sisään astuu, ettei häntä vois vähempää kiinnostaa ja katsoo nenän varttaan pitkin toista, niin luuleeko se oikeesti että on palvelu silloin hyvä ja toinen lähtee tyytyväisenä pois?

mäki ku yleensä en paljon mitn kysele vaan toimin oman mielen mukaan, niin aktiivisesti yritin kysyy asiat jotka askarrutti, olisitte nähny sen ilmeen :xmas: ilme toivotti jokaisen uuden kysymyksen kohdalla mut hevon kuuseen. :|

sorry valitusruljaanssi, mut harmittaa itteäni enkä oikeesti enää ikin varmaa käy kys polil, muutan vaikka sinne hevon kuuseen ja käyn muita paikkoja läpi sekä teen oman mielen mukaan kaikki kyselemättä enää mitn. :headwall:

ok loppu.. tää menee tankkaa :D
 
pikkumökö - niin ihana tuo sun kirjotus :D Miehellekkin luin sen ääneen kun siinä oli niin hyvin tiivistetty nuita tunnelmia. Ja jospa se mieskin ymmärtäs että en oo ainoa jolla raskaus tämmöstä tuskailua :headwall: Eipä tuo kyllä mitään oo epäilykkään, ihan saan vain lepäillä.
Oonkin miettiny että miten pärjään nuiden lapsosten kanssa päivät kun miehellä loppuu loma :/
 
Huh!Huono olo senkun jatkuu,otin tunnin levonkin.Alaselkä jomottelee ja välillä pikkuisen supistelee mutta harvakseltaan.Vatsa tyhjentynyt parikin kertaa jo tänään.
Mitäköhän tää nyt meinaa,vieläkö pistän lämmön pikkiin?
 
SANDELIINI kaupoista löytyy varta vasyen muurahaisille ainetta. se on melko myrkyllistä eli kotieläimet kannattaa pitää sisällä muutaman tunnin sen laitoin jälkeen. löytyy sekä rakeina että nesteenä. sitä laitetaan sokkelin ympärille (ulos siis) ja kastellaan vettä päälle jos rakeita tai litku sekoitetaan valmiiksi veteen ja kastellaan koko sokkeli talon ympäriltä tai siitä kohtaa missä niitä muurahaisia on. tuhoo niitten pesät kokonaan. me tehdään tämä aina joka kevät / alkukesä niin ei oo kesänä sitten ongelmia. viime vuonna jouduttiin vielä loppukesästä uusimaan eli kasteltiin vielä toinenkin kerta kun huomattiin pari murkkua saunassa. nyt ei olla vielä nähty joten voi olla että se kerta-annos riitti. suosittelen joka vuosiseksi tavaksi!

HELLETTÄ en vaan jaksa. en ole juuri lasten kanssa jaksanu olla viikkoon vaan mies enemmän tai vähemmän on hoitanu ne itse ja mä oon ollu yksikseni useita tunteja päivässä kotona. hyvä kun jaksaa edes hengittää... meillä +31 astetta sisällä joten siitä johtuu. pelkään nyt entistä enemmän että tämä kasvaa jättivauvaksi kun en nyt loppuraskaudesta jaksa edes liikkua sisällä :(

viikko nyt mennyt siitä kun LIMATULPPA irtosi eikä se ainakaan mulla, kuten arvasin, ennakoinut tulevaa synnytystä. menkkakipuja tai muuta ei ole viikkoon ollut. eli raskaana vielä pitkään varmaan...

nyt vattuja syömään...

korvapuusti 34+5
 
Kokemuksia kyselisin synnytyksen käynnistyksestä. Kuinka kauan kestänyt yms. ja minkälainen tilanne ollut kohdunsuulla, kun käynnistys aloitettu, kai sekin vaikuttaa siihen kuinka kauan kestää? Mä toivoisin, että tää vauva tulis ilman käynnistystä, joka siis ehkä ens viikon perjantaina, tai saa nyt nähdä. Voihan se olla että passittavat vielä kotiin...
Mulla siis vissiinkin melko tavanomainen uudelleen synnyttäjän tilanne tuolla kohdunsuulla eli noin 1 cm kaulaa jäljellä, pehmeä ja ulkosuu sormelle auki.
Kiitos jos joku jaksaa kokemuksia laitella!
 
Marsa: Ei kun siis mulal tulee se paha olo ihan kyljellään. Ja jatkuu viel ylösnoustes. Helpotti taas viime yönäkin jossain vaiheessa ja sain sit jopa nukuttua ihan kohtalaiset yöunet. Mul oli kaks tuuletinta ihan sängyn vieres puhaltamas. Mut tota pahoinvointia ihmettelen et mistä oikein johtuu? Onkohan se tää kuumuus vaan.

Nyt särkee pää ja taas huono olo, sormet ihan kipeet turvotuksest. Pitänee verenpaine mitata taas, mut ihan kunnos se on koko ajan ollu. Neuvolas kyl sanoivat et jos pää särkee niin pitää ottaa heti yhteyt, mut tää päänsärky taitaa olla ihan vaan ku on niin pöhnänen olo muutenkin ja kun tää kuumuus ottaa nyt ihan tosissaan voimille.

Piti siivota tänää mut taidan mennä vaan sohvalle pitkäkseni...

Onnea paljon Selmiinalle!!! :)

rv 33+2
 
Täällä luultiin kyllä viime yönä,että lähtö tuli ja itse asiassa olin jo luuri kädessä,mutta en saanu lapsille hoitajaa mistään. Mummilla ei sitten ollut kännykässä äänet päällä |O |O |O
Eli 23 maissa alkoi järjetön särky ja polttelu alavatsalla,joka siirtyi vähitellen selkään, sitten supistukset jotka pisti puuskututtamaan. Lähdin kävelemään ja nytkytin jumppapallon päällä. Särky voimistui ja alkoi tuntua painetta peräsuolen luona. Luulin,et kakattaa mutta mitään ei tullut ja kipu jatkui. Söin sitten särkkäriä ja se vähän auttoi ja kävin nukkumaan ja ihme kyllä nukahdinkin kun olin jo niin väsy. Pari tuntia nukuin ja sama alkoi uudestaan. Ajattelin et käynpä suihkussa kun ohjeissa niin sanottiin leikkausta varten. Suihku rauhoitti tosi paljon ja kävin taas torkkumaan. Niitä tunnin pätkiä sit vetelinkin ja aamua kohden supparit rauhoittui. Aamulla jo lähes "normaali" olo, jos nyt tätä möhistä normiksi voi sanoa.

Eli näinkin voi näköjään sit olla. Niin ja tosiaan, se suoli sit tyhjeni kunnolla aamulla. :LOL: mut kyllä tässä lopun alkua on. Aamulla kävin verikokeissa ja se keskussairaala on kyl yks pätsi. Kivakiva. Noh, ei auta valittaa, eipä näitä etukäteen tiedä.
Huomenna sit tositoimiin, tänään juhlitaan meidän nyksä-kuopuksen 4v-synttäreitä! :heart:

Kääkkis ja lapanen 38+1
 
Heip, rautakaupasta ja jumbosta kotiuduttu. Ei paljoa tuolla ulkona kyllä näin keskipäivällä viitti olla, on niin painostavan seisova ilmakin, että en ihmettelis jos vaikka vähän ukkosta nostelis tännekin päin.. vielä ei ole tosin näkynyt.

Miksköhän mulle ei mitään siivousvimmaa ole tullu?? :whistle: Tänään ajattelin imuroida, muuta tuskin jaksan... pyykkiä pesasin aamulla ja kohta on taas semmonen vuori noita pyykkejä että voi apua! Nyt pitää mennä sen verran ulos, että valutan vanhat vedet tytön altaasta pois ja pesasen altaan + laitan uutta vettä tilalle. Samalla jos kastelis sitten kukatkin, allasvedellä meinaan. Sitten pitänee itekin syödä, nakkikeitolla mennään tänään...

=) runttis ja sytkylä
 
Alkuperäinen kirjoittaja iippanen:
Kokemuksia kyselisin synnytyksen käynnistyksestä. Kuinka kauan kestänyt yms. ja minkälainen tilanne ollut kohdunsuulla, kun käynnistys aloitettu, kai sekin vaikuttaa siihen kuinka kauan kestää? Mä toivoisin, että tää vauva tulis ilman käynnistystä, joka siis ehkä ens viikon perjantaina, tai saa nyt nähdä. Voihan se olla että passittavat vielä kotiin...
Mulla siis vissiinkin melko tavanomainen uudelleen synnyttäjän tilanne tuolla kohdunsuulla eli noin 1 cm kaulaa jäljellä, pehmeä ja ulkosuu sormelle auki.
Kiitos jos joku jaksaa kokemuksia laitella!
Mulla monta kokemusta :whistle:
Nelonen käynnistettiin rv 40+3,suuren kokoepäilyn takia.Kohdunsuun tilanne oli pehmeä,auki 1,5cm ja kaulaa 1,5cm.
Tippa laitettiin aamupäivällä muistaakseni 10 aikaan ja annosta lisättiin kokoajan.Supistuksia ei tullut moneen tuntiin ja vauva vaan nukkui.
Lopulta klo 18 kävi lääkäri kierolla ja tokaisi ettei sitä tänään synnytetä,osastolle ja uusi yritys huomenna.
Heti kun sulki oven perässäään kuulu kohdusta naps ja supistukset lähti käyntiin.Supparit tuli tosi tiheään ja kipeinä heti alettuaan.
Mitään kivun lievitystä en ehtinyt saadaa koska eteni niin rytinällä ja ekasta supparista 1,5h päästä poika syntyi,kasvot mustelmilla kovasta tahdista.

Viides käynnistettiin koska lapsivettä oli todella runasaasti olo oli huono.
rv 39+0 (synnytyspäivänä)kohdunsuun tilanne oli pehmeä,auki 2:lle sormelle ja kaulaa 1cm.
Tällä kertaa päättivät kypsän tilanteen takia vain puhkoa kalvot.
Ja kun vauva vesien mentyä pääsi laskeutumaan omat supistukset alkoivat saman tien ja synnytys kaikkinensa kesti 55min.
Oli huomattavasti lempeämpi synnytys kun omilla supistuksilla mentiin vaikka vauhtia oli tässäkin.

Kuudes käynnistettiin rv 40+5 issiaksen joka vei jalat alta,takia. :/
Käynnistys aamuna kohdunsuun tilanne oli pehmeä,auki 3cm ja kaulaa 1cm.Taas päätettiin edellisen hyvän kokemuksen siivittämän puhkoa vain kalvot.Pieni paniikin poikanen tulikun vesi oli sammaleen vihreää ja mömmöistä ja tytön sydänäänet ehti kadota hetkeksi.Leikkuri uhka oli päällä koko loppu synnytyksen,kun vauvan sykkeet huiteli 200 löytyttyään taas.Mutta tälläkin kertaa kun vauva pääsi laskeutumaan vesien mentyä,lähti omat supistukset käyntiin ja vauva syntyi tunnissa.Napanuora 2 krt kaulanympärillä...


Seiska käynnistettiin rv 39+4
Kohdunsuun tilanne aamulla oli pehmeä,kaulaa 0,5cm,4cm auki ja kalvorakkula pullotti.Taas kalvot puhki.
Tällä kertaa supistukset alkoivat hitaasti ja kun alkoivat tulivat harvakseltaan ja lähes kivuttomina,pelkkinä vatsan kovettumisina.
2 viimeistä supistusta sattui ja sitten ponnistettiin,aikaa ekasta supparista kului n 2h ja vauva syntyi.(tämän johdosta olen aina varpaisillani kun supistelee,kun niin kivuton oli synnytys viimeksi.Kun /jos vedet menee tässä raskaudessa,kiireen vilkkaan sairaalaan...)

Mulla siis hyvät kokemukset ns luonnollisesta käynnistyksestä kalvot puhkomalla ja vähän rajummat muistot tippakäynnistyksestä :D
Mutta kummassakin tapauksessa kaikki meni hyvin ja nopeaa!

 
Kiitos Me9jabonus kokemuksista, kiva kuulla, että jäänyt hyvä maku suuhun ja edenneet nopeasti. Yleensä kuulee vaan kauhutarinoita, että kestää monta päivää ennen kuin saadaan synnytys käyntiin. Toivon todella, että jos käynnistetään niin lähtisi nopeasti etenemään, eikä lopahtelisi supparit keskenkaiken. No sitähän ei voi tietää miten se tulee menemään, mutta kiva kuulla kokemuksia =)

Lisäksi oisin kysellyt onko kellään kokemuksia vähäisestä lapsivedestä? Mulla siis sen takia ehkä käynnistys edessä (Afi mitta saatiin maksimissaan 5, vai mikä mittayksikkö se nyt oli). Kiinnostaisi kuulla mistä teillä johtunut ja onko tuottanut ongelmia tms.

Kiitos taas jos jollain kokemuksia =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja iippanen:
Kokemuksia kyselisin synnytyksen käynnistyksestä. Kuinka kauan kestänyt yms. ja minkälainen tilanne ollut kohdunsuulla, kun käynnistys aloitettu, kai sekin vaikuttaa siihen kuinka kauan kestää? Mä toivoisin, että tää vauva tulis ilman käynnistystä, joka siis ehkä ens viikon perjantaina, tai saa nyt nähdä. Voihan se olla että passittavat vielä kotiin...
Mulla siis vissiinkin melko tavanomainen uudelleen synnyttäjän tilanne tuolla kohdunsuulla eli noin 1 cm kaulaa jäljellä, pehmeä ja ulkosuu sormelle auki.
Kiitos jos joku jaksaa kokemuksia laitella!
Minulla synnytys käynnistettiin viimeksi, sillon viikkoja 40+2. Kohdunsuu pehmeä, 2cm jälellä ja sormelle auki. Ekan napin sain klo 13 ja muistaakseni pieniä suppareita rupes tuleen harvakseltaan. Toisen napin sain klo 17, ja sama homma. Yöllä yheltä irtos limatulppa ja veet meni kahelta, supistukset rupes tuleen 3min välein, mutta tuntuvat pelkiltä menkkakivuilta. Aamulla kaheksan aikaan olin 2-3cm auki, mutta pääsin silti saliin. Ennen puolta päivää supparit rupes harveneen, mutta kun sain oksitosiinia sumutteena nenään niin rupes tapahtuun. Poika synty lopulta hieman ennen yhtätoista illalla.
 
Mulla esikoinen käynnistettiin cytotec-tabletilla, raskaumyrkytyksen takia viikoilla 40+4. Oli muistaakseni paikat 2cm auki ja kanava hävinnyt. Lähti puolikkaalla tabletilla käyntiin ja poitsu syntyi 6 tuntia tuosta tabletista. Oli kyllä rajumpi mitä sit seuraava luonnollisilla suppareilla alkanut synnytys, suppareissa ei taukoa ollenkaan.

Kiitos muurahaisten häätö-vinkeistä! Pitää lähtä tutkaileen kauppaan vielä tänään noita aineita millä niitä vois myrkyttää...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Me9jaBonus:
Oksettaa ja vatsa heittää kuralle :| Vauva painaa alas kamalasti :eek:
Olo muutenkin outo...Onko se tää kuumuus?

Eilen mäkin siivoilin,imuroin ja pesin lattioita kuumuudessa :whistle:

Me9 rv 35+5
Täällä aivan samankaltaiset olotilat... Kuumuuden piikkiin olen laittanut. Saisi ilma jo viilentyä
:kieh:

Selmiinalle hurjan isot onnittelut pojasta :heart:

Sipsunen & nalle 36+3 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja iippanen:
Lisäksi oisin kysellyt onko kellään kokemuksia vähäisestä lapsivedestä? Mulla siis sen takia ehkä käynnistys edessä (Afi mitta saatiin maksimissaan 5, vai mikä mittayksikkö se nyt oli). Kiinnostaisi kuulla mistä teillä johtunut ja onko tuottanut ongelmia tms.

Kiitos taas jos jollain kokemuksia =)
Samaa kyselisin minäkin :) Mulla myös vähän lapsivettä, just jotain about 5 yksikköä.
 
Missä se ukon ilma on?? Ihan tuskainen olo.. no onneks kuitenkin ulkona on pilvinen ilma ja lämpöäkin vaan 25 astetta.

Esikoisella joku ulkokorvan tulehdus, johon sai sitten jotain korvatippoja lisäks korva huuhdeltiin ja perjantaina mennään uudestaan huuhteluun.

 

Yhteistyössä