Elatustuesta muutama kysymys..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hjelp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hjelp

Vieras
Lapsen isä tuossa opiskeli ja maksoi elareita n.50e ja loput tuli Kelasta. Nyt ilmoitti, että on saanut töitä ja alkaa maksamaan enemmän elareita.

Nyt tietäville pari kysymystä:
-millainen on tässä lasku kaava? Eli mistä tiedän maksaako riittävästi elareita?
-onko isän vastuulla nyt ilmoittaa myös Kelaan, että aloittaa isomman summan maksamisen vai minäkö ilmoitan?
-voinko vaatia isää kertomaan palkkansa?

Viimeksi käytiin lastenvalvojalla kun opiskeli ja silloin valvoja sanoi, että isä voi omatoimisesti korottaa summaa kun saa töitä. En silloin tajunnut kysellä mitään laskukaavoja.

Lapsen isä tuossa opiskeli ja maksoi elareita n.50e ja loput tuli Kelasta. Nyt ilmoitti, että on saanut töitä ja alkaa maksamaan enemmän elareita.

Nyt tietäville pari kysymystä:
-millainen on tässä lasku kaava? Eli mistä tiedän maksaako riittävästi elareita?
-onko isän vastuulla nyt ilmoittaa myös Kelaan, että aloittaa isomman summan maksamisen vai minäkö ilmoitan?
-voinko vaatia isää kertomaan palkkansa?

Viimeksi käytiin lastenvalvojalla kun opiskeli ja silloin valvoja sanoi, että isä voi omatoimisesti korottaa summaa kun saa töitä. En silloin tajunnut kysellä mitään laskukaavoja.

No vähintään siis se summa, mitä olet saanut kelalta ja isältä yhteensä, eli saat saman summan kuin aiemmin, mutta isä maksaa itse kaiken, eikä kela mitään.
Lastenvalvojan luona ne tulotiedot tarvitsee inakin antaa, teidän milempien, sillä elatushan jaetaan teidän kahden kesken tulojen tai siis elatuskyvyn mukaan. Voithan soittaa lastenvalvojalle ja pyytää ohjeita, googlettamalla saatat löytää ihan päteviä ,virallisia laskukaavoja yms.
Mutta faktahan on se, että isän pitää itse suostua siihen, pakottaa voi vaan oikeus, ja se on aika pitkä tie.
Jos teill
on suht samat tulot, niin varmaan olisi kohtuullista että maksatte saman verran, eli esim lapsen kulut 500- lapsilisä : 2= elatusmaksu
Minulla esim ex on maksanut 15 vuotta lapsistaan paljon vähemmän kuin elatuskykuyjemme mukaan hänen kuuluisi, mutta en ole jaksanut lähteä oikeuteen. Eipä tuo ole kovin paljon noita muutenkaan halunnut pitää, ja sanoo että jos joutuu maksamaan enemmän niin ei aio tavat enää ollenkaan.

[QUOTE="riiviöiden äiti";29508950]No vähintään siis se summa, mitä olet saanut kelalta ja isältä yhteensä, eli saat saman summan kuin aiemmin, mutta isä maksaa itse kaiken, eikä kela mitään.
Lastenvalvojan luona ne tulotiedot tarvitsee inakin antaa, teidän milempien, sillä elatushan jaetaan teidän kahden kesken tulojen tai siis elatuskyvyn mukaan. Voithan soittaa lastenvalvojalle ja pyytää ohjeita, googlettamalla saatat löytää ihan päteviä ,virallisia laskukaavoja yms.
Mutta faktahan on se, että isän pitää itse suostua siihen, pakottaa voi vaan oikeus, ja se on aika pitkä tie.
Jos teill
on suht samat tulot, niin varmaan olisi kohtuullista että maksatte saman verran, eli esim lapsen kulut 500- lapsilisä : 2= elatusmaksu
Minulla esim ex on maksanut 15 vuotta lapsistaan paljon vähemmän kuin elatuskykuyjemme mukaan hänen kuuluisi, mutta en ole jaksanut lähteä oikeuteen. Eipä tuo ole kovin paljon noita muutenkaan halunnut pitää, ja sanoo että jos joutuu maksamaan enemmän niin ei aio tavat enää ollenkaan.[/QUOTE]

Ok. Kiitos vastauksesta. Ihmettelen nyt tuota lastenvalvojan kommenttia, että mies voi itse laskea ja korottaa maksamaansa summaa.
Opiskelujen ajan Kelasta plus mieheltä tuli yhteensä se minimi summa joka kuuluu tulla, mutta olettaisin, että summa nousee kun on kerran töitä saanut. Uskoisin hänellä olevan nyt isompi palkka kuin minulla.

En usko, että isää joutuisin raahaamaan oikeuteen, mutta aika nihkeästi varmaan suhtautuu jos alan utelemaan nykyisistä tuloista. Vetoaa varmaan siihen mitä lastenvalvoja sanoi viimeksi.

Niin siis nuo vanhempien tulot vaikuttavat elatusKYKYYN, mutta lapsen menot kertovat lapsen elatuksen TARPEEN.

Siihen vaikuttaa lapsen ikä, osuus asumismenoista, vakuutukset, mahdolliset sairaudet yms.

Oletko laskenut lapsen elatuksen tarpeen?

Niin siis nuo vanhempien tulot vaikuttavat elatusKYKYYN, mutta lapsen menot kertovat lapsen elatuksen TARPEEN.

Siihen vaikuttaa lapsen ikä, osuus asumismenoista, vakuutukset, mahdolliset sairaudet yms.

Oletko laskenut lapsen elatuksen tarpeen?

Lapsi on sairastellut paljon elämänsä aikana eikä isä ole halunnut osallistua kuluihin (jotka olleet ajoittain tosi isoja). L.valvoja oli vähän sitä mieltä, että koittakaa sopia keskenänne..

Lapsen harrastuksiin ollaan saatu avustusta ajoittain isovanhemmilta, joten en tiedä laskevatko kuluiksi.

Täytyy vähän perehtyä aiheeseen näemmä..

Onko kyse pitkäaikaissairaudesta vai ihan perussairauksista?

Harrastuskulut voidaan huomioida, jos etän kanssa olette yhdessä harrastuksista sopineet..?

Päivähoitokulut vaikuttavat. Lapsen vakuutukset...onko teillä?

Onko kyse pitkäaikaissairaudesta vai ihan perussairauksista?

Harrastuskulut voidaan huomioida, jos etän kanssa olette yhdessä harrastuksista sopineet..?

Päivähoitokulut vaikuttavat. Lapsen vakuutukset...onko teillä?

Joitain pitkäaikaissairauksia on mutta niistä ei suuria kuluja. Pari useamman vuoden kestänyttä sairautta oli joiden vuoksi mentiin melkein vararikkoon. Onneksi niistä vaivoista päästiin (koputtaa puuta).
Lapsi siis jo koulussa eli ei tarhamaksuja.
Vakuutuksia lapsella ei valitettavasti ole. Paitsi vapaa-ajan, mutta sehän on tosi edukas.
Harrastuksista ei ole yhdessä sovittu. Lapsella ei ole montaa juttua mitä haluaa harrastaa ja olen koittanut sen mahdollisuuden hänelle järjestää. En mitenkään pysty uskomaan, että isä niihin kuluihin haluaisi yhtään osallistua. Olen kyllä koittanut ääneen päivitellä harrastusten hintaa, mutta ei hän tunnu kuulevan mitään..

Lapsi on sairastellut paljon elämänsä aikana eikä isä ole halunnut osallistua kuluihin (jotka olleet ajoittain tosi isoja). L.valvoja oli vähän sitä mieltä, että koittakaa sopia keskenänne..

Lapsen harrastuksiin ollaan saatu avustusta ajoittain isovanhemmilta, joten en tiedä laskevatko kuluiksi.

Täytyy vähän perehtyä aiheeseen näemmä..
Valitettavasti sairaskuluihin osallistuminen on vapaaehtoista, ei pakollista.
Itse olin omaishoitajana, lääkeja sairaalakulut ja kuntoutuskustannuksen lapsella huikeat, enkä siis voinut edes käydä moneen vuoteen töissä koska sen lapsen hooito vaati niin paljon, mutta elarimaksu oli minimi, etän brutto 3 500/kk, minulla oli 330e/kk.
Eli oikeudenmukaisuus on tästä hommasta kaukana, ehkäpä sinun lapsesi isä osaisi ajatella lapsensa parasta?
Jos istuisitte pöydän ääreen ja laskurit esille. Muista huomioida lapsilisä, se vähennetään lapsen tarvitsemasta rahasta (ja sitten vasta jaetaan kahtia)

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29509181:
Itse olin omaishoitajana, lääkeja sairaalakulut ja kuntoutuskustannuksen lapsella huikeat, enkä siis voinut edes käydä moneen vuoteen töissä koska sen lapsen hooito vaati niin paljon, mutta elarimaksu oli minimi, etän brutto 3 500/kk, minulla oli 330e/kk.
Eli oikeudenmukaisuus on tästä hommasta kaukana, ehkäpä sinun lapsesi isä osaisi ajatella lapsensa parasta?
Jos istuisitte pöydän ääreen ja laskurit esille. Muista huomioida lapsilisä, se vähennetään lapsen tarvitsemasta rahasta (ja sitten vasta jaetaan kahtia)

Tosi kurja tilanne teillä :(

Lastenvalvojalla näistä jo puhuttiin aikoinaan ja valvoja oli sitä mieltä, että koittakaa sopia. Yhdellä kerralla isä otti oikein itse jotkut kulut esille ja sanoi, että nää meijän täytyy laskea ja jakaa. No valvojalta pääsyn jälkeen ei enää kiinnostakaan. Enkä jaksa alkaa riehumaan koska se kostautuu lapselle, tiedän sen.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29509181:

Itseasiassa noin ei ole...Lapsen pitkäaikaissairaudet pitää huomioida lapsen elatuksen TARVETTA laskiessa! Sen sijaan kummankaan vanhemman ei ole pakko suostua mihinkään sopimuksiin lastenvalvojan luona. Sen sijaan voi viedä asian oikeuteen ja oikeudessa kyllä huomioivat nuo sairauskulut!

Yhteistyössä