Elatusmaksuista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Veera
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Veera

Vieras
Eihän voi saada elatustukea kunnalta, jos saa lapsen ja lapsen isä asuu samassa osoitteessa, mutta isyyttä ei vaan käydä tunnustamassa??
Jossain keskustelussa oli aiheesta ja kelan sivuilta sai kyllä sellaisen käsityksen, että jos isyyttä ei avoliitossa tunnusteta, kunta maksaa elarit?? Voiko asia olla näin??

Tajuukohan moni tätä, kun just jossain toisessa keskustelussa on mies jättäny isyyden tunnustamatta, mutta vaihtanu silti osotteen muualle. Mutta eihän se ole sit tarpeellista..

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja yh:
no aika iso riski valehdella lastenvalvojalle, ettet ole suhteessa ja että et tiedä kuka isä on.

no eihän sen hetkisellä suhteella ole mitään merkitystä, eli siitä ei edes tarvitse valehdella.

No jos suoraan kysytään, niin eiköhän siihen jotakin vastata.. "en kommentoi" on jo sinänsä epäilyttävää.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
No periaatteessa kyllä, mutta aika erikoista jos parisuhteessa elävä ei tietäisi lapsen isyyttä. Minä en arvosta sellaista miestä joka ei omaa lastansa tunnustaisi.

en mäkään. olikohan ap:lla mielessä kuitenkin sellainen tilanne, että äiti ja isä sopivat yhteisesti tällaisesta järjestelystä, jotta isän ei tarvitse maksaa elatuksia.

jos isyyden tunnustaa myöhemmin, niin ei kai niitä tarvitse hoitaa edes takautuvasti?

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja yh:
no aika iso riski valehdella lastenvalvojalle, ettet ole suhteessa ja että et tiedä kuka isä on.

no eihän sen hetkisellä suhteella ole mitään merkitystä, eli siitä ei edes tarvitse valehdella.

No jos suoraan kysytään, niin eiköhän siihen jotakin vastata.. "en kommentoi" on jo sinänsä epäilyttävää.

??? en ymmärtänyt kommenttiasi.

tarkotin nyt vaan sitä, että aika monihan sille lastenvalvojalle tuntuu valehtelevan, ettei tiedä isää, eikä se lastenvalvoja siitä sen enempää kysele. nykyisestä suhteesta siellä ei tarvitse puhua mitään.

Kaipa tuo on joku porsaanreikä, jos haluaa tuilla 'pistää rahoiksi'.

Mun mielestä vain, jos se mies on lapsen isä, olisi ihan lapsen takia hyvä olla virallisesti tunnustettu, siihen tulee jo perimiset ja muut mukaan, isättömällä ei näitä ole.

Ja millainen isä -jos on äidin kanssa pari kuitenkin- jättää lapsensa tunnustamatta vain sen elarin takia?

Alkuperäinen kirjoittaja Potslojo:

Mun mielestä vain, jos se mies on lapsen isä, olisi ihan lapsen takia hyvä olla virallisesti tunnustettu, siihen tulee jo perimiset ja muut mukaan, isättömällä ei näitä ole.

Ja millainen isä -jos on äidin kanssa pari kuitenkin- jättää lapsensa tunnustamatta vain sen elarin takia?

Niinpä. Ymmärtäisin jotenkin, jos puhuttaisiin sadoista euroista, mut se kämänen raha minkä sieltä saa...

Mä tunnen tälläsen pariskunnan.Jätkä kusi luottotietonsa,rouvalla oma yritys ja varallisuutta.
Neljä yhteistä lasta,asuivat epävirallisesti yhdessä,yhtään lasta ei tunnustettu ja jopa lastenvalvoja sanoi että jo ulkonäöstä näkee kenen tekelitä on mutta ei voi mitään kun äiti ei halua että isyyttä tunnustetaan.
Nyt jo eronnut pari mut kymmenessä vuodessa vedettiin sievoiset rahat ketkuilemalla.

Ihan samaa mieltä. Isien kannattaa muistaa, että näin heillä ei eron tullessa ole myöskään mitään oikeuksia lapseen, joskaan ei velvollisuuksiakaan. Ellei sitten hae isyyden selvittämistä jälkikäteen. Ja jos äiti sattuisi tuossa tilanteessa kuolemaan, ei ole ollenkaan selvää että tämä isä, joka ei isyyttään tunnusta, saisi lapsesta huolehtia. Tai tosiaan, jos isä kuolee, lapsella ei myöskään ole häneen perimysoikeutta.

Yhteistyössä