Elatuksesta, olisiko oikein että

vaikkapa 6000e ja 1500 euron tuloilla mies maksaisi samaa summaa? Jos oletetaan että äidin tulot pysyvät samana?

Huh, kylläpä täällä nyt ollaan niiiiin suvaitsevaisia exiä kohtaan, mutta odotas kun jollain exä jättää vaikka elarit maksamatta, kyllä sitten taas kohistaan :LOL: Kaikkihan täällä tyytyisivät ilomielin minimiin, vaikka exän mahdolliset muut lapset saisivatkin nauttia ihan muista eduista, eikö? :LOL:
 
Tavallaan olisi.

Koska.

Joa asuttaisiinkin yhä yhdessä liitossa, päätettäisiin rahankäytöstä (yleensä ainakin) yhdessä. Voi olla, että lapsiin menisi vain se minimi ja ylimääräinen esim. kesämökkiin tai aikuiseten harrastuksiin tai...

Kun maksetaan elareita, päättää toinen yksin siitä, miten rahat käytetään.
 
Borkku
Jos elatustarve menee näin


I LAPSEN TARVE =YLEISET JA ERITYISET KUSTANNUKSET YHTEENSÄ - VÄHENNYKSET

Yleiset kustannukset:
joko 0-6-vuotiaalle 250 euroa/kk
tai 7-12 290
tai 13-17 390


Pitäisikö siis etävanhemman mahdollisesti maksaa jopa enemmän mitä katsotaan lapsen elatustarpeen olevankaan ja lähivanhemman ei siis tarvitsisi laittaa yhtään senttiä omiin lapsiinsa, jos siis otettais huomioon vaan noi tulot ratkaisevina tekijöinä.

http://www.yyl.fi/index.php?page=ero&sivu=elatus

Summat kopioitu tuolta linkistä, missä on asiaa selitety aika selkeästi myös laskennan osalta.
 
naakkojen naakka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
10% bruttotuloista/lapsi, eli 6000e tuloilla 600e ja korotusta voi aina hakea tulojen muuttuessa.

heheheh. Johan vitsin murjaisit. Kuule, 6000 bruttotuloilla veroprosentti on jo yli 30, eli noi 2000 euroa menee veroihin. Ja se, että on hyvin koulutettu on väärä keino rangaista elatuksen maksajaa.

Mutta katkeran exän katkeruudellahan ei ole mitään rajaa. Sehon on aina tiedetty.



 
Oikeasti hullua tapella näistä.

Eihän liitoissakaan kaikki mene tasapuolisesti.

Toinen puolisoista saattaa käyttää koko palkkansa omiin juttuihin ja toinen maksaa kaikki pakolliset, mukaanlukien lasten elatuksen.


Turhaa vääntöä.
 
No mähän olen käytännössä koko ajan ollut se jolla on ollut vähemmän elatuskykyä kuin exällä (kun olen opiskellut ja tehnyt keikkatöitä, ja sitt ollut taas kotona pienten kanssa ). Mutta silti exän kanssa tehtiin diili, ett elarit tiputettiin 200 eurosta siihen minimiin (maksaa siis 120 nykyisellään ). En mä jotenkin koe että mun pitäisi vaatia siltä enempää, kun tiedän että on silläkin menonsa: talo ja uus perhe, ei sekään perhe pyhällä hengellä elä. Jos ois varaa, mielellään jättäisin senkin 120 euroa ottamatta: säästettäisiin vaikka neitille säästötilille tai jotain, mutt tällä hetkellä se on meille tärkeä raha.
 
Alkuperäinen kirjoittaja G:
Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Alkuperäinen kirjoittaja G:
Jos osaa erota, pitäisi osata myös elättää.

Noinko se aina menee?

Siis että se eron haluava osapuoli jää siksi joka maksaa elarit?
Ois aika hyvä järjestely jos eron haluava osapuoli ei saisi lapsia ja joutuisi maksamaan megaelarit :D
Joo, jos mies vaikka on hakannut vuosikausia äitiä ja lapsia, annettaisiin vaan lapset miehelle ja nainen maksaisi megaelarit. Näinpä näin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja G:
Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Alkuperäinen kirjoittaja G:
Jos osaa erota, pitäisi osata myös elättää.

Noinko se aina menee?

Siis että se eron haluava osapuoli jää siksi joka maksaa elarit?
Ois aika hyvä järjestely jos eron haluava osapuoli ei saisi lapsia ja joutuisi maksamaan megaelarit :D

Kyll juu. Mutta entäs kun molemmat haluaisivat eron?

Molemmat maksaisivat valtiolle ainakin minimielareiden verran kuussa? :whistle:
 
Just olin torstaina lastenvalvojalla,kun oli menny vanhaksi eli päättynyt elari?!? Siis kaupunki on maksanut sen minimin kunnei oo exä maksanut mitään koskaan...Jep kaks kuukautta meni sitte sivu suun ja vieläkin meinas toi lastenvalvoja tehä määrä-aikasen elarisopan..en suostunut. Nyt sitte pitää mennä kelaan sen sopimuksen kanssa 1.4,että sais taas tuen joka kuukausi.... :headwall:
 
Jos on hyvät tulot, on varaa käyttää lapsen elatukseen minimiä enemmän, olipa sitten eronnut tai ei. Ei ole oikein, että etälapseksi jäänyt ei pääse osalliseksi etävanhemmat hyvistä tuloista. Ei siinä lähivanhempaa elätetä, vaan sitä yhteistä lasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Jos on hyvät tulot, on varaa käyttää lapsen elatukseen minimiä enemmän, olipa sitten eronnut tai ei. Ei ole oikein, että etälapseksi jäänyt ei pääse osalliseksi etävanhemmat hyvistä tuloista. Ei siinä lähivanhempaa elätetä, vaan sitä yhteistä lasta.
Tätä ajoin takaa. Tulevat asuntolainat ja "lisälapset" pitää laskea sen mukaan, että on jo olemassaolevia elätettäviä.
 
sekoboltsi tilhi
mun mielestä on oikeus ja kohtuus että etä maksaa puolet tuosta lapsen elämästä, riippumatta tuloista, koska joka tapauksessa se on sen velvollisuus.. mutta en mie sitte taas toisaalta haluais ottaa vastaan enempääkään... meilä on nyt 150? ja se on sopiva summa, puolet pojan elämisestä..
 
G
Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Alkuperäinen kirjoittaja G:
Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Alkuperäinen kirjoittaja G:
Jos osaa erota, pitäisi osata myös elättää.

Noinko se aina menee?

Siis että se eron haluava osapuoli jää siksi joka maksaa elarit?
Ois aika hyvä järjestely jos eron haluava osapuoli ei saisi lapsia ja joutuisi maksamaan megaelarit :D

Kyll juu. Mutta entäs kun molemmat haluaisivat eron?

Molemmat maksaisivat valtiolle ainakin minimielareiden verran kuussa? :whistle:
Juu lapset otettaisiin yhteiskunnan huostaan ja iskä sekä äiskä maksaisivat valtiolle megaelarit.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Jos on hyvät tulot, on varaa käyttää lapsen elatukseen minimiä enemmän, olipa sitten eronnut tai ei. Ei ole oikein, että etälapseksi jäänyt ei pääse osalliseksi etävanhemmat hyvistä tuloista. Ei siinä lähivanhempaa elätetä, vaan sitä yhteistä lasta.
Jees, mutta eiks voisi olettaa, että silloin se hyvintoimeentiuleva haluaa itse antaa. Siis vaikka ostaa lapselle polkupyörän, kustantaa kielikurssin, uuden tietokoneen, harrastuksen, mitävaan.

Eikä antaa eksänsä päätettäväksi, mitä rahoilla tehdään.

Eli; jokainen maksaisi sen, mikä on elatuksen kannalta tarpeen ja loppu olisi oman harkinnan varassa. Kuten se on yhteisessä liitossakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Jos on hyvät tulot, on varaa käyttää lapsen elatukseen minimiä enemmän, olipa sitten eronnut tai ei. Ei ole oikein, että etälapseksi jäänyt ei pääse osalliseksi etävanhemmat hyvistä tuloista. Ei siinä lähivanhempaa elätetä, vaan sitä yhteistä lasta.
Jees, mutta eiks voisi olettaa, että silloin se hyvintoimeentiuleva haluaa itse antaa. Siis vaikka ostaa lapselle polkupyörän, kustantaa kielikurssin, uuden tietokoneen, harrastuksen, mitävaan.

Eikä antaa eksänsä päätettäväksi, mitä rahoilla tehdään.

Eli; jokainen maksaisi sen, mikä on elatuksen kannalta tarpeen ja loppu olisi oman harkinnan varassa. Kuten se on yhteisessä liitossakin.
Mä oon kyll nyt ruusan kanssa samaa mieltä, täysin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Jees, mutta eiks voisi olettaa, että silloin se hyvintoimeentiuleva haluaa itse antaa. Siis vaikka ostaa lapselle polkupyörän, kustantaa kielikurssin, uuden tietokoneen, harrastuksen, mitävaan.

Eikä antaa eksänsä päätettäväksi, mitä rahoilla tehdään.

Eli; jokainen maksaisi sen, mikä on elatuksen kannalta tarpeen ja loppu olisi oman harkinnan varassa. Kuten se on yhteisessä liitossakin.
No joo, toisaalta usein se lähivanhempi (ainakin meillä oli niin ) tiesi tarkemmin, mitä lapsi tarvitsi ja milloin. Mies maksoi minimiä enemmän ja osallistui harrastusvälineiden ostoon, just tietokonetta hankittiin ja vaatteita, kun oltiin jossain lapsen kanssa liikkeellä. Etenkin meidän yhteisten lasten synnyttyä jotkut kiinnittivät huomiota, ettei tämä etälapsi jää vähemmälle, ihan oikein ja itsekin oltiin sitä mieltä, että lapsen on saatava se mitä hän tarvitsee. Ei niinkään sitä mitä sattuu haluamaan, kuten ei meidän yhteisilläkään lapsilla, rahapussi ei joka vinkaisusta aukene, mutta myös mielitekoja voi täyttää, jos niissä on järjenhiventä myös =)

 
jaa
Naiset hakee kuitenkin eroa useammin kuin miehet. Eli useimmiten käy niin, että mies ensin lentää pihalle omasta kodistaan, johon nainen jää "luonnollisesti" lasten kanssa ja tämän jälkeen mieheltä yritetään nyhtää niin paljon rahaa lapsen (+ exän....) elatukseen kuin mahdollista. Surullista.
 

Yhteistyössä