Elatuksesta, olisiko oikein että

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja -:-:
Olenkohan minä tyhmä, kun esikoisen isä maksoi "minimiä", toisen lapsen isä maksaa alle kaupungin elarin. Ja minä tyydyn näihin!
En koskaan pyydä mitään ylimääräistä, osallistumaan harrastuskuluihin tai muihin kallimpiin varusteisiin. En myöskään ole laskettanut elareita tulojen mukaan, en edes tiedä niitä, eikä kiinnosta.
Täällä tuntuu vaan kaikki laskevan hirveän tarkkaan exien tulot ja lapsien kulut ja vaaditaan sitä ja tätä elaria...
Olet tai et, riippuu ihan tilanteesta =)

 
Voi kunpa
Candiden kaltasia uusioperheäitejä olis enemmänkin. Mutta kun aina tuntuu olevan niin, että vaikka kimppaan ruvetessa tiedetään, että miehellä on jo jälkeläisiä ja ollaan sinut asian kanssa, niin kuitenkin edellisen liiton lapsista (tai siitä exästä nyt ainakin) tulee yht´äkkiä kauheen pahoja, ahneita paskiaisia. Candidelle :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Voi kunpa:
Candiden kaltasia uusioperheäitejä olis enemmänkin. Mutta kun aina tuntuu olevan niin, että vaikka kimppaan ruvetessa tiedetään, että miehellä on jo jälkeläisiä ja ollaan sinut asian kanssa, niin kuitenkin edellisen liiton lapsista (tai siitä exästä nyt ainakin) tulee yht´äkkiä kauheen pahoja, ahneita paskiaisia. Candidelle :flower:
Minä olin kyllä muulla tavoin hankala, :ashamed: mutta otat kukkasesi vastaan, kiitos =)
 
-:-
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja -:-:
Olenkohan minä tyhmä, kun esikoisen isä maksoi "minimiä", toisen lapsen isä maksaa alle kaupungin elarin. Ja minä tyydyn näihin!
En koskaan pyydä mitään ylimääräistä, osallistumaan harrastuskuluihin tai muihin kallimpiin varusteisiin. En myöskään ole laskettanut elareita tulojen mukaan, en edes tiedä niitä, eikä kiinnosta.
Täällä tuntuu vaan kaikki laskevan hirveän tarkkaan exien tulot ja lapsien kulut ja vaaditaan sitä ja tätä elaria...
Olet tai et, riippuu ihan tilanteesta =)
En vaan jaksa vaivata päätäni moisilla asioilla. :)
Tästä alle kaupungin elatusmaksun summasta siirrän ko. lapsen tilille satasen ylimenevän osan ja satanen jää elämiseen (samoin tein esikoisen kanssa) . Eli niin laskien tämän lapsen elatuksen tarve on 300?/kk. (elari, lapsilisä ja oma osuus). Ikinä en ole laskenut paljon se oikeasti on, kaikki kulut maksetaan nykyisen mieheni kanssa yhdessä, niinkuin yhteisten lastenkin.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja -:-:
En vaan jaksa vaivata päätäni moisilla asioilla. :)
Tästä alle kaupungin elatusmaksun summasta siirrän ko. lapsen tilille satasen ylimenevän osan ja satanen jää elämiseen (samoin tein esikoisen kanssa) . Eli niin laskien tämän lapsen elatuksen tarve on 300?/kk. (elari, lapsilisä ja oma osuus). Ikinä en ole laskenut paljon se oikeasti on, kaikki kulut maksetaan nykyisen mieheni kanssa yhdessä, niinkuin yhteisten lastenkin.
Joskus on ihan järkevää jättää rettelöimiset rahasta sikseen. Meillä ei koskaan ole mitään elatussopimusta tehtykään, joten exä on maksanut näiden pian 18 vuoden aikana 0 euroa kuukaudessa elareita. Erottiin exästä edellisen laman aikaan ja exä oli useinkin lomautettuna. Maksoi elareita jo edellisestä liitosta olevasta lapsestaan ja jos olisin halunnut, olisin voinut ottaa yhteyttä lastenvalvojaan ja sanoa, että mulle kans. Mutta en tehnyt niin. Mitäs iloa tolle pojalle olisi ollut isästä, joka olisi murtunut asuntolainansa alle ja joutunut jonnekin sillan alle asumaan? Exän exä piti ihan kiitettävästi huolen siitä, että jokainen penni, minkä ikinä oli mahdollista exältä saada, sen myös sai. Mitä iloa mun pojalleni olisi ollut siitä, että mäkin olisin alkanut lypsää exää? Ei niin yhtään mitään.

Mä elin siihen aikaan kotihoidontuen ja lapsilisien sekä satunnaisten sairaanhoitajakeikkojeni varassa ja pärjättiin, kun oli suu säkkiä myöten. Kun lama loppui, exän taloudellinen tilanne parani ja mäkin olin jo palannut takaisin töihin, niin meillä meni taloudellisesti ihan kivasti ilman elatusmaksuja. Joten en nähnyt mitään syytä alkaa karhuta exältä elatusmaksuja senkään jälkeen.

Junnu taisi olla siinä viiden tai kuuden vanha, kun exä ensimmäistä kertaa oivalsi, mitä olin tehnyt. Tai itse asiassa jättänyt tekemättä. Kaverinsa kun olivat olleet aivan äimänä, että "mitä helvettiä...eiks se ämmä muka vaadi sulta yhtään rahaa?" Muistan kuin eilisen sen illan, kun exä soitti ja kysyi, voisko tulla pikaisesti käymään. Tuli, halasi lujaa ja kyyneleet silmäkulmissa kiiltäen sanoi, että mitä ikinä poika tarvitsee, soita.

Tiedän, että näiden pian 18 vuoden aikana olen "rahoittanut" exäni asuntoa noin 40 000 euron arvosta. Exä on ostanut pojalleen tietokonetta, telkkaria, polkupyörää, lätkävarustetta jne. Siitä huolimatta olen "jäänyt tappiolle", kun en ole tulojen mukaisia elatusmaksuja koskaan vaatinut.

Exän tytär taas on jatkanut aikuiseksi tultuaankin samaa isänsä lypsämistä kuin äitinsä aikanaan. Soittaa isälleen vain saadakseen rahaa. Joskus pyytää lainaksi, mutta ei maksa lainojaan takaisin. Tekee jopa niin törkeästi, että jos kauppakeskuksessa tuleekin isäänsä vastaan, isänsä huomattuaan lähtee kiireen vilkkaan toiseen suuntaan, kun velka faijalleen on maksamatta :(

Exä tietää, että tyttärelleen hän on vain lompakko. Junnu - täyttää siis 18 v marraskuussa - ei ole koskaan isältään rahaa pyytänyt. Kerran on pyytänyt Visaa lainaksi, mutta silloinkin antoi ensin isälleen käteisenä sen summan, mitä oli Visalla tarkoitus maksaa.

Noh, exä on tehnyt testamentin. Siitä ei tiedä exän exä, ei exän tytär eikä mun junnunikaan. Eikä tarvitsekaan tietää. Exä, exän nyxä ja minä tiedetään.

 
huoh
Alkuperäinen kirjoittaja G:
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja G:
Joo, jos mies vaikka on hakannut vuosikausia äitiä ja lapsia, annettaisiin vaan lapset miehelle ja nainen maksaisi megaelarit. Näinpä näin.
Se nyt vaan on uitun tyhmää tehdä lapsia väkivaltaisen miehen kanssa.
Ja koska nainen on ollut niin vitun tyhmä, niin siitä pitää sitten kärsiä niin naisen kuin lastenkin?
Just niin. Tyhmyydestä pitää sakottaa.[/quote]

Pieniä viattomia lapsia pitäisi sakottaa? Sä olet sairas.
 
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Alkuperäinen kirjoittaja G:
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja G:
Joo, jos mies vaikka on hakannut vuosikausia äitiä ja lapsia, annettaisiin vaan lapset miehelle ja nainen maksaisi megaelarit. Näinpä näin.
Se nyt vaan on uitun tyhmää tehdä lapsia väkivaltaisen miehen kanssa.
Ja koska nainen on ollut niin vitun tyhmä, niin siitä pitää sitten kärsiä niin naisen kuin lastenkin?
Just niin. Tyhmyydestä pitää sakottaa.
Pieniä viattomia lapsia pitäisi sakottaa? Sä olet sairas.
[/quote]

Jaa minä vai? Mähän vaan esitin kysymyksen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Mä en ymmärrä sitä että exältä yritetään nyhtää mahdollisimman paljon. Kun lähivanhempi saa kuitenkin vielä lapsilisätkin, lisäks usein lapset on joka toinen viikonloppu etävanhemman luona jolloin hän kuitenkin maksaa ruuat jne. Ja toki on kohtuullista jos ex osallistuu mahdollisuuksien mukaan isompiin hankintoihin, kunhan nekin on kohtuuden rajoissa. Välillä tuntuu ettei lähivanhempi halua itse maksaa mitään kuluja, hänen luonaan lapsi kuitenkin asuu. Usein katsotaan vaan etävanhemman tuloja, muttei menoja ollenkaan (mutta eihän sillä sialla saa olla muuta elämää kun on mennyt eroamaan....)
No eipä pidä sun juttusi paikkaansa alkuunkaan. Oikeusministeriön kaaviossa aika tarkkaan kerrotaan, lapsen elatuksen tarve, huomioidaan erilaiset perheet ja vieläpä se läsnäpitokin.

Esim. meillä minä olen maksanut koko ajan lähivanhempana huomattavasti suuremman osuuden lapsen elatuksesta kuin eksä. Silti eksä on maksanut koko ajan 200 euron elaria. Minulla tuo summa on naksahtanut pojan päivähoitomaksuun, päälle on tullut kaikki muu!

Nuo päivähoitomaksutkin tulevat vielä yleisten kustannusten päälle, joiden summat täällä mainittiin. Tätä linkkiä kannattaa edelleen käydä lukemassa:
http://www.om.fi/omju20072.htm

Ja minä en suosittele, että yhtään mitään jätetään sopimuksen ulkopuolelle, niin monta ystävää on, joiden eksien piti osallistua puoleen vaatteiden tai harrastusvälineiden kuluista - yllättäen lanttiakaan ei ole tullut. Samalla lailla oman eksäni piti maksaa puolet lapseni vakuutuksesta, eipä siihenkään ole herunut lanttiakaan jo 9 vuoden ajan - aika iso summa on kertynyt, kun olen maksanut yksin 250 euroa kaikki nuo vuodet. Vakuutus on sentään yhdessä otettu!
 
Keittis, on hienoa että teillä systeemi on toiminut niin kuin on toiminut vuosia.

Mutta on lukemattomia eroperheitä, joissa systeemi ei koskaan toimisi noin. Esim. oma eksäni on niin itsekeskeinen, että edelleenkin, vaikka hän petti minua, ihan kaikki on minun vikani. Minä siis edelleenkin päästelen kaiken toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Lapselle en puhu pahaa isästään, hän sen sijaan puhuu pahaa minusta. Lisäksi mun pitäs toimia informaatiokeskuksena hänelle, mutta ikinä koskaan milloinkaan hän ei tarjoudu hoitamaan jotain asiaa, hänellä ei ole aikaa - ei nytkään vaikka viettää tämän vuoden kotosalla, ole aikaa käyttää poikaa vaikkapa terapiassa tai lääkärissä. Niin ja minä olen silti itsekäs paska, joka laittaa työn lapsen edelle. Ja tuo on suora lainaus hänen sanoistaan.

Joten ymmärrät varmaan, että haluan hänen osallistuvan lapsensa elatukseen elatusmaksuin. Tosin minäkään en ole niihin korotuksia hakenut, eli nyt maksaa jo 20 euroa vähemmän kuin lastenvalvojan leimalla saisin. Herra vain ei tajua edes sitä.
 
ei ahne
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
10% bruttotuloista/lapsi, eli 6000e tuloilla 600e ja korotusta voi aina hakea tulojen muuttuessa.

Missä tällä lailla lasketaan??? Siis eksä joutuisi maksamaan neljästä elareita 2400 euroa? Tienaa tuon 6000 bruttona josta verottaja vie jo lähes puolet. Millähän tuo raukka eläisi jos palkan joutuisi antamaan minulle melkein kokonaan? Taas on joku asiantuntija ollut vastaamassa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ei ahne:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
10% bruttotuloista/lapsi, eli 6000e tuloilla 600e ja korotusta voi aina hakea tulojen muuttuessa.

Missä tällä lailla lasketaan??? Siis eksä joutuisi maksamaan neljästä elareita 2400 euroa? Tienaa tuon 6000 bruttona josta verottaja vie jo lähes puolet. Millähän tuo raukka eläisi jos palkan joutuisi antamaan minulle melkein kokonaan? Taas on joku asiantuntija ollut vastaamassa.
Juu, noin ei lasketa onneksi enää missään. Uusi laskukaava löytyy aikaisemmasta viestistäni.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Joten ymmärrät varmaan, että haluan hänen osallistuvan lapsensa elatukseen elatusmaksuin. Tosin minäkään en ole niihin korotuksia hakenut, eli nyt maksaa jo 20 euroa vähemmän kuin lastenvalvojan leimalla saisin. Herra vain ei tajua edes sitä.
Tottakai mä ymmärrän sen, että useimmiten elatusmaksut on vahvistettava ihan virallisesti. Ja hyvä niin, koska silloin ei kummallekaan osapuolelle jää mitään epäselväksi. Se maksetaan, mitä paperissa lukee eikä mitään muuta.

 
-:-
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Joten ymmärrät varmaan, että haluan hänen osallistuvan lapsensa elatukseen elatusmaksuin. Tosin minäkään en ole niihin korotuksia hakenut, eli nyt maksaa jo 20 euroa vähemmän kuin lastenvalvojan leimalla saisin. Herra vain ei tajua edes sitä.
Tottakai mä ymmärrän sen, että useimmiten elatusmaksut on vahvistettava ihan virallisesti. Ja hyvä niin, koska silloin ei kummallekaan osapuolelle jää mitään epäselväksi. Se maksetaan, mitä paperissa lukee eikä mitään muuta.
Minä sentään huomautin nätisti tekstiviestillä exälle tästä viimeisimmästä korotuksesta, kun ei sitä itse älynnyt/halunnut huomioida... :) Tuli 5? jälkikäteen tilille.
 

Yhteistyössä