Elämäntilanne galluppia?

Heipä heip. Millainen elämäntilanne teillä on/on ollut kun olette aloittaneet esikoisen kohdalla raskautumisyrityksen? Tai tulleet raskaaksi? Itseäni kun kovasti mietityttää millon kaikki olisi "tarpeeksi valmista":)? Siksipä tässä mielenkiinnosta pientä gallupin-tynkää;).

1. Ikäsi?
2. Sivilisääty? Seurustelun kesto?
3. Työtilanne? Opiskelutilanne?
4. Asunto? Oma/vuokra? Koko?
5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää;)?
6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?:)

Kiitti:)
 
1. 23
2. Seurustelun kesto oli öö.. noin 4kk. Seurusteltiin ja käytännös asuttii yhes mut ei virallisesti
3. Opiskelu ol opparia vaille valmis, mies vakityössä
4. Oma asunto (saunallinen kaksio, 58 neliöö ) miehellä, asuntovelkaa. Itse olin vuokralla ja irtisanoin sittemmin asunnon kun opintotuen maksaminen loppui. Opintolainaa muutamia tonneja.
5. Sen vain tunsi varmana tunteena siitä, et olen valmis äidiksi. Olin halunnut lapsia jo muutaman vuoden, muttei ollut sopivaa miestä. Sit ko tapasin nykyiseni, ni jotenkin vaa sen ties et tuon miehen kans haluan olla koko elämäni, mikseipä siis lapsiakin jo kun vauvakuumekin alkoi nousta :)
6. Yhdellä oli lapsi. Muutamalla tutulla myös, mutten heidän kanssa ollut juurikaan yhteyksissä.

*muoks lisäilen tähän viel sen et yk3 tärppäsi, jollon siis oltiin seurusteltu 7-8kk. Kesken meni vkolla 7+5, nyt yrityskiertoja on yhteensä 6 takana. Ja olemme kihloissa (km jälkeen mentiin), häät syyskuussa.
 
1. 20
2. seurusteltu 4 vuotta, vuosi sitten kihloihin.
3. vuosi sitten valmistunut, nyt vaki töissä. Mies valm. keväällä. Mut kaksi vuotta ollut vakityöpaikassa.
4. vuokrakaksio 425?, 65 neliötä.
5. se vaan tulee se olo, en tiedä mistä johtunee.. liekkö se paljon puhuttu biologinenkello.
6. ystäväpiirissä yksi parsikunta jolle on tulossa lapsi. Ja minun parhaalla ystävällä myös. Vauvakuumeisia en tiedä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kalhe1:
Heipä heip. Millainen elämäntilanne teillä on/on ollut kun olette aloittaneet esikoisen kohdalla raskautumisyrityksen? Tai tulleet raskaaksi? Itseäni kun kovasti mietityttää millon kaikki olisi "tarpeeksi valmista":)? Siksipä tässä mielenkiinnosta pientä gallupin-tynkää;).
1. Ikäsi?
- minä 26, mies 23

2. Sivilisääty? Seurustelun kesto?
- Seurusteltu 5kk, kun jätettiin ehkäisy pois. Puol vuotta tuli täyteen just ennen ku testasin plussan.

3. Työtilanne? Opiskelutilanne?
- Mies töissä, mä opiskelijana (hieman puuttu/puuttuu valmistumisesta)

4. Asunto? Oma/vuokra? Koko?
- Molemmilla noin 40 neliöinen kaksio vuokralla olosuhteiden pakosta. Majailtiin saman katon alla. Raskauden aikana muutettiin virallisesti yhteen ja edelleen asutaan tässä 65 neliöisessä kaksiossa, vuokralla.

5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää;)?
- Ei sitä varmaks voikaan tietää, koskaan. Luotettiin siihen tunteeseen, että ton kanssa haluun elää ja saada perheen. =)

6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?:)
Ei kovin monilla, eikä ne muutamat ollu läheisiä. Vertaistukee kaipasin kyllä ja sitä löyty tästä foorumista. Aika pian sain tietää siskon raskaudesta ja sen kans sit jaoin aiheeseen liittyviä ajatuksia. Yhdestä kaverista (taaperon äiti) tuli myös tärkee vertaistuki.

 



1. Olin 23 vuotta
2. Oltiin seurusteltu 3kk
3. Olin juuri vasta hakemassa opiskelupaikkaa, siihen asti vaan hengailin ja tein osa-aikatyötä
4. Vuokralla yksiössä. Mies asui yksiössä kimpassa veljensä kanssa.
5. En tiedä. Sanomattakin varmaan selvä, että me ei "yritetty"
6. Ei ollut kenelläkään. Olin kyllä aika yksin asian kanssa. Varsinkin kun ei ollu suunniteltu, kun aloin rv 20+ kavereille kertomaan ni olisin TODELLA kaivannut positiivista palautetta ja tsemppausta, eikä sitä että kaikki järkyttyy ja voivottelee.


Todettakoon, että vaikka meillä oli kaikki asiat "huonosti" ennen tätä tapausta, raskausaikana pääsin yliopistoon, neljässä vuodessa valmistuin (siihen pukkas toinenkin vauva), opiskelun ja osa-aikatyöni ohessa mieheni rakensi meille talon ja siis edelleen ollaan yhdessä ja haaveillaan kolmannesta. Ja hienosti olen työllistynyt. Nyt olen 33v.

Sitä ei IKINÄ voi tietää mitä elämä tuo mukanaan. Joku ajattelee, että kaikki on just eikä melkein valmista vauvan tuloon ja sitten kaikki romahtaa, erotaan yms. Pitää elää siinä hetkessä mikä on käsillä ja tehdä sellaiset ratkaisut, jotka sydämessä tuntuu oikeilta.

Klisee mutta ainakin minulla totta: Asioilla on tapana kääntyä parhaiten päin!





:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
 
1. 24
2. naimisissa muutama kuukausi
3. molemmat töisää miehen maatilalla, minä vasta opiskelen kyseisellä alalla aikuisopiskeluna
4. omakotitalo, en muista tarkkaan kokoa, mut noin 150 neliöä
5. kumpikaan ei vaan jaksanut enää odottaa pidempään, vauvasta haaveiltu niin kauan, vaikka esim rahatilannehan on todella huono, mutta kyllä me tullaan pärjäämää, ollaanhan pärjätty tähänkin asti
6. Ei muilla ystävillä tai tutuilla vielä lapsia
 
myymä

Tämä siis silloin kun esikoinen tuli:

1. 19v
2. Avoliitossa (suhteen kesto silloin 3v)
3. Mies päivätöissä, minä iltatöissä.
4. ASumisoikeusasunto 5h+k+s (100m2) (nykyään pienempi)
5. Miksi ei uskaltaisi? Kun vauvakuume valtaa mielen ja kumpikin sitä haluaa, silloin uskaltaa yrittää ;)
6. Ei ollut vauvoja tuttavapiirissä mutta sain kyllä vauvakuumeen isosti liikkeelle ja nyt niitä sitten tuntuu olevan joka puolella :)

 
1. Ikäsi?
kohta 24v.

2. Sivilisääty? Seurustelun kesto?
avoliitto ja seurusteltu kohta 5,5v.

3. Työtilanne? Opiskelutilanne?
Opiskellaan molemmat, mies samalla työssä ja valmistutaan molemmat noin vuoden sisällä :)

4. Asunto? Oma/vuokra? Koko?
Vuokra, 67,5 m2
5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää;)?
Kun on valmis kantaa lapsesta vastuun ja haluaa ite sitä :) Eihän koskaa olla ihan valmiita, mutta tulevaisuus kasvattaa vanhemmuuteen :)

6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?:)
Muutamalla oli laskettuaika lähiaikana ja näiden kanssa piedetty nyt jonkun verran yhteyttä varsinki äitiysloma aikana.. nyt hieman vähemmän.
 
1. Ikäsi?
25

2. Sivilisääty? Seurustelun kesto?
kihloissa, seurusteltu nyt yli 6 vuotta, häät kesällä 2009

3. Työtilanne? Opiskelutilanne?
Minä työtön, puoliso valmistuu ensi keväänä

4. Asunto? Oma/vuokra? Koko?
Vuokra-asunto, rivitalokolmio, 77 m2

5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää?
Eka raskaus oli "ylläri", keskeytettiin sikiön rakennepoikkeaman takia tammikuussa rv 20. Nyt kova ikävä raskautta ja omaa lasta.

6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?
On vauveleita. On tarvetta vertaistuelle mutta sitä on myös saatavilla.. :heart:
 
Ikä?
- 23 vielä vähä aikaa

Sivilisääty? Seurustelun kesto?
- Avoliitossa, seurusteltu reilu 7 vuotta.

Työtilanne? Opiskelutilanne?
- Minä valmistuin just, mutta sain just myös jatko-opiskelupaikan. Mies vakitöissä, mutta opiskelut myös vähää vaille valmiit.

Asunto?
-Vuokrakaksio 55 neliötä

Mistä tiedän että uskaltaa yrittää?
-Siitä kun uskoo voivansa kantaa vastuun toisesta ihmisestä ja pitää siitä hyvän huolen parhaalla mahdollisella tavalla.

Ystävien vauvat?
-Ei kyllä ole kun yhdellä kaverilla vauva, mutta monella meistä on kova vauvakuume. :)

Ja me siis vasta ollaan esikoista haaveilemassa ja yritystä alottelemassa. :)
 
Tähtisäde
1. Ikäsi?
30

2. Sivilisääty? Seurustelun kesto?
kihloissa, yhdessä 8v. Häät tulossa.

3. Työtilanne? Opiskelutilanne?
Molemmat vakituisessa työssä. Opinnot tehty.

4. Asunto? Oma/vuokra? Koko?
Omistusasunto, n.90m2

5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää?
Ei varmaan oltaisi vielä tekemässä lasta, ellei ikä painaisi päälle. Olemme hoitaneet ensin opinnot pois ja nauttineet elämästä: matkustamme paljon jne. Nyt asia tuntuu hyvältä ja on tunne, että on kypsä vanhemmiksi, sekä menojalka ei enää vipata niin kovasti. Tosin nyt "lapsenteossa" suuria ongelmia, joten välillä miettii olisiko sittenkin pitänyt aloittaa aikaisemmin, vaikka ei ollutkaan vauvakuumetta.

6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?
Olemme tuttavapiirimme miltei viimeiset lapsettomat.
 
1. Ikäsi? Ekaa raskautta, kun olin 27 (= yk1 raskaaksi, keskenmeno). ...ja tokan kerran tulin raskaaksi, kun olin 27 (menossa rv 6+2). :xmas: Ukko 30.
2. Sivilisääty? Seurustelun kesto? Naimisissa, yhteisiä vuosia tuolloin takana yli 10.
3. Työtilanne? Opiskelutilanne? Molemmat periaatteessa silloin töissä, mut mulla oli myös gradu vielä kesken. ...ei enää. B)
4. Asunto? Oma/vuokra? Koko? Oma, riittävä. :D
5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää;)? Joskus on pakko vaan mennä ja tehdä. Aina se varmaan vähän hirvittää...
6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?:) Itse asiassa juu, kaikilla sukulaisilla, mut harvemmalla omalla kaverilla oli. Ei niinkään vertaistuentarvetta, vaan omaa tahtoa.

 
Oli sillon näin..

1. 18v.
2. puolisen vuotta oli oltu. Erottiin kun lapsi oli vuoden. Suhde oli kyllä heikko jo raskaaksitullessa.
3. työtön, ammattikouluttamaton.
4. asuin porukoillani. Muutettiin muutaman kk päästä yhteen, vuokrakaksioon.
5. sunnittelematta paras ;) kaikkee ei voi aina niin tarkkaan kuitenkaan suunnitella..
6. eipä ollu.. onneks sai kuitenki niiltä ja sukulaisilta tukee!

Nykytilanne on monelta osin parempi (30v = jo "kypsempi" äitiyteen, opiskellu, oma tilava kämppä, uus ihana mies..) mutta mitään ei ole parin vuoden sitkeestä yrityksestä huolimatta tullu :'(

Ja siis en tarkota etteikö tosi nuorenakin vois olla valmis äitiyteen, mutta itestä tuntuu että jotenkin nyt jaksais paljo enempi panostaa äitiyteen ja ottaa homman alusta lähtien enempi tosissaan, ku ei oo enää aikoihin ollu mitään baarihinkua yms. häirittemässä :saint:
 
1. ikäsi:aloitettiin yrittämään(ja yritetään yhä ) sitä ensimmäistä huhtikuusta-08 ja ikää minulla 26v
2. Sivilisääty? Seurustelun kesto?naimisissa, kohta vuosi. Yhdessä ollaan oltu n.7v ja 10kk
3. Työtilanne? Opiskelutilanne?Kummatkin ollaan oltu työelämässä noin kuusi vuotta.
4. Asunto? Oma/vuokra? Koko?oma, 116m2 omakotitalo
5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää;)? Kyllä sen vaan tietää :D :heart:
6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?:) Melkein kaikilla on jo lapsi/lapsia...
 
1. Ikäsi?
23

2. Sivilisääty? Seurustelun kesto?
kihloissa, seurusteltu 3,5 vuotta

3. Työtilanne? Opiskelutilanne?
valmistunut ja töissä ollu jo monta vuotta

4. Asunto? Oma/vuokra? Koko?
oma rivarikaksio, 58 neliöö

5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää?
Huomattii, et meil on jo kaikkee ja miehellä vakityö, mut lapsi/lapset puuttuu..tuli vaan sellanen vahva tunne, et nyt olis hvyä..:)

6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?
Vaava ystävällä..vertaistukea palstalta, ku ei viel haluu kertoo kellekkään tutulle vauvahaaveista, sit vast, jos/kun plussa:heart:


 
Esikoisen kohdalla:

1. Ikäsi?
22

2. Sivilisääty? Seurustelun kesto?
Avopuolisoita, reilu 5-v. Nyt naimisissa

3. Työtilanne? Opiskelutilanne?
Molemmat töissä.

4. Asunto? Oma/vuokra? Koko?
Oma pieni maatila.

5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää?
Mulla oli monta vuotta vauvakuume, jotenkin tuli vaan sellainen olo että vauva ois meille tervetullut!

6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?
Parilla tutulla oli vauva. Saatiin hirmuisesti vertaistukea keskolassa tapaamien ihmisten kanssa.
 
1. Ikäsi?
24 ja mies 25 vuotta. Nyt molemmilla vuosi lisää ikää.

2. Sivilisääty? Seurustelun kesto?
Avoliitto, kihloihin mentiin kun aloitettiin yritys. Seurusteltu (ja asuttu yhdessä ) 4 vuotta.

3. Työtilanne? Opiskelutilanne?

Molemmat opiskelemme vielä. Miehellä reilu vuosi jäljellä, itsellä pari. Molemmat käymme töissä opiskelun ohella.

4. Asunto? Oma/vuokra? Koko?
Vuokrakaksio, 50 neliötä.

5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää;)?
Siitä, että mies suostuu. :D :LOL: Ei vais, sen vaan tietää. Sitten kun on hyvä olla itsensä ja kumppaninsa kanssa, ja tuntuu, että jotain vielä puuttuu.

6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?:)

Olemme ystävistämme ensimmäisiä ja myös sukujemme tästä sukupolvesta ensimmäisiä "yrittäjiä". Vertaistukea saan palstalta sekä niiltä ystäviltä, jotka tietävät asiasta. Nyt kun yritystä takana jo 10 kk ja ongelmia riittää, niin vertaistukea olen saanut yllättävältä taholta: vanhemmiltani. Heillä oli myös aikoinaan hedelmällisyysongelmia ja he ovat suuri tuki ja lohdutuksen lähde. :heart:
 
1. Ikäsi?
20 vuotta

2. Sivilisääty? Seurustelun kesto?
Oltiin seurusteltu n. 1kk

3. Työtilanne? Opiskelutilanne?
Itse opiskelin ja mies oli vakituisessa työsuhteessa

4. Asunto? Oma/vuokra? Koko?
Molemmat asuimme tahoillamme vuokra-asunnoissa

5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää;)?
Se on ihan itestä kiinni... itellä ns. tiedostettu vahinko esikoinen. Nyt naimisissakin jo (eri miehen kanssa), oma astettu rivarin pätkä ja lasta yritetty joyli puoltoista vuotta tuloksetta. :(

6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?:)
:
Ei ollut. Ja raskauden myötää melkein kaikki kaverit ja ystävät kaikkosivat, 2 ainoastaan jäi! Itselleni oma perhe on ollut kaikkein tärkein tuki ja turva ja on vieläkin (poika jo 3v.).
 
1. Ikäsi?
26 vuotta

2. Sivilisääty? Seurustelun kesto?
Avoliitto, seurustelua takana kohta 1,5v.

3. Työtilanne? Opiskelutilanne?
Molemmat ollaan töissä, mulla kyllä himottas alkaa opiskelemaan jotain =)

4. Asunto? Oma/vuokra? Koko?
Vuokralla asutaan, 50neliön kaksiossa. Etsitään kyllä isompaa!

5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää;)?
Hmm, no minulla ainakin tämä vauvakuume on alkanu jo 5 vuotta sitten ja aina välillä pompannu pintaan ja nykyisen rakkaan kanssa kaikki tuntu natsaavan kohdalleen, niin mikäpä siinä, vauvapuuhiin vaan :D niin ja ei kai sitä koskaan voi olla täysin varma, mutta täytyy ottaa riski, ei sitä saavuta koskaan mitään, jos ei uskalla yrittää =) kyllä itelläki tullu monesti mieleen, että onkohan järkevää, mutta täytyy olla usko siihen, että elämä kantaa

6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?
Muutamalla kaverilla on lapsia ja miehen sisaruksilla enemmänkin.
Tämä netti taitaa olla aika hyvä vertaistuen antaja ja sitten kyllä minä ainaki sitten, jos/kun lapsi saadaan, turvaan omaan äitiini =)
 
1. Ikäsi? 20
2. Sivilisääty? Seurustelun kesto? Avoliitto, tänä vuonna täyteen 5vuotta
3. Työtilanne? Opiskelutilanne? Vakituinen viikonlopputyö, valmistunut ylioppilaaksi, nyt kesken ammattiin luku ;)
4. Asunto? Oma/vuokra? Koko? Oma/yhteinen, 65neliöö
5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää? Jaa.a, kyllä se tunne ja varmuus sieltä sitten tulee!
6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve? Hyvät perhesuhteet ja ystäviin läheiset välit! Ystävältä löytyy alle vuoden ikäinen.
 
1. Ikäsi? Omaa ikää jonkin verran vajaa 25, mies 27

2. Sivilisääty? Seurustelun kesto? Avoliitossa asustellaan kolmatta vuotta, kihloissa suurinpiirtein sama aika, seurustelua neljä vuotta.. häät suuressa haaveessa(hamekankaita ei ainakaan tullut)

3. Työtilanne? Opiskelutilanne? Minä valmistuin juuri toiseen ammattiini, töitä vakituisesti puolipäiväisesti, avokki kokopäiväisesti töissä

4. Asunto? Oma/vuokra? Koko? Paritalon puolikas vuokralla 79,5 neliötä

5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää? Se vaan tunne tuli jostain ainakin meille..

6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve? Tutuilla ja sukulaisilla on paljon vauvoja, vertaistukea haeskelen täältä palstalta
 
Kaa
1. Ikäsi? 28
2. Sivilisääty? Seurustelun kesto? Häiden jälkeen aloitus, sitä ennen seurustelua 8 v
3. Työtilanne? Opiskelutilanne? Molemmat vakityössä
4. Asunto? Oma/vuokra? Koko? Vuokrakaksio
5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää;)? Instinct...
6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?:) Puolet ja puolet, lapsia oli ympärillä paljon. Tukea siis löytyi.

Eli lyhyesti; ikä tuli vastaan. :D

Mites Kalhe itse?
 
1. Ikäsi? 19
2. Sivilisääty? Seurustelun kesto? Naimisissa, yhdessä 5 vuotta (1v 3kk naimisissa)
3. Työtilanne? Opiskelutilanne? Minä töissä ja opiskelija, mies pätkätöissä
4. Asunto? Oma/vuokra? Koko? Vuokra-asunto, 4h+kk+p, 73 neliöö
5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää? Eipä sille vauvakuumeelle mitään voi..
6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve? On vauvoja lähipiirissä.. yksi entinen ystävä aloitti yrittämisen vähän meidän jälkeen, heillä nyt 10kk vauveli.. Ja yhdellä luokkakaverilla (läheisin) 2,5 vuotias ja toinen tulossa loppuvuodesta..
 

Yhteistyössä