Elämäntilanne galluppia?


1. Ikäsi? 25
2. Sivilisääty? Seurustelun kesto? kihloissa, 6-vuotta.
3. Työtilanne? Opiskelutilanne? molemmilla vakiduuni
4. Asunto? Oma/vuokra? Koko? omakotitalo, noin 150 neliöö
5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää;)? elämän peruselementit on saavutettu ja tuntui siltä, että askel kohti jotain uutta ja yhteistä..
6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?:) on tutuilla/on tulossa, mutta ei kellään minulle läheisellä joten tuo vertaistuki on vähän niin ja näin.

itseltä löytyy viel omanapainen syy: haluan irti hetkeksi työn oravanpyörästä ja haluan ikioman perheen
:heart:
 
Tiedot yrityksen alussa:

1. Ikäsi?
24 vuotta.

2. Sivilisääty? Seurustelun kesto?
Naimisissa.

3. Työtilanne? Opiskelutilanne?
Kummallakin vakityöpaikka.

4. Asunto? Oma/vuokra? Koko ?
Oma asunto (tai siis pankin :D ), kolmio.

5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää?
Meillä oli miehellä jo pitkään vauvakuume, mutta itse en ollut lämmennyt. Sitten vaan tuli jossain vaiheessa sellainen olo että nyt olen valmis äidiksi ja sitten alkoi yritys.

6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?
Kyllähän niitä vauvoja on ympäristössä ja paljon. Vertaistuen tarvetta ei oikeastaan ollut alussa, vasta kun meillä tuli vuosi yrittämistä täyteen kerroin yhdelle ystävälleni meidän yrityksestä.
 

1. Ikäsi? Esikoinen 26 vuotiaana.
2. Sivilisääty? Seurustelun kesto? Avoliitto, ei oltu tunnettu hirveän kauaa.
3. Työtilanne? Opiskelutilanne? Mies silloin töissä.
4. Asunto? Oma/vuokra? Koko? Vuokra-asunto 50 neliötä.
5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää;)? ei yritetty vaan tyttö tuli ihan oikeaan aikaan.
6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?:) Tuttavapariskunnalle oli tulossa vauva.



 
1. Ikäsi? 20
2. Sivilisääty? Seurustelun kesto? Avoliitossa, kihloissa. Seurusteltu melkein 7- vuotta.
3. Työtilanne? Opiskelutilanne? Vakituisessa työpaikassa molemmat
4. Asunto? Oma/vuokra? Koko? Oma omakotitalo, reilu 100m2
5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää? Hmm.. Sen vaan tietää :) Vakiintunut elämäntilanne, ja pitkä vauvahaaveilu ja ja ja... :)
6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve? Kyllä lähiystävillä on lapsia, ja monille juuri tuloillaan, joten vertaistukea kyllä saa sieltä jos tarvitsee. Tiivis yhteydenpito myös suvun kanssa :)
 

Kun esikoista alettiin "yrittää" tilanteemme oli:

1. Ikä 33 v

2. Siviilisääty naimisissa oltu 7v, yhteensä yhdessä oltu 12 v.

3. Sekä mies että itse valmistuttu aikoja sitten, itse olin määräaikaisessa työsuhteessa, miehellä vakituinen työ

4. Asunto oli oma asunto, pankkilainasta enää vain vähän maksamatta. Koko 3h+k+s

5. Mistä tietää että uskaltaa yrittää?

Siitä, että tietää että suhde kestää kaikki mahdolliset haasteet mitä vauvan tulo ehkä aiheuttaa. Tosin eihän sitä koskaan ole 100% varma eikä voikaan olla. Itsellä alkoi kyllä myös "biologinen kello tikittää", eli kohtasin sen tosiseikan, että enää ei voi odotella, mikäli niitä lapsia oikeasti haluaa.

6. Ystävien vauvatilanne: Korkeasta iästäni huolimatta, vauvoja ei ollut ystäväpiirissä juurikaan. Sen sijaan niitä alkoi heti tulla sen jälkeen "kun avasin ladun".
 
1. Ikäsi?
- 26v.

2. Sivilisääty? Seurustelun kesto?
- Kihloissa ja avoliitossa, naimisiin menossa, yli 7v.

3. Työtilanne? Opiskelutilanne?
- Kokopäivätyössä itse, mies työssä/opiskelee

4. Asunto? Oma/vuokra? Koko?
- Kerrostalo, vuokralla, 90,5neliötä (4h+k+s)

5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää?
- Jaa, enpä tiedä, uskallettava vaan jos haluaa lapsen,
3 lapsi haaveissa

6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?
- On ja lisää tulossa, tukea löytyy.

 
1. Ikäsi?
-18.
2. Sivilisääty? Seurustelun kesto?
-Avoliitossa (kihloissa). Päälle kolme vuotta yhdessäoloa.
3. Työtilanne? Opiskelutilanne?
-Peruskoulun käynyt. En ole töissä enkä opiskele.
4. Asunto? Oma/vuokra? Koko?
-Vuokra-asunto, kolme huonetta ja keittiö.
5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää;)?
-Eipä sitä tiedäkään kai, vauvakuumetta kun pukkaa niin asialle vaan on jotain tehtävä. :D
6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?:)
-Ei ollut (eikä ole vieläkään) kellään ystävällä tai tutulla, paitsi sitten nettituttavuuksilla joillain toki. Mutta niitä en sinänsä laske.
 
1. Ikäsi?
- 23v.

2. Sivilisääty? Seurustelun kesto?
- Kihloissa, avoliitossa. Yhdessä 5v. Häät 7kk päästä.

3. Työtilanne? Opiskelutilanne?
- Työssä, mies opiskelee

4. Asunto? Oma/vuokra? Koko?
- Oma 75m2 kolmio

5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää?
- eipä sitä tiedä..sen vaan tuntee..

6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?
- ei kellään. Parilla tutulla, muttei lähimmillä ystävillä.. Yksi ystävä tosin saa lapsen syksyllä... Vertaistuki voisi tehdä hyvää ja antaa itsellekin varmemman olon kuin tuo kuume :LOL:
 
1. Ikäsi?
- minä 20 ja mies 23
2. Sivilisääty? Seurustelun kesto?
- avoliitossa, nyt seurusteltu 10kk, yrityksen alkaessa 6kk
3. Työtilanne? Opiskelutilanne?
- kummatkin töissä, mies kokopäivätöissä, minä osa-aika, haen myös opiskelemaan amk:aan
4. Asunto? Oma/vuokra? Koko?
- asunto on miehen oma, lainaa tarpeeksi, 2h+k+s 59,5 neliöö+täysin katettu patio 18 neliöö
5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää?
- jaa a... =) me ainakin aloitettiin yritys, kun suhde tuntui hyvältä ja toimivalta, haluamme lapsia/lapset nuorina ja juuri toistemme kanssa, ja vauvakuume vaivasi molempia
6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?
- minun ystävillä/tutuilla ei kenelläkään, miehen parilla kaverilla taaperoikäisiä lapsia... miehen siskolla -05 ja -07 lapset... vertaistukea haen täältä, niin kauan kunnes raskaus alkaa, jolloin ehkä uskallan kertoa sukulaisillekin... nyt yrityksestä tietää muutama kaveri, serkku ja sisko, asennoituminen fifty-fifty.
 
1. Ikäsi?
21v
2. Sivilisääty? Seurustelun kesto?
Seurusteltu 2,5vuotta, asuttu vuosi siitä yhdessä ja alle puol v kihloissa.
3. Työtilanne? Opiskelutilanne?
Molemmat vakityössä.
4. Asunto? Oma/vuokra? Koko?
Vuokrakaksio, isompaan kun raskaana.
5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää;)?
tossa täytyy kuunnella itseään, tietää kun valmis :)
6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?
Kenelläkään ystävällä ei ole, mutta sisarukselle tulossa :)
 
1. Ikäsi?
- minä ensi kuussa 23v, mies 25 ja risat
2. Sivilisääty? Seurustelun kesto?
- ei kihloissa, ei naimisissa :D, yhteiseloa vuoden päivät. Ennen seurustelua ollaan "tunnettu pitkään". Kaksi koiruutta.
3. Työtilanne? Opiskelutilanne?
- kummatkin töissä, minä määräaikainen (ainakin toistaiseksi, miehellä vakkaripaikka)
4. Asunto? Oma/vuokra? Koko?
- Asutaan MINUN omassa (pankin) kaksiossa, miehen oma kaksio toistaiseksi vuokralla. Suunnitelmissa ja alkutekiöissä omakotitalon rakannusprojekti. Talo valmistunee vuoden kuluttua.
5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää?
Ei sitä tiedäkään..siksi vaan haaveilee ja haaveilee. Mutta kyllä tää kuume kai aika paha on, kun tännekin on eksynyt;).
6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?
-Ei hyvillä ystävillä juuri kenelläkään. Useammalla kaverilla kyllä. Parhaista ystävistä suurin osa bilettäviä sinkkunaisia. Ja siksikin vähän hirvittää. Että oiskohan sitä kamalan yksinäinen?
 
1. Ikäsi? Minä 25 v. ja mies 26 v.

2. Sivilisääty? Seurustelun kesto? Avoliitossa, yhdessä n. 8 vuotta

3. Työtilanne? Opiskelutilanne? Vakituinen työpaikka molemmilla

4. Asunto? Oma/vuokra? Koko? Omakotitalo (oma) 163 m2

5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää? Kuume on niin kova! Ja elämäntilanne hyvä.

6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve? Muutama vauva lähipiirissä, ystävillä ei vielä yhtään.
 
1. Ikäsi? Minä 25 v. ja mies 31 v.

2. Sivilisääty? Seurustelun kesto? Avoliitossa, yhdessä n. 7 vuotta, josta kihloissa 6 vuotta

3. Työtilanne? Opiskelutilanne? Vakituinen työpaikka molemmilla, lisäksi opiskelut oli loppusuoralla (tammikuussa sitten valmistuin)

4. Asunto? Oma/vuokra? Koko? Omakotitalo, jossa silloin teimme remppaa 150 m2, lisäksi oma paritalon puolikas, jossa silloin asuimme 3h+k, 76m2

5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää? mies olisi halunnut jo aiemmin, mutta minä halusin saada opiskelut loppuun. Jos asia tuntuu hyvältä, niin miksi odottamaan enää kauempaa?

6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve? Useilla ystävien- ja sukulaisten piirissä lapsia. Siskolta saa/olen saanut parasta tukea.

 
1. Ikäsi?
31

2. Sivilisääty? Seurustelun kesto?
naimisissa/yhdessä 13 vuotta

3. Työtilanne? Opiskelutilanne?
nyt hoitovapaalla, työpaikka (vakituinen) odottaa

4. Asunto? Oma/vuokra? Koko?
ihan oma (no velkaa pankille) jotain 170 neliötä plus muut tilat

5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää?
kun tietää että mies on se oikea ja oma tilanne on se, että itsen lisäksi pystyy kantamaan vastuuta muista

6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?
Kun kaksi ekaa lasta syntyi (olin 19 ja 21) ei ollut juurikaan tutuilla vauvoja (eikä mitään nettitukeakaan) nyt sitten taas on "kaikilla" tutuillakin (kolmas lapsi siis 1,5v)
 
1. Ikä 26vuotta
2. Sivilisääty? Seurustelun kesto?
surusteltu 8vuotta, yritys alkoi heti häiden jälkeen.
3. Työtilanne
Molemmilla vakituiset työpaikat
4. Asunto? Oma/vuokra? Koko?
Omistusasunto rivitalossa, kolmio 77 neliötä
5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää?
Sain vihdoin miehen lämmiteltyä vauva yritykselle niin siitä se sitten lähti
6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?
Lähes kaikilla ystävillä on jo lapsia
 
Tiedot yrityksen alussa:

1. Ikäsi?
28 vuotta.

2. Sivilisääty? Seurustelun kesto?
Avoliitto

3. Työtilanne? Opiskelutilanne?
Kummallakin vakityöpaikka.

4. Asunto?Oma/vuokra? Koko?
Omistusasunto, kaksio

5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää?
Parisuhde kunnossa, aikuisia ihmisiähän tässä ollaan, kyllä sitä tietää mitä haluaa ja milloin siihen on ns. "valmis".

6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?
Paljon löytyy lapsia lähipiiristä ja hyvin olen saanut tukea niiltä muutamilta joille olen kertonut yrityksestä!
 
AAM
1. Ikäsi? Esikoisen kohdalla siis (1,5v sitten)..
Minä olin 28 v. ja mies 29 v.

2. Sivilisääty? Seurustelun kesto? Aviossa silloin oltiin oltu melkein kolme vuotta ja yhteensä seurusteltu 8v

3. Työtilanne? Opiskelutilanne? Vakituinen työpaikka molemmilla

4. Asunto? Oma/vuokra? Koko? Omakotitalo 120m2 Espoo

5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää? ei sitä tiedä muuta ko tuntuu luontevalta ja kun tapahtuu sit se on mentävä vaan :)

6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve? kahdella parhaalla ystävällä oli samanlainen elämänvaihe myös... Vertaistuentarve oli hirmuinen ja kun sai kokea jotai niin ihmeellistä ensimmäisen kerran kuin odotus niin sen haluaakin jakaa muiden kanssa :heart: tai minä ainakin halusin... :D
 
Tiedot yrityksen alussa eli nyt :D
1. ikäsi
* 20 v ja mies 23v

2. sivilisääty /seurustelun kesto
* 4v 3kk seurusteltu ja kohta 2v kihloissa

3. työtilanne / opiskelutilanne
* Minä valmistuin vuosi sitten, ukko valmistuu jouluna, molemmat pätkätöissä.

Asunto, oma/vuokra, koko
* vuokra n 60m2 mummonmökki, oma haaveissa ja hakusessa.

Mistä tietää että uskaltaa yrittää
* Se on se naisen/äidin vaisto

Onko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita
* 3 ystävällä on ja kahden niistä kummi olen :saint:
yrityksestä ei tiedä oikein kukaan.
 
Tiedot sen hetken mukaiset, kun esikoista alettiin yrittämään noin vuosi sitten. Yritys edelleen päällä, takana kaksi keskeytynyttä raskautta kuluneen yritysvuoden aikana.

1. Ikäsi?
29 vuotta.

2. Sivilisääty? Seurustelun kesto?
Avoliitto, reilu vuosi yhdessäoloa.

3. Työtilanne? Opiskelutilanne?
Vakityöt molemmilla, itsellä lisäksi opiskelut kesken.

4. Asunto? Oma/vuokra? Koko?
Vuokra-asunnossa (kolmio) asutaan, omakin löytyy.

5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää?
Kun molemmista tuntui siltä, että ollaan "valmiita" vanhemmiksi.

6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?
Suvusta ja ystäviltä löytyy jälkikasvua jossain määrin. Kerroimme jo heti alusta lähtien kaikille, että yritys alkoi. Ja ensimmäinen raskauskin alkoi heti ensimmäisestä yrityksestä. Menetysten yhteydessä ollut vain hyötyä siitä, että läheiset tietävät tilanteen tismalleen.
 
SusSoo
1. Ikäsi? Olin silloin 25v. Mies oli 32v.
2. Sivilisääty? Seurustelun kesto? Naimisissa, yhdessä oltu siihen mennessä kolme vuotta.
3. Työtilanne? Opiskelutilanne? Määräaikaisessa työsuhteessa ja lisäksi täydennyskoulutin itseäni alallani työn ohella. Mies yksityisyrittäjä.
4. Asunto? Oma/vuokra? Koko? Oma omakoti/maalaistalo 260neliöö.
5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää? Itselleni oli tärkeää, että olen naimisissa ennen esikoisen hankintaa, joten naimisiin menon jälkeen asia oli selvää pässinlihaa. Tosin "yritystä" kesti sitten lähes kolme vuotta eli ehkä olisi kannattanut alkaa hankkia vauvaa heti kun miehen tapasi...
6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve? Miehen puolen kavereilla lähes kaikilla oli jo lapsia. Omilla "lapsuusajan" kavereilla ei ollut vielä kenelläkään. Äitini oli tukijoista ehdottomasti se tärkein ja on edelleenkin!
 
1. Ikäsi?
minä 24 ja mies 26

2. Sivilisääty? Seurustelun kesto?
seurustelua kohta 1.5 vuotta, yhdessä asuttu reilu vuosi
(mies asui luonani, ennen virallista yhteen muuttoa, oli siellä aina kun minäkin)

3. Työtilanne? Opiskelutilanne?
Minä määräaikainen hoitaja kunnalla, mies vakityössä

4. Asunto? Oma/vuokra? Koko?
Kun aloitettiin yrittäminen asuttiin vuokra kaksiossa 79 neliöö kaupungin keskustassa, nyt asuttu 2 kk 60 neliön kaksiossa naapurikunnassa. (lapsia ajatellen, tulevaisuudessa haaveena olisi oma omakotitalo)

5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää;)?
Meillä asiasta keskusteltiin, että minä haluan lapsia vielä kun olen nuori, mies mietti jonkin aikaa.. Sitten meillä yritys alkoi oikeastaan vahingossa, unohtui ehkäisy ja sitä ei sen jälkeen ole otettu takaisin käyttöön. Yritystä takana kohta vuosi, vieläkään ei tärpännyt. Eli ensin piti puolen vuoden yhdessä olon jälkeen vielä odottaa, mutta tästä vahingosta huomasimme, ettei se kuitenkaan heti tule, ja totesimme, että tulee jos/kun on tullakseen. Molemmat on varmoja, että yhdessä ollaan hamaan tulevaisuuteen. Päätetty, esim. kun kihloihin mennään se on lupaus naimisiin menosta, myös päätimme, kun lapsia aletaan hankkia, myös menisimme naimisiin.. Mutta vielä ei ainakaan niin ole mennyt.
Eli nyt olemme tyytyväisiä, että annoimme ajoissa luvan lapselle tulla..

6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?:)
Aika monella ystävällä on lapia, minulla yksi kummilapsi. Koko ajan tuntuu ympärillä tutuille ja puoli tutuille alkanut odotus tai saanut lapsen/lapsia..
 
Luin että emätintilanne galluppia :LOL:
Mutta asiaan... ;)

Tiedot yrityksen alussa:

1. Ikäsi?
25 vuotta. Mies 26 vuotta

2. Sivilisääty? Seurustelun kesto?
Avoliitto, about 8-vuotta

3. Työtilanne? Opiskelutilanne?
Kummallakin vakityöpaikka.

4. Asunto? Oma/vuokra? Koko ?
Oma asunto (puoleksi pankin), neliö rivari

5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää?
Ollut jo jonkin aikaa vauvakuume, mutta miehen aloituksesta sitten päätettiin jättää kumiukot. Joitakin vuosia sitten ajattelin etten koskaan halua tänne maailmaan tehdä lapsia, mutta nyt on toinen ääni kellossa.

6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?
Monella on jo useampikin lapsukainen ja tälläkin hetkellä moni raskaana. Vertaistukea ei kyllä ole, kun muutettiin eri paikkakunnalle missä suku ja ystävät on :/ Mutta kait sitä pärjätään jos sitä joskus lapsi meille suodaan ++++ :whistle:

 

1. Ikäsi?
24
2. Sivilisääty? Seurustelun kesto?
Naimisissa / 6 vuotta
3. Työtilanne? Opiskelutilanne?
Vakituinen työ / tutkinto melkein valmis
4. Asunto? Oma/vuokra? Koko?
Oma asunto / kolmio
5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää;)?
En tiedä... Ei meillä ole kuumetta kunhan jätettiin ehkäisy pois..
6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?:)
parilla ystävällä / monilla tutuilla



 

Yhteistyössä