Elämäntilanne galluppia?

1. minä 26, mies 28
2. avoliitossa, kihloissa, yhdessä n. 5 vuotta
3. molemmat töissä, minulla gradu vielä vähän kesken
4. oma kaksio 62 m2
5. sitten kun tuntuu siltä! mun mielestä ei kannata liikaa suunnitella ja miettiä sitä, milloin on valmis. ei elämää voi niin suunnitella, kun ei koskaan tiedä mitä tapahtuu. eikä lapsiakaan saada kuin tilauksesta. meilläkin 1,5 vuotta yritystä jo takana.
6. noin puolella on lapsia tai tulossa. vertaistukea tarvii ja onneksi sitä on saatavilla.
 
1.Ikäsi 30
2. sivilisääty? seurustelun kesto? avoliitossa, yhdessä 2v
3. työtilanne? molemmilla vakityö
4. Asunto? Oma/vuokra? Koko? vuokra-asunto 3h+kk+s 80neliöö
5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää? Mies ehdotti asiaa 13kk:tta sitten että miten ois.
6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve? Me ollaan lähestulkoon ainoita lapsettomia ja haaveilevia. Siskokin odottaa jo toista.
 
1. Ikäsi? Olin silloin 23-v
2. Sivilisääty? Seurustelun kesto? Avoliitossa, kaksi vuotta seurustelua takana.
3. Työtilanne? Opiskelutilanne? Mulla vakituinen työ, miehellä opintoja pari vuotta vielä jäljellä.
4. Asunto? Oma/vuokra? Koko? Vuokrakaksio, reilu 50 neliöö.
5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää? Ei mistään. Edelleen vaikka jo kolmatta kuumeillaan ei tiedä uskaltaisko sitä kuitenkaan.. Ekaa ei edes yritetty. Teoriassa esikoisemme oli vahinko, käytännössä vahinkoa ei voi sattua, kun ehkäisyä ei tietoisesti käytetä. :LOL:
6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve? Vain yhdellä pariskunnalla oli juuri tullut vauva kun meillä alkoi kortsut unohtumaan petitouhuista. Vertaistukea ei siis oikeastaan ollut, mutta onneksi silloinkin oli tää netti!
 

1.19 (nyt22)
2.nyt kihloissa, esikoista oottaessa seurusteltu 10kk
3.Molemmat opiskeltiin, nyt mies töissä
4. 60m2 kaksio, vuokra, nyt oma koti.:)
5.En tiedä. :D meillä poika vaan päätti tulla, ehkäisystä huolimatta.:)
6. Parilla opiskelukaverillani oli lapsia.Äipältä sit kyselin, jos jokin askarrutti.
 
1. Ikäsi? Nyt olen 26-vuotias, silloin kuin aloimme yrittämään olin 23v..

2. Sivilisääty? Seurustelun kesto? Avoliitossa. Kun aloimme yrittämään, olimme seurustelleet reilun puol vuotta, asuneet pari kuukautta yhdessä ja menneet kuukautta aikaisemmin kihloihin..

3. Työtilanne? Opiskelutilanne? Silloin oli opiskelut kesken, vielä ois ollut puoltoista vuotta jäljellä. Nyt olen vakituisessa työssä.

4. Asunto? Oma/vuokra? Koko? Vuokralla edelleen, omasta olemme kyllä puhuneet..

5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää? Me olimme puhuneet lapsista jo pari kuukautta, kun päätimme jättää ehkäisyn kokonaan pois.. kumpikin meistä haluaa lapsia ja siitä se varmuus tuli..

6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve? Silloin kun aloimme yrittämään, yhdellä minun kaverilla oli lapsia, minun siskolla ja veljellä oli kummallakin yksi lapsi ja miehen siskolla oli kaksi lasta.. vertaistukea olen saanut kavereilta ja tältä palstalta..
 


Kun aloitettiin...
1. Olin ööö...19v.
2. Naimisissa oltiin oltu pari kk, yhdessä reipas vuosi.
3. Olin just keskeyttäny koulun, olin työtön. (Ja nyt taas sama tilanne..)
4. Vuokra-asunto n. 61m2, mutta pian ruettiin suunnitteleen tuota omaa taloa (johon tässä kuussa viimein muutetaan!), vajaa 220m2
5. Sen tietää siitä että tuntuu siltä. Että haluaa, ja on valmis antamaan lapselle kaiken mitä se tarvitsee, rakkautta ja hellää huolenpitoa.
6. Miehen sisaruksilla on lapsia. Sen jälkeen ku ruettiin yrittään, niitä on syntyny jo 3, joista 2 samalle siskolle.

Meillä takana siis 23kk yritystä.

 
1. Ikäsi? Olin raskaaksi tullessani täyttämässä 21v. Nyt olen 22v.
2. Sivilisääty, Seurustelun kesto? Avoliitossa, seurusteltu 4v
3.Työtilanne? minulla oli juuri päättynyt sopimus, uutta työpaikkaa en enää saanut, mutta se ei kyllä haitannut. Ehdin tienata rutkasti, joten äitiyspv raha oli suuri vaikka ilman töitä jäinkin :D
4. Asunto/ vuokra/koko? Vuokra asunto, 55neliötä, isompaa haetaan.
5. Mistä tietää että uskaltaa yrittää? No mielestäni siitä, kun mielessä ei muuta pyöri ja mieskin on asiasta samaa mieltä... Asunto ja raha asiat järjestyvät kyllä lapsenkin kanssa =)

6. Parilla ystävällä oli jo pieniä lapsia ja yhdellä ystävällä oli vieläpä samaan aikaan LA kuin minulla. tyttö syntyi 5pv ennen meidän poikaa.
Itse koin, että vertaistukea tarvitsin lähinnä odotusaikana. Vauvoista minulla oli jo aivan hirmuisesti kokemusta, mutta raskaus oli täysin uusi asia. Tietysti on myös hyvä olla ystäviä joille voi puhua kun vauva-arki painaa päälle niin että tietää tulevansa ymmärretyksi. Silloin sinkkuelämää viettävä ystävä ei välttämättä ole se oikea henkilö.
 
1. 21
2. naimisissa puoli vuotta. seurusteltu ollaaan 3 vuotta
3. valmistuin toukokuussa. työtä haen edelleen
4. vuokralla kaksiossa. haussa rivitalokolmio
5. siitä kun molemmat on mukana. miehen pitää olla omasta tahdosta mukana
6. ei ole kun yhdellä. kaikki vielä opiskelee ja etsii kumppania
 
1. Ikäsi? 20
2. Sivilisääty? Seurustelun kesto? avoliitossa, 3-vuotta
3. Työtilanne? Opiskelutilanne? Molemmat töissä
4. Asunto? Oma/vuokra? Koko? Omakotitalo ~100m2
5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää;)? Se ei pelaa joka pelkää :) Pitää vain luottaa että asiat tapahtuu tarkoituksella.
6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve?:) Eipä taida olla lähipiirissä ketään. Töissä tosin lasten kanssa tulee oltua :)
 
JenPen
1. Ikäsi? -24 vuotta.

2. Sivilisääty? Seurustelun kesto? -Avoliitossa. Seurusteltu vajaat 2 vuotta, siitä 1,5 asuttu yhdessä.

3. Työtilanne? Opiskelutilanne? -Koulu jääny aikoinaan kesken... Opiskelun jatkaminen kiinnostaisi äitiysloman jälkeen. Vakituinen työpaikkaa molemmilla, itsellä pian neljättä vuotta, miehellä kuudetta vuotta.

4. Asunto? Oma/vuokra? Koko? -Oma asunto, vaivaset 40 neliötä. Haussa uusi, isompi asunto.

5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää;)? -Kun kummallakin on tahtoa asiaan, ettei toinen suostu vain toisen mieliksi ja kumpikin on juoksunsa juossut ettei tarvitse vauvan syntymän jälkeen voivotella kun nuoruus jäi elämättä. Lisäksi olisi hyvä jos molemmat olisivat tietoisia myös mahdollisista vaikeuksista ja vauvaelämän raskaudesta.

6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve? -Ainoastaan yhdellä ystävällä vuoden ikäinen lapsi. Lisäksi miehen sisko parhaillaan raskaana. Muut ystävät tulevat tähän tilanteeseen ehkä 10 vuoen päästä, jos silloinkaan... Vertaistukea täältä, kun en viitsi monille vielä raskauden yrittämisestä puhua ku ei tiedä kuinka kauan kestää...
 
1. Ikäsi? minä 24v., mies 28v.
2. Sivilisääty? Seurustelun kesto? Naimisissa nyt n. kuukauden päivät, yhdessä oltu 4 vuotta
3. Työtilanne? Opiskelutilanne? Mies valmistunu ja vakitöissä, itse viimenen vuosi koulussa alkamassa ja (jatko-opinnot kylläkin suunnitelmissa) töitäkin teen.
4. Asunto? Oma/vuokra? Koko? Oma asunto 69 m2, omakotitaloon sitten kun vauva n. vuoden.
5. Mistä tietää, että uskaltaa yrittää? No ei kai sitä tiedäkään. Kyllä mua arveluttaa aika paljonkin kun jos nyt tuun raskaaks niin en ehdi kauaa olla töissä valmistumisen jälkeen. Mutta kun molemmilla on se tunne että nyt.
6. Oliko monilla ystävillä/tutuilla jo vauveleita? Vertaistuen tarve? yhdellä läheisellä ystäväpariskunnalla on lapsi ja toinen tulossa, meidän lisäks on toinen pariskunta joka yrittää.
 

Yhteistyössä