Ekakertalaiset (IVF/ICSI-) hoitoihin keväällä/kesällä

Mariq - tuhannesti onnea!!! :flower: :heart: Mielettömän ihana juttu, kovasti nyt vauvaliimaa ja kaksipuoleista teippiä matkaan mukaan :) Kylläpä osasit yllättää ;)

Sharona - miten meni punktio? Toivottavasti hyvin ja saitte hyvän saldon :)

Täällä käyty eilen vikassa kontrolliultrassa ja perjantaina olis sitten h-hetki eli punktio. Jännät paikat käsillä... Saldo ei näillä näkymin tule olemaan kovin huima, mutta lääkäri oli silti sitä mieltä, että mennään alkuperäisellä suunnitelmalla eikä vaihdeta hoitoa inseminaatioon. Rakkuloita oli kuitenkin sen verran hyvin kasvussa. Pari olisi ollut jo kypsiä kerättäväksi huomenna, mutta pitkän kaavan hoidon lopettaminen pitää ilmeisesti mennä vähitellen. Ja lisäksi lääkäri halusi antaa muille rakkuloille lisää aikaa kasvuun. Olo on jo aika turpean pinkeän epämukava, kun sen mun pcon vuoksi toisessa munasarjassa on ainakin 20 rakkulaa. Näistä kuitenkin vain muutama ilmeisesti voidaan kerätä ja toisen munasarjan tilanne selviää lopullisesti vasta perjantaina.

Jensarille supertsempit, siellä on kanssa jännät päivät tiedossa. Pidetään peukkuja, että kaikki menee hyvin. :)
 
Sharona: Kuis punktiossa meni ja vieläkö henki pihisee? ;) Toivottavast kaikki ok ja munikset hedelmöittyis hyvi. :)

Ootteko lallaa ja Miles vielä uskaltanu testailla? Alkaa piinailut käyä pikku hiljaa vähii. Kovasti plussatuulia myös mun puolesta teille!! :rolleyes:


(.)

Täällä on kovasti koitettu tehä pientä "taustatyötä" ja soitettu mm. Helsinkii Naistenklinikalle ja kyselty IVF-hoitojen jonotusaikoja yms. Kuulemma jo pelkästään ensikäynnille on nyt 4-5kk jonot (no meillä ensikäyntiaikahan ois ihan eri paikkakunnalla jo elokuun alussa) ja sit joskus JOS pääsee IVF-jonoon, ni menee aivan minimissää 6kk odotellessa. Sen alle on kuulemma mahdoton päässä. Sit selvitin, et ku mulla lapsettomuuden syy on PCO, ni pääseeks IVF:ään heti suorilta käsin vai pitääks eka käyä esim. insseissä, ni ei kuulemma aloteta IVF:stä vaan eka tosiaankii pitää alottaa "miedommilla" hoidoilla.

No tuosta viisastuneena soitinkii sit heti Felicitakseen ja varasin ensikäyntiajan ens viikon keskiviikolle..! :D Oltiin miehen kanssa pohdittu tuota reittiä jo jonkun aikaa just tuon julkisen hitauden takia, mut nyt sen sit lopullisesti päätin, et mun hermoilla ei kertakaikkiaa voi julkisella pärjätä.. ;) Kunpa nyt asiat alkais laukkaamaa vauhdilla eteepäi. Kallista touhuaha tuo yksityisellä on, mut ainakii jotain tapahtuu. :) Pahinta on must tää oottelu vaik myöhän ei ees olla viel kauaa jouduttu mitää oottelemaakaa.
 
Vielakin taalla ihan pokkyrassa, mutta ajattelin kirjoitella vahan..

Ennen punktiota siis sain puolikkaan unilaakkeen ja kipulaakepiikin kankkuun, odoteltiin puolisen tuntia vaikutuksen alkamista, jonka aikana nukahdin :D Rullattiin sanky leikkaussaliin ja sitten hommiin.
Oli siis ihan SAIRAAAAAAN tuskainen toimenpide, ei todellakaan auttanut vaikka olin puoliksi taju kankaalla ja se kipupiikki kankussa. Tuollaista tuskaa en olekaan ennen kokenut, sattui niin paljon.

Laakarilla meinas menna hermot kun nostin pyllyn kattoon, jalat telineissa. Jankutti vaan, etta yrita rentoutua, mina jankutin vaan "ei, ei, ei, ei, ei" :kieh:
Sitten karrattiin takaisin osastolle, ja vollotin sita kipua siella kunnes nukahdin.. Puolen tunnin paasta tulovat kertomaan saaliin, mies puki vaatteet mun paalle ja soitti taksin. Nukahdin taksia odotellessa istualteen penkille ja nukahdin myos taksiin, lol.

17 munasolua saivat sielta kaivettua! Nyt taytyy piinailla 2 paivaa (!!!!!!) ennen kuin saan soittaa ja kysya meidan vauvanalkujen kuulumiset.

Kotona sammuin samantien sohvalle ja herasin kun mies oli kaynyt kaupassa, tehnyt mulle sampylan ja herkkuja, voi kultaa <3

Nyt menenkin takaisin nukkumaan....
 
Mariq VAU!!! Onnittelut plussasta!! Hieno juttu!

Mulla pp 9 ja pitihän mun jo testailla tänään, nega tuli, mut onneksi on vielä viikko aikaa tuloksen muuttua..
Ei vaan jaksais odottaaaaa, aika menee niin hitaasti!

Sharona : mulla kans sattu toi punktio tosi paljon, molemmille puolille mahaa tuli kaks "puukon iskua" ja koko toimenpiteen ajan vaan itkin. Karsee kipu jatkui koko toimenpiteen ja senkin jälkeen ja varsinkin vasemmalle puolelle vihlo ja todella kovaa. Sain koko ajan kipulääkettä lisää ja kahden tunnin kuluttua punktiosta päästivät vasta pois kun en enää ollut niin kipeenä.
Punktiopv meni ihan lepäillessä, mutta jo seur päivänä huomattavasti paljon parempi olo, en ottanut kun enää aamulla kipulääkettä. Kauhee turvotus tietty jatkui vielä monta päivää sen jälkeen. Tsemppiä sulle paranemiseen ja tosi hyvän saldon saitte munasoluja!!
 
Tuleeks Mariqilla tuhrua vielä..? Toivottavasti olis kaikki ok.

Sharona Voi että mua melkein nauratti vaikka kuulosti kyllä ihan hirmu kivuliaalta toimenpiteeltä!! Eivät sitte voineet nukuttaa tai antaa lisää unilääkettä...:whistle: Epäilisin että tuo follien määrä vaikuttaa siihen kipuun, heijastuiskohan se jotenki ympäriinsä kun joka folli sorkitaan. Mutta TODELLA UPEA saalis!!!! En osais kuvitellakaan noin hyvää saalista itselle, elättelen toiveita jos edes 5 saatais. Nyt vaan sormet ja varpaat pystyyn että mahdollisimman moni hedelmöittyy ja saatte vielä pakkaseenkin ...:p

Hattivattinen: Ihan hyvä että tekevät sen IVF:n kuitenkin, saldo voi olla parempikin kun miltä ultralla näyttäis. Tsemppiä vikoihin piikityksiin ja päiviin, enää vissiin tää päivä ja pregnyl huomenna?

Vauva haaveissa: Mekin mentiin yksityiselle tuon nopeuden takia, asiat on edenneet semmoisella tahdilla että huhtikuussa mies soitteli ensikäyntiaikaa joka oli toukokuun puolivälissä ja kesäkuun menkoista päästiin jo IVF:ään. Me ei haluttu muita hoitomuotoja koska nekin maksaa kuitenkin ja onneksi lääkäri oli samaa mieltä että turha odottaa jos on valmis rankkaan hoitoon.

ON: Mä pistän pregnylin tänään illalla (pitää laittaa kello soimaan ;)), ja huomisen saa sitten ihan relata vaan. Olo on ihan kohtuullinen, alavatsaa turvottaa ja on aika kipeä välillä mutta ei nyt mitään ihan karmeeta oloa ole ainakaan vielä. Mulla oli kaikkiaan folleja vissiin toisella puolella vähän yli 10 ja toisella vähän alle, mutta niistä kypsiä on varmaan vaan puolet, epäilisin. Riippuu miten jotkut 13mm on kasvaneet torstai aamuun mennessä. Vähän jo jännittää ja oon kärsinyt kovastakin päänsärystä nyt jo viikonlopusta asti, ei oo kiva.
 
Jensar Ei mullakaan vikassa kontrollissa ollut noin paljon lupausta ilmassa, niita folleja oli toisella 9 ja toisella 13 mutta yli 15mm oli alle kymmenen! Sen takia olinkin aika ihmeissani, kun tulivat kertomaan saldon.. Mutta nakojaan auttoi spurttaamaan niita pienempia kun silloin sunnuntaina viela tuikkasin vikan Gonal-F piikin aamulla ja illalla Pregnylin.

Joo, oon melko varma, etta se "kipulaake" jonka antoivat kankkuun oli varmaan paracetamolia, taalla sita kaytetaan ihan joka vaivaan. Burana on naiden mielesta melkein huume ja antibioottejahan ei saa sitten millaan, ellei ole todella vaikuttava syy.
Viimeksi kun herasin leikkauksesta, oli suonessa tippa josta meni paracetamolia suoraan suoneen, voi elama :stick: Varmaan tunnin jouduin kiljumaan ennen kuin tulivat tuikkaamaan morfiinin reiteen!

Hassua, etta mulle ei annettu siirtopaivaa/aikaa viela. Kaskivat soittamaan torstaina aamulla, antavat sitten vasta sen ajan, jos siella on mita siirtaa.
 
pp11 päätä särkee,hiukka etoo ja tissit arat sivuilta.... tulee ku sitä keltasta lugetöhnää....voi vitsiiii....oispa kaikki ookoo.....siis meille voi tulla vaikka 2 vauvaa...tai 1 tai ei yhtään...no aika näyttää...en oo ukolle ees kertonut plussasta..kerronko edes vasta ku sillon 2.7 jos sillon vielä kaikki ookoo...iiiiik...

miten ihmeessä kaikki saa nuin paljon muniksia....meille ei tullut 1ivf ku ne 5 munista....
 
Täällä on tapahtunut hurjasti! mariq, sä pidät nyt tilastoja pystyssä, sillä multa ei kyllä plussaa tule herumaan. Aattele, jos kyydissä on ja pysyy kaksoset! Huimaa!

Sharona, onnea mahtavasta saaliista! Vaikka kipuilut onkin kauheita, niin ne kestää kyllä vaan pienen hetken... Ja tosta kun saattee hyvät alkiot aikaseks, niin ei tartte enää ikinä sorkkia uudestaan ;)

Jensar, ihan pakko muistuttaa omista punktiokokemuksista: mulle annettiin ensin särkylääke suun kautta ja sitten tujut mömmöt kanyylilla suoraan suoneen toimenpidehuoneessa. Eihän se sorkkiminen kivaa ollu, mutta ei kyllä tarvinu myöskään vääntelehtiä ollenkaan. Sinänsä hyvä, koska meillä myös saalis oli säälittävän pieni ja uusiin hoitoihin on syytä varautua.

Miles - millä fiiliksillä? Onko tuntunut *joltain*.

Tsemppiä hattivattiselle! Kohta on pistelyt pistelty.

vauva haaveissa ja Jensar, kiitos kysymästä, musta on niin pitkään (siis kierrosta toiseen, muutaman vuoden) tuntunut siltä, että plussaa ei ole tullakseen, että en ole harrastanut varaslähtöjä testailuissa. Nyt aattelin testata vähän ennen lupaa matkan takia. Me ollaan isolla seurueella liikkeellä, joten en siellä ala vetistelemään surkeaa kohtaloa... Mutta vielä ei siis puikkoon ole pissattu - ehkä huomenna... Itsesuojelusyistä olen myös suosinut testejä, joihin tulee viiva (eikä tekstiä), sattuneesta syystä. Jotenkin se yksinäinen viiva on pienempi paha kuin "ei raskaana"-testi. CB:n tekstiversiot olen ajatellut säästää käytettäväksi vasta joskus, jos _ensin_ ilmaantuu kaksi viivaa ;)

Tuosta julkinen/yksityinen-asiasta vielä: me ollaan jonossa Naikkarille ja samaan aikaan Väestöliitolla. Naikkarilla ois hoitoja tarjolla loppusyksystä, jos näissä ei tärppää. Tällä hetkellä sen tyyppinen v*****s, että voi jäädä se arpa käyttämättä. Meille on siis julkisella tehty viis inssiä, 3xclomeilla ja 2xinduktiolla (Puregon). Naikkari toimi ihan ok, oltais päästy ivf-jonoon aikasemminkin eli todellisuudessa siellä kyllä pystyy keskustelemaan asiasta. Ja alkuselvityksiin me päästiin parin kuukauden jonotuksella, kun oli yksityiseltä gyneltä lähete (perusteena epämääräset kuukautiset ja siittiövasta-aineet). Ne jonot ja julkis-kokemukset tuntuvat olevan kuitenkin jotenkin suhteellisia ja vaihtelevia. Tunnen myös yhden työntekijän Naikkarin ivf-labrasta ja tiedän, että parhaansa ne siellä oikeesti tekevät - vähän vaan kehnommilla resursseilla. Väestöliitolla lääkäri sanoi, että niillä on periaatteessa ihan samanlainen hoitopolitiikka kuin Naikkarilla, mutta toki jotain resursseista ja maksullisuudesta johtuvia erojakin on. Nää on kyllä aika monimutkaisia päätöksiä: ei sitä moneen hankkeeseen laittaisi tuhansia euroja ilman mitään takeita lopputuloksesta. Toisaalta rahalla ei tässä asiassa ole mitään väliä - toisaalta ei realistisesti ajatellen ole varaa laittaa loputtomasti pelimerkkejä millekään arvalle. Puuh...
 
lallaa: Kiitti omakohtasista kokemuksista ja ajatuksista liittyen Naistenklinikkaan ja yksityiseen. :) Uskon, että toki Naikkarilla jokainen tekee aivan varmasti parhaansa, tässä päätöksessäni ratkaisi vain oma kärsimättömyyteni. Kiirehän ei periaatteessa ole, koska olen vasta 25v. - siis nainen hedelmällisimmässä iässä - mutta...

Jensar: Tarkemmin kun viestejäsi selailin, ni taidatkin olla Väestöliitolla. Jäi silmien väliin. ;)
 
Heipparallaa taas,

Mariq: Toivottavasti plussa pysyy plussana. Kuulostaa lupaavalta. Oot kyllä kova mimmi, kun aloitit heti samantien uudet hoidot! Pidän peukkuja pystyssä

Jensar ja Hattivattinen: Onnea punktioon. Toivottavasti se menee hyvin

Miles: Tervetuloa mukaan joukkoon. Minäkin olen ihan uusi tulokas, kun en tajunnut heti, että tälläisiä mahtavia vertaistukia ryhmiä on olemasssa.

Sharona: Harmi, että se ops. oli noin kivuliasta. Mahtava saldo kuiteskin. Toivottavasti parenet pikaisesti.

Vauva tiedossa: Kiva, etta asiat alkaa rullaamaan eteenpäin.

Elleni: Kokeilleppa akupunktiota, jos on mahdollista. Mutta kannattaa valita semmoinen terapeutti, mikä on erikoistunut lapsettomuushoitoihin. Kaverini, jolla on ollut muutama keskenmeno ja erittäin epäsäännöllinen kierto sai sen kierron säännölliseksi akupunktiolla.

On: Minut voi kanssa siirtaa tohon listalle. Mitä se PP tarkoittaa? Oon aivan onneton noitten lyhenteiden kanssa. Tänään laitettin kaksi pikku blastokystaa sisälle muhimaan. Huomenna selvää jääkö yhtään pakastettavaksi, mutta näyttää tällähetkellä vähän epätodennäöiseltä. Raskaustesti pitäisi tehdä 11. heinäkuuta.
 
Vauva haaveissa: Juu, Väestöliitolla (Hki). Mulla on kokemuksia myös Felicitaksesta ja itse pidin Väestöliiton palveluista enemmän. Mutta lääkäreistäkin on tosi paljon kiinni minkälainen kokemus jää, mulla Väestöliitolla ollut kivempi lääkäri kun Felicitaksella. mulle tärkeintä oli, että lääkäri kuuntelee ja ymmärtää ongelman (lue, kärsimättömyys ja kiire :whistle:), ei pistä hanttiin vaan yleisen käytännön verukkeella jos kuitenki riittävät syyt on johonkin asiaan...Me ollaan saatu esim.poliaikoja ihan silloin kun on tarvittu, lääkäri on joustanut ihan vaan meidän parhaaksi jottei mun oo tarvinnut esim.töissä selitellä poissaoloja jne...Pieniä mutta tärkeitä seikkoja!

Lallaalle vielä kuitenki viimeiset tsempitykset jospa vaikka plussa sieltäkin pärähtäisi vielä!!
 
noniin arvasin ett taas näin...kohdun tienoilla vihlas kipeesti, kas kummaa vessa reissulla ihan kirkas punainen vuoto....kohdunsuu auki ja alhaalla...ettänäin....no oli kuitenki jotain yritystä....elikkäs se viimeinen ja 3 icsi tulee sittenkin :(.......
 
Kiitos Lallaa77, Jensar ja Millie 73 tsempityksistä :) Tänään tosiaan viimeistä puregon-piikkiä viedään, annos laskettiin tähän vikaan pistokseen. Huomenna sitten pregnyliä mahamakkaraan ja pistelyt olis sit pistelty. Tänään aloitan myös antibioottikuurin endon aiheuttaman tulehdusriskin minimoimiseksi.

Sharonalle pahoittelut kivuliaasta punktiokokemuksesta :( Tylsää, ettei siellä teillä saa kunnon kipulääkkeitä. Nyt vaan toivotaan, että hieno saldo pysyy yhtä hienona loppuviikkoon ja pääsette siirtoon sekä loput huuruneniksi :) Mua tuo perjantain operaatio pelottaa jo ihan vietävästi, äärimmäisen kipukammoinen kun olen :eek: Endo ilmeisesti aiheuttaa lisäriskit myös siihen, että kyseinen operaatio voi olla normaalia kivuliaampi. Muttei auta kuin tsempata itsensä taistelumielelle ja luottaa, että klinikan lääkkeet on oikeasti niin tujut kuin väittävät :rolleyes:

Teillä on hyvä klinikkavalinta Vauva haaveissa.., voin vaan lämpimästi suositella kyseistä paikkaa! Toivottavasti teillä on mukava ensikäynti ensi viikolla :)

Tervetuloa myös miles! :)

Millie73lle, Milesille ja Sharonalle tsemppimieltä piinapäiviin ja kestäviä hermoja! Lallaa77lle toivon vielä kunnon plussapuhuria, josko se pääsisi yllättämään samalla lailla kuin mariqilla :)
 
Mä ajattelin, että mulla oli tänään Vaikea päivä. Iski niin rekyylillä että en ehtinyt kissaa sanoa kun aloin vain itkeä. Kun oli sukulaisua käymässä testipäivänä, ja vaikka asiasta oli puhetta ja oli "omiakin" päiviä niin ei... Eilen illalla oli jo vähän vittumainen olo, joka sitten tänään purkautui itkuna ja Valituksena.

No, aika varattuna sekä hampaiden valkaisuun että akupunktioon.

Mutta on tämä Vittu Niin Vaikeaa!!
Ja äiti iloisena sanoo, että sekin pikkuserkku odottaa.. Just.
 
Huomenta naiset,

Miten teilla on mennyt punktion jalkeen, oletteko saaneet valiaikatietoja jo seuraavana paivana, kuinka solut jakselee? En millaan malttais odottaa huomiseen, etta saadaan tietaa!

Mariq voi ei... Toivottavasti tuo olisi vaara halytys, todellakin toivon sun puolesta parasta! :hug:
 
Viimeksi muokattu:
pp12 menkkakipua selässä ja vatsassa auuuuu.....ei ihan mitään pientä jomotusta.
tuhruttaa :( itkettää
testiin vahva plussa, viiva piirtyi heti ku tikku kastu......

mutku mutku vuotaa ja menkkakipuaa.....proget pitää kunnon vuodon poissa,
onhan mun annos kuitenkin sen 600mg päivässä.......mä oisin niin halunnut jo onnistua.

Näin unt,a että odotin kaksosia, kummatkin tyttöjä. Ninni ja Elin,a oli unessa nimet.
Synnytin tytöt, mutta yhden sain vain kotiin toinen kuoli.itkin ku heräsin.
 
Mariq: Älä vielä menetä kaikkea toivoa!! Sullehan siirrettiin kaksi alkiota, tuo vois tarkoittaa sitä että toinen ei oo tarrannut, tai tarrannut huonosti ja vuotaa pois....Vahva plussa on kuitenkin sen merkki että toistaiseksi raskaana olet ja siellä yksi olis tarrannut kiinni. Tsemppiä, kyllä mä jaksan uskoa että teillä olis onnistanu tällä kertaa!!:hug:

Sharona: Mulle sanottiin jo etukäteen että siirto on toisena päivänä punktiosta ja uskoisin ettei ne ilmota mitään jos hedelmöittyminen on tapahtunut normaalisti. Varmaan sinne vois soitella mikä on tilanne, onhan toi nyt aika piinaavaa odetella noinkin kauan tietoja ja epätietoisena yhtään milloin jotain tapahtuu...:rolleyes: Tsemppiä!!:hug: Mikä sulla on muuten olotila...???

ON: Pregnyl pistetty eilen illalla ja siitä ilmeisesti rinnat kipeytyneet ja tuli hieman huonohkoa oloa...Varmaan kuuluu asiaan ja mulla on lievää flunssaakin tällä hetkellä.
 
***Ekakertalaiset (IVF/ICSI-) hoitoihin keväällä/kesällä***


Sharona..........1.IVF/ICSI.........kesäkuu
Jensar.............1.IVF..............ke säkuu.........punktio vko 26?
Hattivattinen....1.IVF...............kes äkuu.........punktio vko 26?
Tuuli1976........1.IVF...............elo kuu
Dreamer74......1.IVF...............loppu kesä
Talvitaika.........1.IVF............... elokuu (puntio vko 36)
83yrittäjä..........1.IVF............s yys-/lokakuu
Moto76.............1.IVF............elo-syyskuu


***2/3 HOITO:***

elohopea..........1.IVF / 1.PAS......elokuu
Sartsa00..........3.ICSI................ .?????
Kevätkello..... ...2.ivf...................syksy
Pollyanna.........2.IVF................. .syksy
Mimosa2011....2.IVF..................syk sy
Miranda-81......2ivf/icsi..............heinä-elokuu
Ellenni..............?.................. .....elokuu
Sol.................2.ICSI.............. ...elokuu
pepponen........2.ICSI.................s yksy



*** PIINAILIJAT ***
Nimi.............Hoito...............Alk io(t)...........PP...........Testipäiv? ?

lallaa...............IVF................ .2..................11................1. 7
mariq..............2.IVF..............2. .................11...............2.7
Miles...............1icsi............... ....................10...............4,7


***PLUSSANNEET***.............................................LA
Marilis..........yllätys luomuplussa........toukokuu
Toiveissa.........1.ICSI................ .kesäkuu.............
Heidari...........1. IVF/1. PAS.......kesäkuu..............
Sinirusko.........1.IVF................. .kesäkuu.............20.2.2012

Kävin päivittämässä oman aikataulun. Punktio pitåisi mennä viikole 36. Huh hellettä.
 
Marig toivotaan nyt vaan, että sinullakin onnistuisi nyt tällä kertaa! :hug:
Itse olen seuraillut teidän kirjoittelua, mutta toivottavasti pääsisin hoitoihin ehkä jo elokuussa, kun maanantaina on jo tähystys ja toivottavasti pääsen eroon endokystista. Tiedättekö te pitääköhän sitten ennen hoitoja syödä jotain hormonia? En millään enää jaksaisi, vaan hinku olisi jo kova päästä hoitoihin, kun ensiimäinen ivf piti tehdä toukokuussa ....
 
Sharonalle piti tulla kommentoimaan, että olipa sulla ikävä punktiokokemus! En kyllä tajuu, miks ne ei voi antaa kunnon lääkkeitä, kun tämä maailma kerran on niitä täynnä! :headwall:
Mä olen ymmärtänyt että täällä ilmoitetaan sit jos ei ole siirrettävää ja meillä tais olla jossain mainintakin että eivät tykkää jos sinne soitellaan, että miten on hedelmöittynyt. Kai se on resurssipulaa tai jotain... Tietty jotkut yksityiset varmaan soittaa ja ilmoittaakin.. Pian saat kuitenkin tiedon eli kyllä kahden päivän päästä näkee jo tilanteen, että miten on alkiot lähteneet jakaantumaan. No, toivotaan, että kaikki kannatti ja saat pian hyvän alkion tai kaksi mukaasi ja pakkaseenkin voisi vielä jäädä varmuuden vuoksi jotain! =)

Jensarilla punktio lähenee eli onnea matkaan! Samoin hattivattiselle! Toivottavasti menee toimenpide sujuvasti ja kivuttomasti ja tuloksena on hyviä muniksia!
 

Yhteistyössä