Ekakertalaiset (IVF/ICSI-) hoitoihin keväällä/kesällä

Sharona: Mulla ei mitään kummempaa, oon nyt n.8 päivää piikitellyt Puregonia ja neljä jarrua. Kiertopäivä olis tänään 11. Iltaisin piikin jälkeen tuntuu painon tunnetta ja välillä vihloo.Raskaampi olo vatsassa ja alavatsa on hellänä, johtuneeko mustelmista myös piikittelyiden jäljiltä. Semmoista tärinäherkkyyttä olen ollut havaitsevinani myös, eli aika rauhassa saa liikkua ettei tule olo epämukavaksi. Alavatsa myös hieman turvoksissa ja ilmaa pakkautunut mikä tuntuu epämukavalta. Meillä vasta maanantaina kontrolli, saa nähdä päätetäänkö jo punktiopäivä silloin.
 
Hei vaan kaikille,

Meillä on kanssa juuri ensimmäinen IVF-hoito meneillään. Pitkän kaavan mukaan ollaan edetty. Hormoonilääkitys on jo takanapäin. Minulla särki päätä viikon verran putkeen ja mielialat vaihtelivat kovasti. Onneksi tämä loppui, kun Gonal F-lääkitys alkoi. Munasolut kerättiin tämän viikon torstaina. Operaatio meni sinällään hyvin, vaikka olinkin tietonen mitä tapahtui. Kipulääkitystä ei käytetty, mutta suonesisäisesti annettiin jotain rauhottavaa lääkettä jonka olisi pitänyt estää, että ei olisi ollut tietoinen mitä operaatiossa tapahtuu. Munasolujen keräys ei ollut kauhean kivuliasta ja se oli nopea toimenpide.

Munasoluja kerättiin 19, josta 12 oli tarpeeksi isoja mikrohedelmöitykseen (ICSI). Lauantai aamun tarkistuksen jälkeen näistä oli 9 hedelmöittynyt. Nyt pitäisi sitten soittaa sunnuntai aamuna miten tilanne edistyy. Kovasti pelottaa miten monta alkiota on jäljellä vai onko niitä ollenkaan. Meille on etukäteen kerrotty, että alkionsiirto tapahtuu luultavasti tiistaina eli tehdään blastokystaviljely, jossa alkioden annetaan kasvaa labrassa 5.päivään asti.

Ajattelen koko IVF: stä aika positiivisesti, mutta yritän pitää jalat maassa. Olen 37-vuotias ja mieheni yli nelikymppinen, joten aikaa meillä ei ole haaskattavana. Tsemppiä vaan kaikille ja mukavaa juhannusta!
 
Tervetuloa Mille73 :flower:

Aikamoinen saalis teilla kylla oli, jos 12 oli kypsia ja noin moni hedelmoittynyt! Tehtiinko teille ICSI kaikille soluille? Pidan peukut pystyssa, etta kaikki selviavat blastokysta-vaiheeseen! :)
Miten sulla meni tuo pitka kierto, siis milla hormoneilla ja mitka paivat?

Mulla oli myos ihan jarkyttavaa paansarkya, reilut 2 viikkoa joka paiva, ja jatkui kylla vaikka Gonalin aloitin.

Tanaan tuli tayteen 10 paivaa Gonal F, 150yk annostuksella.. Eipa ole aikaisemmissa (inssi)kierroissa nain montaa paivaa taytynyt koskaan piikitella!
 
Jatkanpa taalla pulinointia :D

Terveisia siis ultrasta, aika paljon munia oli kasvanut, toisella puolella oli 9 ja toisella puolella 13. Isoin oli jo yli 20mm ja pienimmat jotain luokkaa 11-12mm eli saaliista ei kovin isoa taida tulla, silla nuo pienimmat on viela "raakoja".
Ottivat verikokeet, eli estrogeenin, silla selviaa moniko noista folleista sisaltaa oikeasti kypsan munasolun ja tuloksesta riippuen joko tanaan tai huomenna pregnyl. Soittavat siis iltapaivalla sen verikokeen tuloksen.

Nyt alkaa jannittaa! Punktio on siis joko tiistaina tai keskiviikkona.. :eek:
 
Hei Sharona ja muut listalaiset,

Meidän IVF pitkän kaavan mukaan meni näin:

- Alotettiin 2 kk e-pillereillä ennen hormoonihoitoja
- Päivät 1-25: 50 IU Buserelin pistos kerran pvässä
- Päivä 13: Ultraääni (katsottiin oliko oma hormoonitoiminta ”ajettu ales”)
- Päivät 14-24: 300 IU Gonal F (FSH) pistos kerran pvässä
- Päivä 21, 24 ja 25: Ultraääni (Follikkejen koon seuraamista)
- Päivä 25: 10,000 IU Pregnyl (HCG) kertapistos n. 35 ½ h ennen punkiota
- Päivä 26: Ei mitään lääkkeitä (YEEESSSH!)
- Päivä 27: Munasolujen keräys

Elikkä nyt ollaan siis päivässä 30. Soitettiin just labraan ja ne ilmoittivat, että 5 niistä (9:sta) alkioista on jakaantunut 8: aan ja yksi sitten 9: aan. Ja loput on sitten pienempiä elikkä ei siis varmankaan käyttökelpoisia. Ne sanoi, että jos jakaantuminen jatkuu oikealla tavalla ja ne alkiot on muutenkin terveen olosia niin alkionsiirto olisi tiistaina tai jopa keskiviikkona. Toivottavasti edes yksi alkioista kestää siihen asti....
Sharona: Onnea, onnea :hug:. Noi on tosi hyviä uutia ultrasta. Täällä ne haluaa, että munat on kasvanut 18:sta asti. Onnea punktioon. Se on kyllä tosi nopea toimenpide. Toivottavasti sulla on se päänsärky hävinnyt jo. Tuli vielä mieleen, että mulla oli myös Buserelin pistosten aikana 2 pvänä alkuajasta ihan hirveä jano. Juon muutenkin paljon vettä, mutta silloin meni ihan överiksi. Aloin jo kuvittelemaan, että mulla on sokeritauti.
Tyhmä kysymys, mutta mikä tämä inssikierto on? Jarru? Meillä on nää hoidot menellään Irlannissa, enkä valitettavasti ymmärrä noita lyhenteitä. Täällä joutuu kaikki hoidot maksamaan itse ja jos on vakuutus, se ei korvaa. Mikä tilanne on Suomessa? Tai taidat olla vissiin Hollannissa?
 
Unohdin vielä sanoa, että kaikki oli tosissaan ICSI: llä hedelmöitetty. Ne suositteli sitä meille heti, kun ekassa testatussa ”pöjö” näytteessä ei ollut tarpeeksi siittiöitä ja toisessa testatussa niitten liikkuvuus oli huono. Mutta sitten se hedelmöitykseen käytetty oli kuulemma hyvä. Kai nää on vähän henkimaailman juttuja...

Me ollaan kyllä muuten eletty tosi terveellisesti viimeisen parin kolmen kuukauden aikana. Urheiltu paljon ja syöty terveellisesti. Kai sitä motivaation kasvaa pitämään itsestään parempaa huolta, jos raskaus on mahdollinen. Mies harrastaa nykysin jopa pilatesta, jolla on kyllä ollut tosi hyvä vaikutus se työstressiin. Minä kuuntelin juuri ennen sitä punktiota meditaation CD:n ja voin sanoa, että olo oli tosi rauhallinen ja positiivinen sen jälkeen. Suosittelen!

Onnea iltapäivän tuloksiin!
 
pp10 haamu....ootellaan vielä pari päivää mitä uusintatesti sanoo.......pp16 vasta testipv juuri näitten varhaisten keskenmenojen takia...niitä on paljon ja suurin osa haamuista menee kesken...noh...jospa tää nyt + muuttuis......rukoilen

muoks.
eri merkkinen testi ja aamupv pissa
 
Viimeksi muokattu:
Mariqille plussan vahvistumista!!!!! Jospa se nyt viimein osuis!!!

Tsemppiä piinailijoille!!

Mites Sharonan ja Hattivattisen tilanne??

On: Täällä käyty aamutuimaan viimeinen kontrolliuä ja kaikki oli hyvin, lääkärin mielestä erinomaisesti. Munasarjojen vaste hoidolle (pienellä annostuksella) ollut hyvä ja folleja tullut hänen mielestään hyvin ja tasakokoisia, mutta ei kuitenkaan liikaa eli mitään hyperivaaraa mulla ei ole. Toisella puolella oli isoimpia 8kpl (n.14-18mm) ja toisellakin puolella oli 7kpl samankokoisia, vaikka alkuun näkyi vain pari kasvavaa ja muutama hassu pieni.=) Punktio on torstaina klo 9.50 ja siirto lauantaina. Piti oikein huomauttaa lääkärille että "mahdollinen" siirto, kun hänen mielestään kaikki on niin varmaa...:rolleyes: Nyt on hyvä mieli, olin turhaan pelännyt tätä hoitoa kun kaikki on kuitenkin mennyt ihan loistavasti, mulla on vaan hieman painon tunnetta vatsassa ja turvotusta, muuten ihan hyvä olo, parempi kuin normaalikierrossa sekä fyysisesti että henkisesti.

Vähän hassu kysymys, mutta onko muilla täällä nuo hormoonipistokset vaikuttaneet haluihin, mulla näköjään vaikuttaa suotuisasti:whistle: Oliskohan se estrogeenissä tms, kun sitä pitäisi nyt olla suuria määriä kehossa ainakin limaisen vuodon perusteella, mitä mulla tulee RUNSAASTI:ashamed:
 
Viimeksi muokattu:
Mariq - täällä on kaikki sormet ja varpaat pystyssä ja ristissä, että viivat vahvistuu!! Voi, miten jännää :)

Millie73 tervetuloa ja tsemppiä! Sharonallakin jännät päivät, tsemppiä sinnekin!

Kiitokset Jensarille kuulumisten kysymisestä. Tänään iltapäivällä kontrolliultraan ja sitten katsotaan, miten edetään - joko inseminaatio loppuviikosta tai punktio perjantaina :eek: Annoksen nostaminen torstaista lähtien on tuntunut selvästi, painon tunnetta vatsassa ja pientä jomottelua, aika iisisti pitää mm. nousta ylös, sillä muuten tuntuu kunnolla. Mutta onhan tässä jo 11 päivää pistelty. Ja sitä Jensarin mainitsemaa limaista vuotoa on täälläkin liikkeellä ihan riittävästi... :ashamed:

Sullahan Jensar oli mahtavat kuulumiset kontrolliultrasta! :) Pidetään peukkuja, että kaikki menee hyvin sinne lauantaihin asti ja siitä eteenpäin pari viikkoa vieläkin paremmin :)
 
Mariq, varovainen :flower: ja vahvistuvia viivoja!

Onnea myös pistelijöille, Jensarin ja hattivattisen tilanteet kuulostavat hyviltä! Jensarilla taitaakin olla enää pari piikkiä jäljellä :) ja sitten vaan piinailemaan. Sharona, mille päivälle punktio osuu? Joko on Pregnyl pistetty?

(.) ei uskoa plussasta. Taitaa tulla synkkä kesäloma :(
 
Lallaa77:lle tsemppiä vielä viimeisiin piinapäiviin, milloin testailet??:hug: Eikös teillä ollut lomamatka tiedossa, voisit testailla vaikka siellä jottei mene lähtöfiilikset ihan hukkaan:whistle: Mulla oli keväämmällä semmoinen tilanne että piinailin just ennen lomamatkaa ja tein niin että varmistin negan vasta lomalla ollessa niin sain sitten juoda kaksin käsin ja nauttia kaikista ruoista, sai jonkin verran hukutettua surua siihen...Toivottavasti sulla olis ainakin yksi kyytiläinen matkassa mukana!!!!!:heart:

Mä pistän tänään viimesen Puregonin ja Orgalutranin ja huomenna on sitten vihoviimenen pistos Pregnyliä. Sit saa huokasta ja antaa muiden hoitaa loput:D Vähän alkoi jo tympimään toi pistäminen. Aluks se oli ihan jännää mutta loppua kohti vaan ikävä velvoite. Alavatsalla komeilee muutama mustelmakin ja on kosketusarka kaikesta piikittelystä.
 
mariqille varovainen onnittelu ja pikaliimaa...
ja kaikille muille jotka ovat onnistuneet.

katsoitteko eilen tuli (vissiin Teemalta) lisääntymisestä ohjelmaa. Siinä käytiin läpi siittiöiden kilpajuoksua alusta loppuun. vaikka niitä veikkoja olisi alussa miljoonia, munasolun lähelle pääsi vain muutama. on melkoista ihmettä että tapahtuu lisääntymistä, kun onnistumismahdollisuus on noin huono.

itse odottelen kerrankin tätiä, kun seuraavasta aloitan pillerit kk ajoittamiseksi oikeaan aikaan. Jee, siitä se alkaa. saan kuukauden päästä jännittää muuta kuin hoitojen odottamista.

hauskaa kesää kaikille, painun kesälomalle mokille odottamaan elokuuta ja tositoimia.
 
Heips!
Ilmoittaudun myös mukaan ketjuun...
Meidän taustaa, olen 33v ja mieheni 42v, asumme ulkomailla.
Olemme toivoneet lasta 2,5 vuotta.
Viime syksynä menimme lapsettomuustutkimuksiin ja siellä todettiin että miehellä on paljon siittiöitä, mutta ne ei liiku.
Kaksi inssiä takana viime vuonna marras- ja joulukuu 2010.
Kolmanteen inssiin oltiin menossa helmikuussa 2011, mutta spermatulos niin huono, ettei sitä kannattanut tehdä. ( Otti vähän koville, kun olin varautunut 6 inssikertaan). Lääkäri suositteli meille IVF:ää.

Haluttin vielä suomalaisen lääkärin mielipide ja käytiin toukokuussa suomessa yksityisellä juttelemassa ja suunnittelemassa hoito. Sovittiin että tehdään IVF seuraavaan kiertoon eli kesäkuussa. Sit tulikin ikävä soitto lääkäriltä parin viikon päästä käynnistä, että mulla on ollut hepatiitti b joskus, tuli kyllä aivan puun takaa tää juttu ( en ole elänyt "extra villiä nuoruuttaa"), eli ei mitään tietoa mistä tai keneltä olen sen saanut.

Vaikuttaa meillä hoitoihin siten, että alkoita ei saa pakastaa vaan kerta laakista mennään, vähän otti koville toi uutinen... kun muutenkin koko lapsettomuus on jo niin kova paikka, niin nyt tää koko hoitojuttukin meidän kohdalla vaikeutuu.
No, ton hepatiitti jutun takia meille tehdään sit niin, että kasvattavat alkoita pari päivää pidempään, jolloin saadaan mahdollisimman hyvä alkio selville ja siirrettyä.

Nyt siis kesäkuun kiertoon tehtiin eka hoito. Olin Hesassa hoidon takia 2,5 vkoa. Hormonit ei muhun vaikuttanut mitenkään negatiivisesti (siis ei sivuoireta).
Munasolujen keräys oli mulle todella kivulias ja kauhee kokemus vaikka sain rauhoittavia ja kipulääkettä. Saivat multa 10 kypsää munasolua, joista 9 hedelmöityi. Ja kun viel seur päivänä soitin niin kaikki 9 oli lähtenyt jakautumaan.
Alkion kypsytys päivänä 3 oli vielä ollut 7 hyvää alkioo , eli olis ollut pakkaseen laittetavaa jos sen olis voinu tehä.

Alkiot ( me haluttiin kahden alkion siirto koska ei voida pakastaa ja onnistumis prosentti nousee niin paljon) siirrettiin viikko sitten ja lääkäri sano että oli kaksi todella hyvää alkioo, että kyllä naillä pitäisi tulla raskaaksi. Kivasti tsemppas. =)
Nyt pitäs viikko vielä jaksaa odottaa että kannattaisi raskaustesti tehdä...
Alkuun oli ihan hyvä tsemppi päällä , mutta nyt pelottaa ja itkettää...

Mulla oli eilen ihme pistelyä mahassa ja pelottaa että mitä siellä tapahtuu... Tietty sitä pelkää pahinta, että alkio/alkiot olis kiinnittyny mutta että olis nyt sit jostain syystä ruvennu irtoileen..

Voi olla että teen jo huomen tai ylihuomen ekan raskaustestin, koska mun menkat pitäs alkaa näinä päivinä, jos en ole raskaana...

Niin ja nyt siis käytän emätinkapseleita lugesteron 3 kertaa päiväs ens viikkoon kunnes teen testin ja on kulunut 2 vkoa alkion siirrosta..
 
tarkoittaako pp piinapäiviä?
mulla on menossa silloin pp 9 eli melkein samoissa mariqin kanssa..
mitä on legeteronet / progesteronet?
Ei mulla ole muuta lääkitystä tällä hetkellä kuin lugesteron emätinkapselit..
 
Mariq varovaiset onnittelut myos taalta! Toivotaan, etta tuhru pysyy tuhruna ja kuuluu asiaan!

Mulla nakyy yleensa Pregnyl viela testissa minim.10 - maksimissaan 13vrk piikista, eli taalla ei kylla aikaisin testata, tulee vaaria halytyksia...

Ultra meni hyvin, ottivat viela verikokeet eli estrogeenitasot ja folleja oli 13kpl toisella puolella ja 9kpl toisella puolella mutta en tieda moniko oli tarpeeksi isoja, kun niiden taytyy olla vahintaan 15mm ennen irrotuspiikkia etta on toivoa saada munasolu sielta.

Joka tapauksessa, sunnuntaina ultran jalkeen odoteltiin taas soittoa iltapaivaan saakka ja sittenhan se hoitsu soitti ja estrogeeni tasot oli korkeat, eli folleja sen mukaan pitaisi olla jo tarpeeksi "poimittavaksi" joten sunnuntaina klo.22 otin irrotuspiikin ja TANAAN on punktio.

Pelottaa ja jannittaa ihan hirmuisen paljon, mikaan ei ole viela nain paljon pelottanut! En yhtaan tieda mita kipulaakkeita taalla annetaan, ei todellakaan ole asiat niin kuin Suomessa jossa saa ihan kunnon mommot, joko puudutuksen tai tajun kankaalle.

Luin esitteesta, etta antavat "kipulaaketta" (joka on yleensa aina paracetamol) ja opettavat hengitystekniikan joka rauhoittaa. Saa nahda, jos en oikeasti saa kunnon apua ettei tarvitse karsia, saattaa jaada munat keraamatta. :O:kieh::$

Olen onnellinen, ettei enaa tarvitse piikittaa, sunnuntaina meni mahanahkaan 3 eri hormonia ja piikkia, tuli mustelma ja on kosketusarka :shock: Huh huh mika meininki.

Vahan on sellainen pallo-olo jo mutta ihmeen hyvin tasta stimulaatiosta tahan asti selvitty, odotin paljon pahempaa :stick:

Miehen taytyy olla klinikalla 1,5h paasta eli 8:30 ja minua odotetaan tunti sen jalkeen.. Huiiiiiiiiiiiiiiii!
 
Viimeksi muokattu:
Mariq!!! Kertakaikkinen paukku!
Kannatti siis vain painaa het seuraavaan kiertoon! Riskipeli siis kannattaa! Toivottavasti plussa pysyy!

Mitä teit eritavalla nyt kuin ennen?

Olen miettinyt, että mitä tässä tekisi nyt ennen elokuuta, paasto? Himoliikuntaa? Viinit tiukalle kieltolistalle? Muuten jo syön terveellisesti ja muutenkin tuntuu olo ihan ok.
Millä pirulla sitä limakalvoa saisi paremmaksi!?!??
 
Onnea nyt paljon Mariq ja pikaliimaa masuasukille, että pysyy kunnolla matkassa mukana. :hug:

Mä olen hieman vietellyt hiljaiseloa täällä taustalla, kun en vielä oikeen uskalla odottajien puolelle siirtyä... tänään menossa RV 6+0 ja laskettuaika olis laskurin mukaan 21.2.2012 =) :heart:

Ensimmäinen ultra meillä on ensi keskiviikkona eli 6.7. ja siellä sitten toivottavasti näkyy pikkuisen sydämensyke jo. :heart:

Kaamea kuvotus ollut päällä jo reilun viikon ja närästys vaivaa... kohtua vihloo välillä enemmän ja välillä vähemmän, mutta ne on näitä raskauden iloja, eikä pidä valittaa!!! :D

Kaikille ihanaa kesää ja paljon puhaltelen plussa tuulia kaikille!!! :hug:
 

Yhteistyössä