eikö muksuilla oo tosiaankaa mitää nukkumaanmenoaikoja???

• Viestiketjun aloittaja ämpäri
  • Ensimmäinen viesti
asd
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti -75:
Alkuperäinen kirjoittaja asd:
No jos heillä on loma?????? Täällä voi siis ulkonakin olla järjestyssääntöjen mukaan ihan normaalilla leikeillä ja äänillä klo 22.00 asti.
Nii-in, mutta meillä ei ole loma vielä ja aamuisin aikaiset herätykset. Ja kyllä meillä ainakin rivi-/omakotitaloalueella on erittäin ärsyttävää ja häiritsevää tuo naapurin mukuloiden kukkuminen 22-23 asti, kun oma 4-vuotiaani yrittää nukkua omassa kodissaa. Huudot ja kiljumiset kuuluvat pihalta erittäin hyvin sisälle aurinkoisina päivinä, kun ikkunat ja ovet ovat avoinna myös iltaisin. Omani menee arkisin nukkumaan aina klo 20 ja viikonloppuisin ja lomilla pyritään myös sailyttämään rytmi eli maksimissaan tunnilla heittelee normaalisti.
No, mutta sun täytyy sitten muuttaa pois ihan normaalit äänet sieltä pihalta saa kuitenkin kuulua siihen klo 22.00 asti. Kaikki eivät voi elää sinun rytmien ja elämän menon mukaan...

Äiti -75
Alkuperäinen kirjoittaja natsiäiti:
mä pidän myös kiinni uniajoista, ihan senkin takia että haluan sen illan "itselleni" :D
Tämä osaltaan on peruste myös meillä lapsen säännölliseen nukkumisaikaan. Minä haluan ehkä katsoa joitain sarjoja tv:stä ja ei niitä voi klo 20 jälkeen katsoa, jos pieni lapsi hereillä. Meillä kun ollaan hyvin tarkkoja siitä, ettei lapsi näe väkivaltaa tms. sisältäviä ohjelmia. Lisäksi ainakin omani on niin väsynyt jo iltaisin, että usein pyytää itse jo klo 19 nukkumaan ja on puoliväkisin se tunti vielä iltahommilla pitkitettävä ettei sitten kukkuisi ennen klo 6 ylhäällä.

aksu
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Alkuperäinen kirjoittaja aksu:
Kyllä alle kouluikänen on vielä niin pieni, että ei voi valvoa miten sattuu. Kyllä vanhempien pitää huolehtia, että lapsella on rytmi, joka luo turvallisuuden tunteen. Täytyyhän jokaisen lapsen pystyä ennakoimaan, että mihin aikaan mitäkin tapahtuu, eikä vain odoteta, että se lapsi "sammuu"
Aivan rytmi on täysin eri asia kun se että meillä valvotaan apaut 23 näin kesällä joka ilta. Ihan rytmi löytyy.
Ja kun loma loppuu? Ei rytmi ole sama. Vanhemmilla lapsilla ok. Mutta ei pienillä.
Mä olen pysyvällä lomalla joten ehkä tuossa elokuussa ruvetaan koululaisten kanssa muuttaa rytmiä ja muut siinä sivussa. meillä menee kuule ihan hyvin vaikka ei eletä niinkun sinä. Oikein terveitä ovat ja tuollainen agraari jäänne että 6 ylös on junttein hommaa.
No en väittänyt, että minä nousen klo 6. En mä sanonutkaan, että kenenkään lapsissa on mitään vikaa. Mun mielestä se ei ole oikein pieniä lapsia kohtaan. Ei mun mielipiteen tarvitse olla oikea tai ainut. Täällä porukka jakaantuu muutenkin kahtia asiasta. Sama asia kun jotkut hyväksyvät joitain asioita joita muut eivät. Esim. tupakoiminen lapsi sylissä. joidenkin mielestä siinä ei ole mitään pahaa, joidenkin mielestä on. Jokainen elää omantunnon mukaan. Olin ehkä itse typerä kun edes lähdin tähän kirjoitteluun. Jokainen kasvattaa lapsensa niinkuin parhaaksi katsoo..

nilkki
Alkuperäinen kirjoittaja halooo:
loma ja loma?? Mistä lähtien alle 5v on/ei oo lomaa?? Kyl mun mielestä alle 5v ei tarvii kiekkua pihalla klo 22/23 mihinkää vuoden aikaan!!??
Lomaa päiväkodista? Onko päivähoito sulle ihan vieras käsite...

kinuski
Esikoisella oli pienempänä niin tarkka sisäinen kello ja rytmit, että oli käytävä nukkumaan klo 19, oli loma tai ei, muuten meni kaikki ihan sekaisin. Eli ymmärrän että joillekkin lapsille se rytmin muutos vaan on nii hankalaa, että on parempi toimia niinkuin on totuttu. Nyt isompana valvoo pidempään, ja myös nukkuu pidempään, eikä rytmin muutos ole ongelma. Kuopus taas on sellainen, että ei ole moksiskaan rytmien vaihtelusta. Kyllä mä annan lomalla valvoa pidempään, mutta kuopus ei yleensä klo 23 pidempään jaksakkaan valvoa. Musta olis tosi tylsää jos olis kesälomallakin oltava sängyssä jo klo 20, ihan vaan siksi että ei yhtään poikettais normaalista rytmistä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja tutkittu on,että myös lomalla olisi hyvä pitää samat rytmit kuin arkenakin,niin ja unta ei voi nukkua varastoon!
Kuka helvattu on mistään varastoon nukkumisesta puhunnu! eihän kukaan niin tyhmä ole, voi olla univelkaa mutta ennakkoa ei. Kaikki tietää mutta kiisto tarkeennuksesta. Tosiaan ei haittaa yhtään jos sä elä helmikuun ja heinäkuun samalla kaavalla mutta mepä ei. Sopii meille TUTKITTU JUTTU

Äiti -75
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti -75:
No jos heillä on loma?????? Täällä voi siis ulkonakin olla järjestyssääntöjen mukaan ihan normaalilla leikeillä ja äänillä klo 22.00 asti.
Nii-in, mutta meillä ei ole loma vielä ja aamuisin aikaiset herätykset. Ja kyllä meillä ainakin rivi-/omakotitaloalueella on erittäin ärsyttävää ja häiritsevää tuo naapurin mukuloiden kukkuminen 22-23 asti, kun oma 4-vuotiaani yrittää nukkua omassa kodissaa. Huudot ja kiljumiset kuuluvat pihalta erittäin hyvin sisälle aurinkoisina päivinä, kun ikkunat ja ovet ovat avoinna myös iltaisin. Omani menee arkisin nukkumaan aina klo 20 ja viikonloppuisin ja lomilla pyritään myös sailyttämään rytmi eli maksimissaan tunnilla heittelee normaalisti.
No, mutta sun täytyy sitten muuttaa pois ihan normaalit äänet sieltä pihalta saa kuitenkin kuulua siihen klo 22.00 asti. Kaikki eivät voi elää sinun rytmien ja elämän menon mukaan...
Siis eikä enää lapsille mielestäsi pidä opettaa perusasioita eli ottamaan naapurit ja läheiset huomioon??? Kun me lähdemme töihin/hoitoon ennen klo 8 aamulla, niin ojennan lastani huutamisesta ym. metelöinnistä, koska tiedän monien lomalla olevien naapureiden sekä eläkeläisten vielä nukkuvan. Ei lastenkaan tule antaa elää kuin pellossa, jos oikeasti eletään taajaan rakennetulla rivi-/omakotitaloalueella.

Kyllä alle kouluikänen on vielä niin pieni, että ei voi valvoa miten sattuu. Kyllä vanhempien pitää huolehtia, että lapsella on rytmi, joka luo turvallisuuden tunteen. Täytyyhän jokaisen lapsen pystyä ennakoimaan, että mihin aikaan mitäkin tapahtuu, eikä vain odoteta, että se lapsi "sammuu"
Aivan rytmi on täysin eri asia kun se että meillä valvotaan apaut 23 näin kesällä joka ilta. Ihan rytmi löytyy.
Ja kun loma loppuu? Ei rytmi ole sama. Vanhemmilla lapsilla ok. Mutta ei pienillä.
Mä olen pysyvällä lomalla joten ehkä tuossa elokuussa ruvetaan koululaisten kanssa muuttaa rytmiä ja muut siinä sivussa. meillä menee kuule ihan hyvin vaikka ei eletä niinkun sinä. Oikein terveitä ovat ja tuollainen agraari jäänne että 6 ylös on junttein hommaa.
No en väittänyt, että minä nousen klo 6. En mä sanonutkaan, että kenenkään lapsissa on mitään vikaa. Mun mielestä se ei ole oikein pieniä lapsia kohtaan. Ei mun mielipiteen tarvitse olla oikea tai ainut. Täällä porukka jakaantuu muutenkin kahtia asiasta. Sama asia kun jotkut hyväksyvät joitain asioita joita muut eivät. Esim. tupakoiminen lapsi sylissä. joidenkin mielestä siinä ei ole mitään pahaa, joidenkin mielestä on. Jokainen elää omantunnon mukaan. Olin ehkä itse typerä kun edes lähdin tähän kirjoitteluun. Jokainen kasvattaa lapsensa niinkuin parhaaksi katsoo..
Mutta ehkä ei ole sun paikkas kertoa oikeastaan kennellekkään mikä on kenenkin lapselle parasta. Varsinkaan kun ei ole kysymys mistään tupakasta vaan siitä että saavat olla vieläkin pihalla kun paistaa ja ollaan vapaalla. Mutta joo tosiaan kärsivät näköjään

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mun muru:
Jos ne lapset ja niiden vanhemmat ovat iltaihmisiä. Kaikki ihmisethän ovat joko ilta- tai aamuihmisiä. Iltaihmisen biologinen tarve panee valvomaan myöhemmin.
Aamuihminen taas väsyy aikaisin ja herää aina aikaisin.
Ehkä jotkut on vielä jotain siltä ja väliltä.

Lienee normaalia siis että jotkut menee maate esim. vasta klo 23.00 tai lomalla jopa vasta 24.00 -->
Tervetuloa päiväkoti/koulumaailmaan katsomaan miten se vaikuttaa lasten touhuihin, kun valvotaan yömyöhälle saakka. Saatat yllättyä.

hilla
Alkuperäinen kirjoittaja oivoi:
juu.. ja ihmiset väittää ettei lapsi nukahda ajoissa? Tasan nukahtaa, jos alusta asti ollut säännöllinen rytmi ja siitä pidetään kiinni . Tietäähän sen aikuisestakin (tai vaikka vauvasta), jos väsymerkit iskee vaikka klo 21 mutta alkaa vielä säätämään jotain juttua, nii väsytunne katoaa ja ei osaa nukahtaa. Tapahtuu hetkessä. Sit ollaa levottomia yms.
Mutta mitä järkeä on säädellä omaa ja lasten unirytmiä, jos sillä luonnollisella rytmillä menee parhaiten?

Meillä on koko perhe iltavirkkuja ja lomilla ei mennä nukkumaan ennen yhtätoista. Aamuisin nukutaan pidempään kuin arkisin.

asd
Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Esikoisella oli pienempänä niin tarkka sisäinen kello ja rytmit, että oli käytävä nukkumaan klo 19, oli loma tai ei, muuten meni kaikki ihan sekaisin. Eli ymmärrän että joillekkin lapsille se rytmin muutos vaan on nii hankalaa, että on parempi toimia niinkuin on totuttu. Nyt isompana valvoo pidempään, ja myös nukkuu pidempään, eikä rytmin muutos ole ongelma. Kuopus taas on sellainen, että ei ole moksiskaan rytmien vaihtelusta. Kyllä mä annan lomalla valvoa pidempään, mutta kuopus ei yleensä klo 23 pidempään jaksakkaan valvoa. Musta olis tosi tylsää jos olis kesälomallakin oltava sängyssä jo klo 20, ihan vaan siksi että ei yhtään poikettais normaalista rytmistä.
No ei meilläkään pakoteta ketään valvomaan. Ei meilläkään tup pienin kestä rytmin muutosta ja tosiaan nukkuu aina klo 21.00 ja on alta 2v. Isompi taas tykkää olla kavereineen tuossa pihalla pidempään ja on iltaihminen muutenkin. Asumme pienkerrostalossa ja jokaisella oma sisäänkäynti joten edes rapussa hilluminen ei oo ongelma.

vähäuniset
Totta. Pienenä meidänkin lapset menneet ajoissa nukkumaan ja rytmi ollut, päivä aloitettu varhain, kuudelta viimeistään, vähäunisimmat viideltä.
Lapsissa kyllä jo erottui kuka vähäunisempi, kuka iltauninen. Itsellä kolme viidestä vähäunisia mutta rytmissä, ajoissa nukkumaan mentiin pienenä. Itselläni alkoi toinen päivä illalla, omaa vapaata:)

asd
Alkuperäinen kirjoittaja mun muru:
Jos ne lapset ja niiden vanhemmat ovat iltaihmisiä. Kaikki ihmisethän ovat joko ilta- tai aamuihmisiä. Iltaihmisen biologinen tarve panee valvomaan myöhemmin.
Aamuihminen taas väsyy aikaisin ja herää aina aikaisin.
Ehkä jotkut on vielä jotain siltä ja väliltä.

Lienee normaalia siis että jotkut menee maate esim. vasta klo 23.00 tai lomalla jopa vasta 24.00 -->
Tervetuloa päiväkoti/koulumaailmaan katsomaan miten se vaikuttaa lasten touhuihin, kun valvotaan yömyöhälle saakka. Saatat yllättyä.
No tottakai silloin se rytmi muuttuu automaattisesti ainakin meillä.... Kyllä sitä kelloa ehtii kattoa koko syksyn ja talven. MIks ei voi nauttia aurongosta ja ulkoilmasta ja nukkua aamullapidempään jos toisille on ok?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nilkki:
loma ja loma?? Mistä lähtien alle 5v on/ei oo lomaa?? Kyl mun mielestä alle 5v ei tarvii kiekkua pihalla klo 22/23 mihinkää vuoden aikaan!!??
Ei 5v tarvitse vielä olla lomalla yhtään mistään, ei edes päiväkodista. Vai onko se auvoinen päiväkotimaailma kuitenkin ei niin auvoinen ja se käy lapsille kuin työstä olla siellä, josta pitää olla lomalla?

aksu
Mutta ehkä ei ole sun paikkas kertoa oikeastaan kennellekkään mikä on kenenkin lapselle parasta. Varsinkaan kun ei ole kysymys mistään tupakasta vaan siitä että saavat olla vieläkin pihalla kun paistaa ja ollaan vapaalla. Mutta joo tosiaan kärsivät näköjään
Niinkuin sanoin mun mielestä ei ole oikein. Sinun mielestä ei ole väärin. En tullut tänne riitelemään yksittäisten ihmisten kanssa. Tulin vain kertomaan mielipiteeni..

Äiti -75
Ei 5v tarvitse vielä olla lomalla yhtään mistään, ei edes päiväkodista. Vai onko se auvoinen päiväkotimaailma kuitenkin ei niin auvoinen ja se käy lapsille kuin työstä olla siellä, josta pitää olla lomalla?
No, aiheen sivusta mennään ja kaukaa... Kyllä mun lapsella ainakin on lomaa hoidosta, kun mä olen lomalla töistä ja hänen hoitajansakin on samaan aikaan vuosilomalla. Mitäs ihmeellistä tässä sitten on? Mut hei nyt oli puhe sisälle/nukkumaan menemisajoista.

asd
No kyllä meillä ainakin odotetaan lomaa ohjatusta toiminnasta :) Suurin osa ihmisistä joutuu käymään töissä, koska 5 vuotiaasta ei saa mitään rahaa kotiinkaan. Ja lapselle on joka päivä oltava puhtaat vaatteet ja ruokaa. Se ei kotona rahattomana onnistu, että vaikka se ei nii auvoinen se päivähoito ole nii suurinosa suomalaisista lapsista sinne joutuu meneen, että vanhemmat pääsee töihin. Kyllä 5 v on loman tarpeessa kun on tarhassa vanhempien lomia lukuunottamatta.

Palstaa 5 vuotta seurannut harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
kyllä meillä lomallakin on nukkumaanmenoajat. luo turvallisuden tunteen. Me aikuisetkaan ei olla totuttu valvomaan niin miksi meidän sit pitäsii opettaa alpselle että valvo. mitä hienoa on valvomisessa? EI mitään
Oletko aivan varma, että nukkumaanmenoajat lomalla luovat teineille turvallisuudentunteen eikä tunnetta vankilassa olemisesta? Ovatko teini-ikäiset lapsesi onnellisia?

Kukaan ei ole sanonut, että valvomisessa on jotain hienoa, mutta hauskaa se usein on. Istutaan vaikkapa iltaa (aamuyöhön asti) ystävien kanssa, katsotaan DVD-elokuvia koko perhe yhdessä, teinit ystävineen juttelevat läpi yön tms.

Minä en usko, että tuollaisella vanginvartijaasenteella kasvatetaan onnellisia lapsia - tai ylipäänsä ollaan onnellinen perhe. Mietipä, kuinka usein sinä valitat täällä palstalla jostain.

nilkki
Tottakai 5-vuotias on lomalla päiväkodista, kun on sieltä pois. Tottakai päiväkoti on lapsen "työtä" ja jokainen lapsi tarvitsee lomaa.
Mihin tynnyriin sinä olet nettiyhteyden saanut?

Yhteistyössä