eikö muksuilla oo tosiaankaa mitää nukkumaanmenoaikoja???

• Viestiketjun aloittaja ämpäri
  • Ensimmäinen viesti
asd
Alkuperäinen kirjoittaja kike:
Meillä lapsi 5v ja nukkumaan mennään 8 aikaa. Jos on sukujuhlia tai muuta niin saa valvoa myöhempään, mutta ei muuten. Ymmrrän jos omakotitalo ja piha siinä samassa niin mikäs siinä jos leikkii vähän myöhempään. Mutta en mä sitä ymmrrä, enkä pidä hyvänä, että 4-6v pomppii klo 22 kerrostalo alueella ilman valvontaan. Turvallisuus on tärkein. oon mä tuolla nähnyt kylillä kun nuoret (itsekkin olen) äidit ja isät pelailevat pelejä tissuttelen samalla kun pienet lapset leikkii puistossa. :/
No ois varmaan oikeestikin siedettävää, että niillä 5 vuotiailla olis ilta kasin jälkeen vanhempi ulkona mukana. Siinä oot oikeassa ja myös ilman tissuttelua.

Alkuperäinen kirjoittaja halooo:
loma ja loma?? Mistä lähtien alle 5v on/ei oo lomaa?? Kyl mun mielestä alle 5v ei tarvii kiekkua pihalla klo 22/23 mihinkää vuoden aikaan!!??
Miksi ei?
Esim. Kala syö vasta juuri ennen auringonlaskua ja vähän sen jälkeenkin. Itse olin 5v ikäisenä tuohon aikaan vielä kalassa ja sen jälkeen ne kalat vielä perattiin ja paistettiin.

apua
Alkuperäinen kirjoittaja mun muru:
Jos ne lapset ja niiden vanhemmat ovat iltaihmisiä. Kaikki ihmisethän ovat joko ilta- tai aamuihmisiä. Iltaihmisen biologinen tarve panee valvomaan myöhemmin.
Aamuihminen taas väsyy aikaisin ja herää aina aikaisin.
Ehkä jotkut on vielä jotain siltä ja väliltä.

Lienee normaalia siis että jotkut menee maate esim. vasta klo 23.00 tai lomalla jopa vasta 24.00 -->
No ei oo "normaalia", aikuisilla ehkä, muttei pienillä!!!

halooo
loma ja loma?? Mistä lähtien alle 5v on/ei oo lomaa?? Kyl mun mielestä alle 5v ei tarvii kiekkua pihalla klo 22/23 mihinkää vuoden aikaan!!??
Miksi ei?
Esim. Kala syö vasta juuri ennen auringonlaskua ja vähän sen jälkeenkin. Itse olin 5v ikäisenä tuohon aikaan vielä kalassa ja sen jälkeen ne kalat vielä perattiin ja paistettiin.
sä varmaan olit siellä kalassa joka ikinen ilta :D??

Alkuperäinen kirjoittaja apua:
Jos ne lapset ja niiden vanhemmat ovat iltaihmisiä. Kaikki ihmisethän ovat joko ilta- tai aamuihmisiä. Iltaihmisen biologinen tarve panee valvomaan myöhemmin.

Lienee normaalia siis että jotkut menee maate esim. vasta klo 23.00 tai lomalla jopa vasta 24.00 -->
No ei oo "normaalia", aikuisilla ehkä, muttei pienillä!!!
Ihan täysin normaalia. Kukkajathan ei nuku sen vähempää vaan myöhempään. Sisäiset kellot yms yms. on ihan huuhaata. Taivaan tosi että jotkut on enempi ilta kun aamu ihmisiä. Tämäkin päivä ollu yhtä sadetta niin just laitto 5v kengät jalkaan että lähtee pyöräilee kun rupes paistaa auriko. tuollahan toi viilettää ympäri tonttia.

aksu
Kyllä alle kouluikänen on vielä niin pieni, että ei voi valvoa miten sattuu. Kyllä vanhempien pitää huolehtia, että lapsella on rytmi, joka luo turvallisuuden tunteen. Täytyyhän jokaisen lapsen pystyä ennakoimaan, että mihin aikaan mitäkin tapahtuu, eikä vain odoteta, että se lapsi "sammuu"

asd
Alkuperäinen kirjoittaja asd:
Alkuperäinen kirjoittaja kike:
Meillä lapsi 5v ja nukkumaan mennään 8 aikaa. Jos on sukujuhlia tai muuta niin saa valvoa myöhempään, mutta ei muuten. Ymmrrän jos omakotitalo ja piha siinä samassa niin mikäs siinä jos leikkii vähän myöhempään. Mutta en mä sitä ymmrrä, enkä pidä hyvänä, että 4-6v pomppii klo 22 kerrostalo alueella ilman valvontaan. Turvallisuus on tärkein. oon mä tuolla nähnyt kylillä kun nuoret (itsekkin olen) äidit ja isät pelailevat pelejä tissuttelen samalla kun pienet lapset leikkii puistossa. :/
No ois varmaan oikeestikin siedettävää, että niillä 5 vuotiailla olis ilta kasin jälkeen vanhempi ulkona mukana. Siinä oot oikeassa ja myös ilman tissuttelua.
Nii ja lisään vielä, että eri asia varmaan rivi tai omakotitalojen pihoilla ollakin ulkona pitempään, kuin vallattomassa kerrostalossa.Täälläkin joskus innostuvat leikkimään konkaa ovat iältään 7-12v ja saavat kyllä leikkiä ja sisään ovat omatoimisesti tulleet ennen klo 22.00.

Rollolainen
Miksi ei?
me käydään vaan juhannuksen aikaan "yökalassa" silloinki varmaan nuo 9v ja 10v ovat nukkumassa viimeistään klo 24.
Ei oo mitn ärsyttävämpää kuin se että rytmit menee sekaisin, lapsset herää kuitenkin aikaisin, niin sit ovat väsyneitä ja rähjäävät sen takia , ei kivaa

Alkuperäinen kirjoittaja aksu:
Kyllä alle kouluikänen on vielä niin pieni, että ei voi valvoa miten sattuu. Kyllä vanhempien pitää huolehtia, että lapsella on rytmi, joka luo turvallisuuden tunteen. Täytyyhän jokaisen lapsen pystyä ennakoimaan, että mihin aikaan mitäkin tapahtuu, eikä vain odoteta, että se lapsi "sammuu"
Aivan rytmi on täysin eri asia kun se että meillä valvotaan apaut 23 näin kesällä joka ilta. Ihan rytmi löytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja j:
Tutkittuhan on, että ihmisen kehityksen kannalta tärkeintä olisi nukkua klo 22- 24 välisenä aikana. Eli lapset nukkumassa ennen tätä!
kuka tutki ja missä? linkkiä, tahtoo nähä.
Ihan periaatteessa kun miettii niin joka maankolkassa ei ole edes vuodenaikoja tai yötöntä yötä tai kaamosta. Nää tutkimusket on aina vähän niin jä näin. Jos on tutkittu suomessa ja voit laittaa linkin niin katellaan. Uneen ja elimistöönhän vaikuttaa just aurinko yms.

Miksi ei?
sä varmaan olit siellä kalassa joka ikinen ilta :D??
Vanhemmilla on pitkän kesälomat.. Eli olin joo aika usein :)
Itse halusin ainakin joka ilta kalaan. Eri juttu oli sitten että lähtikö isä mun kanssa.

Talvella ei tietty tuu käytyä kalassa.. ja talvella varmaan muutenkin menee aiemmin sisään kun on pimeää ja ei tekemistä. Kesällä on normaalia että 5v on klo 22.00 ulkona.

Äiti -75
Alkuperäinen kirjoittaja asd:
No jos heillä on loma?????? Täällä voi siis ulkonakin olla järjestyssääntöjen mukaan ihan normaalilla leikeillä ja äänillä klo 22.00 asti.
Nii-in, mutta meillä ei ole loma vielä ja aamuisin aikaiset herätykset. Ja kyllä meillä ainakin rivi-/omakotitaloalueella on erittäin ärsyttävää ja häiritsevää tuo naapurin mukuloiden kukkuminen 22-23 asti, kun oma 4-vuotiaani yrittää nukkua omassa kodissaa. Huudot ja kiljumiset kuuluvat pihalta erittäin hyvin sisälle aurinkoisina päivinä, kun ikkunat ja ovet ovat avoinna myös iltaisin. Omani menee arkisin nukkumaan aina klo 20 ja viikonloppuisin ja lomilla pyritään myös sailyttämään rytmi eli maksimissaan tunnilla heittelee normaalisti.

asd
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Miksi ei?
me käydään vaan juhannuksen aikaan "yökalassa" silloinki varmaan nuo 9v ja 10v ovat nukkumassa viimeistään klo 24.
Ei oo mitn ärsyttävämpää kuin se että rytmit menee sekaisin, lapsset herää kuitenkin aikaisin, niin sit ovat väsyneitä ja rähjäävät sen takia , ei kivaa
Sitä en kyllä yhtään ihmettele!!!! Jutuistas päätellen teille on vuoden kohokohta jos leikkelepaketista saa ottaa leivän päälle 2 siivua... En oo koskaan nähny yhtään sellasta juttua sulta missä ois tehty jotain muuta ku laskettulihapullia tai siivottu koko perheen voimin.

vieras
Tutkittuhan on, että ihmisen kehityksen kannalta tärkeintä olisi nukkua klo 22- 24 välisenä aikana. Eli lapset nukkumassa ennen tätä!
Juu ja on myös tutkimus, että pitkiä yöunia nukkuvat ovat tyhmempiä kuin valvovat :)
Että mikä on oikein?

aksu
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Aivan rytmi on täysin eri asia kun se että meillä valvotaan apaut 23 näin kesällä joka ilta. Ihan rytmi löytyy.
Ja kun loma loppuu? Ei rytmi ole sama. Vanhemmilla lapsilla ok. Mutta ei pienillä.

vähäuniset
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
kyllä meillä lomallakin on nukkumaanmenoajat. luo turvallisuden tunteen. Me aikuisetkaan ei olla totuttu valvomaan niin miksi meidän sit pitäsii opettaa alpselle että valvo. mitä hienoa on valvomisessa? EI mitään

Kyllä mekin menemme lähes samoihin aikoihin nukkumaan joka päivä, mutta myöhemmin vain kuin kouluaamuina.
Minä taas aina halunnut valvoa vielä lasten mentyä nukkumaan. Pienenä ollessa se oli helppoa. Onneksi olen yökyöpeli ja nykyään painumme samaan aikaan, myöhään. Usein teini vielä saattaa jäädä FB:iin keskustelee nyt lomalla, kun pakko itse loopulta lähteä, vielä kuusi päivää lomaan.

j
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juu ja on myös tutkimus, että pitkiä yöunia nukkuvat ovat tyhmempiä kuin valvovat :)
Että mikä on oikein?
Kuka puhu unien pituuksista mitään? Herätkööt vaikka klo 5.00.

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Ja kun loma loppuu? Ei rytmi ole sama. Vanhemmilla lapsilla ok. Mutta ei pienillä.
Mä olen pysyvällä lomalla joten ehkä tuossa elokuussa ruvetaan koululaisten kanssa muuttaa rytmiä ja muut siinä sivussa. meillä menee kuule ihan hyvin vaikka ei eletä niinkun sinä. Oikein terveitä ovat ja tuollainen agraari jäänne että 6 ylös on junttein hommaa.

oivoi
juu.. ja ihmiset väittää ettei lapsi nukahda ajoissa? Tasan nukahtaa, jos alusta asti ollut säännöllinen rytmi ja siitä pidetään kiinni . Tietäähän sen aikuisestakin (tai vaikka vauvasta), jos väsymerkit iskee vaikka klo 21 mutta alkaa vielä säätämään jotain juttua, nii väsytunne katoaa ja ei osaa nukahtaa. Tapahtuu hetkessä. Sit ollaa levottomia yms.

oivoi
Meillä lapset saa lomalla valvoa niin pitkään kuin jaksavat. Kuopus on tosin jo 7-vuotias, mutta sama käytäntö meillä on ollut aina. Viime lauantaina valvottiin 3:een asti aamulla. Musta on kiva kun on loma ja saa valvoa, ja niin se on kiva lapsistakin. Kouluaikaan aikaisia nukkumaan menoja ja heräämisiä on ihan riittävästi. Myöhäinen rytmi sopii meillä koko muulle perheelle paitsi miehelle. Se saa käydä aikaisin (jo n. klo 23) nukkumaan ja herätäkin aikaisin.

kalamama
Kyllä meilläkin saa toi 5-v valvoa kesällä pitkään. Eri juttu on talvella kun pitää herätä puoli kasilta aamulla, silloin mennään yhdeksältä nukkumaan. Näin kesällä on kivempaa valvoa yhdessä myöhään, ja olla pihallakin. Ainakin meidän talossa on kymmenkunta lasta (4-7-vuotiaita) samalla rytmillä. Pyritään kuitenkin 22 mennessä tulemaan sisälle. Sit n.tunti on iltatouhuihin. Aamulla sit nukutaan kymmeneen, yhteentoista.

vähäuniset

Tuo on niin totta. Naurattaa työkaveri joka menee nukkumaan Kenon jälkeen aina. Siis hän on jo nukkumassa. En voisi millään mennä nyt odottamaan unta, selkähän siinä kipeytyisi ja kyljet.
Olen lapsesta saakka ollut iltaihminen, ilta on nyt vielä aivan kesken. Valinnut vanhempana nyt työnikin sen mukaan ettei stressiä nukkumaanmenosta. Nyt kyllä neljä aamua mentävä aikaisin mutta sen nyt jaksaa kun kolme vapaata tiedossa.
Jotkut myös tosiaan tarvitsee unta paljon enemmän. Minä pärjään hyvin nukuttuna 2-4 tunnilla, vapailla sitten niitä paikkailen kauemmin nukkumalla.

Yhteistyössä