Ei ole totta, ruotsi alkaa jo 6. luokalla - eikö pakkoruotsin pitänyt loppua kokonaan eikä suinkaan lisääntyä

• Viestiketjun aloittaja järjetöntä
  • Ensimmäinen viesti
viera.s
Se on muuten jännä, että suomenkielisiltä vaaditaan joihinkin työpaikkoihin myös se ruotsin osaaminen, mutta ei ilmeisesti vaadita ruotsinkielisiltä sitä suomen osaamista. Näin ainakin tuntuu olevan esim. Vaasan keskussairaalassa jossa suomenkieliset eivät tahdo saada palvelua omalla kielellään vaan suurin osa hoitohenkilökunnasta on ruotsia puhuvia.
Ihan varmasti ruotsinkielisillä on vastaavia ongelmia alueilla, joiden valtakieli on suomi. Koska ensinnäkään kaikki, jotka periaatteessa papereiden mukaan osaa toista kotimaista, eivät sitä käytännössä osaa koska taito on ruostunut. Ja suomenkielisistä tämän ketjun perusteella löytyy myös henkilöitä, jotka ihan periaatteesta kieltäytyvät käyttämästä ruotsia vaikka osaisivatkin.

Äitini on käynyt kansakoulunsa aikana, jolloin ruotsia ei maalaiskoulussa vielä opiskeltu, se tuli pakolliseksi vasta sen jälkeen. Hän kävi aikuisena kansalaisopistossa jonkun ruotsin alkeiskurssin, mutta osaaminen siten tietysti vähäistä sillä pohjalla. Asuinalueellaan ei ruotsia koskaan ole välttämättä tarvittu. Mutta muistan, kuinka pulassa hän sitten oli, kun pitikin yllättäen lähteä työnantajansa toiseen toimipisteeseen Vaasaan tuuraamaan paikallista sairastunutta työntekijää. Tietysti alueella, jonka valtakieli on ruotsi odotetaan ruotsinkielistä palvelua, ihan samoin kuin suomenkielisellä alueella äidinkieleltään suomalainen odottaa saavansa palvelua suomeksi. Ei tätä voi korvata englannilla. Hänelle tuli myös joskus Vaasasta työntekijä perehdytettäväksi ja tämän työntekijän suomen taidot olivat vastaavat kuin keskimäärin ruotsin osaaminen peruskoulunsa päättävillä. Eli melko surkeat, mutta onneksi sentään jotain pohjaa. Asenneongelmia ei onneksi kellään näissä tilanteissa ollut, vaan parhaan mukaan sitten tuo toinen työntekijä yritti käyttää suomea ja äitini siellä Vaasassa alkeellista ruotsiaan. No pointti lähinnä se, että vaikka perusarjessa toista kotimaista ei tarvitsisi, yllättäviäkin tilanteita voi sattua, jopa ihan perusduunareille. Työmoraalin pitäisi olla sen verran korkea, että se voittaa asenneongelmat jotain kieltä kohtaan ja ainakin yrittää, sitä jo asiakkaat arvostavat.

aapee.
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30599727:
Mutta se kaksikielisyys koskee suomessa muutakin kuin pakkoruotsia. Esimerkiksi niitä virkoja. Edelleenkään niitä ei sormia napsauttamalla poisteta, vaan se vaatii ihan uuden keskustelun, joka ei mielestäni liity tähän. Ihan niin kuin esimerkiksi oppisuunnitelman painotuksien muuttaminen.

Jos sinä osaat nyt tässä viestiketjussa sanoa, mitä kaikkea tuohon kaksikielisyyteen ja sen poistamiseen liittyy, niin voit ne nyt minulle kertoa, niin voin arvioida uudelleen, onko se tarpeeksi mitätön asia, jonka voi tuosta noin vain tehdä. Minulla itselläni ei ole hajuakaan, mitä kaikkea siihen liittyy, joten sen takia en voi kannattaa myöskään sen poistamista.
Minä keskityn nyt vain pakkoruotsin poistamiseen, en muuhun. Kielten opiskelu pitää saada vapaavalintaiseksi ja muilla asioilla ei ole merkitystä.

Kielitaituri
Voi elämä että joillakin on vaikeaa kun kielitaidosta on kyse. Aikuset ihmiset marisee ja narisee jatkuvasti "pakkoruotsista". Mikään kielitaito ei ole koskaan pahasta.Saattaa jopa rajoittaa työnsaantia.Miettikäähän nyt järjellä.Mitä ihmeen haittaa on siitä että ihmisen kielitaito laajenee?Ei se ihme ole jos kakarat marisee "eiii..en halua ruottia" kun vanhemmat sitä asiaa ajaa.
Ne jotka narisee aina ja jatkuvasti tuosta ruotsinkielen opetuksesta ovat itte niitä joiden sanavarasto rajottuu sanaan tack.
Kuinka te voitte pienten lasten puolesta tietää mitä he tulevat tulevaisuudessa tarvitsemaan.
Täälä rannikkoalueella on molempien kielten osaaminen aika lailla ehdoton mikäli aikoo työelämässä pärjätä.Ja sillä samalla ruotsinkielellä pärjää muissa pohjoismaissa.Huom! Ruotsinkielliset joutuvat myös opettelaan suomen kieltä kouluissa eikä he pidä siitä mitään "pakkosuomi" haloota. Kielten osaaminen on AINA rikkaus. Kuuluu jo yleissivistykseen osata molempia kotimaisia ainakin sillä tasolla että selviää perusasioista.
Säälin niitäkin jotka ovat joutuneet luopumaan jostain hyvästä työtilaisuudesta sen takia ettei ruotsinkieli taivu mihinkään suuntaan.
Mulle on ainakin ihan sama kumpaa kieltä mulle puhutaan esim. kaupassa vaikka oma äidinkieli on suomi..enkä loukkaanu jos saan vain ruotsinkielistä palvelua..mitä väliä, kun osaan sitä. Ja huom! tääläpäin 80-luvulla alkoi vieraitten kielten opiskelu jo 3. luokalla ja silloin sai ihan ite valita kumpaa aloittaa ensin ruotsia vaiko englantia.Ja sitä toista sitten aloitettiin 7. luokalla. Minä valitsin ihan itte omasta halusta ruotsin kielen 3. luokalta lähtien enkä ole päivääkään katunut.Englantia kaikki oppii jo muutenkin musan ja television kautta.
Lopettakaa jo nuo tosi lapselliset marinat tästä aiheesta.AIKUISET ihmiset!!

aapee.
Mutta se kaksikielisyys koskee suomessa muutakin kuin pakkoruotsia. Esimerkiksi niitä virkoja. Edelleenkään niitä ei sormia napsauttamalla poisteta, vaan se vaatii ihan uuden keskustelun, joka ei mielestäni liity tähän. Ihan niin kuin esimerkiksi oppisuunnitelman painotuksien muuttaminen.

Jos sinä osaat nyt tässä viestiketjussa sanoa, mitä kaikkea tuohon kaksikielisyyteen ja sen poistamiseen liittyy, niin voit ne nyt minulle kertoa, niin voin arvioida uudelleen, onko se tarpeeksi mitätön asia, jonka voi tuosta noin vain tehdä. Minulla itselläni ei ole hajuakaan, mitä kaikkea siihen liittyy, joten sen takia en voi kannattaa myöskään sen poistamista.
Mikä ongelma sinulla on viroista? Minä olen viran saanut aikoinani, eikä siinä ollut mitään kielivaatimuksia. Suurimmassa osassa työpaikoista selviää ihan pelkällä suomen kielellä ja lopuissa lähestulkoon englannilla.

aapee.
Kaksikielisyys on sitten ihan jo perustuslaissa, joten sitä ei ihan kepoisesti ja nopsaan muuteta. Oikeus käyttää ruotsia viranomaisten kanssa asioidessaan on myös perustuslaillinen oikeus, joten virkamiesten kielitaitovaatimuksista ei myöskään niin vain voida luopua.

"17 §
Oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin

Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.

Jokaisen oikeus käyttää tuomioistuimessa ja muussa viranomaisessa asiassaan omaa kieltään, joko suomea tai ruotsia, sekä saada toimituskirjansa tällä kielellä turvataan lailla. Julkisen vallan on huolehdittava maan suomen- ja ruotsinkielisen väestön sivistyksellisistä ja yhteiskunnallisista tarpeista samanlaisten perusteiden mukaan."
Tulevaisuudessa venäjää ja arabiaa puhuvia on Suomessa enemmän kuin ruotsinkielisiä. Muutetaanko sitten perustuslakia vai mitä tehdään, jotta kaikille suodaan samat perustuslailliset oikeudet tasapuolisesti? Saamekin on suomen kansalliskieli.

aapee.
Voi elämä että joillakin on vaikeaa kun kielitaidosta on kyse. Aikuset ihmiset marisee ja narisee jatkuvasti "pakkoruotsista". Mikään kielitaito ei ole koskaan pahasta.Saattaa jopa rajoittaa työnsaantia.Miettikäähän nyt järjellä.Mitä ihmeen haittaa on siitä että ihmisen kielitaito laajenee?
No kun se kielitaito ei pääse laajenemaan pakkoruotsin takia. Siksi ihmiset peräänkuuluttavat valinnanvapauden puolesta.

aapee.
Täälä rannikkoalueella on molempien kielten osaaminen aika lailla ehdoton mikäli aikoo työelämässä pärjätä.Ja sillä samalla ruotsinkielellä pärjää muissa pohjoismaissa.Huom! Ruotsinkielliset joutuvat myös opettelaan suomen kieltä kouluissa eikä he pidä siitä mitään "pakkosuomi" haloota.
Kumma vain joka keskustelussa valitetaan siitä ruotsinkielisten pakkosuomesta. Tyhmäähän se olisi, jos ei maan pääkieltä vaivaudu opettelemaan. Sen sijaan mitenkään välttämätöntä ei ole opetella jotain pientä vähemmistökieltä.

säpäle harmaana
Mikä ongelma sinulla on viroista? Minä olen viran saanut aikoinani, eikä siinä ollut mitään kielivaatimuksia. Suurimmassa osassa työpaikoista selviää ihan pelkällä suomen kielellä ja lopuissa lähestulkoon englannilla.
Minun ongelmani on se, että minulla ei ole tarpeeksi tietoa, millaisia vaatimuksia kaksikielisyys tällä hetkellä erilaisille viroille asettaa, joten en pysty tässä nyt lonkalta heittämään, että pakkoruotsin poistolla ei ole niihin mitään vaikutusta.

,,,
Jos sinä et ole poistunut koskaan sieltä maaseudun pikkukylältä, jonne kerran eksyi yksi kiinalainen perhe ja sitä parikymmentä vuotta muisteltiin, haluatko ja odotatko samaa lapseltasi? Kerran elämässä kohdattavaa kiinalaista perhettä varten nyt ei kenenkään kannattaisi opiskella yhtään mitään, edes englantia, mutta ajatuksena koulussa varmasti on, etteivät kaikki elä tuollaisessa tynnyrissä vaan osa menee esim. yliopistoihin opiskelemaan.
Niin no tällä hetkellähän minä asun etelän isossa kaupungissa, jossa tosiaan kuulee monia kieliä päivittäin useammin kuin ruotsia. Matkustellutkin olen sen verran, että tiedän, ettei ruotsilla ei pärjää tuolla maailmalla. Yliopistossakaan en ole kuullut ruotsia ruotsin kurssin ulkopuolella, vaan keskustelut esimerkiksi muiden pohjoismaalaisten kanssa hoidetaan sujuvalla englannin kielellä. Huvittaa vain, kun niitä ruotsalaisia turisteja pitäisi olla niin hirveästi, mutta ettei niitä sitten arjessa koskaan näykään.

,,,
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30599402:
Niin, eihän suomessa tietenkään voi olla ihmisiä, jotka eivät ole ehdottomasti jonkin kannalla ja ajattelevat eri tavalla kuin sinä. Ihmisiä, jotka kyseenalaistavat "päivänselviä" asioita. Kuten sen, että pakkoruotsin poisto toisi kouluihin ihan aidon valinnanvapauden.
Ja kukaan ei ole vieläkään saanut selville, miten se nykyinen valinnanvapaus kolmansien kielten osalta jotenkin katoaisi, jos ne saisi valita jo toisena kielenä. Ja onko se sitten niin tärkeä ongelma, jos jossain yhdessä pikkukoulussa ei voitaisi opiskella kuin saksaa, että sen takia koko Suomelle pakotetaan yhtä pientä kieltä.

"jepjep"
Ja kukaan ei ole vieläkään saanut selville, miten se nykyinen valinnanvapaus kolmansien kielten osalta jotenkin katoaisi, jos ne saisi valita jo toisena kielenä. Ja onko se sitten niin tärkeä ongelma, jos jossain yhdessä pikkukoulussa ei voitaisi opiskella kuin saksaa, että sen takia koko Suomelle pakotetaan yhtä pientä kieltä.
Sosiaalidemokratian ydinajatus: kaikilla pitää olla yhtä kurjaa.

,,,
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30599695:
Näin juuri! Minun on kovin vaikeaa ymmärtää tätä ajatusmaailmaa, jossa oletetaan kaiken takana olevan jonkun mystisen salaliiton, jonka tarkoitus on vain ja ainoastaan kiusata ihmisiä eikä kukaan salaliiton jäsenistä ole oikeasti tässä asiassa nähnyt mitään hyvää.
Peruskoulun suunnittelijat, opettajat ja muut suunnittelivat peruskouluun yhtä pakollista kieltä, englantia. RKP kiristi pakkoruotsin ja tärkeämpi englanti jäi valinnaiseksi. Opettajat (ja muutkin järkevät ihmiset) ovat sitä mieltä, että pakkoruotsin aikaistaminen heikentää kielenoppimista ja rehtoreille tulee lisätyötä järjestää opetus ja lisäkouluttaminen maksaa. RKP vaati kuitenkin aikaistamista.

Ja sitten vielä joku kuvittelee, että RKP ajattelisi jotain muutakin kuin omaa parastaan. Harvassa maassa on joku pikkupuolue päässyt sabotoimaan kaikkien elämää noin tehokkaasti.

"jepjep"
Peruskoulun suunnittelijat, opettajat ja muut suunnittelivat peruskouluun yhtä pakollista kieltä, englantia. RKP kiristi pakkoruotsin ja tärkeämpi englanti jäi valinnaiseksi. Opettajat (ja muutkin järkevät ihmiset) ovat sitä mieltä, että pakkoruotsin aikaistaminen heikentää kielenoppimista ja rehtoreille tulee lisätyötä järjestää opetus ja lisäkouluttaminen maksaa. RKP vaati kuitenkin aikaistamista.

Ja sitten vielä joku kuvittelee, että RKP ajattelisi jotain muutakin kuin omaa parastaan. Harvassa maassa on joku pikkupuolue päässyt sabotoimaan kaikkien elämää noin tehokkaasti.
Vanha Etelä-Afrikka taitaa olla lähin vastaava tapaus.

,,,
Ihan varmasti ruotsinkielisillä on vastaavia ongelmia alueilla, joiden valtakieli on suomi. Koska ensinnäkään kaikki, jotka periaatteessa papereiden mukaan osaa toista kotimaista, eivät sitä käytännössä osaa koska taito on ruostunut. Ja suomenkielisistä tämän ketjun perusteella löytyy myös henkilöitä, jotka ihan periaatteesta kieltäytyvät käyttämästä ruotsia vaikka osaisivatkin.
Ja sun mielestä sitten pakkoruotsi toimii, vaikka itsekin myönnät, ettei sitä osata. Ihmeellistä, kuinka se käyttämätön ruotsin kieli unohtuu täysin suomenkielisessä ympäristössä! Suomenkielisillä ei edelleenkään ole mitään velvollisuutta puhua ruotsia, tämä velvollisuus on vain viranomaisilla. Ja on vain järkevää, ettei ruotsia puhukaan, jos ei sitä osaa kunnolla. Ei pakkoruotsilla saa sellaista kielitaitoa, jolla esimerkiksi hoidettaisiin oikeusjuttuja.

,,,
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30599551:
No niin ja tämä on edelleenkin eri keskustelu, jota en tässä ala käymään. Tässä kysyttiin perusteluja pakkoruotsille ja kaksikielisyys nykyisellään on sellainen.
Kaksikielisyys ei edelleenkään mitenkään perustele pakkoruotsia, sillä suomenkieliset eivät tarvitse ruotsia yhtään sen enempää.

pakko on pakko
Kaksikielisyys ei edelleenkään mitenkään perustele pakkoruotsia, sillä suomenkieliset eivät tarvitse ruotsia yhtään sen enempää.
RKP:läisten kannattaisi olla varovaisia tämän kaksikielisyyskortin kanssa. Tällä hetkellä vain hyvin pieni osa kansasta kritisoi kaksikielisyyttä, mutta 3/4 kansasta haluaa pakkoruotsin pois. Mitä vahvemmin RKP pyrkii kytkemään pakkoruotsin kaksikielisyyteen, sitä voimakkaammaksi nousee kritiikki kaksikielisyyttä kohtaan. Tätäkö oikeasti halutaan?

,,,

Ne virat hoidetaan ihan samalla tavalla kuin nykyisinkin, ruotsinkielisten itsensä ja vapaaehtoisesti ruotsia enemmän opiskelleiden voimin. Ei tavallinen suomenkielinen virkamies ruotsia osaa, korkeintaan turistikieltä. RKP ei edes hyväksynyt suomenkielisiä virkamiehiä.

"Jos vain syntyperäinen ruotsinkielinen kelpaa palvelemaan ruotsinkielistä, mihin sitä pakkoruotsia tarvitaan?"
Tekivätkö ruotsinkieliset oman maalin? : Soininvaara

Mielenkiintoista muuten, että pakkoruotsia perustellaan kaksikielisyydellä ja sitten päästään syyttelemään, että halutaan kaksikielisyydestä eroon, kun halutaan pakkoruotsista eroon. Suomi kuitenkin oli "kaksikielinen" 50 vuotta ennen pakkoruotsia ja toisaalta kukaan ulkopuolinen ei pitäisi maata, jossa yli 90 % prosenttia puhuu yhtä ja samaa kieltä kaksikielisenä, vaan tilanne on hoidettu alueellisella vähemmistökielellä.

viera.s
Tulevaisuudessa venäjää ja arabiaa puhuvia on Suomessa enemmän kuin ruotsinkielisiä. Muutetaanko sitten perustuslakia vai mitä tehdään, jotta kaikille suodaan samat perustuslailliset oikeudet tasapuolisesti? Saamekin on suomen kansalliskieli.
En minä tiedä, mitä tehdään. Demokraattisesti näistä päätetään, mutta kun kyse on perustuslain muuttamisesta, vaaditaan kahden eduskunnan 2/3 määräosapäätökset.

Jos pitäisi veikata, niin luulen että jos Suomi kovin monikielistyy ja halutaan yhtäläisesti turvata kaikkien kielivähemmistöjen oikeudet, luovutaan kansalliskielistä kokonaan ja tulisi vaan joku yleisempi oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin. Mutta ei ihan lähitulevaisuudessa ole tulossa mitään muutosta, prosessi olisi pitkä.

Saame ei ole perustuslain mukaan Suomen kansalliskieli.

pakko on pakko
En minä tiedä, mitä tehdään. Demokraattisesti näistä päätetään, mutta kun kyse on perustuslain muuttamisesta, vaaditaan kahden eduskunnan 2/3 määräosapäätökset.

Jos pitäisi veikata, niin luulen että jos Suomi kovin monikielistyy ja halutaan yhtäläisesti turvata kaikkien kielivähemmistöjen oikeudet, luovutaan kansalliskielistä kokonaan ja tulisi vaan joku yleisempi oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin. Mutta ei ihan lähitulevaisuudessa ole tulossa mitään muutosta, prosessi olisi pitkä.

Saame ei ole perustuslain mukaan Suomen kansalliskieli.
Saame on Suomen alueen alkuperäisin kieli. Eikö ole aika perverssiä, että laki ei tunnusta sitä kansalliskieleksi?

viera.s
Voisivatko pakkoruotsittajat kertoa, miksi saamelaistenkin pitää opiskella ruotsia? Englanti on heille jo neljäs kieli!
Ei heidän pidäkään. ;) Saamea äidinkielenään opiskeleva saa valita joko suomen tai ruotsin.

Voisit itsekin ottaa näistä selvää, ennen kuin maalailet olemattomia piruja seinille.

pakkosaame
Ei heidän pidäkään. ;) Saamea äidinkielenään opiskeleva saa valita joko suomen tai ruotsin.

Voisit itsekin ottaa näistä selvää, ennen kuin maalailet olemattomia piruja seinille.
Maahanmuuttajienkin, eli niiden joiden äidinkieli ei ole suomi eikä ruotsi, pitää lukea sekä suomea että ruotsia ja vain poikkeustapauksissa myönnetään vapautus pakkoruotsista. Millä perusteella saamenkieliset olisivat vapautettu pakkoruotsista? Laitapa joku lähde.

Yhteistyössä