viera.s
Ihan varmasti ruotsinkielisillä on vastaavia ongelmia alueilla, joiden valtakieli on suomi. Koska ensinnäkään kaikki, jotka periaatteessa papereiden mukaan osaa toista kotimaista, eivät sitä käytännössä osaa koska taito on ruostunut. Ja suomenkielisistä tämän ketjun perusteella löytyy myös henkilöitä, jotka ihan periaatteesta kieltäytyvät käyttämästä ruotsia vaikka osaisivatkin.Se on muuten jännä, että suomenkielisiltä vaaditaan joihinkin työpaikkoihin myös se ruotsin osaaminen, mutta ei ilmeisesti vaadita ruotsinkielisiltä sitä suomen osaamista. Näin ainakin tuntuu olevan esim. Vaasan keskussairaalassa jossa suomenkieliset eivät tahdo saada palvelua omalla kielellään vaan suurin osa hoitohenkilökunnasta on ruotsia puhuvia.
Äitini on käynyt kansakoulunsa aikana, jolloin ruotsia ei maalaiskoulussa vielä opiskeltu, se tuli pakolliseksi vasta sen jälkeen. Hän kävi aikuisena kansalaisopistossa jonkun ruotsin alkeiskurssin, mutta osaaminen siten tietysti vähäistä sillä pohjalla. Asuinalueellaan ei ruotsia koskaan ole välttämättä tarvittu. Mutta muistan, kuinka pulassa hän sitten oli, kun pitikin yllättäen lähteä työnantajansa toiseen toimipisteeseen Vaasaan tuuraamaan paikallista sairastunutta työntekijää. Tietysti alueella, jonka valtakieli on ruotsi odotetaan ruotsinkielistä palvelua, ihan samoin kuin suomenkielisellä alueella äidinkieleltään suomalainen odottaa saavansa palvelua suomeksi. Ei tätä voi korvata englannilla. Hänelle tuli myös joskus Vaasasta työntekijä perehdytettäväksi ja tämän työntekijän suomen taidot olivat vastaavat kuin keskimäärin ruotsin osaaminen peruskoulunsa päättävillä. Eli melko surkeat, mutta onneksi sentään jotain pohjaa. Asenneongelmia ei onneksi kellään näissä tilanteissa ollut, vaan parhaan mukaan sitten tuo toinen työntekijä yritti käyttää suomea ja äitini siellä Vaasassa alkeellista ruotsiaan. No pointti lähinnä se, että vaikka perusarjessa toista kotimaista ei tarvitsisi, yllättäviäkin tilanteita voi sattua, jopa ihan perusduunareille. Työmoraalin pitäisi olla sen verran korkea, että se voittaa asenneongelmat jotain kieltä kohtaan ja ainakin yrittää, sitä jo asiakkaat arvostavat.