Edullisen viikon eväslista:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kauppakuittia kaventamaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kauppakuittia kaventamaan

Vieras
Viikottain ruokakauppaan (3henkinen perhe) menee helposti 100? kun syö ihan mitä mieli tekee ja ruokien lisäksi jukurtteja ja muita välipaloja..
Nyt kasaan ensi viikoksi ruokalistaa ja katson millä summalla voidaan pärjätä viikko ja saada silti hyvää, maistuvaa ruokaa, salaattia ja välipaloiksi muutakin kun leipää.

Auttakaas ehdottamalla hyviä, edullisia ruokia meille =)

Listalla on jo:

Kaalilaatikko + pakastepuolukat
Makkarakastike, perunat, punajuuri ja porkkanaraaste
Jauhelihakeitto ja ruisleipä
Hernekeitto, pannukakku, mansikkahillo
Makaroonilaatikko, tomaatti, kurkku
Kinkkukiusaus ja porkkana-lanttu raaste

Ettekö syö kunnollista lihaa ollenkaan tai kanaa ja kalaa? Tuleehan toi halvaks mutta itse kyllä mielelläni panostan ruuan laatuun hinnan kustannuksella ja säästän jostain muusta, kuten herkuista.

kana on kallista (paitsi koipipalat) joita ei kyl oo kauheen mieltä ylentävää mun mielestä syödä jos kanaa mielii kaikkein edullisin vaihtoehto on ostaa sitte se kokonainen grillattu

ja johan te noilla ruuilla pärjäätte viikon monia ruokia kun tekee isomman satsin voi vaikka pakastaa ja syödä muutaman päivänkin sitä samaa ei joka päivälle tarvi olla uutta ruokaa

Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Ettekö syö kunnollista lihaa ollenkaan tai kanaa ja kalaa? Tuleehan toi halvaks mutta itse kyllä mielelläni panostan ruuan laatuun hinnan kustannuksella ja säästän jostain muusta, kuten herkuista.

Siis nimenomaan yleinsä syödään esim. karjalanpaistia, pihvejä muussin kera, broilerin fileitä aurajuustokastikkeella, uunilohta yms. mutta nyt olis tarkotus yksi ainokainen viikko syödä halvalla ja katsoa paljonko saa tingittyä ruokamenoista kun on pakko.
Siksi kysyn neuvoja =)

Alkuperäinen kirjoittaja pohdiskelen:
johan te noilla ruuilla pärjäätte viikon monia ruokia kun tekee isomman satsin voi vaikka pakastaa ja syödä muutaman päivänkin sitä samaa ei joka päivälle tarvi olla uutta ruokaa

Tiedän et pärjätään mut tossa oli vain edulliset ruuat mitä mulle tuli mieleen, ajattelin jos joltain tulis parempia vinkkejä mitä tehdä kun pitäs halvalla saada hyvää =)

Ja yks ainakin vaihtu heti, kinkkukiusaus vaihtui aurinkokunnan ehdottamaan kalapuikkoihin, perunoihin ja kananmunakastikkeeseen. Nam !

kana on kallista (paitsi koipipalat) joita ei kyl oo kauheen mieltä ylentävää mun mielestä syödä jos kanaa mielii kaikkein edullisin vaihtoehto on ostaa sitte se kokonainen grillattu

ja johan te noilla ruuilla pärjäätte viikon monia ruokia kun tekee isomman satsin voi vaikka pakastaa ja syödä muutaman päivänkin sitä samaa ei joka päivälle tarvi olla uutta ruokaa

mun mielestä koipipalat on kaikista mehukkainta. ne fileet sun muut on ihan kuivakoita.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Kasvispihvit, pinaattiletut, linssi-punajuuripata....

Oi keittis, olisko sulla antaa mulle hyvää ohjetta kasvispihveihin ja kerrothan miten toi linssi-punajuuripata tehdään? =)
Kasvispihvit

200 g bataattia
1 iso peruna
1 sipuli
2 porkkanaa
1 yksikyntinen valkosipuli
1 kananmuna
1 dl korppujauhoja
2 tl paprikajauhetta
1 rkl silputtua tuoretta sitruunatimjamia
1 tl mustapippuria
suolaa
ruokaöljyä

Sekoita korppujauhot ja kananmuna kulhossa. Kuori ja raasta karkeaksi raasteeksi bataatti, porkkanat, peruna ja sipuli. Kuumenna tilkka ruokaöljyä pannulla ja kypsennä kasvisraastetta välillä sekoittaen noin 10 min. Kuori ja murskaa valkosipuli ja lisää korppujauho-munaseoksen joukkoon. Lisää sekaan paprikajauhe, sitruunatimjami sekä kasvisraaste. Sekoita hyvin. Tarkista maku ja lisää halutessasi suolaa.

Muotoile taikinasta kylmällä vedellä kostutetuin käsin 4 pihviä ja paista ne pannulla n. 5 minuuttia molemmin puolin.

Bataatin voi korvata muillakin juureksilla esim porkkanalla, punajuurella, lantulla, nauriilla tai näiden sekoituksella.

Linssi-punajuuripadan teen kuullottamalla sipulia öljyssä, lisään lohkottuja punajuuria, kasvislientä tai tomaattimurskaa ( + pippuria ja suolaa). Annan hautua miedolla lämmöllä puolisen tuntia, lisään punaiset linssit ja annan hautua vielä 20 min. Tarjoan esimerkiksi keitetyn ohran tai perunamuusin kanssa.

*muoks* Sitruunatimjamin voi jättää joko kokonaan pois ja laittaa vaikka sitruunapippuria ja jotain kuivattua yrttimaustetta.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:

mun mielestä koipipalat on kaikista mehukkainta. ne fileet sun muut on ihan kuivakoita.

Mie en taas tykkää noista koivista ollenkaan - kamala siivoaminen niissä ja tuntuu jäävän enempi luita lautaselle kuin sitä syötävää.
Siis mie puhun nyt koipi-reisistä.
Rintafileessa on kaikki syötävää, niin niitä ei tarvii sit ollakkaan niin paljoa.

Ja tulee muuten tosi hyvää, kun tuollaiset rintafileet pyörittelee mausteöljyssä ja kääräiseen pariin - kolmeen pekonisiivuun ja laittaa uuniin :p

Alkuperäinen kirjoittaja mii:

onhan tuossa jauhelihaa... lihan ravintoarvo vaihtelee hyvin vähän oli se sitten jauhelihaa tai paistia, ainoastaan rasvan määrässä on eroja.
Jauheliha on ihan yhtä hyvää ravintoa kuin muukin liha, ainoastaan eri muodossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:

Mie en taas tykkää noista koivista ollenkaan - kamala siivoaminen niissä ja tuntuu jäävän enempi luita lautaselle kuin sitä syötävää.
Siis mie puhun nyt koipi-reisistä.
Rintafileessa on kaikki syötävää, niin niitä ei tarvii sit ollakkaan niin paljoa.

Ja tulee muuten tosi hyvää, kun tuollaiset rintafileet pyörittelee mausteöljyssä ja kääräiseen pariin - kolmeen pekonisiivuun ja laittaa uuniin :p

aivan! sä oot vaan laiska siivoamaan niitä :p :D
mut en mäkään jaksais jos ois noin iso lapsikatras :)

Kuinkahan paljon halvemmaks tulee syödä niitä koipi-reisiä kun vaikka filesuikaleita sit loppujen lopuks.. jos kaikki koipi-reisi paloista jääneet tähteet (luut, nahkat, marinaadit) laittas astiaan ja punnitsis niin ne painais varmaan saman verran kun se lihamäärä mitä niistä irtosi.. ja mitä teette luille ja nahkoille?
Toivottavasti keitätte niistä kanakeiton ettekä heitä pois koska onko se sitten säästöä maksaa roskiin menevistä roippeista? =)

Yhteistyössä