Edessä ensimmäinen IVF

mansikkainen kiitos korjauksesta/täsmennyksestä, en olekkaan päässyt niin tarkkaan perehtymään pas:iin, valitettavasti. Ei niin mitään poikkeavia oireita, maha punktion jäljiltä vielä valtava, maanantaina paluu töihin sairaslomalta, rinnat todella arat, johtunee lugeista. Luovuttanut oon miekii ja ootan vaan päivien kuluvan et saan varmistuksen ja voin lopettaa luget :ashamed:
 
Hei! Mitäs ihmisille kuuluu? Sera, totta puhut, hepreaahan nää vähän taitaa olla nää jutut. Tänään hain sitten apteekista rohdot.. Puregon 900+600IU ja Pregnyl 5000IU ja Lugesteronit. Ei menny lääkekatto, 552? maksoivat ja siinä oli vielä Thyroksin ja Yasmin mukana (kilpirauhasen vajaatoiminta ja sitten noi e-pillerit kystien estämiseksi). Mut sellasta olisin kokeneemmilta kysynyt, että saako sen injektiokynän sitten sieltä klinikalta, kun ei sitä tuossa paketissa ainakaan mukana ollut? Hassulta sinänsä tuntuu että kaikki on hoitoja ajatellen selvää meidän kohdalla, käyn kystakontrollissa täällä kotikaupungissa 15.6. mutta joudun menemään vartavasten vielä Tampereelle että hoitaja näyttää pelkästään ne pistämiset? En mä tiedä tarvitaanko tässä lääkäriäkään enää mihinkään, kun on jo tilanteen katsonut ja päättänyt hoidon. Ja toki sitten pulitan siitäkin käynnistä satasen pari..?? Voi hyvänen aika, mutta mitäpä sitä ei.... Kieltämättä tuli taas jonkinasteinen masennus tuon apteekkikäynnin jälkeen. Miksi kaikki tämä täytyy meidän käydä läpi? Meneeköhän tämä katkeruus ikinä ohi? Edes vaikka sais vielä kuus ihanaa omaa vauvaa, niin mitä jos se siltikin vielä piinaa mua, ja tuntuu että piinaa.
 
Miimii-75: Enpä uskois että sitten enää piinaa katkeruus, kun se oma ihana vauva on sylissä =) Nii oon ainaki itte ajatellu, et jos sellanen joskus tapahtuu, ni tää kaikki on todellaki ollu sen arvosta ja jotenki aattelee, että osaapa ainakin sitten olla tyytyväinen ja arvostaa oikein erityisesti sitä, että on vihdoin äidiks tullu, kun se pitää vaikeimman kautta kokea =) Vaikka missään nimessä en väitä että ne, jotka heti tulee raskaaks ilman mitään ongelmia, yhtään vähemmän kiitollisia lapsistaan olisivat =) Tsemppiä kovasti sinullekkin Miimii :flower:
 
Pitääpäs päivittää tänne taas kuulumisia =) Oon kyllä ahkerasti seuraillu täältä taustalla teidän päivityksiä =) Elikkäs, aloitin viikko sitten piikittämään Gonal-F:ää ja eilen kävin ekassa ultrassa. Munarakkuloita oli 5kpl ja lääkäri nosti annosta jotta saataisiin enemmän. Perjantaina on seuraava ultra ja toivottavasti niitä olisi tullut edes pari lisää. Lääkäri sanoi että kasvu on sen takia hidasta koska Progren vielä vaikuttaa ja kun pistin sitä puoli vuotta. Ens viikolla olis sitten punktio ja alkion siirto. Rupeaa jo jännittämään että kuinka kivuliaat toimenpiteet ne on.. Onko kellään kokemusta tuosta Gonal-F:stä?
Tsemppiä kaikille hoitoihin B)
 
tiu83 Mulla oli ekassa hoidossa Gonal-f. Mulla rakkuloita myös vähän, olisko juuri se 5 klp munasoluja 3, joista 2 top-alkiota. Että laatu korvasi määrän, toivotaan et sulla on myös näin!
Solujen vähyyteen mulla vaikutti myös se että toinen munasarja on aikalailla endon peitossa, joten sieltä tuli vain yksi rakkula.

Tsemppiä kaikille hoitoihin.
 
Mimii75 Juu, mä sain ainakin kynän klinikalta Puregonia varten ja pistosopetuksen (joka siis sekin maksoi ja oli pakollinen grrr...) Mul oli samat lääkkeet, ku sulla, mut lisäks Orgalutran hillitsemässä follien kasvua....eikä lääkekatto menny siltikään yli...

Oikein paljon tsemppiä piikityksiin ja punktioihin!! Jos aurinko antais lisäpontta ja hyviä alkioita!
 
Milli81 Onnistuiko teillä sitten tuo hoito? Tuliko sulle mitään oireita tuosta Gonal-F:stä ja minkälainen annostus sulla oli? Mulla oli ensimmäiset neljä päivää 225, kaksi päivää 187,5 ja nyt tänään rupesin pistämään 300 ja perjantaina näkee että onko ollu vaikutusta ja jatketaanko vielä maanantaihin asti.
 
tiu83 Hoito ei valitettavasti tuonut tulosta, yksi siirrettiin ja toinen on pakkasessa, pas suunnitteilla elokuulle.
Mä pääsin kyllä koko hoidon ajan vähillä sivuoireilla, kun aloitin gonalin niin munasarjoissa nippailli aika lailla kun follit alkoi kasvamaan, mahan turvotusta sekä jotain pientä vihlontaa sillon tällön. Mulla annostus 2 ekaa päivää 225iu ja sitten 150iu 10päivää, en tiedä miksei annosta nostettu loppua kohti vaikka vaste oli hieman laiska.
Sen lääkäri sanoi että jos hoito uusitaan niin sitten aloitetaan isommilla annoksilla.
 
Se olis sit kesäkuu ja keskikesän juhla juhannus jo melkeen ovella :flower:
(...ja kesälomat ja ovet säpis tietyissä paikoissa :( )

Tiu83 Mulla oli Gonalit kehis
225IU koko ajan. Rakkuloita tuli paljon, ei ees lekurit laskenu montako.
Maha oli ko potkupallo loppuaikana eikä todellakaan tehny mieli liikkua yhtään enempää ko oli tarve.
15 kypsää solua tuli, joskaan niistä ei hedelmöittynyt kuin 7 ja niistäkin kolme oli rupusta ja jäi seurantaan ja jatkossa menivät romukoppaan :(
4toppia siis oli loppujen lopuks -> 1 tuoresiirrossa, 3 on nyt pakkasessa oottamassa syksyä kun siirto ei tuottanut tulosta tällä kertaa :ashamed:

Tsempit kaikille tasapuolisesti
:flower: :flower:
 
MiukuMau Harmi kun ei onnistunut mutta jospa sitten seuraavalla kerralla :hug: Mulla rupeaa nyt olemaan maha turvoksissa ja nippailee vähän väliä alamahasta. Ootko ollut kipeä punktion ja alkion siirron jälkeen ja oliko ne toimenpiteet kivuliaita? Eniten mua jännittää että miten kipeää ne ottaa ja kuinka kipeä niiden jälkeen on..
Saakos muuten näiden hoitojen aikana harrastaa seksiä? Lääkäri ei oo puhunut siitä mitään enkä sitten oo huomannu kysyäkkään kun on ollut niin paljon muuta mielessä aina käynneillä.
 
miimii, kannattaa kysäistä klinikalla jos voit käydä omalla paikkakunnalla pistosopetuksessa. Itse en käynyt ollenkaan ja ilman mitään hoitotaustaa osasin pistää :) Eli sen takia ei kyllä tarvi lähteä, käy työterveydessä tms.

En malta pysyä pois näiltä palstoilta vaikka taustailenkin ;) Leiska & mansikkainen, kiitos PAS-infosta, jotenkin siitä on vaikeampi löytää tietoa kun perus IVF/ICSIstä. Itsellä oli siis nyt luomukierto, ovis tuli ihan normaalisti ja limakalvo oli 12mm kun siirto tehtiin. Onneksi ensimmäinen pakkasukko selvisi heti ja oli vielä nostanut luokkaansa kakkoseksi :heart: en tiennyt että noinkin voi käydä... mutta on aika paljon mitä ei tiedä ;)

Tiu, mulle ainakin sanottiin että saa harrastaa ihan normaalisti seksiä paitsi että ihan heti punktion jälkeen ei kannata ja varmaan jokainen ymmärtää syyn... Mutta muuten varmaan parempi mitä normaalimpaa elämää viettää, kroppakin ehkä helpommin ottaa alkion vastaan kun ei ole stressitilassa, tosin lääkkeet eivät varmaan ihan normielämää ole ;)

 
Tiu83
:D saa harrastaa :D
mut omalta kohaltani voin kyl kertoo et vatta oli niiiiiin arka ennen punktiota ettei todellakaan ees ajatuksissa käyny ;)
Ja tokasihan se lekuriki kysymykseen, et tuskin ny kannattaa koska kaikki tärähtelykin tuntui epämiellyttävältä...eikä suositellu enää liikunnasta kävelyä kummallisempaa.
Ja sit kun siirto oli ohi, ni Luget ko otettiin käytöön ni ei edelleenkään ollu päällimmäisenä peitonheilutus mielessä...en tiedä sitten oliko omat halut niiden ansiosta aika hakusessa vai miks... ja toisekseen, se jatkuva valkone luge-töhnä...
Niin, ja sit tärkee pointti on se kun miehen pitää pidättäytyä muutamia päiviä ennen punktiota, 3-5pv, jotta saatais talteen hyviä vekkuleita ;)

Kipeydestä sen verran et useimmilla on ollu toooooosi helppo ja kivuton punktio ja siirto, et ei muutako hyvillä mielin sinne vain.
Jos jännittää kovasti ennen punktiota ni pyydä etukäteen rauhoittavia (mä aion seuraavaksi pyytää koska oon hirmu kova pelkäämään kaikkia toimenpiteitä :( , joudun siis ottamaan jo lähettävältä paikkakunnalta lääkkeet mukaan).
Jos tuntuu kipua punktiossa, pyydä vaan reilusti lisää lääkettä, vaikka sitten olisi nuppi ihan sekasin :) parempi se kuin kärsiä kivusta.
Hoitopaikoista riippuen tuntuu olevan "pikkasen" erilaisia kokemuksia lääkkeiden annosta ennen toimenpidettä/toimenpiteen aikana/toimenpiteen jälkeen...
Ite oon ollu julkisella TAYSissa
Mulla alko olee sellane "normaali" olo noin viikko punktiosta....eli mulla punktio kokemus....ööö, ei kiva....mut siirto olikin aivan järjettömän helppo kokemus :)

Ja nyt on taas itellä ne halutkin palautunu ko on vuodot ohi jne... :p


:flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nelli79:
miimii, kannattaa kysäistä klinikalla jos voit käydä omalla paikkakunnalla pistosopetuksessa. Itse en käynyt ollenkaan ja ilman mitään hoitotaustaa osasin pistää :) Eli sen takia ei kyllä tarvi lähteä, käy työterveydessä tms.
Hirveän vastahakoisen ja ynseän oloisesti suhtautui Ovumian lääkäri kun kyselin yleensäkin mahdollisuuksista käydä omassa kaupungissa ultrissa tai missä tahansa :/ Sanoi että kyllä se nyt vaan olisi parasta että samassa paikassa hoidetaan kaikki. No kai ny, kun ne saa kaikki rahat niistä kääriä! Kyllä se sitten käynnin lopussa osoitti ensimmäisen (ja ainoan) inhimillisyyden merkin, kun totesi armeliaasti että onhan se haasteellista pienen lapsen kanssa tietysti (ja autottomana) kun pitää organisoida koko päivä jne. Sain sitten luvan käydä edes siinä kystakontrollissa täällä kotikaupungissa.
 
Tänään tuli paperit tampereella. Mitä tarkoittaa, kun pakkaseen jäänyt alkio on 9 soluinen ja 2 pisteen??? tämä joka ei onnistunut niin oli 8,5 ja 2,5 pisteen ja kuitenkin sanottiin sen olevan parempi ja, että pakkaseen jäänyt heikompi. Onko se niin, että mitä pienempi luku niin sen parempi? osaako joku vastata? Jos kaikki menee hyvin niin ensi viikolla ensimmäinen pas. luonnolliseen kiertoon :) olisi tehty jo huomenna, mutta munasolu on hitaalla tuulella...
 
Alkuperäinen kirjoittaja dreamer1:
Tiedän tunteen, hoitojen odottamisesta :hug:
Meillä hoito siinä mallissa, että alkio siirrettiin maanantaina. 3 alkiota jäi vielä pakkaseen. Munasoluja oli punktiossa yhteensä 9, joista 7 oli kypsiä ja kaikki hedelmöittyivät. Punktio oli helpompi kuin olin kuvitellut. Lääke auttoi hyvin, eikä toimenpide tuntunut kovinkaan pahalta. Mitään ongelmia ei ole vielä ollut , jos ei lasketa sitä, että pregnylin ampulli hajosi (tarkka aika milloin pitää pistää) ja jouduttiin ajaman läheiseen kaupunkiin päivystävästä apteekista uusi. Pistäminen myöhästyi tunnilla, mutta sillä ei ollut onneksi merkitystä.

Nyt sitten toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

Yritä nauttia kesästä :)
Mä en oikein pärjää näiden hymiöiden kanssa, kun niitä tulee sellaisiin paikkoihin, mihin ei pitäis =D

 
MOI!
Neuvoja kaipaan. Kun testasin negan ekasta ivf:stä 1.5 niin silloin menkat oli niukemmat kuin yleensä ja sen jälkeen ei ole sit menkkoja kuulunut. Kävin suunnittelukäynnillä ovumiassa pari viikkoa sit ja silloin lääkäri sanoi et menkat alkaa millä hetkellä hyvänsä. Oli kuulemma limis sen näköinen mut eipä ole kuulunut punaista kaveria kylään vieläkään. Tein eilen testin varulta mut puhdas nega se oli. Eli mistä nyt on kyse? Anyone?
 
hope-75 en kyllä osaa suoranaisesti antaa vastausta tuohon siun kysymykseen, mutta itelläni oli myös negan jälkeen pitkittynyt kierto, ei meinannu alkaa olleskaan ja sitten kun alkoivat niin aloitin primolut lääkkeen, että seuraava kierto olisi "normaalin" mittainen, mutta siintä huolimatta myös se oli edelleen pitkittynyt. Eli en kyl tiedä syytä moiseen, mut kai nää kaikki fackin hormoonit laittaa vaan elimistön sekasin. :kieh:
 
Päivitetäänpäs taas tänne kuulumisia. Maha on turvoksissa ja alamaha todella kipeä niin kuin kovissa menkka kivuissa on ollut. Tänä aamuna kävin taas ultrassa ja nyt oli munarakkulat kasvanut hyvän kokoisiksi ja niitä oli 5+5. Tänä iltana pistän pregnylin ja keskiviikkona mennään punktioon ja luultavasti perjantaina on sitten alkion siirto. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja saadaan yksi alkio mukaan matkaan :heart:
 
No kappas kummaa, pissatulehdus!!! :kieh: Mitä vielä????? Noh, eikun Selexidit kehiin taas ja toivotaan että häipyy. Eikö tuo kysta nyt olis riittänyt hä?? Alkaa pikkuhiljaa kiehuun päässä niin että kohta napsahtaa. Mulla on ollut aikoinaan munuaistulehdus ja sen jälkeen aika tiheään näitä tulehduksia. Ärsyttäääää.... :( :( Miks just nyt?? Mulla on siis tasan viikon päästä (kellonaikakin näköjään tasan, 12.20!) :) se kystaultra jolloin sitten päätetään mitä tehdään hoidon aloituksen suhteen. Mä haluun jo jtn päivämääriä, en jaksa enää odottaa ja odottaa!

tiu83: montako kertaa olet käynyt ultrassa, milloin on eka ultra pistosten aloittamisen jälkeen? Jännittää, toivottavasti huominen punktio on menestys! :)
 
Miimii-75: Piikitysten aikana olen käynyt kolme kertaa ultrassa. Eka ultra oli kuudennen pistopäivän jälkeen (aloitin piikityksen tiistaina niin seuraavan viikon maanataina oli ultra).

Toivottavasti sitä saa yöllä nukuttua kun jännittää ihan suunnattomasti huominen :LOL:
 
Hei,

saisinko minäkin tulla kanssanne jänneilemään?
Olen lukenut eilen ja tänään koko ketjun läpi ja sitä kautta vähän "tutustunut" teihin.. :)
Täytyy sanoa, että urhoollista porukkaa ja vahvoja ihmisiä olette kaikki, sen verran rankkoja juttuja nämä lapsettomuusasiat ovat henkisesti.

Meillä on takana 1 inssi, mutta miehen siittiöiden heikon laadun vuoksi nyt ollaan jo IVF:ssä.
Lääkeyhdistelmä oli Puregon, Orgalutran ja Pregnyl eli ilmeisesti aika perussetti. Eilen tehtiin punktio ja huomenna olisi edessä alkion siirto. Yksityisellä ollaan hoidossa ja lyhyellä kaavalla mennään. Saalis oli hyvä - 18 kpl soluja ja niistä yli kymmenen näytti hedelmöittyneen. Laadusta eivät sanoneet vielä mitään, mutta huomenna saadaan tietää lisää. Olivat kuitenkin kovin positiivisia, että siirtoon tuolla määrällä päästään, mutta kaikki on tietysti vielä mahdollista. Meille tehtiin puoliin perinteinen IVF ja puoliin ICSI ja kumpikin kuulemma toimi.

Meillä tämä hoito on mennyt toistaiseksi yllättävän hyvin eli lohdutuksena niille, joilla eka kerta on vielä edessä, niin kaiki voi mennä suhteellisen kivuttomastikin...

Tässä minun kokemukseni:
Lyhyen kaavan lääkitys oli minulla vähäoireisempi kuin Clomit, paitsi, että loppuvaiheessa maha oli kuin potkupallo ja kaikki pienikin tärinä tuntui munasarjoissa, mutta se oli toisaalta hyvä, niin tiesi, että jotain tapahtuu. Pistelykin onnistyi yllättävän hyvin, vaikka se alkuun tuntui piikkikammoisesta ihan mahdottomalta hommalta.

Punktiota enemmän jännitin, että kaikki solut olisivat karanneet ja kaikki olisi ollut turhaa, joten tajusin alkaa jännittämään kipua ja operaatiota vasta klinikalla, meinasi melkein paniikki iskeä. Lääkitys oli kuitenkin kohdallaan ja operaatio oli loppujen lopuksi yllättävän helppo. Luulin, että kaikki kesti alle 5 minuuttia, mutta mies kertoi jälkikäteen, että olivat ronkkineet yli 20 minuuttia. Eli taisi rauhottavat toimia aika hyvin, vaikka en tiedostanutkaan olevani niin pöllyissä.. Kokemus oli paljon rankempi miehelle, joka oli muutaman kerran kuulemma lähellä pyörtymistä.. :)

Eilinen meni punktion jälkeen sohvalla maatessa ja nestettä litkiessä, kun hyperin vaara oli ison solumäärän vuoksi. Klinikalla sain muutaman särkylääkkeen ja kotona otin vielä yhden, muuten olo on ollut hyvä. Tänään olo on jo tosi hyvä, välillä vihloo vatsassa, mutta pystyn jo kävelemään pystyasennossa.. :)
Huomenna sitten toivottavasti siirtoon ja sitten alkaa henkiseti rankin vaihe...

Tuntuu, että fyysinen puoli on ollut odotettua helpompi toistaiseksi, mutta helkinen puoli tässä se kaikkein rankin on. Seuraavat kaksi viikkoa pelottavat toden teolla. Kaiken lisäksi testipäivä osunee juhannusaattoon, joten meillä on joko ikiaikojen paras tai kamalin juhannus tiedossa..

Toivottavasti huolitte minut mukaan jännäilemään. On nimittäin sellainen olo, että seuraavien viikkojen aikana kaikki henkinen tuki on tarpeen..

Osaisiko joku kertoa lisää tuosta PAS:ista..? Eli voidaanko se tehdä täysin luonnolliseen kiertoon vai pitääkö aina ottaa hormoneja ja estää ovulaatio?
 

Yhteistyössä