Echon kristinuskoketju

Koska uskovatkin lankeaa… Joka laukeamiseen jälkeen tehdään uusi synnintunnustus, niinkö? Joku on ollut uskova viimeiset 50v, kutsuu sisartaan tyhmäksi Sittarin kassajonussa ja ulostullessaan jää auton alle , eikä ehdi katua tekoaan niin matka helvettiin alkoi.
Koko tuo 50v uskossa oloa mitätöitiin, niinkö?
Ei se ihan niin mene. Lankeamiset on eri asia kuin kokonaan Jumalan luota pois kääntyminen.
 
9MM
Kummalleko puolelle tuonelaa? Tuonelassa oli pelastettujen mutta myös tuomittujen puoli.
Mut eiks se mennyt niin että meni niiden tuomittujen puolelle saarnaamaan. Kun miksi olisi mennyt jo taivaspaikkansa saaneiden luokse? Kun eiks jeesuksen tehtävä ollut saada kaikki syntiset pois kadotuksesta. Ni luulis et on jatkanut työtään tuonelassa. Ku eikö raamatussa ollut että ei jeesus pelastuneiden takia tullut maanpäälle. Vaan syntisten takia? Ni kuullostaa järkevälle et meni vapauttaan syntisiä tuonelasta?.
 
9MM
Tulipa mieleen kun katoin king kongia. Et ehkä just siellä tuonelassa kun kävi. Niin meni sinne rangaistujen puolelle jossa oli niitä ihmisiä jotka ei ollut kuullutkaan jumalasta ja eläneet huonosti ja kohdellut muita ihmisiä huonosti elämässään. Et se merkkais paljonkin et kuinka paljon tuot hyvää maailmaan. Ettei voi elää kuin pellossa ja sitten vain katuu. Et olisko se niin helppoa?
 
vierailija
In vino veritas, sanoivat jo muinaiset roomalaisetkin.
Tarkoittaa, että viinissä on totuus. Revi siitä sitten...
En usko tuohon roomalaisten vanhaan totuuteen.
Suurimmat töppäykseni nuoruusvuosinani ovat johtuneet alkoholista.
Selvinpäin moni tyhmä asia olisi jäänyt väliin.
Uskonasioita kannattaa harrastaa ja pohtia muualla kuin
netissä Echon johdolla. Hän on hyvin ristiriitainen tyyppi ja saa vain voimaan pahoin.
Illalla kannattaa laittaa netti kiinni.
Katsoin illalla Ylen itauutiset, jossa oli juttua
pommisuojista. Sen jalkeen totesin, että uutiskiintiöni tuli täyteen.
Echo-kiintiöni tuli tällä palstalla täyteen jo kauan aikaa sitten.
Onnekseni hän näyttää sen jo itsekin tajunneen.
Minulle Jumala on lempeä ja rakastava. En elä jatkuvan tuomion ja virheiden pelon alla.
 
vierailija
En usko tuohon roomalaisten vanhaan totuuteen.
Suurimmat töppäykseni nuoruusvuosinani ovat johtuneet alkoholista.
Selvinpäin moni tyhmä asia olisi jäänyt väliin.
Uskonasioita kannattaa harrastaa ja pohtia muualla kuin
netissä Echon johdolla. Hän on hyvin ristiriitainen tyyppi ja saa vain voimaan pahoin.
Illalla kannattaa laittaa netti kiinni.
Katsoin illalla Ylen itauutiset, jossa oli juttua
pommisuojista. Sen jalkeen totesin, että uutiskiintiöni tuli täyteen.
Echo-kiintiöni tuli tällä palstalla täyteen jo kauan aikaa sitten.
Onnekseni hän näyttää sen jo itsekin tajunneen.
Minulle Jumala on lempeä ja rakastava. En elä jatkuvan tuomion ja virheiden pelon alla.
Olen lukenut teologiaa ja työskennellyt srkssa yli 10 vuotta ja käsitykseni Jumalasta ja uskosta on muuttunut.
Aikaisemmin kirkko paatosti ja tuomitsi niin, että lähtiessään kirkosta ihmisillä oli selässään raskaampi synnin taakka kun sinne tullessaan. Nykyään armo ja anteeksianto puhuttelee seurakuntalaisia paljon tehokkaammin.
Olen eronnut kirkosta jo vuosia sitten mutta en ole eronnut uskostani. Kannan kirkkoa mukaani, joka mahdollistaa hiljentymisen, rukouksen ja kanssakäymiseni Jumalan kanssa päivittäin ja koska tuntuu siltä. Koen, että suhteeni nyt on läheisempi ja parempi kuin srkn aikoina. Ehkä syy on etten koe yhteisöllisyyttä tai pyhiä huoneita tärkeinä. Jumala on lempeä, rakastava ja kantava kuten edellinen kirjoittaja kirjoitti.
 
9MM
Olen lukenut teologiaa ja työskennellyt srkssa yli 10 vuotta ja käsitykseni Jumalasta ja uskosta on muuttunut.
Aikaisemmin kirkko paatosti ja tuomitsi niin, että lähtiessään kirkosta ihmisillä oli selässään raskaampi synnin taakka kun sinne tullessaan. Nykyään armo ja anteeksianto puhuttelee seurakuntalaisia paljon tehokkaammin.
Olen eronnut kirkosta jo vuosia sitten mutta en ole eronnut uskostani. Kannan kirkkoa mukaani, joka mahdollistaa hiljentymisen, rukouksen ja kanssakäymiseni Jumalan kanssa päivittäin ja koska tuntuu siltä. Koen, että suhteeni nyt on läheisempi ja parempi kuin srkn aikoina. Ehkä syy on etten koe yhteisöllisyyttä tai pyhiä huoneita tärkeinä. Jumala on lempeä, rakastava ja kantava kuten edellinen kirjoittaja kirjoitti.
Mulle kyllä kirkot on kauniita paikkoi. Tai ainakin jotkut. Enhän mä käy siis siellä pappei kuuntelemassa mut katsomassa maalauksia ja miten ne on rakenettu jotkut on tosi kauniita kirkkoi
 
vierailija
Olen lukenut teologiaa ja työskennellyt srkssa yli 10 vuotta ja käsitykseni Jumalasta ja uskosta on muuttunut.
Aikaisemmin kirkko paatosti ja tuomitsi niin, että lähtiessään kirkosta ihmisillä oli selässään raskaampi synnin taakka kun sinne tullessaan. Nykyään armo ja anteeksianto puhuttelee seurakuntalaisia paljon tehokkaammin.
Olen eronnut kirkosta jo vuosia sitten mutta en ole eronnut uskostani. Kannan kirkkoa mukaani, joka mahdollistaa hiljentymisen, rukouksen ja kanssakäymiseni Jumalan kanssa päivittäin ja koska tuntuu siltä. Koen, että suhteeni nyt on läheisempi ja parempi kuin srkn aikoina. Ehkä syy on etten koe yhteisöllisyyttä tai pyhiä huoneita tärkeinä. Jumala on lempeä, rakastava ja kantava kuten edellinen kirjoittaja kirjoitti.
Aloitin aamun radion aamuhartaudella. 27 vuotta diakonina toiminut nainen kertoi mitä on elävä usko. Se in vastavuoroista toisten palvelemista.
Minäkin olen kiinnostunut teologiasta.
Kuulun kirkkoon ja tykkään käydä kirkoissa missä liikunkin maailmalla.
Lapsuuspitäjässäni sain ankaran körttikasvatuksen. Aikuisiällä löysin ihan erilaisen Jumalan. Minulle helvetti on jo maan päällä. Sen voi rakentaa itse itselleen tai sitten toinen toiselle.
Ihmiselle riittää kun selviää päivästä toiseen.
Elämästä pitää iloita ja kiittää hyvyydestä.
Elää ja antaa toistenkin elää.
Olen myös kiinnostunut monesta muustakin asiasta. Aikani tahtoo tuhraantua netin ruudulla. Harmittaa vietävästi, kun unohdin tänään mennä yhdelle kiinnostavalle ulkomaankieliselle luennolle.
 
En usko tuohon roomalaisten vanhaan totuuteen.
Suurimmat töppäykseni nuoruusvuosinani ovat johtuneet alkoholista.
Selvinpäin moni tyhmä asia olisi jäänyt väliin.

Uskonasioita kannattaa harrastaa ja pohtia muualla kuin
netissä Echon johdolla. Hän on hyvin ristiriitainen tyyppi ja saa vain voimaan pahoin.
Illalla kannattaa laittaa netti kiinni.
Katsoin illalla Ylen itauutiset, jossa oli juttua
pommisuojista. Sen jalkeen totesin, että uutiskiintiöni tuli täyteen.
Echo-kiintiöni tuli tällä palstalla täyteen jo kauan aikaa sitten.
Onnekseni hän näyttää sen jo itsekin tajunneen.
Minulle Jumala on lempeä ja rakastava. En elä jatkuvan tuomion ja virheiden pelon alla.
Noilla kahdella lauseelasi juuri todistit tuon vanhan sanonnan pitävän paikkansa.
Alkoholi vapauttaa estoista, silloin olet aidoimmillasi.
En pidä siitä, että asiat ja henkilöt sekoitetaan.
Olen varmasti monestakin asiasta eri mieltä kuin Echo, mutta mitä siitä.
Niin on varmaan hänkin monesta asiasta eri mieltä kanssani, mutta ei ole silti mennyt henkilökohtaisuuksiin.
Jokainen kulkee omaa tietään, vain päämäärä on yteinen.
Se, mitä kannattaa tehdä ja missä, on kai jokaisen itse päätettävä.
Se, että keskustelimme ysimiltsin kanssa, sanotaan nyt vaikkapa uskosta ja siihen liittyvistä mielipiteistämme, on tuskin niitä suurimpia syntejäni.
 
9MM
Nojoo joutuuhan sitä välillä miettiin meneekö keskusteluissa jumalasta liian pitkälle ja tulee epävarma että onko mennyt väärille urille. Mut itte tykkään lukea muiden päivittäistä uskonpolkuaan ja miten elävät päivittäistä elämää uskonsa kanssa. Diagones sai kyl miettimään että onko joku raja mistä ei saa keskustella tai se on syntiä mitä tulee uskonasioihin. Jokaisellahan on vähän erilainen yhteys jumalan kanssa ja sitä ei ole tarkoitus sotkea. Mut kyl kieltämättä välillä tulee fiilis et liikkuu vaarallisilla vesillä kun kertoo miten itse on vaikka jonkun raamatun kohdan tulkinnut. Ja et aiheuttaako se vääryyttä ja siksi olisi laskettava eksytykseksi. Mut voiko siitä aiheesta jutella jos tulee kysymyksiä mieleen kun miksi kysymys pitäisi kieltää. Kun toinen jolla on vastaus niin voi kysyjä saada helpotusta ristiriitoihin mitä on mielessä.
 
En usko tuohon roomalaisten vanhaan totuuteen.
Suurimmat töppäykseni nuoruusvuosinani ovat johtuneet alkoholista.
Selvinpäin moni tyhmä asia olisi jäänyt väliin.
Uskonasioita kannattaa harrastaa ja pohtia muualla kuin
netissä Echon johdolla. Hän on hyvin ristiriitainen tyyppi ja saa vain voimaan pahoin.
Illalla kannattaa laittaa netti kiinni.
Katsoin illalla Ylen itauutiset, jossa oli juttua
pommisuojista. Sen jalkeen totesin, että uutiskiintiöni tuli täyteen.
Echo-kiintiöni tuli tällä palstalla täyteen jo kauan aikaa sitten.
Onnekseni hän näyttää sen jo itsekin tajunneen.
Minulle Jumala on lempeä ja rakastava. En elä jatkuvan tuomion ja virheiden pelon alla.
-Echo-kiintiösi täynnä, mutta roikut silti mun ketjussa taas.
-Yritä ees joskus avata se Raamattu ja lukea sitä ilman liberaalilaseja, tai oikeastaan ilman mitään silmälaseja. Siten, kun se on kirjoitettu.
Ei 2000-luvun humanismi oikeuta Sanan vääntelemiseen itselle mieluisaksi.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Mut eiks se mennyt niin että meni niiden tuomittujen puolelle saarnaamaan. Kun miksi olisi mennyt jo taivaspaikkansa saaneiden luokse? Kun eiks jeesuksen tehtävä ollut saada kaikki syntiset pois kadotuksesta. Ni luulis et on jatkanut työtään tuonelassa. Ku eikö raamatussa ollut että ei jeesus pelastuneiden takia tullut maanpäälle. Vaan syntisten takia? Ni kuullostaa järkevälle et meni vapauttaan syntisiä tuonelasta?.
Jeesus tuli pelastamaan ihmiset kaikkialla maailmassa pois synnistä ja kadotuksesta.
Tutkikaa Raamattua, niin tiedätte.
 
vierailija
Olen lukenut teologiaa ja työskennellyt srkssa yli 10 vuotta ja käsitykseni Jumalasta ja uskosta on muuttunut.
Aikaisemmin kirkko paatosti ja tuomitsi niin, että lähtiessään kirkosta ihmisillä oli selässään raskaampi synnin taakka kun sinne tullessaan. Nykyään armo ja anteeksianto puhuttelee seurakuntalaisia paljon tehokkaammin.
Olen eronnut kirkosta jo vuosia sitten mutta en ole eronnut uskostani. Kannan kirkkoa mukaani, joka mahdollistaa hiljentymisen, rukouksen ja kanssakäymiseni Jumalan kanssa päivittäin ja koska tuntuu siltä. Koen, että suhteeni nyt on läheisempi ja parempi kuin srkn aikoina. Ehkä syy on etten koe yhteisöllisyyttä tai pyhiä huoneita tärkeinä. Jumala on lempeä, rakastava ja kantava kuten edellinen kirjoittaja kirjoitti.
Miksi erosit ev. lut.? kirkosta?
 
9MM
Jeesus tuli pelastamaan ihmiset kaikkialla maailmassa pois synnistä ja kadotuksesta.
Tutkikaa Raamattua, niin tiedätte.
Niin mut silloinhan kaikki ei olleet kuulleetkaan jeesuksesta. Ni siksi aattelin että olisi käynnyt juttelemassa tuonelassa juuri heidän kanssaan tai sitten ei. Mut salliiko sun mielestä jumala sodan jos se saa kääntymään pois synnistä loput jotka jää henkiin? Sitä en itse ymmärrä ja onko se raamatun mukaan näin että näin voi tapahtua. Et se olisi äärimmäinen kurinpalautus?
 
Tässä @Echo sinua kiinnostavaa luettavaa. Putin kuvittelee (tai antaa muiden ymmärtää) olevansa jonkinlainen Jumalan valittu Venäjän "kunnian" palauttaja? Kaikki keinot käytössä...

 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Tässä @Echo sinua kiinnostavaa luettavaa. Putin kuvittelee (tai antaa muiden ymmärtää) olevansa jonkinlainen Jumalan valittu Venäjän "kunnian" palauttaja? Kaikki keinot käytössä...

Kiitos tuosta tekstistä!
Oon mä kuullu että Putin on moittinu Ukrainaa just sen maallistumisestakin, mutta en oo tienny että se vie ortodoksisten kirkkojen yhdistämisen noin pitkälle. Eli tää voi olla Vallun ristiretkikin.

Mutta kun ristiretkien väkivalta oli väärin. Ja mitä ristiretkistä syntyi? Koska niiden toteuttajat oli ehkä ulkokohtaisesti uskovia, pölyisiin,raskaisiin ja kankeisiin kirkonmenoihin tottuneita (kävellään tuohus kädessä, kaapu päällä myötäpäivään ja mutistaan jotain olemattomalle Taivaan kuningatar-Marialle), niin toivat saman menon valloittamilleen alueille.

Putinin ongelma on se, että se ei osaa katsoa poliittisen Venäjä-kuplan, eikä myöskään ortodoksisen Venäjä-kuplan ulkopuolelle.

Jumala toimii muissa seurakunnissa voimakkaammin, ja länsimaissa Jumala myös siunaa, koska ei ole kommunismia.

Ortodoksisuudessa on paljon oikeita uskovia. Se aidon uskovaisuuden kriteeri on: onko Jeesus seurakuntalaisen sydämessä, onko uudestisyntynyt vai ei? Eli ihminen on sanonut "kyllä" Jeesukselle.

Mutta ortodoksisuuden jumalanpalvelukset on...raskasta seurattavaa. Uudessa Testamentissa annettu malli on ihan erilainen: spontaani, iloinen.
 
Eija-Riitta Korhola on taas konservatiiviuskovalle vähän ristiriitainen. On lähtenyt vapaista suunnista liberaaliuskovan suuntaan.

Ko.nainenhan on älykäs kuin mikä. Erittäin älykäs ja tekee jatkuvaa puntarointia arvojen ja ihmisoikeuksien välillä. Mutta kun Uuden Testamentin ihmisoikeudet ja nykyajan ihmisoikeudet ei ole sama asia.

Jumala rikkoo huoletta nykyistä ihmisoikeuskäsitystä/humanismia, koska edelleen toimittaa aktiivisesti sateenkaaritouhuja harrastavan kadotukseen.

Ei Jumala muutu aikojen ja tyylien mukana. Eikä tarvitse.
 
vierailija
Miksi erosit ev. lut.? kirkosta?
En kokenut seurakuntaa enää sellaisena paikkana, ettenkö olisi voinut erota. Kuten sanoin jo aiemmin etten ole eronnut uskosta vain seurakunnasta.
Monilla ihmisillä on harhainen käsitys siitä, että seurakunta ja kirkkoon kuuluminen on kuin olisit jo taivaan porstuassa. Ihmiset, jotka tekevät työtä siellä omaavat kaikki hyveet. Valitettavasti se ei pidä paikkaansa. Ahneus, kateus... vallitsee siinä missä muuallakin mutta perisynnit kääriytyvät uskon viittaan. Suurin osa toiminnasta on hallinnollista humppaa ja erittäin eripuraisia työyhteisöjä. Harva kirkkoherra on pätevä talous- tai henkilöstöhallinnossa vaikka hallitsisi sen seurakunnalle näkyvän retoriikan.
Leipätyön tekijöitä ja usealla taustoillaan jotain, joka täytyy hyvittää palvelemalla ei Jumalaa vaan seurakuntaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Poliittisestihan Kiova on varmaan Putinille myös tärkeä: Kiovan suunnallahan oli 800-luvulla venäläisten synnyinkoti, siellä oli joku rus/rosilainen porukka silloin, joka alkoi levitä mm.pohjoiseen ja ajoi suomalais-ugrilaisia tieltään.

No, joku vois irvailla että alkuperä-säännön mukaan Kiova kuuluu venäläisille. Mut sillä periaatteella ne sais pysyä vain Kiovan alueella ja pohjoispuoli kuuluis suomalais-ugrilaisille. :sneaky:

(Voisinki pistää kesämökin Laatokan tai Äänisen rannalle, annapas Vallu mulle tonttia ja äkkiä!)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: m1es
9MM
En kokenut seurakuntaa enää sellaisena paikkana, ettenkö olisi voinut erota. Kuten sanoin jo aiemmin etten ole eronnut uskosta vain seurakunnasta.
Monilla ihmisillä on harhainen käsitys siitä, että seurakunta ja kirkkoon kuuluminen on kuin olisit jo taivaan porstuassa. Ihmiset, jotka tekevät työtä siellä omaavat kaikki hyveet. Valitettavasti se ei pidä paikkaansa. Ahneus, kateus... vallitsee siinä missä muuallakin mutta perisynnit kääriytyvät uskon viittaan. Suurin osa toiminnasta on hallinnollista humppaa ja erittäin eripuraisia työyhteisöjä. Harva kirkkoherra on pätevä talous- tai henkilöstöhallinnossa vaikka hallitsisi sen seurakunnalle näkyvän retoriikan.
Leipätyön tekijöitä ja usealla taustoillaan jotain, joka täytyy hyvittää palvelemalla ei Jumalaa vaan seurakuntaa.
Mistä siellä ollaan kateellisia? Tai pitää ahnehtia. Oliko tää etelässä. Mulle soitti yks seurakuntalainen joka pääsi mukaan ja en oon niin iloista ihmistä hetkeen tavannut :). Siis mitkä asiat siellä seurakunnassa aiheuttaa eniten riitaa?
 
En kokenut seurakuntaa enää sellaisena paikkana, ettenkö olisi voinut erota. Kuten sanoin jo aiemmin etten ole eronnut uskosta vain seurakunnasta.
Monilla ihmisillä on harhainen käsitys siitä, että seurakunta ja kirkkoon kuuluminen on kuin olisit jo taivaan porstuassa. Ihmiset, jotka tekevät työtä siellä omaavat kaikki hyveet. Valitettavasti se ei pidä paikkaansa. Ahneus, kateus... vallitsee siinä missä muuallakin mutta perisynnit kääriytyvät uskon viittaan. Suurin osa toiminnasta on hallinnollista humppaa ja erittäin eripuraisia työyhteisöjä. Harva kirkkoherra on pätevä talous- tai henkilöstöhallinnossa vaikka hallitsisi sen seurakunnalle näkyvän retoriikan.
Leipätyön tekijöitä ja usealla taustoillaan jotain, joka täytyy hyvittää palvelemalla ei Jumalaa vaan seurakuntaa.
Mäkin olen nykyisin löyhästi missään seurakunnassa. Siis edelleen olen evlutissa ja mulla on sieltä uskovien yhteys, mutta mä seurailen tilanteen kehittymistä.

Jossain vaihees evlut saattaa virallisesti hyväksyä sateenkaarihommelit ja mä lähden sit sieltä. Meinasin jo lähteä loppusyksystä, kun se yks mätä liberaalipiispa eli Teemu Laajasalo syyllisti rankasti koronarokottamattomia. Astui alueelle, joka ei kuulu hänelle.

Myös kirkon koronapassin koin tylynä - kirkonpenkin pitää olla kaikille kävijöille avoin (siis varsinaisessa seurakuntalaiseksi ottamisessa pitäis katsoa, onko oikeesti uskossa ja haluaako oikeesti seurata Jeesusta, mutta kirkon penkkiä saa kuka tahansa, kääntymätönkin kuluttaa vaikka joka päivä).
Kappas, 2-3 kk päästä Suomi luopui koronapassista.

Mutta sen mä sanoisin sulle, että kateutta ja skismoja on kaikkialla siellä, missä on ihmisiä. Seurakunnat on täynnä rikkinäisiä ihmisiä, ja täydellistä porukkaa ei ole.
Mä itse asiassa nostan hattua niille uskoville, jotka on sitkeästi seurakunnissa (jos se seurakunta ei ole varsinaisesti syntiin kallellaan). Hoitavat vastuutehtäviä, vaikka toisten käytös ärsyttäisi.
 
vierailija
Noilla kahdella lauseelasi juuri todistit tuon vanhan sanonnan pitävän paikkansa.
Alkoholi vapauttaa estoista, silloin olet aidoimmillasi.
En pidä siitä, että asiat ja henkilöt sekoitetaan.
Olen varmasti monestakin asiasta eri mieltä kuin Echo, mutta mitä siitä.
Niin on varmaan hänkin monesta asiasta eri mieltä kanssani, mutta ei ole silti mennyt henkilökohtaisuuksiin.
Jokainen kulkee omaa tietään, vain päämäärä on yteinen.
Se, mitä kannattaa tehdä ja missä, on kai jokaisen itse päätettävä.
Se, että keskustelimme ysimiltsin kanssa, sanotaan nyt vaikkapa uskosta ja siihen liittyvistä mielipiteistämme, on tuskin niitä suurimpia syntejäni.
Olen kirjoittanut nettipalstoille alkoholismista pitkät porinat.
En taatusti allekirjoita väittämääsi, että ihminen on aidoimmillaan viinan huuruissa.
Onko rattijuoppo terävimmillään ajaessaan liikenteessä ihmisiä kuoliaaksi?
Nuoruudessani kävin paljon huvittelemasa ja minulla oli todella hauskaa.
Olin siihen aikaan hyväuskoinen ja luotin ihmisiin. Lievästi päihtyneenä ollessani lukija arvaa miten siinä sitten kävi. MiesystäväNI sai älyttömän mustasukkaisuuskohtauksen ja elämäni oli jatkossa draamaa. Olen liian puhelias ja avoin ihminen selvinpäin. Otan tilaisuuksissa aina alkoholittoman vaihtoehdon.
Lasteni Isä kärsi alkoholismista ja perustin eron jälkeen kotikulmille Al-Anon-ryhmän.
Kuka tahansa voi koukittua päihteisiin, ja niistä irti pääseminen on vaikeaa.
En olisi roikkunut niin pitkään vaikeassa avioliitossa, jos en olisi nuoruudessani itse töppäillyt.
Kirjoitan tällä palstalla harmaana. Elämäni on seesteistä ja mukavaa.
illalla sisareni soitti ja hän oli erittäin ahdistunut Ukrainan tilanteesta.
Kerroin matkustelusta ja hän sanoi, että onneksi pääsen sotaa pakoon. Nauroin ettei minua mikään pelota.
Kriisipuhelimet ovat tukossa. Tietenkin tunnen huonoa omatuntoa, että löpisen tällä palstalla enkä tee vapaaehtoistyötä esim. puhelimessa.
Minulla on tunne, että olen jo osani hoitanut. Jos yläkerran Herra on toista mieltä, niin astun remmiin. Uskon asioista höperöivien kanssa en jaksa kiistellä. Pitäkööt uskonsa.
Sorry taas mahdolliset pränttivirheet.
 
vierailija
Mistä siellä ollaan kateellisia? Tai pitää ahnehtia. Oliko tää etelässä. Mulle soitti yks seurakuntalainen joka pääsi mukaan ja en oon niin iloista ihmistä hetkeen tavannut . Siis mitkä asiat siellä seurakunnassa aiheuttaa eniten riitaa?
Talouspuoli taistelee papiston kanssa rahasta, työntekijät keskenään asemastaan, erimielisyyksiä kanttoreiden ja pappien kesken esim virsistä, nuoriso-, diakonia- lapsityö omista määrärahoistaan. Seurakuntayhtymissä kateutta useamman seurakunnan välisissä suhteissa...... Seurakunnat kuuluvat tulehtuneimpiin työyhteisöihin ja usein Tuomiokapituli joutuu puuttumaan ja määräämään mm työilmapiirin selvittelijöitä ja neuvottelijoita.
Erimielisyyksiä, kuppikuntia, kyräilyä, seläntakana puhumista ja puukotusta, itsemurhia...... Neuvostoissa ja valtuustoissa henkilöitä, jotka kyvyttömiä tekemään päätöksiä. Tässä nyt joitakin syitä.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Talouspuoli taistelee papiston kanssa rahasta, työntekijät keskenään asemastaan, erimielisyyksiä kanttoreiden ja pappien kesken esim virsistä, nuoriso-, diakonia- lapsityö omista määrärahoistaan. Seurakuntayhtymissä kateutta useamman seurakunnan välisissä suhteissa...... Seurakunnat kuuluvat tulehtuneimpiin työyhteisöihin ja usein Tuomiokapituli joutuu puuttumaan ja määräämään mm työilmapiirin selvittelijöitä ja neuvottelijoita.
Erimielisyyksiä, kuppikuntia, kyräilyä, seläntakana puhumista ja puukotusta, itsemurhia...... Neuvostoissa ja valtuustoissa henkilöitä, jotka kyvyttömiä tekemään päätöksiä. Tässä nyt joitakin syitä.
Toisaalta. Mietipä tältä kantilta:
Jos määrärahoja omalle tontille seurakunnassa ei tule, oma työpaikka on vaarassa. Tätä karsimista on ollu meidänkin seurakunnassa, ja itkua on ollut monilla.

Kirkonkaan työntekijän ei tarvitse potkujen pelossa olla yhtä hymyä. Joillakin on perhe elätettävänä.
 

Yhteistyössä