diivaileva äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tylsää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niinpä niin, kun naiivina aikanaan menin juttelemaan kaikenlaisille äideille pukeutumiseen katsomatta, sain vain pitkiä katseita. En keksi muuta syytä kuin pukeutumiseni. En kuitenkaan tuulipukuun pukeudu, mieluummin tutustuisin ihmisiin omana itsenäni.

Olisi tosiaan ihanaa löytää lähiseuduiltakin äitiseuraa, mutta jostain syytsä äidit eivät seuraani hyväksy. Ei auta vaikka hymyilen ja tervehdin. Mutta, jurottakaa rauhassa, en enää edes yritä tunkea seuraanne. Lapset onneksi ovat ystävällisiä ikään, sukupuoleen ja pukeutumiseen katsomatta. Monesti juuri lapset tulevat minulle juttelemaan ja näyttämään lelujaan vaikka äideille ei seurani kelpaa.

Alkuperäinen kirjoittaja lumene.:
Alkuperäinen kirjoittaja jeejee....:
Siis olet tyrkky vanha äiti, joka yrittää saada vielä vanhoilla päivilläänkin ympäristön huomiota vetämällä rupsahtaneeseen naamaansa pakkelikerroksen ja pukeutumalla muotivaatteisiin. Mistä muuten oot saanut sen kuvan että muut kuin sinun kaltaisesi muotinuket ei peseydy? Ja selväähän se, että perusjurpo ilmekin niillä kaikilla toki on. Hyvä sentään, että sun fiksu ulkoinen ilmeesi peittää sisäisen tyhmyytesi!

Voi voi sua, kuka tässä on pakkelikerroksesta puhunut. Taidat itse meikata aika huomiotaherättävästi sen tuulipukusi kanssa (sekös vasta herättääkin huomiota...!).
Pukeudun samallalailla kuin ikäiseni naiset naisellisiin vaatteisiin. Jos se sun mielestä on tyrkyttämistä niin siitä vaan.

Oletko lumene. oikeasti 35? Vaikutat joltain 15 v. rääväsuinesi, joka oksentaa helposti.

Olenpa ollut minäkin naiivi. Ei ole edes juolahtanut mieleeni, ettei joku keskustelisi kanssani pukeutumisen vuoksi. Ymmärrän, että on ujoja (itsekin olen usein sellainen), väsyneitä, ei seuraa kaipaavia, tms. Mutta että pukeutuminen olis syy luokitella keskustelukumppaneita? Noh, onneksi voi aina ajatella, että sepähän on heiltä itseltään pois. Siis niiltä, jotka jättää kenties hienon persoonan väliin omien ennakkoluulojensa vuoksi. Sääli.

T: halpisfarkkuihin ja kirppisvaatteisiin pukeutuva meikkaamaton mutta varmasti tutustumisen arvoinen äiti-ihminen

Sydäntä sykähdyttävä, empaattinen vastaus tuo edellinen. Tervehditään ja jutellaan hiekkiksellä, jos törmäämme. Minut tunnistat urheilullisesta ulkoilupuvusta. Siis hiekkalaatikolla. Jossain muualla voin olla eri asusteissa ja uimahallin saunassa ilman asusteita.

Unohtui vielä täsmentää, että minulle ei siis ole ongelma muiden tuulipuvut. Tuntuu siltä että oma omanlaiseni pukeutuminen on ongelma muille. Ja yhä ihmettelen Tätiäitin lisäksi, miksi naisellisuus tai erilaisuus on ongelma äitien keskuudessa?

Ennen äidiksi tuloa luulin, että äidit vetävät yhtä köyttä ja esim. juuri leikkipuistoissa ovat yhtä iloista porukkaa. Minulle oli melkoinen yllätys kuinka sisäänpäinkääntynyt tunnelma noissa puistoissa vallitsee. Ylipäätään äitien kesken vallitseva kritisointi ja negatiivinen arviointi on ollut suuri yllätys. Luulisi, että tätä hienoa, mutta raskasta elämää viettävät jaksaisivat päiviä paremmin, jos äitien kesken vallitsisi kunnioitus ja hyväksyntä toisia kohtaan erilaisuudestakin huolimatta.

Ikävä kyllä, jos on herkempi henkilö, kylmä ilmapiiri tekee todella varovaiseksi. Itselleni alkaa olla melko vaikea mennä puistoihin, kun siellä on paljon muita äitejä lapsineen. Tiedän taas olevani se ainoa outolintu ja erilainen, jolle ei kukaan puhu. Oman lapsenikin kannalta ilmiö on melko kurja. Millaisen maailmankuvan lapsi oppii? Erilaisuus on paha asia ja pitää olla ihan samanlainen kuin muut, jotta kelpaa.

Minussa on aina ollut tämä erilaisuus ja ulkopuolisuus, vaikka pukeutuisin samalla tavalla kuin muut. Harrastukseni ja mielenkiinnon kohteeni ovat ja tulevat olemaan erilaisia kuin esim. muilla ikäisilläni äideillä. Se heijastuu myös ulospäin. Minulle on ollut järkytys havaita, että maailmassa ei riitäkään ystävällisyys. Täytyy lisäksi olla mystisellä tavalla samanlainen ja samanmielinen kuin kaikki muut. Kieltämällä itsensä ei kuitenkaan tule onnellisemmaksi, vaikka sopeutuisikin joukkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Oman tien kulkija:
Ja yhä ihmettelen Tätiäitin lisäksi, miksi naisellisuus tai erilaisuus on ongelma äitien keskuudessa?

Siks kun kaikkien pitää näyttää samalta harmaalta massalta. Ollappa vielä joko naisellinen tai erikoinen ja käy TÖISSÄ niin olet todella eriskummallinen. Eihän nää harmaat kotiäitihiirulaiset ymmärrä sitä alkuunkaan. Sitten alkaa se pajatus lapsen parhaasta ym. paskasta.

Alkuperäinen kirjoittaja lumene.:
Ja yhä ihmettelen Tätiäitin lisäksi, miksi naisellisuus tai erilaisuus on ongelma äitien keskuudessa?

Siks kun kaikkien pitää näyttää samalta harmaalta massalta. Ollappa vielä joko naisellinen tai erikoinen ja käy TÖISSÄ niin olet todella eriskummallinen. Eihän nää harmaat kotiäitihiirulaiset ymmärrä sitä alkuunkaan. Sitten alkaa se pajatus lapsen parhaasta ym. paskasta.

Miten se naisellisuus tuntuu häiritsevän? Ootko kuullut jonkun huomauttelevan sulle, miten voit olla noin kamalan naisellinen? Ootko ihan varma ettei sun ylimielisyydelläsi ole mitään tekemistä saamasi nuivan kohtelun kanssa? Jos pidät muita harmaina hiirulaisina jotka ei ymmärrä sun erinomaisuuttasi, voi hyvin olla ettei sinusta juuri pidetä. Miten ihmeessä sä muuten täällä surffaat? Eikö sun pitäis olla TÖISSÄ? Lapsen parashan on tosiaan just pelkkää paskaa, ei paljon kannattaisi lapsiaiheisilla palstoilla liikkua.

Vastaan nyt vain omasta puolestani, että ovelalla tavalla naiset kyllä osaavat eristää joukostaan. Ollaan hiljaa, ei vastata kun toinen puhuu, katsotaan ohi, vetäydytään omiin joukkoihin. Se on sellaista hiljaista eristämistä. Takanapäin puhutaan pahaa, mutta edessäpäin ollaan juuri hiljaisen epäkohteliaita. Sellaisen tunnistaa kyllä kun on itse kohteena. Suuri osa ihmisen viestinnästähän on nonverbaalia. Ei tarvita yhtään epäkohteliasta sanaa, koska eleet kertovat puolestaan, ettei ole tervetullut joukkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja jrkgfureg:
Miten ihmeessä sä muuten täällä surffaat? Eikö sun pitäis olla TÖISSÄ? Lapsen parashan on tosiaan just pelkkää paskaa, ei paljon kannattaisi lapsiaiheisilla palstoilla liikkua.

Kato, jotkut istuu kaupan kassalla tai heiluu mopin varressa, jotkut saa palkkansa siitä että istuvat koneen ääressä ja vahtivat muita :)

Vastaan nyt vain omasta puolestani, että ovelalla tavalla naiset kyllä osaavat eristää joukostaan. Ollaan hiljaa, ei vastata kun toinen puhuu, katsotaan ohi, vetäydytään omiin joukkoihin. Se on sellaista hiljaista eristämistä. Takanapäin puhutaan pahaa, mutta edessäpäin ollaan juuri hiljaisen epäkohteliaita. Sellaisen tunnistaa kyllä kun on itse kohteena. Suuri osa ihmisen viestinnästähän on nonverbaalia. Ei tarvita yhtään epäkohteliasta sanaa, koska eleet kertovat puolestaan, ettei ole tervetullut joukkoon.

Joo, mutta mistä tiedät että eristämisen syynä on nimenomaan naisellisuus? Ihan vaan eleistäkö?
:-)

Mitä tekemistä ihmisten pukeutumisella on heidän luonteensa kanssa?Siis kun ajattelee näin että kaikilla ei ole varaa ostaa muuta kuin tarjouksesta tuulipukuja, ne on kestäviä ja käytännöllisiä lasten kanssa peuhatessa... Kuka laittaa muotikuteita hiekkalaatikolle kurakeliin? Hah, sepä ois näky että vedellään korkkareissa pitkin lätäkköjä!
Sitäpaitsi, kuin monella lapsiperheellä on varaa ostella mammalle muotikuteita?Rikkaitten humputuksia! Eiköhän äidit yleensä jossain vaiheessa tajua että se lapsi on etusijalla vaatteidenkin suhteen, itse voi pukeutua vähän halvempaankin. Tosin, on sekin nähty jo, että äiti ostaa kenkiä lapselle kirppikseltä kun on tuhlannu rahansa omiin 400 euron nahkasaappaisiin. Oi aikoja ja tapoja...Kaikilla on oma napa lähinnä.

Tämä keskustelu on ihan S A I R A S. Mutta se on vain kirjoittajien ÄO:n ja iän(olemattomia molemmat) seurausta. Mitenkähän nämä leimaajat kasvattavat lapsiaan ts. siirtävät asenteitaan jälkikasvulleen...

Heh, tuo "Vekkas" on juuri näitä peruspenseitä marttyyrimutseja! "Lapsi on etusijalla blaa blaa..."

Juuri tuota honotusta, ettei äiti voi panostaa itsennsä kun se olis lapselta pois. Mä ostan merkkivaatteita itselleni hyvällä omatunnolla. Jos mä ostaisin kirppikseltä tai jostain Prismasta, ei se mitenkään lisäisi lapsen onnellisuutta. ENkä käytä korkkareita, ei kuulu tyyliini. Mutta stringit vilkkuu iloisesti collegehousuista, kun lapseni kanssa peuhaan puistossa.

Eihän pukeutuminen korreloi luonteen kanssa, mutta kyllä se suuntaa antaa. Mutsit, jotka tukka rasvasena jättisponsoriteepaidat päällä ynseästi katselee kun tulen töistä hakemaan lasta tarhasta tai ollaan puistossa, niin ei se verkkareiden vika ole, etten halua tutustua. Itsekin käytän ulkoiluvaatteita ulkona. Mutta useimmiten näillä marttyyrimutseilla vaan on kamalimmat rytkyt päällä, ja todella näyttää siltä kuin luulisivat oman uhrautumisen tekevän heidtä automaattisesti parempia mamoja.

Kevyt meikki (meikkivoide tärkein, ettei iho oo puna-valko-laikukas!), farkut ja säähän sopiva takki (farkku/Goretex/R-collection/neule ym..) ja säähän sopivat kengät (tennarit/kumpparit/sandaalit..).

t. Puistoäiti Helsingistä 32 v.

JUOKSUlenkille (vaunujen kanssa tai ilman) laitetaan verkkarit tai tuulihousut. Kävelylenkille vaunujen kanssa, jolloin poiketaan myös puistoon ja kauppaa, laitetaan farkut, ellei halua näyttää juntilta.

Samoin kevyt meikki arjessa on suotavaa, ellei iho oo luonnostaan tasaisen värinen ja ripset niin tummat ja tuuheat, että katse erottuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Akateeminen Tre 30v.:
JUOKSUlenkille (vaunujen kanssa tai ilman) laitetaan verkkarit tai tuulihousut. Kävelylenkille vaunujen kanssa, jolloin poiketaan myös puistoon ja kauppaa, laitetaan farkut, ellei halua näyttää juntilta.

Samoin kevyt meikki arjessa on suotavaa, ellei iho oo luonnostaan tasaisen värinen ja ripset niin tummat ja tuuheat, että katse erottuu.

No pitikö se akateemisuuskin vielä vetää mukaan tähän älyttömään keskusteluun?!

Itsekin olen kyllä sitä mieltä, että edes pieni meikkaus myös arjessa piristää omaa mieltä, jos sen vaan lapsenhoidolta ehtii tehdä.

Ja puistoon pukeudun vanhoihin farkkuihin ja ulkoilutakkiin, kaupungille "hienommin" ja iltaisin omalle juoksulenkille verkkareihin ym. Puistossa juttelen kaikkien kanssa vaatteista riippumatta.

Ai niin, en tajunnutkaan että akateemisuus liittyy tähän, mutta kun enemmän pohtii vastauksia, niin aika selvää on. eli itse olen valtiotieteen maisteri, ihan peruskoulutus siis, ja kaupungilla vakkariin töissä.

Olipa onni, että löytyi tuo akateeminen koulutuskin lisähöysteeksi tähän keskusteluun. Eli summa summarum tähän asti: ... (täytä tähän, ei järki riittänytkään sillä omistan 20 e tuulipuvun enkä ole akateemisesti koulutettu).

Täysin älyvapaa keskustelu. Jokuhan sen jo aiemmin sanoikin, että parempi onkin, ettette tule juttelemaan, jos se vaatteista on kiinni. Hiekkalaatikolla ollaan edelleen... Kivat arvot perivät teidän lapsukaiset.

Alkuperäinen kirjoittaja Akateeminen Tre 30v.:

Okei tänks! En käy juoksulenkillä vaan kävelen reippaasti vaunujen kanssa väh. 1½ tuntia niin että tulee hiki. Loppumatkasta jos lapsi herää pysähdymme puistossa, kaupassa käydään autolla ja farkut/suorathousut jalassa. Minulla ei ole mahdollisuutta käydä lenkillä ilman vaunuja, joten pakko kuntoilla niitten kans, että pysyy kunnossa niin mieli kuin kroppakin;) Mutta täytyy joskus huvikseen kokeilla tota farkut jalassa hikoilua;)

Mutta ei mulle lapsista puhuminen ole se vain ja pääasillinen tehtävä. Viikonloppuna oli tapaamisessa jossa puhuttiin kaikkee taivaan ja maan väliltä. Ei noi lapset tuleet ees montaa kertaa esille koko viikonloppuna.
Ja noi kodin hoitokin tuntuu minulla olevan retuperällä =). Mutta toi meikkaaminen ei ole vaan mun juttu. Kulen niin farkuissa kuin tuuli puvuissa
Voihan olla et noissa tuulipukuäideissäkin on sellaisia "ihmisiä" jotka haluaisi puhua muustakin kuin säästä ja lapsista ees välillä

uskomaton keskustelu, ja nämä "aikuiset" ihmiset ovat vastuussa lastensa kasvatuksesta fiksuiksi ja suvaitsevaisiksi kansalaisiksi! ja kaiken kruunaa taas se, ettei kukaan uskalla käyttää nimimerkkiään.

Käsittämättömäksi on mennyt tämä ketju, siis tuulipuvussa lapsensa kanssa ulkoileva äiti on joidenkin mielestä järkyttävä näky, anteeksi vaan.. mitenkäs ne muut ulkoilijat ja sunnuntaikävelijät tai urheilijat sitten, kuinka heidän pitäisi pukeutua ja minkälaisissa vetimissä minun täytyisi istua siellä hiekkalaatikon reunalla lapsianne hoitaessani.
Itse pukeudun aina asiaan kuuluvalla tavalla, ulkoillessa tosiaan se reilu 150€ goretex puku jossa ei päiväkodin pihallakaan kurasia lapsia kantaessa tarvitse vaatteitaan varoa ja ainakin täällä Espoossa lähes jokaisella äidillä puistossa on ns. tuulipuku päällä ja talvella se toppa-asu, mainittakoon vielä, että asun ns. paremmalla alueella, jossa nuo rahaatekevätkin käyvät lähikaupassa hui tuulipuku päällä!

Ulkoiluasut jees, kun peuhataan puistossa tai hikoillaan kunnon vaunukävelylenkillä. Mutta muistakaa hei please se kevyt meikkivoide, ettei naama oo epätasaisen värinen punakka ilmestys. Ripsarilla ei niin väliä, jos ei jaksa, eikä huulijutuilla, vaikkakin huulten rajaus luonnollisella sävyllä tekee ihmeitä...

Yhteistyössä