Clue-solut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Moikka,

Sain tietää eilen, että minulla todettiin emättimessä clue-soluja, joihin sain atibioottirasvaa tänään. Tietääkö joku enemmän näistä soluista, mitä aiheuttavat ja mistä tiedän ettei jotain ole jo tapahtunut? Hätäännyin kun lääkäri sanoi, että lääkitys on aloitettava vaivaan heti.

Eikös ne ole jotain valko- tms. soluja joiden ylimäärä on merkki tulehduksesta? Näin minä ainakin käsitin, kun sama vaiva todettiin itselläni ja sain antibioottikuurin (emätinpuikkoja). Minulla piilevä tulehdus aiheutti supisteluja jotka pehmittivät kohdunsuuta, hoidon jälkeen supparitkin loppuivat, joten hyvä että huomattiin ja hoidettiin ajoissa.

Heips!
Siis todellakin clue-solut on jotain ns. epämääräisiä emättimen tulehduksellisia soluja. Itsellänikin niitä joskus ollut, mutta en ollut silloin raskaana niin mulle ei aloitettu edes mitään hoitoa siihen. Oon joskus koittanu lukea niistä soluista jotain jostain gynen kirjasta niin sieltäkään ei mitään kovin selkeää vastausta niihin saanut. Yleisesti ymmärtäisin, ettei mitään vakavaa mut ilmeisesti raskaana olevalle saattaa aiheuttaa noita supistuksia.

Hoidetaan raskaana olevilta ja muulloin, jos on oireita emätintulehduksesta (esim lisääntynyt valkovuoto, haju). Ei vissiinkään (ainakaan nykyään tai kaikkialla) tutkita rutiinisti raskauden aikana vaan esim just supistusten takia. Tulehduksesta ei ole suoranaista vaaraa vauvalle, paitsi nuo supistukset -> ennenaikaisen synnytyksen uhka...?

Ei tarvitse hätääntyä!

Mullakin hoidettiin, auttoi supistuksiin noin viikossa. Sen jälkeen otettiin vielä kontrollinäyte, että oli varmasti hoitunut pois. Joskus vaatinee useamman hoitokerran.

Oisko kannattanu siltä lääkäriltä kysyä?? Mä ainakin kysyisin että miksi mulle joku lääkekuuri määrätään, mitä haittaa voi olla jne. jne.

Toki saa täältäkin kysyä mutta vastauksiin kannattaa suhtautua varauksella, on niin monia kokemuksia ja asiantuntijoita....

Yhteistyössä