CIPRALEX kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja Ahdistunut
  • Ensimmäinen viesti
Kokemus tämäkin
puolukalle:
Itse söin aikoinaan seroquelia zoloftin rinnalla, ja kaikki oli silloin kamalan epätodellista ja olin vain ja elin. Olo oli ihan kamala.
Nukkumiseen tuo lääke kyllä auttoi.
Sitten omatoimisesti lopetin seroquelin, ja kas kummaa: olo kirkastui tosi paljon!!!!
 
Tutina
Hu-huu..te jotka olette vähän aikaa syöneet cipralexia...
Mä olen huomannut että lääkkeen aloituksen jälkeen, aamuisin on jotenkin tosi tuskainen olo. Silmät kun saa auki, niin fiilikset on kuin olisi juonut kymmenen kuppia kahvia!! Sydän jotenkin läpättää, ja sisäisesti ahdistaa...Jollain lailla tuskainen fiilis. Tämä on joka ikinen aamu.
Mistähän johtuu...

Miten teillä on mennyt cipralexin kanssa?
 
Tutina : Mulla menee edelleen mainiosti, ei minkäännäkösiä tuntemuksia tai oloja huonoon suuntaan ainakaan! Olen tosi tyytyväinen ! Kai ne nuo kaikki vaan kuuluu siihen alkuun, kenellä se "alku" kestää sitten minkäkin aikaa.... =) Mutta kyllä se siitä tasottuu !! Ja jos tuntuu, että ei, niin soittoa lääkärille sitten vaan !! :hug:
 
nimeton
Onko kokemuksia ettei auttaisi käyttänyt vuoden verran?Alkanut ahdistaa ihan pirusti ja tuntuu etten jaksaisi yhtään uhmaikäisen "puuskia",Siis miten voi harmittaa kun on toivonut lasta niin kauan ja meinaa saada itsekin raivokohtauksen :'( ,Käytän myöskin Yasmin pilleritä.Ettei jotenkin niiden??!!yhteisvaikutus tee jotain? Yritin puhua että annos nostetaan nyt 5mg /kerran päivä niin tk.lekuri ei suostunut vaihtaa koska nostetiin 10mg ja alkoi olemaan niin kauhea oksennusolo...Mutten jaksa tätä olokaan nyt kerään rohkeutta ja soitan terapiaan ajan ja kysyn Tietääkö miten ja miksi pääsee siihen Kelaan myötämään terapiaan ?Mä en jaksa itseni kanssa ,Jaksuja teille kaikille :hug:
 
Olen käyttänyt nyt noin viikon verran cipralexia.5mg aamuisin.
Aktiivisuus on lisääntynyt jonkin verran, jaksan puuhailla jo kotiaskareita paremmin, toisaalta kyllä pari tuntia lääkkeen oton jälkeen tulee "halolla päähän" väsymys!!
Mieliala ei ole juurikaan kohonnut... Ja ahdistukohtauksiakin on alkanut ilmenemään.
Pelottaa jos tää lääke ei autakkaan mua, kun mulla ei tunnu vielä mitään positiivista vaikutusta tuolla korvien välissä. en jaksaisi lapsiakaan yhtään..
Eilen oli sellainen päivä, ettei kauheesti ahdistanut, mutta tänään on sitäkin pahempi olla tuon ahdistuksen suhteen...tuntuu että tänään on niin paha olla, ettei edes ennen lääkitystä ollut näin kurja olo.Mitenköhän tää fiilis näin heittää?!
Kamala jos toi lääke ei autakkaan mua... :'(
 
minä vuosi sitten aloitin ja eka viikko oli tuskanen kun oksetti ja hikoilutti koko ajan!sitten oireet loppui ja elämä alkoi hymyllä..oon täysin tyytyväinen nyt vuoden käytön jälkeen :) ...ei ole enää ahdistusta ja masennusta,itkuisuutta ja kuoleman pelkoa...
 
Mimmi811 harmaana
Mä olen syöny nyt reilut 2kk cipraa ja oireet tuntuu pahenevan ; sietämätöntä väsymystä (10 h yöunet ei riitä, nukahdan yx kax, ennalta arvaamatta esim.nojatuoliin), huimausta, heikotusta, oksettavaa oloa jne. Noi oireet ilmenny selkeesti heti lääkkeen alottamisen jälkeen.
Huomenna menen lääkäriin ton takia, koska töissäkään en jaksa enää olla, olo niin kauhee :'( .
Kumpa löytys sopiva lääkitys ja elämä palais takaisin raiteelleen :flower:
 
mimmi811:
Mullakin on tuota huimausta, etovaa oloa..ym.
Onkos sulla ollut tuosta lääkkeestä mitään apua henkiseen oloon?? siis onko masennus/ahdistus..Tai mihin oireeseen lääke nyt on määrättykään, niin parantunut yhtään?
 
Mimmi811 harmaana
Ahdistus, masennus ym. on kyllä hävinneet lähes kokonaan ton cipran ansiosta ja terapian myös.Tilalle vaan tulleet noi ihanat sivuvaikutukset, jotka lähes yhtä pahoja, kuin mitä ne oireet, mihin tota lääkettä sain.
Ootko sä syöny kauan cipramilia?
 
michi

Kävin tänään hakemassa lääkkeen apteekista ja ennan kuurin alottamista päätin etsiä kaiken mahdollisen tiedon lääkkeestä.

Hakusanalla "cipralex" Google.fi:stä (lisävalinnalla: vain suomenkieliset sivut) löytyy valtavat määrät infoa: sekä käyttäjien kokemuksia (parhaita ovat mielenterveysjärjestöjen keskustelupalstat, joilla on paljon pitkäaikaisten käyttäjien kokemuksia) että lääketieteellistä faktaa. Suosittelen perinpohjaista nettiopiskelutuokiota jos haluaa todella selvittää, millaisen aineen kanssa on tekemisissä. Myös hakusanayhdistelmällä SSRI + lääkkeet löytyy paljon tietoa (Cipralex kuuluu SSRI-lääkkeiksi kutsuttujen mielialalääkkeiden ryhmään).

Itselleni lääke määrättiin keskivaikeaan masennukseen ja ahdistukseen. Olen "todellliselta luonteeltani" iloinen ja reipas, mutta viime vuodet on kulunu yhä pahenevaan apatiaan vajotessa. Olo on voimaton ja koko ajan väsyttää tolkuttomasti, toisaalta olen myös ärtyisä ja pettynyt miltei koko ajan. Toivon että edes osa kurjasta olosta poistuisi lääkkeen myötä, mutta pelottaa jos jo nykyisin hillitön uneliaisuuteni tästä vielä pahenee - sittenhän mulla menee kaikki aika nukkumiseen...


 
Sinä joka kysyit onko lääke attanut paniikkihäiriöön.

Olen syönyt kohta kolme kuukautta Cipralexia. Aloitin 5 mg ja nostin 10 mg. Kokeilin myös 20 mg kolme viikkoa, jolloin ahdistus oli niin kova, ettei sellaista ole ikinä ennen tullut, ei edes ilman lääkettä.
Syön nyt siis kolmatta kuukautta 10 mg annoksella ja kohtaukset eivät ole hävinneet mihinkään, päinvastoin tulevat vielä voimakkaina.
Täytynee varata lääkärille aika ja keskustella, josko vaihtaisin lääkkeen vai vieläkö odottaisin.

Paniikkihäiriössähän lääkkeet vaikuttavat yleensä vasta muutaman kuukauden jälkeen. Tosin yksilöllistähän sekin on.
 
Nosto!!

Itse juuri aloittanut lääkkeen, ja ahdistus lisääntynyt niin kamalasti, että yöunet on menneet totaalisesti. Sängyssä ei voi pyöriä, kun olo on niin tuskainen...joten tänne päädyin koneelle tähän aikaan yöstä :'(
 
ööö
Miten teillä käynnistynyt tuo cipralex lääkitys, mulla olot aivan kauheita, kuumetta, masennusta, kauhea ahsistus ja pahoinvointi...syönyt nyt 2 viikkoa ja tuntuu että pahenee, ajattelin lopettaa tuon ennen kuin pahenee kaikki...vai onko tämä vielä kahdenkin jälkeen tuskaa...Miten teillä nostaessa annosta niin paheniko sivuoireet, siihen en kyllä ainakaan uskalla, kun jo 5 mg näin kauheeta,,,
 
zicca
Älkää olko viikon tai parin jälkeen huolissanne kun "olo on kamala, ahistus ei oo vähentynyt", koska cipralexin kaltainen lääke vaatii kuukauden ennen kuin voi sanoa oikeasti miten vaikuttaa. Joten kärsivällisyyttä vaan :) Itselläni toiminu lopulta oikein hyvin, elämä parissa vuodessa raiteilleen, enää tarvii vaan muistella sitä kun joskus tuntui kamalalta.. Lopetin itse eilen, joten katsotaan :)
 
Luin tuossa nopeesti läpi muitten vastauksia mutten huomannut oliko joukossa muita cipralexin RASKAANA olevia käyttäjiä?
Itse lopetin cipralexin käytön 2:n viikon lopetusjakson aikana heti kun sain tietää olevani raskaana.Minulla oli mahdollisuus uskaltaa näin tehdä,mutta tiedän ettei kaikilla sitä tosiaan vointinsa puolesta ole.Eikä se minunkaan kohdallani ole niin sanottua pärjäänkö kuinka pitkälle ilman,mutta tulevan vauvelin takia halusin yrittää ilman lääkkeitä,että saisi mahd.vähän mitään ylimääräistä elimistöönsä.Taisi olla niin että kaikki nämä lääkkeet kuitenkin läpäisevät istukan.
Lääkäreilläkin tuntuu olevan yhtä monta kantaa kuin lääkäriäkin siitä mitä kyseisen lajin lääkkeitä voi käyttää ja mitä ei raskaana ollessa.
Aloittajalle:anteeksi että kysyn ,mutta neuvottelithan lääkärin kanssa kuitenkin tuon lääkkeen käytöstä raskauden aikana?Ja joudutko kuitenkin lopettamaan joku aika ennen laskettua aikaa tilapäisesti?
Ja tuosta lääkkeen lopetuksesta vielä,olkaa varovaisia kun /jos alatte lopettelemaan,"vierotusoireet"oli itselläni tosi rajuja(vastaavia oireita kuin aloituksessa-minulla ne tuli rajumpana)ja itse koin että tuo kahden viikon pudotusjakso oli kyllä vähän liian nopea ja raju.Tosin minulla oli muitakin lääkityksiä johtuen perussairaudesta ja tietysti alkuraskauden pahoinvointi aiheutti osan.Kyllä oli täti heikossa kunnossa tuon ajan ja vielä kolmisen viikkoa lopetuksen jälkeenkin,mutta nyt ei ole mitään hätää enää ja muutenkin on sujunut suhteellisen hyvin ilman cipralexia.Vaikkakin eron kyllä huomaa että kyllä se lääkitys kuitenkin jonkin verran tasasi elämää.Niin ja tuo lopetus oli ihan suunniteltu lääkärin kanssa,ei noiden kanssa voikaan itse ruveta säätämään.Mutta täytyy sanoa että hirvittää se aika kun /jos noita pitää ruveta uudestaan syömään,vaikka olikin minulle ns.sopiva lääkitys.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.03.2006 klo 09:55 Ahdistunut kirjoitti:
Kuule Äippis: Huomasitkos että lääke olis ens alkuun jotenkin lamaannuttanut sua?Kun musta tuntuu että mua ei huvita enää tehdä yhtään mitään..Sitä vaan istuis ja miettis, ja tuijottais. Kaiken aloittaminen tuntuu työläältä. Ajattelin vaan että onkohan tällainen nyt mussa pysyvä vaikutus vaiko tämäkin lääkkeen aloitusoireita, sillä en todella ollut näin seis ennen lääkitystä.... :'(
Ei se mua muistaakseni mitenkään lamaannuttanut alkuun....? Olin vaan tajuttoman väsynyt jne, ellei sitä lasketa lamaannuttamiseksi... :D

Joku muu kysyi, kauanko söin sitä 5mg annostusta...olisko ollut viikon tai kaksi ja sit nostettiin 10mg....;)
 
Niin ja lisäänpä vielä....että mullakin on tosiaan kamala makean himo !! \|O Namia menis minkä ehtis suuhun lappaa, ennenkuin tulee paha olo.... :kieh: Hyi hyi hyi ..... :ashamed: Mutta muutoin on elo ihan tasaisen laimeaa....Paniikkiinhan mä tuon cipralexin siis sain. Kahvinjuonti (kofeiinittoman) piti taas laittaa tauolle, kun alko tulemaan niin karsee olo....epätodellinen, ja vapiseva + väsy. Toinen päivä nyt ilman kahvia ja olo taas ihan ok. Eli ihan itse aiheutettujakin voi siis jotkut oireista toisinaan olla. Saman tekee mulle myös tee, suklaa ja kaakao, siis jos niissä on kofeiinia.... ;)
 
aivan apaattinen
:ashamed: Olen aivan kasvis,istun ja tuijotan vaan ja makaan ja tuijotan,mikään ei kiinnosta enkä jaksa puhua kenenkään kanssa enkä halua nähdä ketään enkä tehdä mitään,ihan halvaantunut olo !

Olen nyt viikon syönyt 5 mg ja onkohan nämä alkuoireta.Tätä ei kauaa kestä,kauheeta !!!!! Onko kellään ollut samanlaisia oireita ja menikö ohitse?
:headwall:
 

Yhteistyössä