CIPRALEX kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja Ahdistunut
  • Ensimmäinen viesti
Yksi kokemus
Olen kärsinyt lievistä paniikkihäiriöistä koko pienen ikäni, mutta puolitoista vuotta sitten sain kesäyönä aivan järkyttävän kohtauksen. En saanut happea, vapisin, jalat pettivät alta, korvissa humisi ja soi ja olin 100% varma, että kuolen siihen paikkaan. Kohtauksen jälkeen kävin neurologilla, kaikki mahdollinen tutkittiin ja papereihin jäi merkintä "Epäily paniikkikohtauksesta, ei jatkohoito-ohjeita". Vuoden verran kituuttelin eteenpäin, kunnes viime kesänä tuli seinä vastaan. Olin aivan lopen uupunut, pelkäsin, itkin, luulin saavani sydänkohtauksen yms. Sukulaisten avulla selvisin seuraavaan päivään ja terapeutin (yksityinen) vastaanotolle. Kerroin tarinani, johon kuuluu lapsuudessa koettu vakava trauma, ja hän diagnosoi keskivaikean masennuksen johon kuuluu paniikkihäiriö.
Alkuun sain lääkitykseksi Stesolid 2mg tarvittaessa ja Cipralex 2,5mg. Ja siitä se alamäki alkoi minun kohdallani. Ciprasta sain kauhean pahoinvoinnin, paniikkia, ahdistusta, tuskanhikeä, vapinaa, kaikkea mitä kuvitella saattaa ja oloni oli kamalampi kuin yhdenkään aiemman paniikkikohtauksen aikana. Lääkärini oli loistava siinä suhteessa, että hän pyysi ottamaan yhteyttä mikäli lääke ei sopisi ja sen voisi vaihtaa toiseen. Lääkkeitä vaihdettiinkin sitten useaan kertaan eri SSRI-lääkkeisiin, mutta mikään ei sopinut.
Lopulta kokeiltiin Mirtazapinia, jonka sivuvaikutukset olivat alkuun lievemmät ja oloni kohenikin vähitellen. Vajaan pari kuukautta oloni olikin ok, kunnes sivuvaikutukset iskivät taas kehiin. Ensin tuli univaikeuksia, painajaisia, kummallisia pistelyitä ja kuumotuksia ympäri kehoa ja lopulta vapinakohtauksia, joista pisin kesti kaksi ja puoli tuntia. Tällöin menin lopulta ambulanssilla sairaalapäivystykseen keskellä yötä ja lääkäri hiukan naureskellen totesi minun käyneen lääkäreillä viime aikoina aika usein ja diagnoosina oli paniikkikohtaus. Yritin selittää kohtauksen erilaisuuden ja paniikintunteen puuttumisen, mutta minut ohotettiin täysin. Seuraavana päivänä meni jälleen yksityiselle puolelle ja siellä lääkäri epäili heti kohtauksen johtuneen lääkityksestäni, koska suvussani on taipumusta kouristukohtauksiin.
Tällöin pidettiin lääkityksessä parin viikon tauko, jonka jälkeen kokeilisin taas uutta lääkettä. Lääkehoidon lopetus tapahtui siis kerrasta ja tämä oli aivan kauheaa. Sain hurjia vierotusoireita (ahdistus, vapina, levottomuus, unettomuus, pahoinvointi, huimaus jne.), jotka kestivät melkein kaksi kuukautta. Jossain vaiheessa yritettiin vielä uutta lääkettä, mutta sen sivuoireiden jälkeen sanoin itse lopettavani kaikki kokeilut. Lopulta lääkärinikin totesi, että suomalaisissa on 5% sellaisia, joille lääkkeet eivät sovi. Pienissäkin annoksissa lääkkeiden pitoisuus nousee näillä henkilöillä liian suureksi ja ilmeisesti minä kuuluisin tähän ryhmään.
Tämän jälkeen etsin itse tietoja vaihtoehtoisista hoitomuodoista ja tällä hetkellä syön päivittäin karnosiinia ja E-EPA:a. Lisäksi vitamiineja ja hivenaineita. Ja verrattuna viime syksyyn oloni on paljon parempi!! Toki masennus tulee ja menee edelleen, välillä on huonojakin päiviä. Mutta eteenpäin mennään, hitaasti mutta varmasti rakkaiden ja terapian tuella. Ja ehkäpä parin vuoden kuluttua tilanne on aivan toinen. Yksityinen terapia tosin vie tuhkatkin pesästä, mutta toisaalta se on vain rahaa..
Tarkoitukseni ei ole vähätellä lääkkeiden tehoa tai apua, mutta minulle ne eivät vain sopineet. Lievät rauhoittavat (1-2mg) minulla kulkee edelleen mukana, mutta niitä käytän ehkä kerran viikossa. Jokainen tietää itse parhaiten mikä auttaa ja tehoaa, kannattaa kuunnella omaa mieltään ja kehoaan :) !!! Voimia kaikille!!!
 
vielä 3kk
Terve,

Olen käyttänyt Cipralex 10mg tabletteja vuoden verran ja vielä on kolmen kuukauden kuuri jäljellä. Ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia. Mulla vaikutus oli radikaali jo parin päivän kuluttua. Niitä mustia syviä masennuspäiviä ei sen koommin ole ollut kuin ehkä pari. Aikaisemmin monta kertaa viikossa. Elämää se ei tietenkää muuta, vasta nyt olen ehkä pääsemässä zombie vaiheesta, jolloin mikään ei tunnu miltään vaiheeseen, kun alan taas kiinnostua entisistä harrastuksista.

Eniten pelottaakin, että uskaltaako sitä lopettaa kolmen kuukauden kuluttua, koska teho oli niin positiivinen. Onko kellään kokemuksia lopettamisesta?
 
siiriskä
Olen syönyt Cipralex 20mg noin vuoden ajan. Tosi hyvin on lääke mulle sopinut, ei ole tullut mitään sivuvaikutuksia. Lääkärin mukaan vielä toinen vuosi pitäisi lääkettä popsia..
 
Kokemusta vähän
:headwall: Mulle ei sopinut tuo lääke, vauhti kiihty alkupahoinvoinnin ja huippauksen jälkeen ja muuttui agressiivisuudeksi.

Nyt sit ilman lääkettä. Lääkäri ihmetteli oireitteni voimakkuutta kun söin vain 5 mg päivässä...

Lääkkeen vaikutuksesta sikiöön ei kuulemma ole tutkimustietoa ja itse päätin senkin suhteen olla ottamatta riskiä. On meinaan tuo vauvan "teko" päällä...

:whistle:
 
Kirjoitanpas miekin tänne olen syönyt cipralexia 20mg 2v ja nyt n 3viikkoa tiputettu annostusta,kärsin paniikkioireilusta,masennuksesta.kolmeen päivään en ole syönyt enää,koska vauvan haluamme ja ehkä olen raskaana ..elämän tilannekin muuttunut että haluan eroon lääkkeestä myös..ero 3vuotta sit ja nyt ihana mies :heart:

onko kellään joka lopettanut cipralexin "sähkö iskun"-tapaisia tuntemuksia ?

kauankohan kestää tämä olo.. :eek:
 
Vieroitusoireet ivat hyvin yksilöllisiä, annostusta täytyy tiputtaa varovasti. Itselläni oli lopettaessa huimausta, oksetusta, silmät/näkö olivat jotenkin omituiset.. pari viikkoa kesti, jouduin olemaan töistäkin pois tämän takia muutaman päivän. Mutta masis ei onneks palannut :)
 
Olen syönyt cipralexia kohta vuoden ahdistukseen ja masennukseen. Alkuun oli annoksena 10mg ja sitten 15mg, ja vielä lopuksi annos nostettiin 20mg. Mitään sivu/haittavaikutuksia ei ole minun kohdallani ollut.
 
Täällä yksi juuri kuurin aloittanut. Nyt menee 5mg ja tarkoitus nostaa 10mg maanantaina. Siuvaikutuksia on ollut ruokahaluttomuus, paino tippunut 6 päivän aikana 3 kg. Sekä aamuyöntunteina toistunut pänsärky. Syön myös xanor 0,5mg helpottamaan ahdistusta ja nukkumista. Toivottavasti lääkkeet rupeavat tepsimään.
 
Söin Cipralexia lähes vuoden viitisen vuotta sitten yleistyneeseen ahdistukseen ja paniikkihäiriöön. Eka viikko oli hirveä, kun ahdistukset&paniikit moninkertaistui, mutta jo viikon jälkeen olo muuttui unelmaisen ihanaksi. Ei siis miksikään turraksi hattaramössöksi, vaan ihan vain normaaliksi ja kivaksi -- jokainen ahdistunut tietää, että se on pal-jon, kun pää meinaa räjähtää. Kun kuuriin yhdistettiin intensiivistä psykoterapiaa, eivät ahdistukset ja paniikit enää niin pahoina palanneetkaan, kun lääkitys lopetettiin. Cipralex forever :heart:
 
Uusi äiti esittäytyy.. Aloitin epv sitten cipralexin panikointii, julkistenpaikkojen ja sosiaalistentilanteiden pelkoon. Vastaavaa oireilua on ollut elämässä aiemmikin ja nyt lapsen syntymä (vauva nyt 7 kk), pahat parisuhdeongelmat ja se, että on "liikaa" aikaa vatvoa yksin asioita laukaisivat nuo oireet ja ahdistuksen taas. Nyt siis 5mg kolmena aamuna ja ahdistaa, hikoiluttaa, kuvottaa ja uloslähtö ihmisten pariin pelottaa entistä pahemmin. Parin tunnin päästä olisi vauvajumppa, mutta ajatuskin "normaalien" äitien pariin menosta etoo, tosin olo muutenkin etova.. Toisaalta olisi parempi mennä, vaikka oksennuspussi ja rauhoittavat kassissa, että saisi tämän päivän kulumaan nopeammin.

Tiedän kyllä kokemuksesta, että tällaisten lääkkeiden aloitus on epämiellyttävää, kunnes sivuoireet vähenevät ja olo alkaa helpottaa, silti tällä hetkellä takki aika tyhjä ja koitan vain jotenkin sinnitellä oloni kanssa päivän kerrallaan...

Jaksamista teille muille paniikin, masennuksen, ahdistuksen, sosiaaliste pelkojen yms. kanssa painiville!
 
Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia, miten paniikkioireidenne tai sosiaalisten pelkojenne kanssa pärjäilette. miten cipralex alkanut purra jne.. Tässä olotilassa tietenkin toivoisin positiivisia kokemuksia :headwall:
 
Itselläni masennusta ja hypokondriaa. Lääkäri suosittelee mielialalääkitystä. Jokunen vuosi sitten katkaisin masennuskierteen Zoloftilla, mutta silloin lopetin imetyksen. Nyt haluaisin jatkaa imetystä, mutta voikohan silloin syödä mielialalääkkeitä? Kokemuksia?
 
Luonnon masennuslääke - https://nuvialab.com Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla Restilen-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä