Chow chow

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiinnostuntu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiinnostuntu

Vieras
Kertokaa kokemuksia koirasta! :)

Millainen on kun vieraita tulee? Miten kävelee lenkillä narussa? Entä yksin jäädessään? Onko kova tuhoamaan paikkoja? Miten suhtautuu lenkillä jos toinen koira tulee vastaan?

Rodusta olen lukenut mutta tahtoisin kuulla niitä oikeita kokemuksia noihin asioihin liittyen! :)

niin ja haukkuuko paljon? Yksin jädessä?

Kaikkiin kysymyksiisi pystyt itse vaikuttamaan. Koira pitää kouluttaa ottamaan vieraat ihmiset vastaan, se pitää myös opettaa kulkemaan lenkillä nätisti eikä koirat tuhoa paikkoja jos saavat tarpeeksi muuten tekemistä.

[QUOTE="vieras";27619712]No otappa tästä vitosen vinkki ja soita KASVATTAJALLE ja kysy siltä...[/QUOTE]

Kuten sanoin, olen rodusta lukenut ja kysellyt, mutta tahtoisin kuulla e r i l a i s i a
o i k e i t a k o k e m u k s i a j o s t ä ä l l ä s a t t u i s i o l e m a a n
p e r h e i t ä j o i l l a k y s e i n e n r o t u

Omaa kokemusta ei paljoa ole, mutta olen usealta kuullut, että kyse on melko "itsenäisestä" rodusta. Eli ei älttämättä kiehnää koko ajan ihmisissä, saattaa pitää hiemän etäisyyttä enemmän kuin joku toinen rotu.
Karvaa lähtee ihan s..tanasti kuulemma. Yhdellä tutulla on tuollainen ja aika jästipää kuulemma on. Välillä olen hieman huvittuneena seurannutkin heitä lenkillä, kun koira haluaisi päättää suunnan tai jäädä ikuisuuksiksi könyämään pusikkoon. Omistaja kiskoo ja komentaa, niin toinen saattaa mielenosoituksellisesti käydä makaamaan :) Ja ihan kokenut koiraihminen on omistaja. Tämä koira ei ainakaan rähinöi toisille vastaan tuleville koirille, mutta meidän koirat pelkää jostain syystä tätä koiraa kuollakseen. Ilmeisesti on niin pörhöinen ja karhumainen, en oikein tiedä.

Vaikeasti koulutettava. (siis vaikeampi kun useampi muu rotu). Kova puollustamaan reviiriä. Toisista koirista ei niinkään ole moksiskaan lenkillä, eikä oikeastaan mistään muustakaan. Vieraita kohtaan pidättyväinen. Ei välttämätä paras valinta lapsiperheeseen, eikä ensimmäiseksi koiraksi.

Kiitoksia vastauksista. Olenkin moneen kertaan lukenut ja kuullut että itsepäinen. Kokemusta koirista löytyy paljon, mutta nyt tämä rotu alkanut kiinnostamaan ihan todella. Sopeutuukohan kerrostaloon? Ja onko väliä onko ensimmäinen chow chow uros vai narttu? Onko eroja kumpi sopeutuu paremmin kerrostaloon?

On taas vastauksia. No, itselläni ei ole lähempää kokemusta, mutta tuttavilla on ollut ja tosiaan ovat hyvin itsenäisiä eivätkä halua miellyttää omistajaansa, joten aika vaikeasti koulutettavia. Tosin rauhallisia, kilttejä ja leppoisia ovat. Eivät juurikaan hauku, eikä kisko, kun niitä saa melkein perässä raahata kun sillä tuulella ovat.

kun joku tuolla väitti, että koiran paikkojen tuhoamiseen voi itse vaikuttaa niin ei siihen voi. Meillä 7kk ikäinen labbiksen pentu joka saa aktivointia, haasteita, koulutusta, 10km lenkkejä, juoksee pihalla, on toinen koira seurana jne. ja siltikin tuhoaa paikkoja jäädessään keskenään kotiin vanhemman koiran kanssa. Nyt olen jättänyt kotiin isoja puupöllejä keskellä olohuonetta, niin tuhoaa niitä ajan kulukseen eikä seiniä.

Laitan ensin miinukset:
Chow chow on vahtikoirarotu eli suhtautuu vieraisiin pidättyväisesti ja jopa epäluuloisesti. Haukkumalla ilmoittaa vieraista, mutta ei muuten hauku erityisen paljon.

Rodulla on jonkin verran sairauksia, esim. huono luusto ja silmäongelmia, lisäksi joillain yksilöillä on liikaa nahkaa, mikä aiheuttaa iho-ongelmia. Kannattaa jutella näistä avoimesti kasvattajan kanss. Jos kasvattaja kiistää ongelmat, hän tuskin panostaa kasvatuksessaan terveyteen. Eli osta pentu kasvattajalta, joka osaa kertoa mahdollisista sairauksista ja siitä, miten itse ottaa terveyden huomioon kasvatustyössään.

Ei ole lainkaan mielyttämisen haluinen, joten vaikea kouluttaa. Ei sovellu harrastuskoiraksi, eikä voi välttämättä pitää irrallaan, koska karkaa hajujen perään.

Ei sovellu välttämättä lapsiperheeseen, mutta riippuu paljon myös perheestä.

Plussat:
Jos tarvitset vahtikoiran, joka ilmoittaa vieraista ja jolla on jämäkkä ulkomuoto, mutta joka ei ole kuitenkaan samaa kaliiberia rotikan kanssa rotuvalinta on ok.

Sisäkoira, mutta viihtyy myös talvella esim. aidatulla pihalla.

Pärjää kohtuullisella liikunnalla, eikä vaadi erityistä aktivointia.

Perus kasvatus/koulutus riittää.

Uskollinen.

On taas vastauksia. No, itselläni ei ole lähempää kokemusta, mutta tuttavilla on ollut ja tosiaan ovat hyvin itsenäisiä eivätkä halua miellyttää omistajaansa, joten aika vaikeasti koulutettavia. Tosin rauhallisia, kilttejä ja leppoisia ovat. Eivät juurikaan hauku, eikä kisko, kun niitä saa melkein perässä raahata kun sillä tuulella ovat.

kun joku tuolla väitti, että koiran paikkojen tuhoamiseen voi itse vaikuttaa niin ei siihen voi. Meillä 7kk ikäinen labbiksen pentu joka saa aktivointia, haasteita, koulutusta, 10km lenkkejä, juoksee pihalla, on toinen koira seurana jne. ja siltikin tuhoaa paikkoja jäädessään keskenään kotiin vanhemman koiran kanssa. Nyt olen jättänyt kotiin isoja puupöllejä keskellä olohuonetta, niin tuhoaa niitä ajan kulukseen eikä seiniä.

Just.. Ei täydy kauhea atomin keksijä olla, että teillä koira on selvästi liikaa yksin, kokee ettei toisen koiran seura riitä. Koira raukka, olis kannattanut miettiä ennen kun sen ottaa, et ehtiikö sen kanssa olla.

Yhden Chow chown tiedän, on todella laiska, itsenäinen ja itsepäinen :D Ei hauku, on kiltti, lapsista ei niin välitä, viihtyy paljon omissa oloissaan. Lenkkiseuraa siitä ei juurikaan saa, kököttää samassa paikassa kauan ja haluaa nopeasti takaisin kotiin. Ei tarvi aitausta eikä hihnaa pihalla ollessa, koska liikkuminen rajoittuu kyljen kääntämiseen :D Pentuna on kuitenkin ollut melko villi ja utelias :) Turkin hoidossa saattaa kulua kauan aikaa.

[QUOTE="vieras";27622622]Just.. Ei täydy kauhea atomin keksijä olla, että teillä koira on selvästi liikaa yksin, kokee ettei toisen koiran seura riitä. Koira raukka, olis kannattanut miettiä ennen kun sen ottaa, et ehtiikö sen kanssa olla.[/QUOTE]

Just joo! Olen kotona lasten kanssa ja on max. 1-2 tuntia toisen koiran kanssa viikossa yksin! :O Mten v*tun paljon teillä sitten koiran kanssa ollaan! Ottaa niin päähän nämä kommentit! Toisen koiran ottamista mietittiin 5v, joten ei todellakaan ollut hetken päähän pisto!

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä