LapinPOROkoirallisia?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pentukuume
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pentukuume

Vieras

Huomenia,

Lapinporokoiran omistajia siis kaipailisin:) Meillä kova porokoirakuume päällä, ja kokemuksia kaipailisin!

Kommentoida vois vaikka seuraaviin:

Luonne, onko avoin, ystävällinen, varautunut?

Miten suhtautuu kun kotiin tulee vieraita, haukkuuko, onko epäluuloinen vai iloinen vai välinpitämätön?

Miten suhtautuu lapsiin, eroaako käytös omien ja vieraiden lasten välillä?

Irti pitäminen, onko laumasidonnainen vai karkaileeko? Lähteekö riistan perään, totteleeko käskyä palata?

Tuossapa alkuun, jos löytyis joku vastailemaan:)

Minä en ole koskaan edes tehnyt tuttavuutta porokoiran kanssa, suomenlapinkoirien kanssa kylläkin...

Oletkos hmm paljonkin ollut tekemisissä porokoirien kanssa?

Google -> hakusana 'lapinporokoira luonne', noin löytyy paljon tietoa jos et rodusta mitään vielä tiedä.

Katso esim. http://koti.mbnet.fi/tuulen/luonteesta.htm

Ystävälläni on lapinporokoira. Pysyy omalla pihalla irti, ystävällinen lapsille, vieraille. Ei juuri hauku. Metsälenkillä kyllä helposti lähtee elukan perään. Koulutuksen tulos, tulee kyllä kutsuttaessa takaisin. Viihtyy paljon ulkona mutta ei häkkikoiraksi! odottelen pentuja lähiaikoina syntyväksi, olen varannut itselleni nartun. Aivan on ihana rotu. Omistajaansa kovin kiintyvä.

Meillä :wave: On meille ihana, viihtyy ulkona lähes aina, haukkuu kyllä mutta ei se maalla haittaa. Pysyy pihassa paitsi juoksuaikana. Täytyy saada pentuna pysymään pihassa 1,5 v asti, sitten ei lähde karkailemaan kun on oppinut reviirinsä! Turkkia ei tarvii hoitaa, keväälla ja syksyllä harjataan turkinvaihdon aikaan jos näyttää tarpeelliselta. Luonne toki yksilöllistä, meillä vähän arka ja hieman välttelevä (narttu monesti on), iloinen ja riehuva 6-vuotias. Antaa lasten hoitaa ja taluttaa, mutta sitten kun kyllästyy niin näyttää sen kyllä (seisahtaa paikalleen ja kääntää pään pois)

Hei topsi,

kuulostaa mukavalta nartulta tuo jolta pennun olet varannut. Minkä värinen/sukuinen koira on kyseessä? Onko kyseessä joku kasvattaja, jolla kotisivut, että vois käydä kattoon?

Olen kyllä netistä hakenut ja löytänyt tietoa, mutta aina mukavampi kuullaa ihan "tosielämän" yksilöistä:)

Näistä arktisista roduista ei kyllä kovin paljoa karvaa lähde. Lähinnä sitä pohjavillaa. Aivan eri luokkaa kuin vaikkapa noutajilla.

Mun tietämäni porokoirat ovat kyllä kovin aktiivisia. Ovat suoraan paimenlinjasta, johtuu varmaan siitä. Lapinkoiraan verrattuna hieman alkuperäisempiä, enemmän paimennusviettiä. Ja ikävä kyllä aika herkkähaukkuisia monet.

Yhteistyössä