c-hepatiitti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla c-hepatiitti oli vuosia passiivisena,kolme tervettä lasta olen saanut,ei ole heihin tarttunut eikä kehenkään läheiseen.Saan työskennellä sairaalassa eikä mun tarvitsisi edes ilmoittaa työnantajalle,mutta itse olen halunnut näin tehdä.Viimeisen raskauden aikana c aktivoitui jostain syystä,sain itse päättää imetänkö,päädyin antamaan korviketta,juuri aktiivisuuden takia.Työnantajallekkin ilmoitin aktivoitumisesta muttei estä työntekoani sairaalassa.Syksyllä aloitan interferoni-hoidon.
Ota ihmeessä selvää taudista niin pääset eroon omista ennakkoluuloistasi,mitkä yleensä johtuvat vain tietämättömyydestä.
Suomessa ei ole yksikään c-hepatiitti-äidin lapsi saanut tartuntaa,lapsille tehdään testejä ja seurataan.
Synnytyksessä varotoimenpiteenä on ainoastaan (aktiivisessa c:ssä) ettei vauvan päähän laiteta stondia,jottei verikontaktia synny!

Kyllä vaan on tartunnan saaneita lapsia, tuossa kaulassa roikkuu yksi...

Mun sisko on päiväkodissa töissä, ja sillä on c-hepa.... Ei siis tarvinnut edes kertoa työnantajalle.. Laittaa aina mm. laastarin jos saa pienen haavan käsiin tms. kun kuitenkin esim. niitä lapsen käsiä siellä pesee, ja lapsellakin saattaa haava olla.

sairastuin itse vaikka olen aivan normaali työssäkäyvä nainen ja täytyy sanoa että juuri noiden 80-luvulle jymähtäneiden asenteiden takia tässä saa tuntea paljon häpeää ja muita tunteita ihan syyttä.ajattele omalle kohdallesi jos perhetuttavat alkavat syrjiä ja vältellä. Aivan kamala ajattelutapa,häpeä itseäsi!

Olen huomenna menossa lääkäriin koska minulla todettiin verikokeissa c-hepatiitti. Olen tässä pari viikkoa miettinyt asiaa päivin öin ja välissä käynyt töissä. Olen etsinyt netistä paljon juttuja koskien tätä sairautta ja tämän palstan jutut ovat saaneet minut paremmalle mielelle. Olisi kyllä hyvä saada jutella samaa sairastavien kanssa ihan henkilökohtaisesti koska minua pelottaa vielä todella paljon..

Alkuperäinen kirjoittaja Linda:
Olen huomenna menossa lääkäriin koska minulla todettiin verikokeissa c-hepatiitti. Olen tässä pari viikkoa miettinyt asiaa päivin öin ja välissä käynyt töissä. Olen etsinyt netistä paljon juttuja koskien tätä sairautta ja tämän palstan jutut ovat saaneet minut paremmalle mielelle. Olisi kyllä hyvä saada jutella samaa sairastavien kanssa ihan henkilökohtaisesti koska minua pelottaa vielä todella paljon..

Kirjaudu ja pistä mulle yksäriä!Mieheni kävi hoidon läpi yli kymmenen vuotta sitten ja minä...ironista kyllä,viime vuonna vaikka ilman kamaa ollaan oltu yli 10v.Olen myös hoitaja ammatiltani ja toiminut narkkareitten kanssa (sain ihan liitolta luvan,kun kyselin voinko toimia hoitajana ja tähän ei ollut estettä kymmenisen vuotta sitten) Mää sain yhdistelmähoidon,mikä vei mut pahaan kuntoon...olin Taysissa se potilas jota kaikki lääkärit kävi uteliaana kattelemassa ja sain verensiirron.Nykytiedon mukaan potilas ei parannu täysin c:stä vaan voi tarvita useitakin hoitoja,jotta elinikää saadaan pidennettyä eli yksi hoito ei välttisti takaa etteikö uusiutuisi... :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla c-hepatiitti oli vuosia passiivisena,kolme tervettä lasta olen saanut,ei ole heihin tarttunut eikä kehenkään läheiseen.Saan työskennellä sairaalassa eikä mun tarvitsisi edes ilmoittaa työnantajalle,mutta itse olen halunnut näin tehdä.Viimeisen raskauden aikana c aktivoitui jostain syystä,sain itse päättää imetänkö,päädyin antamaan korviketta,juuri aktiivisuuden takia.Työnantajallekkin ilmoitin aktivoitumisesta muttei estä työntekoani sairaalassa.Syksyllä aloitan interferoni-hoidon.
Ota ihmeessä selvää taudista niin pääset eroon omista ennakkoluuloistasi,mitkä yleensä johtuvat vain tietämättömyydestä.
Suomessa ei ole yksikään c-hepatiitti-äidin lapsi saanut tartuntaa,lapsille tehdään testejä ja seurataan.
Synnytyksessä varotoimenpiteenä on ainoastaan (aktiivisessa c:ssä) ettei vauvan päähän laiteta stondia,jottei verikontaktia synny!

Itselläni on kuusi vuotta ollut c hepatiitti. Kaveri sai kaksi vuotta sitten toisen lapsensa, ja ikävä kyllä lapsella todettiin joulukuussa c hepatiitti. Itselläni on kolme tervettä lasta. Mutta totta on sen että en ole ikinä aikasemmin kuullut että lapsi olisi saanut synnytyksessä tms. kontaktissa äidin kautta tartuntaa. Lapsia testataan niin usein pieninä. Ja kun c hepatiitti tosiaan tarvii sen verikontaktin!!! Itse olen tarjoilija ammatiltani, ja pomoni tietää viruksestani. Ja jos työssä saan haavan, hoidan sen, VAIN JA AINOASTAAN MINÄ PAKETOIN HAAVANI! Se on minun, viruksen kantajan vastuu. Mutta tietysti kun ihmiset ei tiedä taudista paljoa niin herää kysymyksiä, pitääkö itse olla varovainen/ suojella lastaan. Olen todella paljon lasten kanssa tekemissä, ja minulle on ainakin itsestään selvää että jos minulla on jossain haava, ja joudun esim lapsen haavaa hoitamaan, laitan kumihanskat käteen. Tai sitten toinen aikuinen hoitaa sen. En ole kyllä antanut c;n rajoittaa niin elämääni että jos tulee pieni naarmu niin "painan punaista nappia" Mutta kysykää ihmiset ihmeessä, ne jotka ei tiedä, minä ainakin mielelläni rikon ennakkoluuloja ja vastaan mielelläni.

Pakkohan tänne oli jotai postaa, kun satuin selaillessani tänne lukemaan... Aloittajan viesti AIVAN JÄRJETÖN, V****U MITÄ ASENTEITA!!!!! HEI ELETÄÄNKÖ 2010-LUKUA?????
Juuri tuollaisen suhtautumisen pelossa en ole kaikille nyk. frendeilleni viitsinyt kuulutella et hei mulla on c-hepatiitti!!!!! (Ehkä 80% läheisistä tietää asian.)
Ei onneks ole mua kohtaan tullut tollasia tyyppejä jotka eristäis minut/lapseni ceen takia, HUHHUH!!!!!!
Oon siis 3-v. TERVEEN lapsen 27-v. äippä ja mulla on ollut cee n.20-vuotiaasta asti.
Tosiaan lapseni testattiin monesti ja TERVE on vaikka ihan norm alateitse syntyi ja oli mun veressä!!! Että ei se helposti tartu todellakaan!!!! TAVALLISESSA KANSSAKÄYMISESSÄ EI LAINKAAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ikävä kuulla että on lapsia jotka ovat saaneet synnytyksessä ceen =( Mutta mun tietojen mukaan hoito aletaan mahd heti... Paranemista heille!!! <3
Itselläni oli myös luulo ettei suomessa olisi tarttunut kelleen lapselle... tuttavapiirissäni ei ole tarttunut kellekään, enkä ollut aiemmin kuullut.
Joo, ja mäkin haluisin hoidaattaa tuon ceen jos siihen joskus tulis mahollisuus. Mutta tähän asti terv.hoito hlökunta on näyttänyt pelkkää "stop"-merkkiä kun oon kysellyt asiasta =(
Ainiin, olen itsekin hoitsu, mutten töissä.. =)
JOS TÄÄLLÄ ON MUITA C-HEPA POSITIIVISIA ÄITEJÄ NIIN OLISI KIVA KIRJOTELLA!!!!

...Niin, jos joku siis haluu kirjotella niin laittaisiko osoitteen tälle palstalle, OK?? Käyn kurkkimas välillä... =) Mulla on siis nyk elämä kunnossa vaikka aikanaan huuuuuuuuuuuumeruiskusta sen ceen sainkin. Se oli silloin ja nyt on nyt!!!! =)

Alkuperäinen kirjoittaja mummi:
Itku tuli tällä viikolla kun saimme tietää että lapsenlapseni on saanut synnytyksessä äidiltään c-hepan. Lapsesta on otettu testit jo monta kertaa ja nyt vasta kun baby on melkein vuoden niin tuli positiivinen tulos. Onko kenelläkään tietoa minkälainen tulevaisuus babyllä on tiedossa jatkossa? Eihän näin pienelle voi aloittaa rankkoja hoitoja.

Ja pakko korjata tämäkin paska tieto.. 1v iässä lapsella voi olla vielä vasta- aineita äidiltä saatuja. Niiden pitää kadota vasta 1,5v otettaviin verikokeisiin mennessä!!
Ja lapsia ei yleensä hoideta. On niin vilkas aineenvaihdunta että kunnon hoitovasteita ei ole saavutettu. Vanhemmalla iällä aloitetaan vasta hoito!
ÄLY HOI ÄLÄ JÄTÄ!!
ÄRSYTTÄÄ KUN IHMISET PUHUVAT ASIOISTA JOISTA EIVÄT TIEDÄ :(

Mun miehelläni on c-hepatiitti. Ihan ollaan pussailtu, halailtu ja sekstailtu ja lapsikin pantu alulle eikä ole minuun tarttunut. Tarttuu vain verikontaktissa, mitä tulee tietenkin välttää. Mies hyvin tarkka siitä, että jos saa vaikkapa haavan sormeensa etten minä koske siihen jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Hohhoij:
Mun miehelläni on c-hepatiitti. Ihan ollaan pussailtu, halailtu ja sekstailtu ja lapsikin pantu alulle eikä ole minuun tarttunut. Tarttuu vain verikontaktissa, mitä tulee tietenkin välttää. Mies hyvin tarkka siitä, että jos saa vaikkapa haavan sormeensa etten minä koske siihen jne.

Tai voihan tuo tarttua muidenkin eritteiden välityksellä, mutta mulle esimerkiksi raskauden aikana neuvolassa sanottiin että on ERITTÄIN epätodennäköistä eli seksin harrastamista voi jatkaa ihan huoletta.

Ja pakko korjata tämäkin paska tieto.. 1v iässä lapsella voi olla vielä vasta- aineita äidiltä saatuja. Niiden pitää kadota vasta 1,5v otettaviin verikokeisiin mennessä!!
Ja lapsia ei yleensä hoideta. On niin vilkas aineenvaihdunta että kunnon hoitovasteita ei ole saavutettu. Vanhemmalla iällä aloitetaan vasta hoito!
ÄLY HOI ÄLÄ JÄTÄ!!
ÄRSYTTÄÄ KUN IHMISET PUHUVAT ASIOISTA JOISTA EIVÄT TIEDÄ :(

Meidän lapsenlapsella näkyi omat vasta-aineet 11 kk ikäisenä, siihen asti näkyi äidin. Lapsi joutuu n 1 x kk käymään verikokeissa, ja maksan uä on tehty myös usein. Jos joudutaan aloittamaan hoito niin näillä näkymin kun tulee 3- vuotta täyteen. Tällä meidän lapsukaisella on vielä ADHD, laastareita kuluu aika paljon.

minullac hepatiitti asun ulkomailla ja valilla suomessa haluaisin tavata suomalainen lady olen itse helsinkilainen do not hesitate to give me a call and c w hapennig jukka,london.ciao

kaverilla todettiin hepatiitti c muutama kuukausi sitten.. se on käyny kokki/hotelli ja ravintola-koulutuksen ja pelkää kovasti ettei voi saada töitä :( tiietääkö kukaan kattooko työnantajat ruuanlaitto ja hotellialalla hepatiittia ja onko se iso este töiden saannille?

Yhteistyössä