Broileria Chefin tapaan...eli Chef kokkaa :) *muoks, loppuraportti valmis*

Dodiin...on aika taas aloittaa sapuskanteko ja tänään olisi tarkoitus tehdä Broileria metsästäjän tapaan. Koska se ei todennäköisesti tule kovinkaan hyvin onnistumaan, niin ajattelin tehdä Broileria Chefin tapaan ;)

Seuraan kuitenkin tuon "metsästäjän tapaan" tehtyä ohjetta jotta ei ihan metsään mennä, ainakaan ihan heti :)

Nostin sen broiskun tuossa 10 min sitten huoneenlämpöön ja nyt alan tutkimaan sitä ohjetta tarkemmin.

Mulla on se kuvana, mutta jotta tekin pääsette siitä ohjeesta nauttimaan, niin rustaan sen teille tähän näkyville:

Broileria metsästäjän tapaan

1 sipuli
3 valkosipulinkynttä
1 porkkana
pala juuriselleriä
1 rkl öljyä
400g tomaattimurskaa
140g tomaattipyreetä
4 dl vettä
2 kanaliemikuutiota
1 rkl rosmariinia
1 rkl timjamia
1 rkl salviaa tai oregaanoa
2 lakerinlehteä
200g pieniä, tuoreita herkkusieniä
4 maustamatonta koipireisipalaa
1-2 rkl ruokaöljyä
1 rkl suolaa
1 tl mustapippuria

Kuori ja hienonna sipulut. Kuori ja kuutioi porkkana ja selleri.
Kuumenna öljy isossa kattilassa. Lisää sipulisilppu sekä kasviskuutiot kattilaan ja paista niitä muutaman minuutin ajan. Lisää joukkoon tomaattimurska ja -pyree sekä vesi. Kuumenna kiehuvaksi ja lisää liemikuutiot.
Mittaa nausteet mortteliin ja hienonna ne. Kaada mausteet kattilaan ja lisää laakerinlehdet. Anna liemen kiehua hiljalleen.
Puhdista sienet ja leikkaa ne neljään osaan. Kuumenna öljy pannulla ja paista sienet. Siirrä sienet lautaselle odottamaan.
Lisää pannulle öljyä ja kuumenna. Mausta broilerin koipireisipalat suolalla ja pippurilla. Ruskista lihat molemmin puolin ja nosta sitten kattilaan. Anna kiehua kannen alla noin 50 min. Lisää loppuvaiheessa sienet.

Tarjoa broilerit keitetyn tumman riisin kera.

sivusta seurannut
onko sulla mortteli?/tiedätkö mikä se on?

äläkä sitten huuhtele niitä sieniä veden alla, riittää että katot ne suurimmat roskat niistä pois jos niitä on. yleensä kaupan herkkusienissä ei ole.

Ihan ensin pitää kertoa, että mä en meinaa laittaa ollenkaan noita sieniä, koska sienet on pahoja. En myöskään laita juuriselleriä, koska se oli Prismasta loppu.

Koipireisipalat korvaan broilerin ohutfileeleikkeellä, koska koipireidet on typeriä...niissä kun on se luu. Mutta tähän mä tartten kyllä sitten apuja. Mutta palataan siihen, kun sen aika on.

En tajua miksi ohjeessa lukee kahteen kertaan tuo ruokaöljy, mutta ehkä sillekin joku järkevä syy löytyy? Tai sitten ei?

Mä rupeen nyt siis ottamaan tarvikkeita esiin ja käyn sitten sipulin ja porkkanan kimppuun. Palailen sii hetkisen kuluttua :D

Alkuperäinen kirjoittaja sivusta seurannut:

äläkä sitten huuhtele niitä sieniä veden alla, riittää että katot ne suurimmat roskat niistä pois jos niitä on. yleensä kaupan herkkusienissä ei ole.
Niin tuo mortteli...sen unohdin. Eikö se ole sellanen kivinen kippo johon laitetaan juttuja ja sitten niitä semmosella kivisellä kepillä/nuijalla hakataan...vai oliko se joku kuhmari tms?!?

No mutta semmosta ei meillä ole. Mutta siis eikö ne ihan pieniä paloja ole siellä maustepurkissakin? :eek: Siis että tarviiko niitä enää pienentää?

se öljy on kahdesti siksi että ensin sä kuumennat öljyn ja paistat noi sipulit ja kasvikset ja teet siitä sen liemipohjan.

ja sitte myöhemmässä vaiheessa paistat ne sienet ja broilerit taas öljyssä :)

yrttejä jos käyttää, niitä voi ihan kämmenpohjassa hienontaa, tai vaikka kahden lusikan välissä tms.

Mä käytän ihan normi mausteita enkä niitä hienontele mitenkään.

**
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Ihan ensin pitää kertoa, että mä en meinaa laittaa ollenkaan noita sieniä, koska sienet on pahoja. En myöskään laita juuriselleriä, koska se oli Prismasta loppu.

Koipireisipalat korvaan broilerin ohutfileeleikkeellä, koska koipireidet on typeriä...niissä kun on se luu. Mutta tähän mä tartten kyllä sitten apuja. Mutta palataan siihen, kun sen aika on.

En tajua miksi ohjeessa lukee kahteen kertaan tuo ruokaöljy, mutta ehkä sillekin joku järkevä syy löytyy? Tai sitten ei?

Mä rupeen nyt siis ottamaan tarvikkeita esiin ja käyn sitten sipulin ja porkkanan kimppuun. Palailen sii hetkisen kuluttua :D
toinen öljy on vissiin sieniä varten joten sun ei siitä tarvi välittää.

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
se öljy on kahdesti siksi että ensin sä kuumennat öljyn ja paistat noi sipulit ja kasvikset ja teet siitä sen liemipohjan.

ja sitte myöhemmässä vaiheessa paistat ne sienet ja broilerit taas öljyssä :)

yrttejä jos käyttää, niitä voi ihan kämmenpohjassa hienontaa, tai vaikka kahden lusikan välissä tms.

Mä käytän ihan normi mausteita enkä niitä hienontele mitenkään.
Hyvä, hyvä :saint: :D

Alkuperäinen kirjoittaja **:

toinen öljy on vissiin sieniä varten joten sun ei siitä tarvi välittää.
ja niitä kananpaloja, neki ruskistetaan ennen sinne liemeen laittamista.

sivusta seurannut

Niin tuo mortteli...sen unohdin. Eikö se ole sellanen kivinen kippo johon laitetaan juttuja ja sitten niitä semmosella kivisellä kepillä/nuijalla hakataan...vai oliko se joku kuhmari tms?!?

No mutta semmosta ei meillä ole. Mutta siis eikö ne ihan pieniä paloja ole siellä maustepurkissakin? :eek: Siis että tarviiko niitä enää pienentää?
joo, siis jos ostit kaupasta valmiita purkkimausteita niin ei tarvi todellakaan mortteliin enää laittaa. vaan voit hierasta niitä kädessäs peukalolla (niinku metsämies tuossa sano) niin aromit pääsee irti ja sitten huljauttaa vaan pataan.

mortteliin laitetaan yleensä tuoreet yrtit, niistä lähtee sillätavalla öljyt paremmin irti. ja mortteli oli justiinsa se semmonen kivinen kippo jossa on se "nuija" :D

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
:LOL: :D nää on aina niin hyvää viihdettä nää chefin kokkausketjut :D näistä tulee hyvä mieli.
Niin on ja ihan siis kaikella hyvällähän minä =) chef kirjottaa vielä niin hauskasti. Telkun kokkiohjelmat ei ole mitään chefin kokkausketjujen rinnalla :D
ois hauska seurata nettikameran kautta chefin kokkailuja :D ihan parasta viihdettä nää :D

Voi paska!

Mä olen nyt siinä vaiheessa että vesi, pyree ja somattimurka on lisätty ja se ehti jo vähän kiehumaankin...mutta neitii 11kk päätti että 25 min päiväunet ovat riittävät...ja niinpä alkoi sitten kunnon huuto :headwall:

Koitin likkaa uudelleen nukuttaa, mutta enpä onnistunut. Otin likan sitten alakertaan mutta se vaan huutaa. Eipä ole koskaan ennen näinkään käynyt...toisaalta jotenkaan mua ei kyllä yhtään yllätä että näin kävi.

Kun tällä kertaa ainakin tähän mennessä on mennyt kaikki tuossa ruoanlaitossa suht ok, niin eikös sitten jokin ulkopuolinen tekijä tule siihen hankaloittamaan tilannetta :headwall:

Nyt se keitos on poissa levyltä, ettei pala pohjaan...saas nähdä koska tämä ruoka valmistuu :kieh:

sivusta seurannut
onko sulla kantoliinaa/sitteriä/kantoreppua? laita lapsi kantoliinaan/-reppuun ja tee ruoka valmiiksi.

ootko silpunnu kaikki tarvittavat jo? jos oot niin ripsauta äkkiä suolat ja pippurit niihin fileisiin ja paistat pannulla vaikka niin että neiti huutaa vieressä, kun näkee sut niin ei tuu kuitenkaan traumoja :D ja sitten huljautat ne fileet sinne keitokseen ja levyn kolmoselle heti

Yhteistyössä