Aviomies ja koira raatelivat perheenäidin (Älä avaa jos olet herkkä!)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos jokainen suhtauisi väkivallan uhreihin yhtä välinpitämättömästi kuin sinä, se yksikin voi jäädä pelastumatta.

En mä suhtaudu väkivallan uhreihin välinpitämättömästi.
Mutta uhri joka kituu vuosikausia suhteessa tekemättä mitään asialle, emmä sellaisesta jaksa kiinnostua. Ja miksi pitäisikään?
Ei tuntemattomien voivottelut ketään auta, eikä tuollaista vuosikausia väkivaltaisessa suhteessa jumittanutta välttämättä voi auttaa yhtään kukaan.
Mulle tulee korkeintaan vaan paha mieli ja voimaton olo jos luen tuollaisia tarinoita.

Mun mielestä jos on vuosikausia alistunut toistuvalle hakkaamiselle ym saa kyllä jo todellakin katsoa sinne peiliin ja kysyä itseltään, miksi suostuu siihen?
Miksi jää tuollaiseen suhteeseen?

Mutta uhri joka kituu vuosikausia suhteessa tekemättä mitään asialle, emmä sellaisesta jaksa kiinnostua. Ja miksi pitäisikään?
Ei tuntemattomien voivottelut ketään auta, eikä tuollaista vuosikausia väkivaltaisessa suhteessa jumittanutta välttämättä voi auttaa yhtään kukaan.
Mulle tulee korkeintaan vaan paha mieli ja voimaton olo jos luen tuollaisia tarinoita.

Mun mielestä jos on vuosikausia alistunut toistuvalle hakkaamiselle ym saa kyllä jo todellakin katsoa sinne peiliin ja kysyä itseltään, miksi suostuu siihen?

Äh, en jaksa toistaa itseäni. Googleta vaikka joitain väkivallan uhrien kertomuksia, lue psykologien lausuntoja aiheesta ym. Eiköhän ne elinvuodet tuo sullekin ymmärrystä ja muitakin värejä elämään kuin musta ja valkoinen. Toivottavasti opit muulla tavoin kuin kantapään kautta.

Mitähän se vaimo oli tehnyt ärsyttääkseen miestään? Multa ei hirveesti heru sympatioita, kenenkään ei oo pakko tuollaiseen paskaan jäädä. Akat vaan on tyhmiä, kun jäävät, ja ajattelevat, että kyllä se tästä, kunhan vaan itse oon hiljaa ja nätisti, ja rakastan sen kuntoon.

Äh, en jaksa toistaa itseäni. Googleta vaikka joitain väkivallan uhrien kertomuksia, lue psykologien lausuntoja aiheesta ym. Eiköhän ne elinvuodet tuo sullekin ymmärrystä ja muitakin värejä elämään kuin musta ja valkoinen. Toivottavasti opit muulla tavoin kuin kantapään kautta.

Ei maksa vaivaa. Olen itse hoitanut väkivallan uhreja sen lisäksi, että olen myös lukenut ja opiskellut aiheesta.
Vähän säälittävää vedota mun ikään, tässä(kin) ketjussa on paljon keski-ikäisiä naisia jotka ovat kanssani samaa mieltä.

Ei maksa vaivaa. Olen itse hoitanut väkivallan uhreja sen lisäksi, että olen myös lukenut ja opiskellut aiheesta.
Vähän säälittävää vedota mun ikään, tässä(kin) ketjussa on paljon keski-ikäisiä naisia jotka ovat kanssani samaa mieltä.

Sitten olen yhä enemmän :o jos olet kerran ollut tekemisissä väkivallan uhrien kanssa ja omaat tuollaisia mielipiteitä. Osut hyvin samaan sarjaan kohtaamieni poliisimiesten kanssa. Toivottavasti olet nyt jollakin toisella alalla.

Ehkä sinä voisit katsoa syvälle sinne peiliin ja kuvitella sen uhrin osan omalle kohdallesi. Väkivallan uhrin on vaikea tehdä mitään päätöksiä saatika pysyä niissä. Hän on valtavan henkisen paineen alaisena. Mitä kauemmin sitä jatkuu, sen vaikeampaa lähteminen on. Kiduttaja on vienyt voiton.

Tuo uhrin on syytä katsoa peiliin- lausahdus on ehkä typerintä, mitä olen aikoihin kuullut. Tai oikeastaan se kertoo vain siitä, että sen kirjoittaja on vielä melko keskenkasvuinen, eikä osaa nähdä asioita kuin yhdestä kapeasta näkövinkkelistä.

Kuten aiemmin kirjoitin, väkivaltaan pitää puuttua järeimmin asein. Kenenkään ei saa sulkea silmiään toisen kärsimyksiltä. Jos puuttumisella voidaan pelastaa vaikka yksi uhri kymmenestä, eikö silloin ole kannattanut auttaa? Vaikka ne yhdeksän muuta palaisivat hakkaajansa luo takaisin, mutta yksi pelastuu, ei vaivannäkö ole ollut turhaa. Jos jokainen suhtauisi väkivallan uhreihin yhtä välinpitämättömästi kuin sinä, se yksikin voi jäädä pelastumatta.

Mä ymmärrän kyllä Fortunatea tässä asiassa. Kuten jo mainittu, mun äiti eli (ja elää vieläkin) tuollaisessa sairaassa suhteessa kun me lapset oltiin pieniä. Meistä jokaisella on nyt aikuisena mielenterveysongelmia, osalla pelkkää masennusta, mutta esim. veljeni kärsii pakko-oireista lapsuutemme takia.

Myös entinen paras kaveri ryhtyi suhteeseen sekopää narkkarin kanssa, ja teki vielä lapsenkin tälle vaikka hakkaaminen, pettäminen ja tältä kaveriltani varastaminen alkoi jo ennen sitä. Lapsi on nyt melkein neljä, ja mä vuosia koitin saada pelastettua ystävääni. Hän heitti miehen lukemattomia kertoja ulos, oli aina hakemassa lähestymiskiellot sun muut, mutta otti miehen aina takaisin kun tämä toin hänelle kalliita (varastettuja) lahjoja. Nyt ilmeisesti tilanne on edelleen se, että pian kolmeen vuoteen hän ei ole voinut kertoa kellekään seurustelevansa edelleen tuon hullun kanssa, ei edes omille vanhemmilleen, koska häpeää niin paljon, sekä itseään että sitä miestä. Mullekin hän viimeisen puoli vuotta valehteli ettei ole enää tekemisissä ko. herran kanssa, mutta kyllä mä koko ajan näin hänen valheidensa läpi.

Lopulta mä sanoin meidän ystävyyden irti, koska mä en jaksanut enää sitä että monta kertaa viikossa heräsin öisin avunpyyntöpuheluihin, soitin poliiseja paikalle, ja jopa valehtelin sossuille hänen puolestaan että saa lapsensa takaisin sillä ehdolla että oikeasti jättää sen miehen, lapsikin meinaan roudattiin jossain vaiheessa lastenkotiin tuon miehen takia.

Tiedän myös muita pariskuntia joissa mies hakkaa naistaan, mutta naiset eivät lähde, koska yleensä väkivaltaa on vain miesten ollessa humalassa. "Selvinpäin hän on niin ihana" on mun korviin jo niin kulunut lause, että mua ei nykyään enää ees kiinnosta kuunnella tuollaista jahkaamista.

Itse olen myös ollut väkivaltaisessa suhteessa parikymppisenä. Mäkin katselin sitä hakkaamista ja dokaamista ihan liian kauan, mutta heti kun tui sopiva tilaisuus, pakkasin kamppeeni ja poistuin. Siinäpä sekopää ihmetteli ja soitteli perään kun palasi ulkomaan matkaltaan. Jälkeenpäin törmäsin vuosi lähtemiseni jälkeen exääni kadulla, ja hän hyökkäsi kimppuuni keskellä ihmisjoukkoa. Kukaan ei puuttunut tilanteeseen, vaan mies kerkesi pyörittämään mua vartin pitkin katuja kunnes pääsin karkuun, ja saman tien kulman takana soitin poliisille. Tuollaista puuttumattomuutta en hyväksy, siis jos ihmiset ovat paikalla kun toista hakataan, mutta se, ett joku ei lähde väkivaltaisesta suhteesta edes henkensä uhalla, on musta vaan omaa tyhmyyttä. Hengenvaarassahan sitä on koko ajan siinä suhteessakin, niin kuin nyt helposti voi havaita näissä kahdessa ketjussa mainitussa tapauksessa.

"Selvinpäin hän on niin ihana" on mun korviin jo niin kulunut lause, että mua ei nykyään enää ees kiinnosta kuunnella tuollaista jahkaamista.

Mä luulen ymmärtäväni, että pitkään kestäneestä tilanteesta on vaikea poistua, mutta miten se tilanne pääsee niin pitkälle? Ylläolevalla selitykselläkö?
Miksei nainen lähde ekasta lyönnistä tai ennen sitä?

Kuinka ihana sen miehen pitää olla, että siltä ottaa välillä turpiin?

tuota, eikö tämä ole jo tullut tässä vastatuksi.
pelko lastensa puolesta. pelko että mies tappaa.
pelko siitä, että ei pysty viedä eroa läpi. muutokset ovat ihmiselle aina suuri stressi. ihmisen psyykeen kuuluu että hän mieluummin pysyttelee tutussa ja turvallisessa.

vaikka me kaikki tiedämme että ilmastonmuutos on totta, ja lapsemme tulevat kuolemaan koska me emme lopeta kuluttamsta, me vain jatkamme kuin ei mitään. Napajäätiköt ovat melkein sulaneet, puhdasta maata vettä ilmaa ei ole. Mutta ei ketään kiinnosta. Muutokset ovat ihmiselle vaikeita, lähes ylivoimaisia.

jos ne ovat meille "terveille" vaikeita, niin mieti ihmistä, jolta toinen ihminen on vienyt itsetunnon alistamalla tätä väkivallalla tai pelolla pitkään.

[QUOTE="hmmmmm";24905420]tuota, eikö tämä ole jo tullut tässä vastatuksi.
pelko lastensa puolesta. pelko että mies tappaa.
pelko siitä, että ei pysty viedä eroa läpi. muutokset ovat ihmiselle aina suuri stressi. ihmisen psyykeen kuuluu että hän mieluummin pysyttelee tutussa ja turvallisessa.

vaikka me kaikki tiedämme että ilmastonmuutos on totta, ja lapsemme tulevat kuolemaan koska me emme lopeta kuluttamsta, me vain jatkamme kuin ei mitään. Napajäätiköt ovat melkein sulaneet, puhdasta maata vettä ilmaa ei ole. Mutta ei ketään kiinnosta. Muutokset ovat ihmiselle vaikeita, lähes ylivoimaisia.

jos ne ovat meille "terveille" vaikeita, niin mieti ihmistä, jolta toinen ihminen on vienyt itsetunnon alistamalla tätä väkivallalla tai pelolla pitkään.[/QUOTE]

tuollaisella ihmisellä on hirveän vähän voimia jäljellä. tarvittaisiin edes tieto siitä, että joku seisoo tukena, edes henkisenä, kun hän ryhtyy siihen, että yrittää jättää miehen. Joku jolle voisi soittaa kun se mies on oven takana kirveen tai puukon tai haulikon kanssa.

monesti ei ole ketään. sen takia se mies on voinutkin jatkaa tuota alistamista niin pitkään.

Moni nainen tapetaan juuri erotilanteessa, että helppo se on puskista huudella "miksei se lähde". Ei se vaan tommosten psykopaattien kanssa mene niin jouhevasti että kun on erottu loppuu väkivalta, päinvastoin.

just näin. Kuoleman todennäköisyys on todella suuri erotilanteessa.
, plus ne vähäiset voimat, uupumus, itsearvostuksen totaalinen puute, kuvittelee, että mies on normaali, itsessä jotain vikaa, että parempi paskakuin ei ollenkaan...

• Tykkää
Reactions: mursumarsu
Kaikken järjettömintä tossa koko jutussa on tuo niin sanottu rangaistus?!
Kenen oikeudentajun mukaista on taputus olalle ja 9kk ehdollinen? Luultavasti muutaman viikon päästä tuo nainen löytyy kuolleena jostain ja sitte itketään kun mitään ei miehelle tehty kun siihen oli mahdollisuus..
EIkö esim. pakkohoito olisi tässä tilanteessa aiheellinen tai edes jonkinlainen eritys jotta nainen pääsee eroon miehestä.

Voin nimittäin samantyylistä tapausta sivusta seuranneena sanoa että naisen on lähes mahdoton päästä miehestä eroon. Mies hyvin todennäisesti uhkailee tappavansa naisen tai pahinta lapset jos nainen lähtee...

No tyhmä akka alkoi lieventään itse oikeudessa noita vaurioita. Ilmeisesti ei halunnut äijää linnaan. Pakko sanoa, että oli sitten kuinka "uhri" niin vain tyhmä ihminen HALUAA jäädä siihen, jos nyt kuitenkin on mahdollisuus päästä siitä poiskin.

• Tykkää
Reactions: fortunate
No tyhmä akka alkoi lieventään itse oikeudessa noita vaurioita. Ilmeisesti ei halunnut äijää linnaan. Pakko sanoa, että oli sitten kuinka "uhri" niin vain tyhmä ihminen HALUAA jäädä siihen, jos nyt kuitenkin on mahdollisuus päästä siitä poiskin.

Näin juurikin. Jos ois vaan kertonut asiat kaunistelematta niin ois voinutkin päästä eroon tuollaisesta hullusta, mutta kaipa se sitten on uhrina mukavampaa. Niin kauan kuin ihminen on uhrin roolissa, hänet voi talloa jalkoihinsa mennen tullen, mutta kun päättää että nyt saa riittää, niin sekin on jo hyvä alku.

Ja ihan turhaselittää että se kuolema on erittäin todennäköinen kun lähtee väkivataisesta suhteesta. Tuollaiselle väitteelle pitäs jo olla laittaa todisteita. Toi tappamisella uhkailu on vähän sama kuin monet miehet uhoaa että vie naiselta lapset jos eroaa, harva sitä kuitenkaan käytännössä alkaa toteuttamaan. Ja suomessa on kuitenkin olemassa turvakoteja joihin voi paeta jos pelkää henkensä edestä, tai lievemmissäkin tapauksissa.

Näin juurikin. Jos ois vaan kertonut asiat kaunistelematta niin ois voinutkin päästä eroon tuollaisesta hullusta, mutta kaipa se sitten on uhrina mukavampaa. Niin kauan kuin ihminen on uhrin roolissa, hänet voi talloa jalkoihinsa mennen tullen, mutta kun päättää että nyt saa riittää, niin sekin on jo hyvä alku.

Ja ihan turhaselittää että se kuolema on erittäin todennäköinen kun lähtee väkivataisesta suhteesta. Tuollaiselle väitteelle pitäs jo olla laittaa todisteita. Toi tappamisella uhkailu on vähän sama kuin monet miehet uhoaa että vie naiselta lapset jos eroaa, harva sitä kuitenkaan käytännössä alkaa toteuttamaan. Ja suomessa on kuitenkin olemassa turvakoteja joihin voi paeta jos pelkää henkensä edestä, tai lievemmissäkin tapauksissa.

Miten sä lähdet, jos mies hakkaa sut ovella ja lukitsee oven?

[QUOTE="Heidi";24903172]Sairasta. Ja tälläkin hetkellä joku idioottinainen antaa alistavan miehensä aivopestä itseään kohti tuota tilaa.[/QUOTE]

Särähti pahasti korvaan tuo IDIOOTTI. Nuo hommat tuppaavat kehittymään niin pikuhiljaa että sitä ei nainen huomaa missä liemessä on ennen kuin menee henki tai jos hybin käy niin joku ulkopuolinen onnistuu ravistelemaan hereille. Valtaosa on niin nujerrettu henkisesti että uskovat ansaitsevansa tuon kohtelun.

Särähti pahasti korvaan tuo IDIOOTTI. Nuo hommat tuppaavat kehittymään niin pikuhiljaa että sitä ei nainen huomaa missä liemessä on ennen kuin menee henki tai jos hybin käy niin joku ulkopuolinen onnistuu ravistelemaan hereille. Valtaosa on niin nujerrettu henkisesti että uskovat ansaitsevansa tuon kohtelun.

Idiootti on juuri oikea sana. Kuten sanoit, tällaiseen tilanteeseen on pitkä tie. Sitä ennen on tapahtunut paljon pienempiä asioita. Jos ei ihan tyhmä ole, niin lähtee jo siinä alkuvaiheessa litomaan, kun mies alkaa hallita toista.

Sairaalloinen mustasukkaisuus, haukkuminen, ystävistä eristäminen ja liikkumisen rajoittaminen ovat jo selkeitä merkkejä siitä, ettei suhde ole terveellä pohjalla ja silloin on parempi häipyä. Näistä asioista on lyhyt matka fyysiseen väkivaltaan. Jos parin selkäsaunankaan jälkeen nainen ei vielä tajua lähteä, niin ei muuta voi sanoa kuin että on idiootti.

Jos suhteessa on vielä lapsia, niin juuri niiden lasten takia on lähdettävä.

Onneksi oma äitini tajuri ottaa eron väkivaltaiseksi muuttuneesta isästämme ajoissa. Itsekin muutin avoliitosta pois nopeasti, kun mies osoittautui sairaalloisen mustasukkaiseksi ja käytti henkistä väkivaltaa, mm. nimitteli minua huoraksi. Jos olisin jäänyt, niin varmasti olisi pian seurannut fyysistäkin väkivaltaa. Enteitä oli jo ilmassa.

Olen niin samaa mieltä Fortunaten kanssa.
Olen ollut itsekin väkivaltaisessa suhteessa, tosin en vuosikausia.
Mulle riitti muutama kerta joissa jouduin oikeesti pelkäämään.
Olen myös lapsuudessa ollut alistettu ja nujerrettu ja huomasin että joku puoli minusta ois tavallaan vetänytkin mua tuohon väkivalt.suhteeseen, jossa monesti siis elämä on vuoristorataa, eli välillä on "ihanaa" ja sit ollaan henkihieverissä. Itseasiassa uskon että siihenkin tunteeseen voi tavallaan jäädä jopa "koukkuun". Elämä on ns. jännittävää ja on suuria tunteita, välillä suuntaan ja välillä toiseen.
En tiedä voiko tuota tavan ihminen edes ymmärtää.
No, jokatapauksessa, kun lähdin tuosta suhteesta jossa olin, niin mies tuli vielä ikkunan läpi asuntooni ym. Olinkin varannut kaikki tarvittavat tavarat valmiiksi (kännykkä, rahat, avaimet) et pääsen nopeesti karkuun. Poliisia piti soitella ja olla muutaman kerran karussa. Jossain vaiheessa tyyppi onneks alko rauhottua ja no lopulta lähti täältä lopullisesti niinkuin aina oli uhkaillutkin.
Mut joo, uskon kyllä että ihminen joka elää tommosessa tilanteessa niin osa ihmisestä haluaa olla siinä ja osa varmasti haluaa päästä pois.

"Ois voinut"? Et siis itsekään ole varma, että äijä olis linnaan siitä joutunut? Ja jos mies kykenee viinapäissään tuollaiseen tekoon, mitä teki niin helposti kait se lapsetkin pieksis henkihieveriin. "Harva sitä kuitenkaan käytännössä alkaa toteuttamaan", eikös tuo juurikin ollut jo hyvässä vauhdissa kun oli menossa hakemaan saksia joilla leikata nenä, kun korvakin on jo riekaleina yms.? Ja moni mieshän on perheensä tappanut, ihan vasta oli viimesin. Että ei ne kaikki uhkailun tasolle pelkästään jää.

Yhteistyössä