Aviomies ja koira raatelivat perheenäidin (Älä avaa jos olet herkkä!)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pakko tuohon kyllä sanoa, että edes poliisi ei tartu tuohon perheväkivaltaan kovin helpolla. Itse yhtä kusipäätä vuosikaudet katselin ja kaikista "paras" oli hätäkeskuksen kommentti kun yritin keskellä yötä apua saada: "Jos menet vaikka toiseen huoneeseen nukkumaan kunnes tilanne rauhottuu." Asunto oli tuolloin pieni yksiö...
Ja niille jotka tuota jutun naista ovat lynkkaamassa omasta tyhmyydestä, kun ei ole lähtenyt nostelemaan: Se ei todellakaan niin helppoa ole! Itsekin varmasti edelleen kituisin jos en olisi saanut toista ihmistä avuksi ja sekin vaatii jo paljon, koska tuommoisista asioista ei halua puhua.

Tavallaan ymmärrän mutta toisaalta en.
Onko sitten helpompaa vaan olla ja alistua hakattavaksi?

Mun on niin vaikea samaistua tällaiseen kun itselläni on niin läheisiä ystäviä että pystyn puhumaan ihan kaikesta. Myös silloin kun ex-avomieheni löi mua ja oli muutenkin tosi inhottava.

[QUOTE="mä";24903559]Kuinka moni teistä äideistä oikeasti lähtisi sellaisesta tilanteesta pois, jossa mies on tosissaan tappamassa lapsenne, jos sinä lähdet?[/QUOTE]

Mä lähtisin ihan oikeasti, ja oon ikuisesti katkera ettei mun äiti aikoinaan (tai vieläkään) tehnyt samoin. Monet uhoaa tappavansa koko perheen, mutta tappaisko ne oikeesti, en usko. Tietty jotkut tekee niinkin, mutta aika harvat kuitenkin. Mun äidillekin on kahteen kertaan tarjottu mahista että sille ja lapsille etitään kämppä toiselta puolelta suomea, ja koko perheen henkilöllisyydet ja nimet vaihdetaan suojellakseen meitä hullulta isäpuolelta, mutta eipä kelvannu apu kummallakaan kerralla. Ihan varmasti tuossakin tilanteessa jossa tää nainen on, ois tollanen ratkaisu mahdollista, mutta ketään ei voi väkisin pelastaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;24903368:
veikkaan että pelko, läheisriippuvaisuus, vuosien alistuminen on varmaan vienyt naisen usko että pärjäisi yksin. nainen myös tietää ettei mies jättäisi hänet rauhaan vaikka lähtisi kävelee.."keep your friends close and your enemies closer".

Juuri näin. Ja pelostahan tuo on sanonut, että haluaa sovitella, ettei tarvitse pelätä koko ajan. Mutta ei tommoisen hirviön kanssa sovita...

Pakko tuohon kyllä sanoa, että edes poliisi ei tartu tuohon perheväkivaltaan kovin helpolla. Itse yhtä kusipäätä vuosikaudet katselin ja kaikista "paras" oli hätäkeskuksen kommentti kun yritin keskellä yötä apua saada: "Jos menet vaikka toiseen huoneeseen nukkumaan kunnes tilanne rauhottuu." Asunto oli tuolloin pieni yksiö...
Ja niille jotka tuota jutun naista ovat lynkkaamassa omasta tyhmyydestä, kun ei ole lähtenyt nostelemaan: Se ei todellakaan niin helppoa ole! Itsekin varmasti edelleen kituisin jos en olisi saanut toista ihmistä avuksi ja sekin vaatii jo paljon, koska tuommoisista asioista ei halua puhua.

Aivan samaamieltä, itsekkin perheväkivallan kokenut. Eräskin ex yritti tappaa mut leipäveitsellä ja vainaa olisin ollut, ellei veljensä olisi tullut väliin.
Tilille teoistaan sain sen vasta, kun veljensä todisti mun sanat oikeiksi. Se ex ooli/on naristi sai poliisitkin niin puolelleen ja minua ei uskottu!!

Se vaatii hirveästi voimia lähteä tuollaisesta suhteesta, missä pelkää.

Luulenpa että aika harva uskaltaisi lähteä pois jos miehen touhut on tuota luokkaa ja uhkaa tappavansa jos nainen lähtee. Mun isä ei tehnyt läheskään noin pahasti ja mun äiti ei uskaltanut lähteä tappouhkauksien takia ennen kuin isä kävi mun päälle. Se on helppo täällä ihmetellä miksi nainen suostuu alistettavaksi jne.

Vaikka saisi apua ja pääsisi lähtemään, sitä pelkää kumminkin joutuvansa miehen vainon kohteeksi loppuelämäkseen. Oikeuden toimintaa saa kyllä ihmetellä jälleen kerran...

Poliisien pitäisi puuttua näihin asioihin kunnolla. Moni hakattu vaimo on sanonut, että hätäkeskuksessakin on vähätelty ja jos poliisit on lopulta saatu paikalle, siellä ollaan naureskeltu ja oltu melkein sen miehen puolella.

[QUOTE="vieras";24903963]Poliisien pitäisi puuttua näihin asioihin kunnolla. Moni hakattu vaimo on sanonut, että hätäkeskuksessakin on vähätelty ja jos poliisit on lopulta saatu paikalle, siellä ollaan naureskeltu ja oltu melkein sen miehen puolella.[/QUOTE]

Täälläkin hakattu vaimo, jolle poliisit naureskeli, ilmoittautuu! Mies löi kylkeen niin, että kylkiluu murtui. Poliisin kommentti oli, että emäntä se vaan vähän hermostui, kun mies tiputti tuolilta! Näin oli mies kertonut, kun menivät häntä makuuhuoneeseen jututtamaan. Mies ryntäsi sinne muka nukkumaan, kun poliisit tulivat, ja väitti nukkuneensa jo kauan aikaa ja minun vain äksyilleen turhan päiten ja pikku riidan vuoksi soittanut poliisit.

Poliisit lähtivät ja seuraavana päivänä vasta tajusin, että kylkiluu oli murtunut, kun en päässyt sängystä ylös. Pelko ja shokki oli todennäköisesti nostanut adrenaliinin niin huippuunsa, että en tuntenut siinä tilanteessa kipua.

No, se äijä on nykyään onneksi entinen.

Surullista että vielä nykypäivänä Suomessa pidetään ihan normaalina sitä että "mies nyt vähän humalassa purkaa paineita" eikä perheväkivaltaan vieläkään suhtauduta (tarpeeksi) vakavasti, ennenkuin on liian myöhäistä. Joissain tapauksissa pahoinpidelty äiti purkaa sitä pahaa oloaan lapsiin ja lapset kokee väkivaltaa molemmilta vanhemmilta. Tosin sekin on jo lapsen pahoinpitelyä jos joutuu katsomaan vierestä kun äitiä lyödään.
Ja joissain tapauksissa tilanne purkautuu kun isä tappaa koko perheen...

Ulkopuolisten pitäis herkemmin puuttua!!! Ei se äiti yleensä kykene apua hakemaan. Ei pysty tai ei uskalla!

"tää oli ihan eka kerta, ei se enää toisten tee mulle mitään. Se rakastaa mua ja mä sitä, vaikka vähän pelkäänkin. Mutta kun se on niin ihana, mä haluun nähdä sen ja puhua sille!".

:headwall:

Äitini soitti kerran poliisit, kun pelkäsi miestään niin paljon. En muista enää tarkemmin mikä oli tilanne. Äitini 17v poika oli tilanteessa mukana, kun poliisit tuli ja poliisithan siis vain vähätteli kaikkea ja tämä 17v kysyi sitten, että teettekö te vasta sitten jotain, kun joku kuolee. Poliisi vain mulkaisi poikaa ja kysyi että eikös sun pitäis olla jo nukkumassa.

Joka kerta, kun äitini kutsui poliisit niin tämä mies sai puhuttua poliisit äitiäni vastaan ja häntä pidettiin hulluna.

Kauhistelin otsikkoa ja menin lukemaan uutista.
Siinä kohtaa kun kerrottiin, että nainen on ollut väkivallan uhrina vuosikausia, menetin mielenkiintoni koko uutista kohtaan ja lopetin lukemisen siihen.

Kauhistelin otsikkoa ja menin lukemaan uutista.
Siinä kohtaa kun kerrottiin, että nainen on ollut väkivallan uhrina vuosikausia, menetin mielenkiintoni koko uutista kohtaan ja lopetin lukemisen siihen.

Näin moni muukin tekee, menettää mielenkiintonsa toisen kärsimyksiä kohtaan. Sitten ihmetellään, miksi kauheita asioita tapahtuu. Siksi, kun ketään ei kiinnosta auttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;24904333:
"tää oli ihan eka kerta, ei se enää toisten tee mulle mitään. Se rakastaa mua ja mä sitä, vaikka vähän pelkäänkin. Mutta kun se on niin ihana, mä haluun nähdä sen ja puhua sille!".

Mä rakastan sen ehjäksi, kyllä se joskus muuttuu.

• Tykkää
Reactions: pypylleröinen
Valitettavasti en itse jaksa uskoa, että vuosikausia väkivaltaisessa suhteessa pysytellyttä voisi auttaa kukaan muu kuin hän ITSE.

Luuletko, että ihmisen psyyke on terästä, joka kestää kaiken? Sairas ihminen pystyy helposti murtamaan toisen mielen. Alistetusta tulee tahdoton, särjetty, voimaton. Hän tarvitsee nimenomaan muita ihmisiä auttamaan itsensä pois kärsimyksestä. Viime kädessä laki pitäisi olla sellainen, joka kirjaimellisesti poistaa hirviön alistetun läheisyydestä. Kunnon tuomiot, ei mitään pilipalipaskaa.

Mutta se, mitä aiemmin kirjoitit: menetit mielenkiintosi, se on valitettavasti koko yhteiskunnan häpeä. Ketään ei kiinnosta -yhteiskuntaa ei kiinnosta. Helpompi on syyttää uhria: mitäs ei tee mitään, näin välttyy itse näkemästä vaivaa.

Luuletko, että ihmisen psyyke on terästä, joka kestää kaiken? Sairas ihminen pystyy helposti murtamaan toisen mielen. Alistetusta tulee tahdoton, särjetty, voimaton. Hän tarvitsee nimenomaan muita ihmisiä auttamaan itsensä pois kärsimyksestä. Viime kädessä laki pitäisi olla sellainen, joka kirjaimellisesti poistaa hirviön alistetun läheisyydestä. Kunnon tuomiot, ei mitään pilipalipaskaa.

Mutta se, mitä aiemmin kirjoitit: menetit mielenkiintosi, se on valitettavasti koko yhteiskunnan häpeä. Ketään ei kiinnosta -yhteiskuntaa ei kiinnosta. Helpompi on syyttää uhria: mitäs ei tee mitään, näin välttyy itse näkemästä vaivaa.

Totta, niin tarvitsee. Siinä vaiheessa kun on ITSE tehnyt päätöksensä lähteä väkivaltaisesta suhteesta ja aikoo myös pysyä päätöksessään.
Liian usein nämä alistetut ihmiset palaavat uudelleen ja uudelleen pahoinpitelijänsä huomaan.

Ja totta kai tekijä on se paha tyyppi joka tekee väärin, mutta kyllä mun mielestä VUOSIKAUSIA uhrina pysytellyt voi katsoa syvälle peiliin.

Surullista että vielä nykypäivänä Suomessa pidetään ihan normaalina sitä että "mies nyt vähän humalassa purkaa paineita" eikä perheväkivaltaan vieläkään suhtauduta (tarpeeksi) vakavasti, ennenkuin on liian myöhäistä. Joissain tapauksissa pahoinpidelty äiti purkaa sitä pahaa oloaan lapsiin ja lapset kokee väkivaltaa molemmilta vanhemmilta. Tosin sekin on jo lapsen pahoinpitelyä jos joutuu katsomaan vierestä kun äitiä lyödään.
Ja joissain tapauksissa tilanne purkautuu kun isä tappaa koko perheen...

Ulkopuolisten pitäis herkemmin puuttua!!! Ei se äiti yleensä kykene apua hakemaan. Ei pysty tai ei uskalla!

kaikkihan lähtee siitä, että me sallimme erilaisen käytöksen tytöille ja pojille.

• Tykkää
Reactions: fortunate
Totta, niin tarvitsee. Siinä vaiheessa kun on ITSE tehnyt päätöksensä lähteä väkivaltaisesta suhteesta ja aikoo myös pysyä päätöksessään.
Liian usein nämä alistetut ihmiset palaavat uudelleen ja uudelleen pahoinpitelijänsä huomaan.

Ja totta kai tekijä on se paha tyyppi joka tekee väärin, mutta kyllä mun mielestä VUOSIKAUSIA uhrina pysytellyt voi katsoa syvälle peiliin.

Ehkä sinä voisit katsoa syvälle sinne peiliin ja kuvitella sen uhrin osan omalle kohdallesi. Väkivallan uhrin on vaikea tehdä mitään päätöksiä saatika pysyä niissä. Hän on valtavan henkisen paineen alaisena. Mitä kauemmin sitä jatkuu, sen vaikeampaa lähteminen on. Kiduttaja on vienyt voiton.

Tuo uhrin on syytä katsoa peiliin- lausahdus on ehkä typerintä, mitä olen aikoihin kuullut. Tai oikeastaan se kertoo vain siitä, että sen kirjoittaja on vielä melko keskenkasvuinen, eikä osaa nähdä asioita kuin yhdestä kapeasta näkövinkkelistä.

Kuten aiemmin kirjoitin, väkivaltaan pitää puuttua järeimmin asein. Kenenkään ei saa sulkea silmiään toisen kärsimyksiltä. Jos puuttumisella voidaan pelastaa vaikka yksi uhri kymmenestä, eikö silloin ole kannattanut auttaa? Vaikka ne yhdeksän muuta palaisivat hakkaajansa luo takaisin, mutta yksi pelastuu, ei vaivannäkö ole ollut turhaa. Jos jokainen suhtauisi väkivallan uhreihin yhtä välinpitämättömästi kuin sinä, se yksikin voi jäädä pelastumatta.

Yhteistyössä