Aviomiehen ja äidin välissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Minna";29147750]Äitini on puhunut siitä kuinka hän haluaa vilpittömästi auttaa meitä. Mieheni keskusteli äitini kanssa suunnitteluasioista lauantaina. Eilen äitini sitten soitti että olemmeko valmiita muuttamaan asuntoon ilman mitään muutoksia. Samassa hän kyllä haukkui miestäni eli tuskin tästä tulee mitään.

Joku kysyi miksi mietin eroa. Olen sitä miettinyt aikaisemminkin kun on ollut vaikeuksia mutta tuntuu niin ärsyttävältä luopua unelma-asunnosta sen takia että pohjaratkaisu ei mielytä miestä. Toisaalta tämän keskustelun avulla olen myös huomannut että kysymys on ainakin äitini puolelta valtataistelusta, joka ei tule tähän päättymään.[/QUOTE]

Näin juuri. Lahja tulee antaa ehdoitta.

Hyvä "Ei muuta", tyhmä varmaan olenkin mutta vuokra-asunto on kallis mutta niin on ostettava asuntokin ja siitä aiheutuvat kuukausittaiset menot.

Itse en jotenkin ole edes kiinnostunut siivouskaapista, nykyisessä asunnossa imuri on vaatehuoneessa ja se ei haittaa yhtään. Tulevassa asunnossa säilytystilaa olisi enemmän kuin nykyisessä ja jotenkin myös ajattelen että turhasta roinasta on ihan hyvä päästä eroon.

Pitäisin kyllä tämän asuntoasian erillään parisuhteenne pohtimisesta. Eli mieti nyt ensin, haluatko ylipäätään jatkaa miehesi kanssa. Sen päätöksen jälkeen mietit asuntoratkaisuja.

(Itse en sinuna kyllä muuttaisi eronkaan jälkeen äidin hallinnoimaan asuntoon, ei kuulosta kovin hyvältä jos äitisi "holhoaa" sinua jo nytkin.)

[QUOTE="Minna";29147858]Hyvä "Ei muuta", tyhmä varmaan olenkin mutta vuokra-asunto on kallis mutta niin on ostettava asuntokin ja siitä aiheutuvat kuukausittaiset menot.

Itse en jotenkin ole edes kiinnostunut siivouskaapista, nykyisessä asunnossa imuri on vaatehuoneessa ja se ei haittaa yhtään. Tulevassa asunnossa säilytystilaa olisi enemmän kuin nykyisessä ja jotenkin myös ajattelen että turhasta roinasta on ihan hyvä päästä eroon.[/QUOTE]

Harvemmin yhtiövastike kuitenkaan on vuokran luokkaa. Mitä tulee säilytystilaan, niin ei sen vähentäminen ainakaan asunnon arvoa nosta, vaikka miehesi näin väittäisi, päinvastoin.

Siis äitini maksaisi myyntihinnan ja minä lyhentäisin asunnon velkaa+korkoja+hoitovastiketta. Ne tekevät yhdessä useamman sata euroa lisää verrattuna vuokraan.

Säilytystilaa on vähennetty aavistuksen verran jotta esim. kalusteet mahtuisivat paremmin asuntoon. Säilytystilaa on vähennetty ehkä parin kaapin verran. Kylpyhuonetta on pienennetty (oli tosi iso), jotta keittiöön ja olohuoneeseen saataisiin lisää tilaa. Yksi väliseinä on poistettu.

Siis minkä hintaisesta puolikkaasta on kyse? Kuulostaa siltä, että remontteineen maksatte itsenne kipeäksi sellaisesta, joka ei kuitenkaan ole oma. Kannattaisiko katsella asuntoa kauempaa keskustasta tai sitten sovittaa perhe selvästi pienempään, johon teillä olisi varaa. Kaksioon mahtuu kyllä nelihenkinen perhe. Ja miksi muka aikoihin ei ole varaa, jos mies on normaalisti töissä ja miten asia tulisi tulevaisuudessa muuttumaan?

[QUOTE="vieras";29148003]Siis minkä hintaisesta puolikkaasta on kyse? Kuulostaa siltä, että remontteineen maksatte itsenne kipeäksi sellaisesta, joka ei kuitenkaan ole oma. Kannattaisiko katsella asuntoa kauempaa keskustasta tai sitten sovittaa perhe selvästi pienempään, johon teillä olisi varaa. Kaksioon mahtuu kyllä nelihenkinen perhe. Ja miksi muka aikoihin ei ole varaa, jos mies on normaalisti töissä ja miten asia tulisi tulevaisuudessa muuttumaan?[/QUOTE]
Ja muutenkaan ei minusta tuossa tilanteessa ole syytä tuhlata täysin peruskorjattaviin ja vielä muunneltaviin asuntoihin, joka aina tulee kalliiksi.

[QUOTE="Minna";29147962]Siis äitini maksaisi myyntihinnan ja minä lyhentäisin asunnon velkaa+korkoja+hoitovastiketta. Ne tekevät yhdessä useamman sata euroa lisää verrattuna vuokraan.

Säilytystilaa on vähennetty aavistuksen verran jotta esim. kalusteet mahtuisivat paremmin asuntoon. Säilytystilaa on vähennetty ehkä parin kaapin verran. Kylpyhuonetta on pienennetty (oli tosi iso), jotta keittiöön ja olohuoneeseen saataisiin lisää tilaa. Yksi väliseinä on poistettu.[/QUOTE]

Haluaisiko äitisi siis, ettei asuntoon tehdä mitään muutoksia vai haluaisiko hän jotain erilaisia muutoksia?
Maksaako miehesi/sinä noi remppakulut, jotka lienee aika isot? Ihan järkeviä muutoksiahan noi on, paitsi että tylsää ihan uutta lähteä muuttamaan, kun muutenkin ilmaa niissä uudiskohteissa.

Lisään sittenkin vielä, että tyhmä olet sinäkin, kun edes mietit vaihtoehtoja: että asuisiko sitä halvassa, kivassa, omassa asunnossa vai kalliissa vuokrakämpässä, ihan vain miehen huonon itsetunnon ja loukatun egon tähden.

Ei tuolla ole mitään tekemistä huonon itsetunnon vuoksi, tai edes loukatun egon. Asu sinä "vuokrahuorana" maksuna tottelevaisuus vanhempiaan kohtaan. Me itsenäiset ihmiset emme asu.

Vai tykkäätkö sinä että joku tulee selittämään ja määräilemään miten asua ja elää? Vaikuttaa muutenkin vittumaiselta ihmiseltä tämä anoppi.

Ei ole kyse remontista, asuntoa vasta rakennetaan (kyse uudesta asunnosta, jotka tietysti ovat kalliita). Rakennusvaiheessahan ostaja voi tehdä tiettyjä muutoksia asuntoon.
Mitä tarkoitat "vieras" aikoihin varaa?

Hän ei haluaisi ollenkaan muutoksia. Mieheni väittää, että muutokset eivät maksaisi koska samalla asunnosta vähenisi tavara tai muutoksista kannattaisi ainakin pyytää tarjous.

[QUOTE="Minna";29148109]Hän ei haluaisi ollenkaan muutoksia. Mieheni väittää, että muutokset eivät maksaisi koska samalla asunnosta vähenisi tavara tai muutoksista kannattaisi ainakin pyytää tarjous.[/QUOTE]

Kannattaa varmaan nyt ottaa yhteyttä siihen rakennuttajaan ja kysyä noista muutoksista, hinnasta ja siitä, onko ylipäänsä toteutettavissa rakennuttajan toimesta. Senhän voinee kysyä, vaikkei ikinä aikoisi sinne muuttaa. Niistä tiedoista on aika paljon hyötyä tuossa päätöksessä.

[QUOTE="Minna";29147711]
Olemme sopineet tästä järjestelystä myös sen takia että miehellä on kaksi lasta edellisestä avioliitosta jotka tulevat perimään isänsä joskus. Ikinä ei tiedä mita tapahtuu mutta en halua jakaa sukulaisteni hankkimaa asuntoa hänen aikuisten lastensa kanssa. Mieheni ymmärtää tämän oikein hyvin.
[/QUOTE]

Mun mielestä on ihan ok, jos ostat asunnon yksin, tai siis aviopuolisoiden ei tarvitse omistaa asuntoa yhdessä. Sen sijaan se, että äitisi omistaisi sun kanssa talon, ja käytännössä mies olisi kuviossa mukana ilman mitään virallisia oikeuksia ja sananvaltaa, tuntuu aika ikävältä miestäsi ajatellen. Mies on naimisissa sinun kanssasi, ei äitisi, joten on ihan älytöntä, jos mies joutuu neuvottelemaan kompromisseja teidän asumisesta äitisi kanssa. Älä tuo parisuhteeseen kolmatta pyörää.

Jos äitisi haluaa pyytettömästi ja vilpittömästi auttaa, keksitte varmasti jonkin muunkin keinon, miten hän voisi teitä tukea.

Huono idea.
Kun me ostettiin ensiasunto niin anoppi oli takaajana kun ei riitänyt pieni summa. Siitä helvetti lähti. Jokaikinen kertaa penkoi meidän henkilökohtaiset paperit, tarkasti jokaikisellä käynnillä tiliotteet, puuttui sisustukseen ja niin edelleen. En jaksa luettella. Sanoi vaan, että kun kerran on takaajana niin hänelle kuuluu myös se mihin meidän rahat menee, miten kämppä sisustetaan. Oli pitkä keskustelu sekä miehen että anopin kanssa. Sanoin vaan että en tarvitse tälläistä asuntoa missä olen tyhjä paikka.
Se takaama summa oli maksettu puolessa vuodessa mutta sama homma jatkui. Loppujen lopuksi sanoin vaan ukolle tai me asutaan täällä tai hän voi asua oman äidinsä kanssa.
Aika kauan kuulin sen jälkeen miten p...ska ihminen olen.
Eli periaatteessa tiedän miltä mieheltäs tuntuu kun hänellä ei ole sanavauppa kyseiseen asuntoon.

Kurjaltahan miehestä varmaankin tuntuu. Jotta asunto olisi tuntunut hänelle enemmän kodilta, halusi hän tehdä sen suunnitelman meidän perheelle.Kysyin elilen äidiltä että kuka tekee päätökset asunnon suunnitelmista, johon hän vastasi että hyvä kysymys mutta mieheni se ei jokatapauksessa ole.

[QUOTE="Minna";29148109]Hän ei haluaisi ollenkaan muutoksia. Mieheni väittää, että muutokset eivät maksaisi koska samalla asunnosta vähenisi tavara tai muutoksista kannattaisi ainakin pyytää tarjous.[/QUOTE]
Ei ol mies rakennusalalla, jos tuollaisia kuvittelee.

[QUOTE="Minna";29148233]Kurjaltahan miehestä varmaankin tuntuu. Jotta asunto olisi tuntunut hänelle enemmän kodilta, halusi hän tehdä sen suunnitelman meidän perheelle.Kysyin elilen äidiltä että kuka tekee päätökset asunnon suunnitelmista, johon hän vastasi että hyvä kysymys mutta mieheni se ei jokatapauksessa ole.[/QUOTE]

Sanoisin äidillesi että

358858.jpg

Pidä asuntosi.

[QUOTE="Minna";29148093]Ei ole kyse remontista, asuntoa vasta rakennetaan (kyse uudesta asunnosta, jotka tietysti ovat kalliita). Rakennusvaiheessahan ostaja voi tehdä tiettyjä muutoksia asuntoon.
Mitä tarkoitat "vieras" aikoihin varaa?[/QUOTE]
Sanoit, eteti teillä ilman äitiäsi olisi pitkää aikaan muuten varaa asuntoon ja kysyin miksi ja muitakin kysymksiä. Miksi teidä kannattaisi ostaa nyt uudesta talosta asuntoa? Ovat enemmänkin varakkaiden vanhempien eläkeasuntoja, koska monesti hinta noissa ajan kanssa laskee eikä nouse.

Kuulostaa tosiaan kahden ihmisen valtataistelulta enemmän kuin käytännön asioilta.

Kaappitilaahan saa halvalla lisää jos haluaa, siitä ei kannata ottaa pulttia suuntaan tai toiseen. Tai turhat kaapit saa purettua ja poismuuton yhteydessä kasattua takaisin, jos vaan on joku varastotila jossa säilyttää kaapin osia asumisen ajan.

Jos äitisi haluaa auttaa teitä eikä hallita teitä, hän voisi antaa sulle rahaa ennakkoperintönä ja esim. taata lainaa. Silloin teillä olisi oikeus päättää oman asuntonne asioita. Nyt tilanne olisi hankala, kun äitisi olisi omistaja ja voisi sen varjolla puuttua kaikkeen, vaikka taustalla olisikin kontrollinhalu tms.

Mun mielestä sun pitäisi valita miehesi, olet aikuinen ja sinun pitäisi olla sitoutunut mieheesi, ei äitiisi. Järjestäkää asiat niin, että äidilläsi ei ole nokan koputtamista. Meillä miehen vanhemmat ovat antaneet ennakkoperintöä ja se on mielestäni toiminut. Anoppi mielellään päättäisi meidän asioista, mutta olemme tehneet selväksi, että me päätämme omasta asunnostamme.

Uusi asunto on uusi asunto ja lapsen tulevan koulun kannalta hyvältä alueelta. Mieheni työ on suhdanneherkkää, välillä lomautuksia. Itse olen määräaikaisessa työsuhteessa, vaikka töitä alallani riittä. Asuntolainan saaminen olisi siis vaikeaa/mahdotonta. Tosiasiahan on että ehkä on turha kurkotella kuuta taivaalta.

Olen samaa mieltä kaappiasiasta.

Äitini on kai ajatellut asuntoa myös sijoituksena. Ennakkoperintöä en ole edes miettinyt. Kyllä tässä on nyt katastrofin ainekset kasassa, olin unohtanut minkälainen kontrollifriikki ja pirttihirmu hän oli kun asuin kotona.

[QUOTE="Minna";29148287]Mieheni työ on suhdanneherkkää, välillä lomautuksia. Itse olen määräaikaisessa työsuhteessa, vaikka töitä alallani riittä. Asuntolainan saaminen olisi siis vaikeaa/mahdotonta.[/QUOTE]

Ei välttämättä, kannattaa käydä pankista kysymässä.
Jos olisin miehesi, en todellakaan haluaisi muuttaa "siivellä asumaan" vaimon ja anopin omistamaan kämppään. Unohtakaa se äiti kuvioista ja rakentakaa elämänne itse. Ja jos äitisi haukkuu miestäsi niin muistathan puolustaa sitä osapuolta jota sun kuuluu puolustaa... Omalla äidilläni on hallitsevia piirteitä ja olen hänelle tehnyt selväksi kenen puolella seison. Eli mieheni, tietenkin.

Yhteistyössä