Avioero ja velat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei ymmärrä

Vieras
Kopioitu om.fi sivulta.

Puolisoiden velat ja vastuu toisen puolison veloista

Avioliiton aikana kumpikin puoliso vastaa itse yksin tekemästään velasta. Puoliso ei myöskään joudu avioliiton purkautumisen jälkeen vastuuseen sellaisesta velasta, jonka toinen puoliso on yksin tehnyt. Puolisot voivat kuitenkin halutessaan ottaa yhdessä velkaa. Puolisot vastaavat yhdessä myös sellaisesta velasta, jonka toinen puoliso on yksin tehnyt perheen elatusta varten (esim. ruokatavaroiden taikka tarpeellisten huonekalujen osto velaksi).

Lähinnä kiinnostaa että kuinka tuo todistetaan, mihin velka on otettu? Ja kummalla on todistus velvollisuus, velan ottajalla joka väittää että velka on otettu tuohon elättämiseen (vaikka todellisuudessa mennyt omaan kurkkuun) vai "elätetyllä" joka tietää mihin velka oikesti on mennyt?

Eroa harkitsen mutta ei mulla oo koskaan rahaa maksaa itseäni tästä pihalle... Entä jos en saa pankista lainaa eikä mulla ole takaajia, mitäs sitten tehdään?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
eikö kukaan osaa neuvoa?
Todistetaan ainakin siten, jos on tili ruokakauppaan tai huonekaluja tai kodinkoneita ostettu osamaksulla. Nehän on perheen yhteiseksi hyväksi. Mutta jos otat pankkilainan, niin eipä kukaan voi todistaa, että olet käyttänyt sen lainan juuri perheesi hyväksi.

Yhteistyössä