Avioehto (talo miehelle)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ällistynyt..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ällistynyt..

Vieras
Eli lyhykäisesti tilanne on tämä.

meillä on kolme lasta ja olemme naimisissa, ostimme nyt ensimmäisen oman talon. Lainaa hakiessa pankin kanssa sumplittiin että mies hakee lainan yksinään,koska muuten pankkilaskureiden mukaan perheemme tulot jäävät miinukselle???(uskomatonta). eli laina miehen nimissä.

puhuttiin avioehdosta, että molempien perinnöt pysyvät toisen ulottumattomissa, vaikka vaihtaisivat muotoaan (rahaksi tai muuksi omaisuudeksi)

Nyt mies yhtäkkiä sanoi, että avioehtoon myös kohta jossa talo on hänen???!!(kiinteä omaisuus). Olin ällistynyt kertakaikkiaan ja en osannut sanoa mitään asiaan, tuli kuin tyhjästä.

kuulemma, kun pääsen hoitovapaalta töihin, minun pitää ottaa henkilökohtainen laina omiin nimiin ja maksaa puolet talosta miehelle (eli maksettas kahta lainaa samalla sitten, minun ja miehen jäännös velkaa).

hän oli suunnitellu et hän maksaa lyhennykset ja minä juoksevat, ei vittu! minähän jos joku siinä häviän ja sitten vielä paperilla, ettei minulla ole oikeutta puoleen vaikka olen maksanut sitten yksin kaikki muut kulut paitsi lyhennyksen. ei tuu kesää

äitini sanoi, etten saa allekirjoittaa papereita, ennenkuin he ovat ulkona takauksesta, he eivät rupea takaamaan "mieheni" lainaa.

jotenkin aloin vain ajattelemaan, että siksikö mies halusi naimisiin kanssani, että isäni takaisi HÄNEN lainansa?? (menimme naimisiin juuri ennen talokauppaa). hänen omat vanhempansa eivät voi taata. rupesi tuntumaan juonelta ja tuli tosi paska fiilis. mies vain ihmetteli miksi itkin illalla jatkuvasti ja kysyi, että olenko jostain niin iloinen..öh??

nyt siskot neuvoja! mitä tehdä? tämä on ensimmäinen liittoni jne joten en tiedä mistään mitään oikein...pitäisi varmaan soittaa johonkin ja kysyä neuvoa?

meinasinkin, että sama summa jolla mies maksaa lainaansa siirrän omista rahoistani samanverran syrjään ja lopuilla sitten maksan juoksevia kuluja.

Ei hyvältä kuulosta. Minä miettisin vielä hetken tuota talon ostoa, ei missään tapauksessa tuollaista järjestelyä mitä miehesi ehdottaa. Ja miettisin ennen kaikkea siksi, että mies edes ehdottaa tuollaista. Laittaa miettimään pystyisitkö käytännössä edes suunnittelemaasi järjestelyyn. En ottaisi tuossa tilanteessa talolainaa kuin puoliksi ja menot puoliksi.

Jos mies on tuota mieltä, niin minä kyllä alkaisin pyytämään rahaa mieheltä myös tulonmenetyksistä joita tulee lasten hankinnasta sinulle: Palkanmenetykset, eläkkeen alentuminen jne. Jos tosiaan aletaan noin tarkkaan laskemaan omia, niin kyllä sitten pitää laskea koko perheen perustamisen menotkin puoliksi. Ja ne summat eivät ole todellakaan mitään pieniä, mitä nainen yleensä "häviää" rahallisesti lasta hankkiessaan.

Ethän ole vielä laittanut nimeä paperiin? Minä en ainakaan suostuisi. Meillä aikoinaan se tilanne, että kun rupesimme olemaan yhdessä. Mieheni rakensi taloa itselleen. No muutimme siihen 11v sitten kun se valmistui. Laina on hänen nimissä. Laajensimme taloa ja hän otti lainan omaan nimiinsä. Olemme olleet 10v naimisissa. Ehdotin hänelle avioehtoa sillon kun menimme naimisiin, mutta hän ei halunnut sitä. Kysyin asiaa joskus, että mitäs jos käy niin, että eroamme ja lainat on hänen nimissä. Miten käy osituksen kanssa? Sain lakimieheltä vastauksen, että omaisuus puolitetaan, eli talosta kuuluu puolet minulle jos niin haluan.

Minä en moiseen suostuisi enään jälkikäteen ja voittehan tehdä niin, että kun palaat töihin, teette osituksen talosta silloin, eli haette yhteislainan talolle. Tänäpäivänä melkein lainat on niin, että molemmilla on oma osuus ja omistussuhde voi olla esim 40/60 tai 50/50. Jos haluaa ensiasunnon verovähennyksen käyttää 2 krt, niin silloin omistussuhde kannattaa olla esim. 49/50%
En minäkään appivanhempana suostuisi lainan takaukseen, koska aina on mahdollisuus, että jos jotain teille tulee, niin jää lainoja vanhemillesi maksettavaksi.

Kuka tämän keksi:
"Lainaa hakiessa pankin kanssa sumplittiin että mies hakee lainan yksinään,koska muuten pankkilaskureiden mukaan perheemme tulot jäävät miinukselle."
Kyllä meillä ovat lainat olleet yhteisiä, vaikka olen ollut kotona lapsia hoitamassa eikä työpaikasta ollut tietoa.

Älä suostu miehen ehdotuksiin.

[QUOTE="vieras";24228371]Kuka tämän keksi:
"Lainaa hakiessa pankin kanssa sumplittiin että mies hakee lainan yksinään,koska muuten pankkilaskureiden mukaan perheemme tulot jäävät miinukselle."
Kyllä meillä ovat lainat olleet yhteisiä, vaikka olen ollut kotona lapsia hoitamassa eikä työpaikasta ollut tietoa.

Älä suostu miehen ehdotuksiin.[/QUOTE]

Joo, tää on ihan TÄYDELLISEN NAURETTAVAA PASKAA!!! Totta kai lainan voi ja PITÄÄ ottaa molempien nimiin, jos yhdessä talossa asutte. Sillä ei ole hevon persiin väliä kuka on töissä tai ei ole, kunhan maksatte lainan sovitusti. Mistä hitosta tämä naurettava juttu on tullut, mieskö sulle niin valehteli??!! Voi naiset, älkää olko NÄIN HUIPUTETTAVIA!

Onpahan taas gringoo kusetettu...:rolleyes:

Tää miinukselle jääminen oli aika mielenkiintonen kommenttin, mä olen kotihoidontuella ja lapsilisän kanssa tulot kuukaudessa nettona 350€ ja miulla on vielä jokunen toimintatonni velkaakin, eilen käytiin kirjoittaa lainapaperit jossa laina molempien nimellä.. :whistle:

En allekirjoittais sinuna mitään.

Eihän tuo ole käsittääkseni edes järkevää, että sä myöhemmin ostaisit puolikkaan talosta mieheltäsi. Käsittääkseni siitä voi tulla jotain (vero)kuluja. Kuten muutkin sanoo, älä suostu. Tuo, että avioehdolla suljetaan pois oikeus perintöihin, on musta ihan järkevää, mutta se, että avioliiton aikana hankittu omaisuus suljetaan pois, niin se on toisen kusetusta.

Älä vain missään nimessä mene ikinä allekirjoittamaan sitä paperia!

Tuossa tilanteessa (kun on lapsia ja yhteinen koti) en suostuisi ottamaan lainaa ja talo kuin puoliksi. Miehesi vaikuttaa siltä, että tavoittelee vain omaa etuaan ja aikoon todennäköisesti lähteä lätkimään talon omistajana jossain vaiheessa. Se että sinä hoidat yhteisiä lapsianne kotona ei tarkoita sitä, että et pienempien tulojesi takia ansaitsisi yhteistä kotianne.

Meillä niin, että talo ja kaikki on yhteistä. Toki taloa maksetaan tällä hetkellä pääasiassa miehen tuloilla, kun hoidan kotona lapsia, mutta sehän on meidän valintamme. Voisihan tilanne olla niinkin, että mies olisi kotona ja minä töissä.

En ikinä kirjoittaisi avioehtoa jälkikäteen tai ylipäätään ollenkaan. Jos toinen alkaa lapsien ja monien yhteisten vuosien jälkeen miettimään avioehtoa, niin epäilisin sen tarkoittavan, että harkitsee avioeroa ja yrittää saada omaisuuden itselleen.

• Tykkää
Reactions: Heartless Bitch
Jos se kerran on miehen mielestä sitten miehen talo jonka hän saa yksin jos (tai ilmeisesti kun) te eroatte, niin hänhän maksaa varmasti mielellään kaikki talon kustannukset ja sinä jotain pientä vuokraa, samalla kun hän maksaa sulle palkkaa lastenhoidosta ja kotitöistä. Eiks sitten menisi tasan? :)

Alkuperäinen kirjoittaja ällistynyt..;24228321:
Nyt mies yhtäkkiä sanoi, että avioehtoon myös kohta jossa talo on hänen???!!(kiinteä omaisuus).

kuulemma, kun pääsen hoitovapaalta töihin, minun pitää ottaa henkilökohtainen laina omiin nimiin ja maksaa puolet talosta miehelle (eli maksettas kahta lainaa samalla sitten, minun ja miehen jäännös velkaa).

-----

hän oli suunnitellu et hän maksaa lyhennykset ja minä juoksevat, ei vittu! minähän jos joku siinä häviän ja sitten vielä paperilla, ettei minulla ole oikeutta puoleen vaikka olen maksanut sitten yksin kaikki muut kulut paitsi lyhennyksen. ei tuu kesää

Siis sun pitäisi maksaa puolet talosta, joka silti jäisi erossa miehelle vai? Mitvit??

Meillä on myös laina miehen nimissä, minä en ole maksanut talosta vielä senttiäkään. Sovimme, että naimisiin mennessä tehtäisiin avioehto. Siihenkin kirjattaisiin, että talo on miehen, mikä tietty on mulle ok, kun mies sen maksaakin. Jos mä maksaisin siitä jotain, totta hitossa tahtoisin omistaakin siitä osan.

Mun vanhempani kiukuttelevat välillä, kun maksan sähkö- vesi- vakuutus- yms. maksuja, kuulemma mahdollistan sen, että mies maksaa taloa nopeammin pois ja saa kerättyä omaisuutta (talon siis). Mä en käsitä, miksi miehen pitäisi maksaa koko eläminen. Enhän mä missään ilmaiseksi eläisi, menisihän multa vuokraakin jos asuisin muualla omin nokkineni. Ja mitä nopeammin mies maksaa talolainan pois, sitä nopeammin minunkin kuluni putoavat, kun talolaina on poissa kuukausimenoista ja voimme jakaa puoliksi jäljelle jäävät laskut.

[QUOTE="popp";24228635]Siis sun pitäisi maksaa puolet talosta, joka silti jäisi erossa miehelle vai? Mitvit??

Meillä on myös laina miehen nimissä, minä en ole maksanut talosta vielä senttiäkään. Sovimme, että naimisiin mennessä tehtäisiin avioehto. Siihenkin kirjattaisiin, että talo on miehen, mikä tietty on mulle ok, kun mies sen maksaakin. Jos mä maksaisin siitä jotain, totta hitossa tahtoisin omistaakin siitä osan.

Mun vanhempani kiukuttelevat välillä, kun maksan sähkö- vesi- vakuutus- yms. maksuja, kuulemma mahdollistan sen, että mies maksaa taloa nopeammin pois ja saa kerättyä omaisuutta (talon siis). Mä en käsitä, miksi miehen pitäisi maksaa koko eläminen. Enhän mä missään ilmaiseksi eläisi, menisihän multa vuokraakin jos asuisin muualla omin nokkineni. Ja mitä nopeammin mies maksaa talolainan pois, sitä nopeammin minunkin kuluni putoavat, kun talolaina on poissa kuukausimenoista ja voimme jakaa puoliksi jäljelle jäävät laskut.[/QUOTE]
Sinua ei ole järjen lahjoilla siunattu.

mikälogiikka naisilla että jos miehen laina jonka maksaa: naiselle kuuluisi puolet talosta vaikka siivellä lmaiseksi asunut. Ei se toosa kullasta ole jos sillä olette maksanut...

[QUOTE="popp";24228635]Siis sun pitäisi maksaa puolet talosta, joka silti jäisi erossa miehelle vai? Mitvit??

Mun vanhempani kiukuttelevat välillä, kun maksan sähkö- vesi- vakuutus- yms. maksuja, kuulemma mahdollistan sen, että mies maksaa taloa nopeammin pois ja saa kerättyä omaisuutta (talon siis). Mä en käsitä, miksi miehen pitäisi maksaa koko eläminen. Enhän mä missään ilmaiseksi eläisi, menisihän multa vuokraakin jos asuisin muualla omin nokkineni. Ja mitä nopeammin mies maksaa talolainan pois, sitä nopeammin minunkin kuluni putoavat, kun talolaina on poissa kuukausimenoista ja voimme jakaa puoliksi jäljelle jäävät laskut.[/QUOTE]

Toimitte fiksusti minusta. Mutta mistä vanhempasi tietävät, miksi kerrot heille?

mikälogiikka naisilla että jos miehen laina jonka maksaa: naiselle kuuluisi puolet talosta vaikka siivellä lmaiseksi asunut. Ei se toosa kullasta ole jos sillä olette maksanut...
Jos on avioliitossa, niin se ei ole siivellä olemista. Kumpikin puoliso tekee oman osansa liiton hyväksi. Laskepa joskus mitä tulee maksamaan, jos joudut palkaamaan lastenhoitajan 24 h/ vrk, kodinhoitajan , taloudenhoitajan hoitamaan niitä tehtäviä, joita puoliso normaalisti tekee. Pelkästään lastenhoito maksaa noin 30 euroa tunti.

En ikinä kirjoittaisi avioehtoa jälkikäteen tai ylipäätään ollenkaan. Jos toinen alkaa lapsien ja monien yhteisten vuosien jälkeen miettimään avioehtoa, niin epäilisin sen tarkoittavan, että harkitsee avioeroa ja yrittää saada omaisuuden itselleen.

Minä en ikinä menisi naimisiin ilman avioehtoa, puistattaa ajatuskin että mies saisi suvullani pitkään ollutta omaisuutta!

[QUOTE="vieras";24228639]Sinua ei ole järjen lahjoilla siunattu.[/QUOTE]

Suurimpana riskinä ilmeisesti pidetään sitä, että miehellä on kohta talo ja minä nuolen näppejäni, kun hän vaihtaa vaimoa. Tai sitten olen tosi blondi, enkä todella ole kovin järjissäni. Saa vääntää rautalankaa!

Jos mies kerran tekee työtä maksaakseen lainan, jolla rahoitti rakentamansa talon, miksei se ole hänen? Jos me eroaisimme, miksi miehen pitäisi maksaa talostaan puolitoistakertainen hinta, ensin maksaa laina pankille ja sitten lunastaa vielä minut ulos 50%:lla talon hinnasta? Mitä minä olen tehnyt sen puolikkaan eteen?

Lasten kulut maksetaan puoliksi, kumpikin maksaa omat kulunsa (lehdet, auton kulut, puhelinmaksut, harrastukset). Mä saan rahaa säästöön, kun ei tarvitse maksaa puolta vuokrasta tai talolainasta. Välilllä maksan talon kuluja, löydäpä kämppä, jossa asuessa ei mene rahaa sellaisiin kuluihin? Jos me erottaisiin, miehelle jäävät nämä seinät ja tontti, mulle tili, jolla on kivasti rahaa.

Mä en ymmärrä, millä logiikalla mä saan säästää rahojani miehen maksaessa taloa ja sitten mulle kuuluisi siitäkin silti puolet. Semmoinen on miehen kusettamista.

Hei!
Jos mies haluaa asunnon kokonaan itselleen, niin hänen kuuluu maksaa se kokonaan itse + osallistua osaltaan perheen muihin kuluihin suhteessa tuloihinsa. Eli asuntolainaa EI vähennetä tuloista ensin, vaan asuntolainat ovat ylimääräinen kuluerä miehelle. En missään nimessä suostuisi moiseen, että mies maksaisi itselleen asunnon ja minä elättäisin hänet sekä perheen yksin. Äläkä suostu sinäkään. Ei ole reilua.

[QUOTE="popp";24228688]

Lasten kulut maksetaan puoliksi, kumpikin maksaa omat kulunsa (lehdet, auton kulut, puhelinmaksut, harrastukset). Mä saan rahaa säästöön, kun ei tarvitse maksaa puolta vuokrasta tai talolainasta. Välilllä maksan talon kuluja, löydäpä kämppä, jossa asuessa ei mene rahaa sellaisiin kuluihin? Jos me erottaisiin, miehelle jäävät nämä seinät ja tontti, mulle tili, jolla on kivasti rahaa.

Mä en ymmärrä, millä logiikalla mä saan säästää rahojani miehen maksaessa taloa ja sitten mulle kuuluisi siitäkin silti puolet. Semmoinen on miehen kusettamista.[/QUOTE]

No esimerkiksi meillä ei lasketa mitään puoliks, se maksaa jolla rahaa on. En mä tule olemaan kotona ikuisuutta ja sitten kun tästä töihin kampeen itteni, onko se oikein et mä maksan ruuat, laskut jne. ja mies kartuttaa omaisuutta? Noup, kun menoja ei lasketa ja eritellä vaan kaikki on yhteistä, käsittää se myös meidän kirjoissa omaisuuden..Joku vuoden kotona oleminen sinä lainanmaksuaikana ei sitä asiaa muuta.

No esimerkiksi meillä ei lasketa mitään puoliks, se maksaa jolla rahaa on. En mä tule olemaan kotona ikuisuutta ja sitten kun tästä töihin kampeen itteni, onko se oikein et mä maksan ruuat, laskut jne. ja mies kartuttaa omaisuutta? Noup, kun menoja ei lasketa ja eritellä vaan kaikki on yhteistä, käsittää se myös meidän kirjoissa omaisuuden..Joku vuoden kotona oleminen sinä lainanmaksuaikana ei sitä asiaa muuta.

Mekään emme jaa laskuja millään systeemillä eurolleen puoliksi, mutta sinnepäin. Ja kun olin lasten kanssa kotona, mä maksoin sen, minkä kykenin, mies otti tietysti kontolleen loput ja ihan inisemättä. Samalla tavalla oltaisiin toimittu jos mies olisi ollut kotona, mä olisin ottanut muutaman laskun lisää ja maksellut ne. Täällä kyllä kuuluu hurjia juttuja, miten kotiin jäänyt joutuu ottamaan suunnilleen lainaa maksaakseen 50% kaikista menoista, vaikka tulot ovat pudonneet muutamaan sataseen kuussa. Tosi monessa perheessä asuu "sinä ja minä", eikä "me", mikä on minusta surullista. Kumpikin pelkää, että toinen hyötyy suhteesta itseä enemmän.

Yhteistyössä