Muita joilla asunto tai talo+laina vain puolison nimissä? Miksi näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aviovaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aviovaimo

Vieras
Meillä on omakotitalo ja sen laina pelkästään miehen nimissä. Mä en voi lainaa saada koska luottotiedot on menneet jo ennen kuin tapasin miehen. Mun tulot kuitenkin laskettiin mukaan kun lainaa haettiin ja mä laitan yhteiselle tilille tietyn summan joka kuukausi eli en mä tässä ilmaiseksi asu. Mies kuitenkin maksaa enemmän talon kuluja. Olemme naimisissa ja jos ero tulisi, niin talo menisi varmaankin myyntiin koska ei miehellä olisi varaa yksin maksaa lainaa ja talon kuluja.

Koska miehellä oli talo+laina kun tulin kuvioihin. Ja jos mun nimi lisätään talon papereihin pääsen maksamaan lahjaveroa -> ei mitään järkeä!

Mä oon taas ostanut metsää talon ympäriltä ja niistä lainaa vähän.

Tasanhan nää menee jos ero tulis. Mutta en hitossa ala maksaa lahjaveroa omasta kodistani.

Meillä myös ensimmäinen asunto+laina oli vain mun nimissä kun miehes sössi luottotietonsa exänsä kanssa asuessa, ei oltu lainaa hakiessa vielä naimissa. Nykyinen asunto taas pelkästään miehen nimissä, niin ei mennyt "ensiasunnon" oston takia veroja. Naimissa ilman avioehtoa ollaan...

Koska miehellä oli talo+laina kun tulin kuvioihin. Ja jos mun nimi lisätään talon papereihin pääsen maksamaan lahjaveroa -> ei mitään järkeä!

Mä oon taas ostanut metsää talon ympäriltä ja niistä lainaa vähän.

Tasanhan nää menee jos ero tulis. Mutta en hitossa ala maksaa lahjaveroa omasta kodistani.
Mikä lahja se on, jos laina uudelleenjärjestellään? Menette pankkiin ja otatte yhdessä uuden lainan, joka kuittaa sen vanhan lainan.

Jos talo on pelkästään toisen nimissä ja tulee esim. ero, saa toinen osapuoli lähtee tyhjin käsin. Laittakaa ihmeessä lainhuudatusasiat kuntoon ennenkuin on myöhäistä.

Jos talo on pelkästään toisen nimissä ja tulee esim. ero, saa toinen osapuoli lähtee tyhjin käsin. Laittakaa ihmeessä lainhuudatusasiat kuntoon ennenkuin on myöhäistä.
Minulle kävi juuri noin. Mies oli yrittäjä ja yritys loppui velkojen takia. Kotimme oli hankittu ennen minun tuloani kuvioihin ja lainhuudatus siten miehen nimissä. Koti meni kokonaisuudessaan hänen velkojensa ulosottoon ja minä lähdin eron jällkeen tyhjin käsin. Olimme olleet naimisissa 27 v.

Jos lainasta on jo maksettu vaikka kuuskyttonnia niin joutuuhan silloin sen puolikkaasta maksamaan lahjaveroa jos se toisen nimiin siirtyy.
Siis vaikka on aviossa ja yhteinen omaisuus? En tiennyt tuota.

Eikö sitä lainaa voi tehdä niin, että pankissa nostetaan sen naisen nimiin 30 tuhatta ekstraa ja se maksetaan miehelle ja mies maksaa sen saman tien pankille. Pankin asiantuntija arvioi talon hinnan niin, ettei miehelle tule verotettavaa myyntivoittoa.

Idiootilta systeemiltä kuulostaa. Yhtä hyvin voisi laskea parempituloisen puolison palkat yhteen ja katsoa joutuuko niistä maksamaan lahjaveroa kun yhteistaloudessa eletään. Puhumattakaan siitä, jos huoltomies ajelee lääkärivaimonsa mersulla. Äkkiä verottamaan!

Aviolittossa ilman avioehtoa kaikki menee puoliksi, mutta vanha kansa tiesi sanoa: ei vara venettä kaada.

Jos ero tulee, niin rakkaus on loppunut. Ja kun se on loppunut, niin kaikki ei usein mene ihan niin nätisti kuin avio-onnen aikana voisi kuvitella. Kun jakoja aletaan tehdä, niin on turvallisempaa kun kaikessa merkittävässä omaisuudessa lukee molempien nimet.

Aviolittossa ilman avioehtoa kaikki menee puoliksi, mutta vanha kansa tiesi sanoa: ei vara venettä kaada.

Jos ero tulee, niin rakkaus on loppunut. Ja kun se on loppunut, niin kaikki ei usein mene ihan niin nätisti kuin avio-onnen aikana voisi kuvitella. Kun jakoja aletaan tehdä, niin on turvallisempaa kun kaikessa merkittävässä omaisuudessa lukee molempien nimet.
Meillä ei voi olla mun nimi lainassa ja talossa koska olen ulosotossa.

Yhteistyössä