Talo+laina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Harmaja

Vieras
Miehen mielestä talolaina kannattaisi ottaa vain toisen nimiin, sillä jos joskus kämpän vaihto tulee eteen niin saa toinen sitten taas niitä ensiasunnon hankkijan etuja. Mitenkäs sitten se talon omistus...
Jos nyt ostettaisiin talo em. tyylillä niin se ja laina (ja talo) tulisi kai molemmat miehen nimiin. Sitten joskus kun minä menen töihin ja pystyn itsekin lyhentämään lainaa niin miten pääsen osalliseksi taloon ettei mua voi niin vain pois potkia?
Mies sanoi että kai siitä voi jonkun paperin kirjoittaa että puolet on mun vaikka laina ja talo virallisesti onkin miehen nimissä. Jotenkin luulen ettei se nyt niin voi mennä. Avopari kyseessä.

Alkuperäinen kirjoittaja :
pankki ei taida suostua siihen, että sä omistaisit puolet talosta, jos laina on vaan miehen nimissä...

Tätä mäkin ajattelin enkä kyllä itsekään suostuisi siihen että mulla laina mutta mies omistaisi puolet talosta. Miehen oma ongelma jos muhun haluaa luottaa =)

Mutta siis mikään paperinpala todistajineen ei kumoa virallisia asiakirjoja talon omistuksesta?

Alkuperäinen kirjoittaja :
pankki ei taida suostua siihen, että sä omistaisit puolet talosta, jos laina on vaan miehen nimissä...

Eikä verottaja... Laina on aina samassa suhteessa kuin omistus, jos talo rahoitetaan kokonaan lainarahalla.

Olette avopari. Jos laina ja talo ovat miehesi nimissä, eron tai kuoleman sattuessa et saisi mitään talosta. Jos talosta puolet ja lainasta puolet ovat sinun nimissäsi, mutta sinulla ei ole tuloja, voidaan miehesi maksama lainanlyhennys katsoa lahjaksi sinulle ja silloin joudut maksamaan siitä lahjaveron. Kun on hankkimassa isoa omaisuutta yhteiseksi, kannattaisi mennä naimisiinkin.

Yhteistyössä