Yhteisvastuullinen asuntolaina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tälläistä lainapohdintaa... Avioliitossa elän, talo ja siihen liittyvä laina ovat mieheni nimissä. Talo on ostettu ennen naimisiinmenoamme. Talo on osittain lainan vakuutena, mukana on myös takaaja. Talon arvo pitäisi arvioituttaa uudelleen koska sen arvo on noussut huomattavasti, saisi takaajat pois ja pelkän talon vakuudeksi.... Mutta kuitenkin. Me tarvittaisiin parikymmentä tuhatta euroa remonttilainaa. Mitä luulette, onnistuisiko se niin että tuo summa lisättäisi miehen asuntolainaan, lisättäisi minut siihen yhteisvastuulliseksi velalliseksi ja talosta tulisi sitten puolet minun nimiin.

Kuulostiko sekavalta? :D Pankkiin on aika jo varattuna mutta haluaisin hieman selventää omia ajatuksiani ja käsityksiäni laina-asioista ensin.

Kuulostaa varsin järkevältä ajatukselta näin maallikosta. Luulen kuitenkin että käytännössä lainaehdot neuvotellaan aivan uusiksi sen sijaan että kyseinen summa lisättäisiin sellaisenaan vanhan lainan päälle.

Tuo tarkoittaisi, että se on kokonaan uusi laina kaikkine kuluineen. Toisaalta pankki ei kovin helpolla päästä takaajia pois, vaikka talon arvo olisikin mielestänne noussut. Ei tiedä mitä se on muutaman kuukauden kuluttua, jos kaikki kansainvälisen talouden uhkakuvat toteutuvat ja tulee uusi talouskriisi. Silloin talon vakuusarvo taas saattaa romahtaa.

Ei tuo takaajan poistaminen ole pääasia, plussaa toki jos onnistuu.
Uusi laina käy myös, vanhoilla ehdoilla tietysti. :D No, ei tuo onneksi pakollinen ole tuo laina, ilmankin voidaan jatkaa kuten tähänkin asti. Vain minun nimissä olevaa lainaosuutta tuskin voin saada, määräaikainen työsopimus kun on...

Yhteistyössä